Resultat: Kommer Stegra gå i konkurs innan 2027?
Ja
85,46%
570 röster
Nej
14,54%
97 röster
2026-02-06, 18:09
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Vet ej. Betalvägg.

Men det kommer att låta så här ett tag för den som trodde att Stegrakraschen kommer vilken dag som helst. Det är Northvolt i repris, fast inte. ”Historien upprepar sig inte, men den rimmar”, som någon (inte Mark Twain) sa.

Northvolt = ganska generiska byggnader. När batterier går åt helvete kan man ha det till annat. Ungefär som DeLorean-haveriet i Nordirland på 80-talet. Krasch då men idag ligger det en fungerande bilkomponentfabrik där som snurrar bra.

Stegra = rivit upp halva Boden, gjort enorma om-/tillbyggnader av järnväg, skövlat ett gigantiskt område som syns från rymden… bygget går inte att omvandla till nåt annat, det kan bara bli två saker - stålverk eller minnesmärke för idioti. De kommer därför att fortsätta kämpa till siste man (och sista krona).

Ja de kommer inte att ge sig. Vad jag tror är att detta konsortium är tänkt att bli ett »bidragsbolag« som kan få pengar från olika statliga aktörer där dörren är stängd för Stegra. Det blir väl utformat som något liknande Al Gores Just Climate med primärt syfte att säkerställa att det går att komma igång med »grönt stål« som ju ska kompensera för det upprivna beslutet att inte tillåta nybilsförsäljning för bilar med förbränningsmotorer från 2035.

Att ett antal nordiska investerare skulle satsa sina egna pengar till fullo tror jag inte på. Det har säkert bedrivits intensiva underhandlingar med politiska aktörer för att hitta en konstruktion där Stegra kan få kapital indirekt.
Citera
2026-02-06, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Berg-Erik
Henriksson spelar nog i en särskild liga men dom är alla kräk. Mänskligt avskräde som aldrig skulle ha tilldelats ansvar och prestige i vårt samhälle. Då hade vi inte haft dessa problem. Sundström är ett praktexempel. Att han "tror att han gör gott" handlar enbart om fåfänga. Moström är nog helt enkelt bara korkad.

Henriksson är en idiot, han kom in som Vd på Scania och ändrade runt en massa saker för att sedan försvinna ut bakvägen igen.....nej, honom gillade jag aldrig och jag tvivlar starkt på hans kompetens öht.

Han förstod sig inte på lastbilar och jag tror inte att han förstår så mycket mer om ståltillverkning heller, men en stor käft har han iaf.
Citera
2026-02-06, 18:31
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scania1
Henriksson är en idiot, han kom in som Vd på Scania och ändrade runt en massa saker för att sedan försvinna ut bakvägen igen.....nej, honom gillade jag aldrig och jag tvivlar starkt på hans kompetens öht.

Han förstod sig inte på lastbilar och jag tror inte att han förstår så mycket mer om ståltillverkning heller, men en stor käft har han iaf.

Henriksson är en dåre och en presumtiv syndabock. Det är aktörer i styrelsen som sköter förhandlingarna.
Citera
2026-02-06, 18:42
Medlem
LagomLats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Henriksson är en dåre och en presumtiv syndabock. Det är aktörer i styrelsen som sköter förhandlingarna.

Förhandlingarna antyds ha hamnat i läget att den som hostar upp 10-15 miljarder får makten i bolaget, och därmed ansvar gör kommande kostnader.

Inte ens elen är biligare i norr längre, svårt att se stegras usp för investerare.

Enklare köpa konkursboet, bli av med alla skulder och andra ägare, samt alla löften .

Några investerare sitter nog och inväntar konkursen.

LL
Citera
2026-02-06, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scania1

Han kom väl in genom marknadsföring? Ekonom i botten. Ingen teknisk utbildning alls? Undrar var han utbildat sig? Han är så pass dum att jag har svårt se honom passera HHS.
Citera
2026-02-06, 19:13
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ms-X
Stegra är en enorm klimatbluff.

