2026-02-06, 16:40
Medlem
Erfarenhet och kunskap är inte alltid en garanti att olyckor inte ska hända. De flesta olyckor orsakas av piloter som blivit varma i skorna och börjar skippa checklistor och liknande. Som ny pilot är man på helspänn och frågar sig ständigt om man är på rätt bana, rätt kurs, rätt höjd osv.
Citera
2026-02-06, 16:52
Moderator
ksvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Det är ganska svårbegripligt men ändå händer det flera gånger per år. Det finns skyltar, det finns ljus i andra färger.

Trötthet ligger ju nära till hands med tanke på tiden på dygnet. Det var antagligen besättningens sista flygning för dagen och då kan man nog bli lite trött i huvudet. Men förstås beklagligt att det kan gå så snett. Tur att ingen verkar ha blivit skadad.
Det är säkert en rad bidragande faktorer. De berättas från passagerare att de varit nära att missa slot-tiden och varit stressade att komma iväg.
Man kommer nog vilja titta på hur de arbetat tiden innan. Om man dagen innan klivit upp klockan 4 på morgonen och jobbat en hel dag för att nästa dag få ett nattschema, är man inte direkt i sitt esse.

Citat:
Ursprungligen postat av gärningsmannen
Nja, inte särskilt pålitligt eller ens alls.
Localizern är kalibrerad för att vara tillförlitlig till bantröskeln vid landning och inte start.

Visst kan signalen vara möjlig att ta emot kanske några hundra meter in. Det är dock inte något man gör för att bekräfta att man är på banan.
Fast localizer-sändaren står bortom banändan.
Den används för rollout guidance vid CAT III-landningar.
Citera
2026-02-06, 16:57
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hitler-gg
Helt galet att piloter ska behöva stressa "ihjäl" sig för att inte missa slot ...
Kan någon förklara logiken i så fall bakom en sån slot. Det är väl inte tornet som stressar, utan bolaget, men varför? Har det med lagstadgad arbetstid att göra, eller tilldelade tidsspann för take offs. Med andra ord, om detta utgör en källa risk, vilka papper kan man behöva se över?
Citera
2026-02-06, 17:01
Medlem
snigel1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Kan någon förklara logiken i så fall bakom en sån slot. Det är väl inte tornet som stressar, utan bolaget, men varför? Har det med lagstadgad arbetstid att göra, eller tilldelade tidsspann för take offs. Med andra ord, om detta utgör en källa risk, vilka papper kan man behöva se över?
Slot är ett tidsintervall som flighten tilldelas. Är man inte klar för start inom detta ställs man i kö för en ny slot. Samordnas av den europeiska flygkontrollen, Eurocontrol.
Citera
2026-02-06, 17:02
Medlem
Blir intressant att läsa utredningen på detta. För mig som pilot helt obegripligt att varken kapten eller eller styrman reagerat. Belysning och skyltning borde vara svår att missa. Att en får en blackout pga stress etc kan jag köpa men inte båda två.
Citera
2026-02-06, 17:16
Medlem
TheJesuits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crille132
Vore intressant att veta om besättningen tillhörde SAS eller något av alla underentreprenörer.

Jag har rest SAS i 30år och tycker att kabinpersonalen ser allt mer medioker ut.
Sist jag åkte var en av dom som jobbar framme i planet sjuk snorade och hostade.

Dumpade villkor är inte bra för flygsäkerheten.

Att personalen ser jolmig ut hos SAS jämfört med andra beror ju främst på att SAS inte kickar ut alla gamlingar så att yngre personal får möjligheten. Många andra flygbolag har ju personal i kabinen som är 20 plus, hus SAS är de ofta 60 plus.

Vet inte hur det är med piloterna, men kan tänka att många varit med i väldigt många år. Det skulle kanske då i detta fallet vara positivt, de är ju väldigt erfarna.
Citera
2026-02-06, 17:16
Medlem
gärningsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ksv
Det är säkert en rad bidragande faktorer. De berättas från passagerare att de varit nära att missa slot-tiden och varit stressade att komma iväg.
Man kommer nog vilja titta på hur de arbetat tiden innan. Om man dagen innan klivit upp klockan 4 på morgonen och jobbat en hel dag för att nästa dag få ett nattschema, är man inte direkt i sitt esse.

Fast localizer-sändaren står bortom banändan.
Den används för rollout guidance vid CAT III-landningar.

