Igår, 22:49
Medlem
DenverAirports avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Tillåter alla avtal det? Tror jag har tjänstepension på 4 olika ställen.

Googlade:
Tidigaste uttagsålder: Tidigast 55 år för de flesta privatanställda. För anställda inom staten gäller oftast 63 år, och för kommun/region 60 år.
Citera
Igår, 23:05
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Kanske jättesvår fråga att svara på, men ponera att jag slutar arbeta helt vid 55 år.

Hur påverkas min pension om jag väljer att börja plocka ut min pension vid 65?
De 10 åren däremellan lever jag på sparpengar.
Jag började jobba på allvar i 25-årsåldern.
Du förstör pensionen rejält.
Jag jobbade till 69 och har nu högre inkomst än då jag arbetade.
Men se på sidan minpension så ser du hur det påverkar.
Citera
Igår, 23:06
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Man kan ändra inkomst och ålder för uttag, men alternativet att sluta jobba innan pension hittar jag inte....

Dvs om jag jobbar 30 år istället för beräknade 40 år. Sänks min pension med 25% då, eller hur fungerar det?
Sannolikt mer än 25%. Eftersom du både har färre intjänandeår och får fler förväntade år som du ska leva på pensionen.
Men enklast är att gå in själv och kolla, det är bara du som har tillgång till dom olika ekonomiska förutsättningarna.
Blir det riktigt lågt har du rätt till garantipension.
Senast redigerad av sykkelpump Igår kl. 23:18.
Citera
Igår, 23:08
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vansterpartiet
I simulatorn har du ju en knapp där det står "Sluta jobba".

Tack!

I simulatorn minskar min pension med 22% om jag går vid 55 istället för 65 förutsatt att jag inte rör någonting. Första pensionsutbetalning vid 65.
Citera
Igår, 23:09
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Men hur är det för den som skulle kunna få garantipension eller får garantipension även om den arbetar till 67?
Citera
Igår, 23:11
Medlem
Citat:
Kanske jättesvår fråga att svara på, men ponera att jag slutar arbeta helt vid 55 år.

Hur påverkas min pension om jag väljer att börja plocka ut min pension vid 65?
De 10 åren däremellan lever jag på sparpengar.
Jag började jobba på allvar i 25-årsåldern.
Finns väl en tumregel som säger att man för varje år som skiljer från beräknad pensionsålder minskar eller ökar pensionen med 6%.
Oklart om det stämmer om man slutar så mycket som 10 år tidigare.
Men om man kortar eller förlänger med enstaka år stämmer det nog rätt väl.
Citera
Igår, 23:12
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Sannolikt mer än 25%. Eftersom du både har färre intjänandeår och får fler förväntade år som du ska leva på pensionen.
Men enklast är att gå in själv och kolla, det är bara du som har tillgång till dom olika ekonomiska förutsättningarna.
Blir det riktigt lågt har du rätt till garantipension (socialbidrag ), förutsatt att du inte har besparingar eller äger andra tillgångar av värde.

Nja, blir ju fortfarande lika många förväntade år att leva på pensionen. Blir ju bara färra intjänandeår. Enligt simulatorn minskas min pension med 22%. Gissningsvis beroende på att de gamla pengarna är värda mer med ränta på ränte effekten.

Garantipension har väl alla rätt till och inte är väl den prövad mot förmögenhet?
Citera
Igår, 23:14
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Du förstör pensionen rejält.
Jag jobbade till 69 och har nu högre inkomst än då jag arbetade.
Men se på sidan minpension så ser du hur det påverkar.

Jag blir troligen inte så gammal. Tänker att man kanske ska leva medan man har någon ork kvar. Men det måste ju vara realistiskt också.
Citera
Igår, 23:17
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Nja, blir ju fortfarande lika många förväntade år att leva på pensionen. Blir ju bara färra intjänandeår. Enligt simulatorn minskas min pension med 22%. Gissningsvis beroende på att de gamla pengarna är värda mer med ränta på ränte effekten.

Garantipension har väl alla rätt till och inte är väl den prövad mot förmögenhet?
Ja du har rätt och jag hade fel, den är inte relaterad till förmögenhet vilket jag trodde.
Men åren man lever på pensionen beror ju på när man väljer att börja ta ut den. 3 år före förväntad pensionsålder är väl möjligt, om man vill göra det.
Senast redigerad av sykkelpump Igår kl. 23:22.
Citera
Igår, 23:17
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Finns väl en tumregel som säger att man för varje år som skiljer från beräknad pensionsålder minskar eller ökar pensionen med 6%.
Oklart om det stämmer om man slutar så mycket som 10 år tidigare.
Men om man kortar eller förlänger med enstaka år stämmer det nog rätt väl.

Det där beror nog inte på intjänandeeffekten, utan bygger på att själva pensionen fördelas över fler år. Går du i pension vid 63 räknar de på att du ska få pension i 20 år. Går du vid 70 så brdömer de att du kommer leva i 13 år till.

I mitt fall existerar ju inte den effekten. Jag kapar bara intjäningen.
Citera
Igår, 23:49
Medlem
Citat:
Det där beror nog inte på intjänandeeffekten, utan bygger på att själva pensionen fördelas över fler år. Går du i pension vid 63 räknar de på att du ska få pension i 20 år. Går du vid 70 så brdömer de att du kommer leva i 13 år till.

I mitt fall existerar ju inte den effekten. Jag kapar bara intjäningen.
Där har du nog rätt. Men om du ska jobba 30 år mellan 25 till 55 istället för 40 år mellan 25 och 65, för att leva på i 20 år till att du blir 85 bör det väl då bli att du få 75% av vad du skulle fått om inflation och värdeökning är 0.
Nu är det ju med största sannolikhet inte så, hur stor inverkan det har vet jag inte men troligen en hel del.
Som nån annan påpekat så finns funktionen på min pension att fylla i att man slutar jobba vid 55 eller 65 och välja att börja ta ut pensionen vid 65.
Bara att testa de olika alternativen.
Citera
Idag, 00:17
Medlem
Citat:
Jag blir troligen inte så gammal. Tänker att man kanske ska leva medan man har någon ork kvar. Men det måste ju vara realistiskt också.

Vad har du för omkostnader idag, och kan du minska dem?

Kan du leva på motsvarande garantipension plus ev bostadsbidrag så är det ju bara att köra på det om ditt sparande räcker så länge.

Men säg 200 per år att leva på , det är 2 miljoner på 10 år du behöver ha sparat, ev lite mindre iom att du kan plocka ut lite ränta/avkastning också.

Edit

Mitt sjönk med 20% ungefär. Räknade inte in mitt privata pensionspar i det.

Hade du funkat för mig att leva på, men har dels inte så mycket sparat samt det hade blivet lite tråkigt med så begränsad ekonomi.
Då jobbar jag hellre lite längre. Men beror ju mycket på vad man har för jobb också, jag trivs bra med mitt, och det erbjuder vissa förmåner som försvinner när man slutar, som tjänsteresor utomlands
Senast redigerad av Baheera Idag kl. 00:27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in