Resultat: Kommer Stegra gå i konkurs innan 2027?
Ja
85,46%
570 röster
Nej
14,54%
97 röster
2026-02-06, 21:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Flush1001
Många besserwissrar här. Inga ärenden hos kronofogden finns. Alla leverantörer med direkt kontrakt med Stegra har fått betalt.
Skriv och berätta det för SVT

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/kallor-stegra-skyldiga-entreprenorer-hundratals-miljoner
Citera
2026-02-06, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anklagaren
Har sökt med ljus och lykta på nätet efter andra artiklar om detta konsortium men SvDs låsta artikel är den enda. Det är litet märkligt tycker jag. Borde finnas fler. Kan tolkas på olika sätt men om det inte dyker upp mer så känns det nästan som en anka.

Det är ju andra gången de kör detta?

Det handlar ju om att upprätthålla skenet att något ska hända så UL inte vänder sig till fogden.

Att journalisterna är så dumma att de skriver om det är märkligt men det är väl någon gammal väntjänst. Jan Almgren är väl pensionerad?
Senast redigerad av Berg-Erik 2026-02-06 kl. 22:06.
Citera
2026-02-06, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Berg-Erik
Han kom väl in genom marknadsföring? Ekonom i botten. Ingen teknisk utbildning alls? Undrar var han utbildat sig? Han är så pass dum att jag har svårt se honom passera HHS.

Nej han kom underifrån, han var många år på Scania och då inom typ sälj & marknad innan han kom upp och blev Vd.

Fladdrade omkring lite på lunds universitet några år för att sedan avsluta på Edinburgh Business School ...typexempel på flumskola som ska var inkubator för affärselever....oklart dock hur många poäng han skrapade ihop i Lund....sedan började han som sagt på Scania och inte i någon top-position direkt.
Citera
2026-02-06, 22:12
Avslutad
Citat:
Det är ju andra gången de kör detta?

Det handlar ju om att upprätthålla skenet att något ska hända så UL inte vänder sig till fogden.

Att journalisterna är så dumma att de skriver om det är märkligt men det är väl någon gammal väntjänst. Jan Almgren är väl pensionerad?
Nyligen talades det om en "svensk lösning". Nu heter det "välkända nordiska investerare". Förmodligen avses samma konstellation ungefär. Frågan är hur mycket det ligger i det hela.

Av artiklarna rörande Kinneviks nedskrivning framgår att flera andra aktieägare skrivit ned innehavet i Stegra till noll. Det verkar osannolikt att några tillför privata pengar som läget är nu. Troligare är väl att konsortiet avvaktar en konkurs och redan nu filar på ett erbjudande att lägga fram till konkursförvaltaren. Styrelsen i Stegra har dessutom begåvats med någon internationell obeståndsjurist så det hela kanske sker i samråd med Stegras nuvarande styrelse.
Citera
2026-02-06, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scania1
Nej han kom underifrån, han var många år på Scania och då inom typ sälj & marknad innan han kom upp och blev Vd.

Fladdrade omkring lite på lunds universitet några år för att sedan avsluta på Edinburgh Business School ...typexempel på flumskola som ska var inkubator för affärselever....oklart dock hur många poäng han skrapade ihop i Lund....sedan började han som sagt på Scania och inte i någon top-position direkt.

Sälj och marknad = det jag avsåg med "marknadsföring".

Stort misslyckande för vårt land att denna typ av karaktär tar sig någonstans i ett samhälle.

I ett sunt samhälle spottas degenererade och moraliskt inkompetenta kräk ut på samhällets botten. Där de hör hemma.
Citera
2026-02-06, 22:14
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scania1

Här är HH:s CV

https://www.creades.se/media/phkogxj2/cv_henrik_henriksson-2021-04-14.pdf

Gillar framför allt att han 1988-1996 var, upphovsman och ägare till Hensons Tvätt & Sjöverkstad Malmö Sweden.

HH har 2 miljoner i månadslön hos Stegra.
Senast redigerad av HerrGickhan 2026-02-06 kl. 22:19.
Citera
2026-02-06, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anklagaren
Nyligen talades det om en "svensk lösning". Nu heter det "välkända nordiska investerare". Förmodligen avses samma konstellation ungefär. Frågan är hur mycket det ligger i det hela.

Av artiklarna rörande Kinneviks nedskrivning framgår att flera andra aktieägare skrivit ned innehavet i Stegra till noll. Det verkar osannolikt att några tillför privata pengar som läget är nu. Troligare är väl att konsortiet avvaktar en konkurs och redan nu filar på ett erbjudande att lägga fram till konkursförvaltaren. Styrelsen i Stegra har dessutom begåvats med någon internationell obeståndsjurist så det hela kanske sker i samråd med Stegras nuvarande styrelse.

