2026-02-06, 20:34
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Säger inte emot, visst är det konstigt, men snarare gissningsvis att båda var upptagna med checklistor eller nåt i den stilen och inte tittade ut ordentligt, fram till den felaktiga svängen åtminstone, sen är det ännu mer konstigt, men nåt rykte sa att det var så stressigt med boarding etc att stor del av passagerarnas bagage inte ens kom med.
Jag skulle tro att alla och allt kom ombord, SAS bör inte ha särskilt många bytande passagerare I Bryssel. I Köpenhamn/Oslo/Stockholm kan det däremot bli problem då man kan behöva vänta in något flyg med bytande resenärer och väskor. I det här fallet bör passagerare och bagage vara på plats och redo innan flygplanet är det. Och på en sådan maskin bör incheckat bagage vara ombord innan alla passagerare är det.
Att det ropas "stig åt sidan för att inte blockera gången" i högtalarna är ganska standard
Citera
2026-02-06, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gärningsmannen
Det rör sig om en erfaren besättning där den monitorerande piloten dubbelkollar vad den flygande piloten gör. Skulle inte säga att det här är vanligt på större flygplatser.
Ja, det var tur att det här inte slutade mycket mycket illa.

Min spekulation om vad som hände baserat på mina år för länge sedan som pilot. Tittade på charts för Bryssel.

Flygplanet taxade ner mot bana 07R via taxiväg OUT.
De var försenade och kan ha varit stressade över det.
Förmodligen var de relativt lätt lastade och fick möjligen klartecken för start 07R genom att svänga ut vid C6 och alltså inte utnyttja hela banans längd.
Normalt svänger man höger där och fortsätter på taxibana Z tills man kommer till P9 och där ställer upp och startar på 07R.
Men istället för att fortsätta en bit fram vid C6 svänger de vänster för tidigt vid E1. Den taxibanan ligger parallellt med 07R och dessutom korsar bana 01 precis framför. Kanske var det svårare att se de blå taxiljusen då?
Efter att de korsat taxibana W smalar det av rejält.
Innan starten avbröts var farten hög. En bra bit över 100 knop. Frågan är var de fick stopp på maskinen.
Givet att taxibanan slutar en bra bit innan banan hade de sannolikt redan passerat farten V1 som är max fart för att avbryta en start. Om de befunnit sig på banan då förstås.

Hade starten avbrutits några sekunder senare hade det här gissningsvis blivit ett totalhaveri.

Intressant med insikt från en med koll. Uppskattas!

Hade de omöjligt kunna lyfta från taxibanan? Pga varför? För kort startsträcka?

Kan en erfaren pilot klara lyft på kortare banor än de oerfarna? Lite som med bilister och sjökaptener.
Finns ju bättre och sämre förare.
Citera
2026-02-06, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ElakBoll
Fast samtidigt - med tanke på den enorma mängd flygplan som hela tiden startar runtom i världen och det gissningsvis åtminstone lite halvhyfsat stora antal piloter som till och från gör diverse misstag pga stress eller sömnbrist, så lär det ju statistiskt sett någon gång då och då även överlappa så att båda två råkar vara sönderstressade och dåligt utsövda på samma gång.

Sånt här känns ju iaf som ett ganska bra argument för att få in lite mer AI-teknik i planen. Inte att datorerna ska flyga helt själva men att de åtminstone övervakar omgivningarna och slänger upp en varning ifall gaspådraget t.ex ökar över en viss nivå när planet inte är där det ska vara.

En sak jag ofta funderat över när man läser såna här grejor är - har inte piloter idag någon skärm med en satellit-vy eller liknande så att de kan se en bild framför sig var planet befinner sig på flygplatsen via nån liten GPS-dutt precis som man kan på vilken vanlig mobiltelefon som helst idag? Eller förlitar de sig fortfarande enbart på vad de kan se ut genom fönstren?

Det finns absolut, men jag törs inte svära på ifall det fanns i det aktuella fallet. Flyger inte Airbus.

Det lobbas för att ta in Ai för att certifiera flygplan för en pilot i dagens flygplan som är certifierade för två piloter. Så man kan väl säga att det jobbas på det, kommer såklart finnas Ai-stöd oavsett antalet piloter i framtiden. Vi behöver ju inte gå långt bak i tiden för att hitta flygplan som krävde en engineer
Citera
2026-02-06, 22:10
Medlem
karlsoons avatar
Märkligt att ställa in hela flighten då det inte var något fel på planet.
Citera
2026-02-06, 22:31
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Itrem
Det finns absolut, men jag törs inte svära på ifall det fanns i det aktuella fallet. Flyger inte Airbus.