Sant, men det finns ingen ILS CAT III för 07R i Bryssel.
Det finns väl dessutom bara VOR approach där och jag menar att det inte blir tillförlitligt en bit in på banan om man befinner sig parallelt med den.
Jag röstar för ett riktigt tjatigt och jobbigt RAAS för att undvika potentella framtida kafastrofer.

Vad hade hänt om ett annat flygplan kommit ivägen? Vad hade hänt om bromsverkan inte varit så god som den var igår kväll? Eller om de legat kvar med takeoff thrust bara några sekunder till? Vågar knappt tänka det.
Citera
2026-02-06, 17:26
Medlem
gärningsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Itrem
Blir intressant att läsa utredningen på detta. För mig som pilot helt obegripligt att varken kapten eller eller styrman reagerat. Belysning och skyltning borde vara svår att missa. Att en får en blackout pga stress etc kan jag köpa men inte båda två.

Det ska bli mycket intressant. Jag har själv flugit från EBBR vid något enstaka tillfälle, men det var på 90-talet och absolut inte i en modern airliner. Kommer inte ihåg.
Har förstått att just området kring C6 är lite speciellt. En hotspot.
Är inne lite på att det kanske kan bidra till förvirringen att 01/19 ligger precis vid E1 där de stod med nosen österut och drog på.
Hoppas någon pilot som har färskare erfarenheter än mig kan dela sina synpunkter kring händelseförloppet.
Citera
2026-02-06, 17:34
Medlem
gärningsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlanGarner
Fyfan, när jag läser det här så stärks jag i min övertygelse att jag har helt rätt som KRÄVER att få dricka minst en starköl innan jag sätter mig på ett plan. Jag är väldigt flygrädd. Tack gode gud för alkohol och dess effekter, och tack gode gud att jag inte är pilot

Trist att läsa. Men kom ihåg att en sådan här händelse är extremt ovanlig. Flyg är ett mycket säkert sätt att ta sig från punkt A till punkt B. Betydligt säkrare än resan till och från flygplatsen.
Piloterna sätter säkerheten främst. De vill också komma hem i slutet av arbetsdagen.

Ett allvarligt tillbud som nu skedde leder till en omfattande utredning. Det bidrar till att ytterligare stärka flygsäkerheten. Det finns system numera som förhindrar det som hände. Kanske leder det här till att SAS och andra flygbolag installerar sådana system?
Citera
2026-02-06, 17:39
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gärningsmannen
Trist att läsa. Men kom ihåg att en sådan här händelse är extremt ovanlig. Flyg är ett mycket säkert sätt att ta sig från punkt A till punkt B. Betydligt säkrare än resan till och från flygplatsen.
Piloterna sätter säkerheten främst. De vill också komma hem i slutet av arbetsdagen.

Ett allvarligt tillbud som nu skedde leder till en omfattande utredning. Det bidrar till att ytterligare stärka flygsäkerheten. Det finns system numera som förhindrar det som hände. Kanske leder det här till att SAS och andra flygbolag installerar sådana system?

Du menar att det FINNS sådana system, men att vårat trygga, säkra SAS har valt bort dem..?
Citera
2026-02-06, 17:41
Medlem
ElakBolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Itrem

Fast samtidigt - med tanke på den enorma mängd flygplan som hela tiden startar runtom i världen och det gissningsvis åtminstone lite halvhyfsat stora antal piloter som till och från gör diverse misstag pga stress eller sömnbrist, så lär det ju statistiskt sett någon gång då och då även överlappa så att båda två råkar vara sönderstressade och dåligt utsövda på samma gång.

Sånt här känns ju iaf som ett ganska bra argument för att få in lite mer AI-teknik i planen. Inte att datorerna ska flyga helt själva men att de åtminstone övervakar omgivningarna och slänger upp en varning ifall gaspådraget t.ex ökar över en viss nivå när planet inte är där det ska vara.

En sak jag ofta funderat över när man läser såna här grejor är - har inte piloter idag någon skärm med en satellit-vy eller liknande så att de kan se en bild framför sig var planet befinner sig på flygplatsen via nån liten GPS-dutt precis som man kan på vilken vanlig mobiltelefon som helst idag? Eller förlitar de sig fortfarande enbart på vad de kan se ut genom fönstren?
Citera
2026-02-06, 17:42
Medlem
Har åkt med precis den flighten förut och pratade med piloterna den gången. Det är verkligen en rutinrutt där de haft ett par flighter innan och sen denna är sista för kvällen. Lång dag på jobbet där ingen av de två där fram har uppfattat ett misstag. Sorgligt men tack o lov inte värre konsekvenser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in