Jag tror som sagt inte att det finns något konsortium bara för att journalister har "obekräftade upogifter". Jan Almgren har massvis med kontakter. Man får kontakter genom att ge och ta. Journalister är ofta väldigt okunniga inom specialområden. Deras framgång är helt beroende av nätverk och de är därför i händerna på dessa nätverk.
Citera
2026-02-06, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Flera medier har ju nyheten, men alla hänvisar direkt eller indirekt till SvD. Naturligtvis har SvD använts för att sprida nyheten. Det är ju så Stegras mediestrategi ser ut. Selektiv och diffus, med fokus på sensation.
Ja jag ser några och de har hänvisningar till just Svd.
Kan för mitt liv inte förstå att någon med vettet i behåll går in och satsar pengar i detta luftslott men klart är att vissa gör det så länge det är "andras pengar"...
Kan ju vara en sorts överlevnads strategi för vissa med fingrar i syltburken (läs bl.a. f.d. sossar) och få detta att överleva riksdagsvalet i september och kranarna öppnas igen..
Citera
2026-02-06, 22:42
Medlem
LagomLats avatar
Citat:
Snälla har man minst två hjärnceller fattar man att konkursboet bara har skrotvärdet. Markvärdet är negativt och affärscaset har aldrig hållit. Logistik och kostnsdseffektiv personalförsörjning är problemen.

Jag var otydlig, och menade OM någon är intresserad av Stegra, vilket jag betvivlar.

LL
Citera
2026-02-06, 22:58
Medlem
Citat:
Många besserwissrar här. Inga ärenden hos kronofogden finns. Alla leverantörer med direkt kontrakt med Stegra har fått betalt.

Så du menar att Stegra har helt plötsligt hostat upp mellan 500 mille upp mot en miljard till alla underleverantörer, det vill jag verkligen syna.. mina källor säger tvärtom, men visst några viktiga strategiska underleverantörer har kanske fått en slant så de håller käft och jobbar på.. de andra lever på hoppet och ruinens brant.
Citera
2026-02-06, 23:14
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Ja jag ser några och de har hänvisningar till just Svd.
Kan för mitt liv inte förstå att någon med vettet i behåll går in och satsar pengar i detta luftslott men klart är att vissa gör det så länge det är "andras pengar"...
Kan ju vara en sorts överlevnads strategi för vissa med fingrar i syltburken (läs bl.a. f.d. sossar) och få detta att överleva riksdagsvalet i september och kranarna öppnas igen..

Jag tror som jag skrivit flera gånger att de tänker sig få bidrag. Varför ska de skapa ett konsortium? Ett konsortium sätts upp med ett syfte och kan utifrån det ansöka om stöd eller finansiering hos de instanser Stegra fått nej från. Konsortiet kan exempelvis beskriva att de tänker medverka till att Stegra inte ska använda naturgas och därmed blidka Naturvårdsverket så att de betalar ut innehållna medel ur Klimatklivet. Det finns olika EU-fonder som de kan vända sig till ämnade för vätgasprojekt, exempelvis skulle ArcelorMittal fått 14 miljarder därifrån om de inte tackat nej.

Det är så jag tror konsortiet tänker agera.
Citera
2026-02-07, 06:38
Medlem
Citat:
Genialisk metod — tänkte du att ett mångmiljardprojekt är ungefär samma som en person som heter "Lasse Stegra" som du kan kolla upp på Ratsit? "Jävla besserwissrar. Lars-Håkan Stegra har ju inget hos kronofogden alls!"

Det handlar om fakturor som legat obetalda sedan sen i höstas. Runt november började det balla ur. Att detta inte återspeglas i ärenden hos kronofogden är en självklarhet. Man börjar med att skicka påminnelser. Sen kan man lacka ur och låta det gå till inkasso. Först när inkassoföretaget misslyckats går det vidare till ett betalningsföreläggande hos kronofogden. Den processen (hela vägen från första påminnelse till betalningsföreläggande) skulle inte vara klar redan efter 2-3 månader ens i normalfallet.

Och i praktiken drar sig leverantörer i det längsta för att låta det gå till kronofogden i en sån här situation, eftersom det skulle kunna bidra till att snabba på konkursen. Och vid konkurs får de kanske ingenting alls. Så de håller tummarna för att finansieringsrundorna ska lyckas, så att de får betalt.

Leverantörerna använder därför en annan metod för att sätta hårt mot hårt: Stänga av strömmen, eller packa ihop och ta hem sin utrustning från området. Vilket är precis vad som rapporterats nu.
Senast redigerad av CrispyKreem 2026-02-07 kl. 06:43.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in