Man bygger anläggningen med kinesiskt "brunt" stål, ska transportera och använda svartlistad malm från Brasilien, avser att köra in stora mängder naturgas med lastbil från Finland samt transportera sitt stål till Spanien och andra Europeiska länder för att galvanisera och förädla stålet. Den produkt som Stegra tänker producera och sälja är allt annat än fosilfri. Varför ska våra skatte- och pensionspengar slösas bort på dessa vansinnesprojekt som Nortvolt och Stegra?

https://www.affarsvarlden.se/kronika/stegra-byggs-med-kinesiskt-stal

Visst, man kan ju ogilla beslutet av miljöskäl eller kalla det hyckleri, men jag skulle säga att det är avsevärt mer problematiskt att man faktiskt dömer ut sin egen affärsidé. Den bygger ju på att företag kommer att vara villiga att betala mer för "grönt" stål, vilket man - som ett uttalat "grönt" företag - inte ens är villiga att göra själva!
Citera
2026-02-06, 19:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Vet ej. Betalvägg.
Har sökt med ljus och lykta på nätet efter andra artiklar om detta konsortium men SvDs låsta artikel är den enda. Det är litet märkligt tycker jag. Borde finnas fler. Kan tolkas på olika sätt men om det inte dyker upp mer så känns det nästan som en anka.
Citera
2026-02-06, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LagomLat
Förhandlingarna antyds ha hamnat i läget att den som hostar upp 10-15 miljarder får makten i bolaget, och därmed ansvar gör kommande kostnader.

Inte ens elen är biligare i norr längre, svårt att se stegras usp för investerare.

Enklare köpa konkursboet, bli av med alla skulder och andra ägare, samt alla löften .

LL

Snälla har man minst två hjärnceller fattar man att konkursboet bara har skrotvärdet. Markvärdet är negativt och affärscaset har aldrig hållit. Logistik och kostnsdseffektiv personalförsörjning är problemen.
Citera
2026-02-06, 21:04
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LagomLat

LL

Jag tror att det är bidrag inblandat. Ingen kan vara så korkad att de lägger 10 miljarder från eget kapital på detta nu. Jag skulle inte värdera detta till mer än en tiondel av den nedskrivna värdering Kinnevik nu gjort i en konkurs. Det , två miljarder, skulle naturligtvis vara ett risktagande värt att ta och samtidigt slippa skuldbördan. Givetvis skulle det kunna tillkomma nya bidrag vid ett övertagande.
Citera
2026-02-06, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anklagaren
Har sökt med ljus och lykta på nätet efter andra artiklar om detta konsortium men SvDs låsta artikel är den enda. Det är litet märkligt tycker jag. Borde finnas fler. Kan tolkas på olika sätt men om det inte dyker upp mer så känns det nästan som en anka.
Tänker samma, har sökt men icke funnit.. känns som att det är medveten liten placering i media för att väcka upp andra media... bara en tanke om något.. det verkat i.a.f. vara om man så säger ett försiktigt torgförande om det alls har någon bäring för att se reaktionerna.
Citera
2026-02-06, 21:44
Medlem
Många besserwissrar här. Inga ärenden hos kronofogden finns. Alla leverantörer med direkt kontrakt med Stegra har fått betalt.
Citera
2026-02-06, 21:46
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Tänker samma, har sökt men icke funnit.. känns som att det är medveten liten placering i media för att väcka upp andra media... bara en tanke om något.. det verkat i.a.f. vara om man så säger ett försiktigt torgförande om det alls har någon bäring för att se reaktionerna.

Flera medier har ju nyheten, men alla hänvisar direkt eller indirekt till SvD. Naturligtvis har SvD använts för att sprida nyheten. Det är ju så Stegras mediestrategi ser ut. Selektiv och diffus, med fokus på sensation.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in