Citat:
Ursprungligen postat av
Itrem
Blir intressant att läsa utredningen på detta. För mig som pilot helt obegripligt att varken kapten eller eller styrman reagerat. Belysning och skyltning borde vara svår att missa. Att en får en blackout pga stress etc kan jag köpa men inte båda två.
Fast samtidigt - med tanke på den enorma mängd flygplan som hela tiden startar runtom i världen och det gissningsvis åtminstone lite halvhyfsat stora antal piloter som till och från gör diverse misstag pga stress eller sömnbrist, så lär det ju statistiskt sett någon gång då och då även överlappa så att båda två råkar vara sönderstressade och dåligt utsövda på samma gång.
Sånt här känns ju iaf som ett ganska bra argument för att få in lite mer AI-teknik i planen. Inte att datorerna ska flyga helt själva men att de åtminstone övervakar omgivningarna och slänger upp en varning ifall gaspådraget t.ex ökar över en viss nivå när planet inte är där det ska vara.
En sak jag ofta funderat över när man läser såna här grejor är - har inte piloter idag någon skärm med en satellit-vy eller liknande så att de kan se en bild framför sig var planet befinner sig på flygplatsen via nån liten GPS-dutt precis som man kan på vilken vanlig mobiltelefon som helst idag? Eller förlitar de sig fortfarande enbart på vad de kan se ut genom fönstren?