Det lobbas för att ta in Ai för att certifiera flygplan för en pilot i dagens flygplan som är certifierade för två piloter. Så man kan väl säga att det jobbas på det, kommer såklart finnas Ai-stöd oavsett antalet piloter i framtiden. Vi behöver ju inte gå långt bak i tiden för att hitta flygplan som krävde en engineer

Det får man verkligen inte hoppas, att det blir bara en pilot som har ansvar för så många människor, då finns det ju ingen backup alls ifall han blir sjuk uppe i luften t.ex., eller börjar uppvisa konstigt beteende.

Citat:
Ursprungligen postat av karlsoon

Planet måste undersökas grundligt först, tänk på de krafterna det utsattes för vid den kraftiga inbromsningen! Mycket möjligt att hjulen är sönder exempelvis. Och det teamet hade inte fått fortsätta flyga ändå, de måste ha tagits ur tjänst till utredningen är klar (jag VET inte det men kan inte tänka mig annat). Hur är hur är ingen fit for flight efter en sådan skräck.
Citera
2026-02-06, 22:35
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Jag vet inte varför flighten ställdes in, men om jag ska spekulera så blir motsvarande en kombination av varma bromsar, som måste svalna, och besättning nära gränsen för arbetstid. Jag har även läst något om att flygplanet hamnade i gräset, även det torde kräva undersökning. Men jag vet inte.
Om ca två dagar kan vi antagligen se att flygplanet har kört tomt till CPH och sedan återgått i vanlig trafik.
Citera
2026-02-06, 22:54
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:

Jag jobbar inom järnvägen. Om personal (ex lokförare) gör ett allvarligt misstag så får de givetvis inte fortsätta köra. Man undersöker deras hälsotillstånd, drogtest görs och deras kunskaper analyseras. Förutsätter att flyget har liknande hanteringar...
Citera
2026-02-06, 22:56
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Nu har Petter lagt ut en nykter preliminär genomgång. Alla stollar som postar bör kolla den först.

https://youtube.com/shorts/rGWg3WLH32c?si=8kpWkDuu9q2F1MlN
Citera
2026-02-06, 23:45
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Jag vet inte varför flighten ställdes in, men om jag ska spekulera så blir motsvarande en kombination av varma bromsar, som måste svalna, och besättning nära gränsen för arbetstid. Jag har även läst något om att flygplanet hamnade i gräset, även det torde kräva undersökning. Men jag vet inte.
Om ca två dagar kan vi antagligen se att flygplanet har kört tomt till CPH och sedan återgått i vanlig trafik.
Bromsarna brukar ta 45min. Men det är väl sunt att undersöka planet ordentligt faktiskt, lite förhastat tänk av mig.
Citera
2026-02-06, 23:51
Medlem
gärningsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Nu har Petter lagt ut en nykter preliminär genomgång. Alla stollar som postar bör kolla den först.

https://youtube.com/shorts/rGWg3WLH32c?si=8kpWkDuu9q2F1MlN

Det är ju exakt det vi tidigt konstaterade i tråden. Vad är det för stollar du avser?
Citera
2026-02-06, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snarkomat
Vi får invänta Mentour Pilots rapport....
Flög inte han för SAS eller har jag fått det om bakfoten och att det är nåt obskyrt typ Ryanair?

Dags att någon förklarar för okunniga att ett lågprisbolag som Ryanair inte kan riskera att vara inblandade i några allvarliga incidenter för det skulle påverka börsvärdet explosionsartat. Trots att de är gigantiskt mycket större än de flesta andra flygbolagen så har de mycket sällan incidenter. Ryanair har till och med högre säkerhetskrav än de flesta flygbolag. I ca 10 år har Ryanair haft ett säkerhetssystem i planen så det inträffade kan i princip inte hända med deras plan. De anställer nästan bara nyutbildade unga piloter och utbildar dem så de blir helt samspelta. De flyger nästan bara korta flighter så det blir ofta 4 starter och landningar per dag på olika flygplatser varje dag och flygning i dagsljus varvas med mörkerflyg. De blir på kort tid så otroligt erfarna att de är bland de mest attraktiva piloterna på flygmarknaden.

Kan alla okunniga nu sluta uttala er om saker ni inte begriper.

En sak som styrs av europeiska flygregler är arbetstiden för piloter och de reglerna är farliga anser jag och kan mycket väl vara orsaken till SAS-händelsen.
Senast redigerad av curlingstaten 2026-02-07 kl. 00:04.
Citera
2026-02-07, 00:03
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av curlingstaten
Dags att någon förklarar för okunniga att ett lågprisbolag som Ryanair inte kan riskera

Du har helt rätt i att Ryanair inte alls har fler säkerhetshändelser än andra. Snarare tvärtom. De har också den modernaste flottan.

Det är en märklig myt. Många lever kvar i att det ska vara glamouröst att flyga. Klart det är väl det om man bara lämnar Skövde en gång var tionde år...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in