Citat:
Ursprungligen postat av
ZenFinancier
Det är så lagen fungerar, den är en subjektiv bedömning av vad du sagt och vad din avsikt varit. Det är helt tydligt att svärta ned dumpen och personerna bakom och då är det förtal.
I de förtalsdomar jag har läst så har det framgått väldigt tydligt exakt vad den tilltalade har sagt som bedöms som förtal.
Lek med dina hjärnspöken nu. Du kan återkomma när du har konkreta citat.
(Och eftersom du uppenbarligen inte fattar att det faktum att Sara själv pratar publikt om sin dom gör att det inte blir förtal att prata om den visar ju att du inte har en susning om vad du babblar om)
Här har du btw ett exempel ur en dom:
Citat:
Under följande avsnitt i uppsatsen har de tilltalade gjort sig skyldiga till förtalsbrott;
- Uppsatsen sid. 3 st. 1, påstås att programledaren L.K. tillsammans med en rad andra personer skall ha blivit bedragen av undertecknad.
- Uppsatsen sid. 3 st.2, påstås att det vid en polisrazzia i mitt hem skulle ha återfunnits en resväska tillhörig före detta Hells Angels-presidenten T.M. Därefter påstås att jag på så sätt skulle ha fått smeknamnet Maffians Bankir.
- Uppsatsen sid. 16, påstås att ”Belief handlar bland annat om att visa respekt för lagen och tydligen har T.J. aldrig gjort det.”
- Uppsatsen sid. 18, påstås att ”Utifrån alla utgångspunkter i teorin kan T.J. inte sägas vara något annat än kriminell sedan tidig ålder. Hans kriminella bana började i de sena tonåren.”
- Uppsatsen sid. 18, påstås att ”Laglydighet är ett ord som inte existerar i hans vokabulär.”
Och nej, i förtalsmål gör man generellt inte en "samlad bedömning". Typiskt sett är det här gången. För varje uppgift som finns med i stämningsansökan:
1) Kolla om den uppgiften når upp till förtal
2) Om förtal, kolla om det givet omständigheterna var försvarligt att publicera uppgiften
3) Om förtal och oförsvarligt, kolla om uppgiften var sann eller om den tilltalade hade skälig anledning att tro det