2026-02-04, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Det kan du ta reda på genom att titta på videon!
Googla debunked + videon, då får du alla svar du behöver.
Citera
2026-02-04, 00:08
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsjohansson
Du tror alltså att det är första gången den floden är torr och därför jordens undergång ska komma snart?

Jag kan påminna dig om att de första kristna inte lät bli att gifta sig för de trodde att Jesus återkomst skulle ske inom deras livstid.
https://features.csis.org/the-future-of-the-Euphrates-River/
Det verkar ganska historiskt anmärkningsvärt.

Ja vem vet, kanske är det den sista tiden nu, kanske inte.

En annan intressant sak är att bibeln förutspådde att israel skulle återskapas över en natt efter att dom skulle blivit utspridda över hela världen.

1948 Så formades Israel över en natt.

Isaiah 66:8 – “Who has ever heard of such things? Who has ever seen things like this? Can a country be born in a day or a nation be brought forth in a moment?”

Deuteronomy 28:64 - "Then the Lord will scatter you among all nations, from one end of the earth to the other."

Leviticus 26:33 "I will scatter you among the nations and will draw out my sword and pursue you; your land will be laid waste, and your cities will be in ruins."
Senast redigerad av bakelsernassmak 2026-02-04 kl. 00:19.
Citera
2026-02-04, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Dödahavsrullarna.
Är en mindre del av Bibeln. Resten?
Citera
2026-02-04, 00:10
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Googla debunked + videon, då får du alla svar du behöver.
Hittade inget. Kan du länka vad du menar?
Citera
2026-02-04, 00:11
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Framför allt är de nog själva troende! (Litet kul är det ju också, även om man inte skall lägga människor deras efternamn till last, att en av dem är en "dr. Moriarty"!)
Ja om de inte var troende innan så kommer de definitivt att vara det efter i alla fall.
Citera
2026-02-04, 00:21
Medlem
Fin beskrivning av Jesus-dyrkar-tokar och deras svärmande och dyrkande av den antika juden Jesus finns i Selma Lagerlöfs bok "Jerusalem".
Citera
2026-02-04, 00:25
Medlem
Citat:
Hittade inget. Kan du länka vad du menar?
Skriv in titeln på videon i Google plus ordet debunked. Då får du mina argument mot videon. Det är ju så här man debatterar enligt dig. "Kolla länken".

Du kan också fråga t.ex. ChatGPT om videolänken. Om det finns någon kritik mot den.

Hört talas om källkritik? Med källkritik kollar med flera källor. Inte bara en källa som man gillar bara för att man är religiös.
Citera
2026-02-04, 00:33
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Skriv in titeln på videon i Google plus ordet debunked. Då får du mina argument mot videon. Det är ju så här man debatterar enligt dig. "Kolla länken".

Du kan också fråga t.ex. ChatGPT om videolänken. Om det finns någon kritik mot den.

Hört talas om källkritik? Med källkritik kollar med flera källor. Inte bara en källa som man gillar bara för att man är religiös.
"No approved case has been conclusively shown to be fraudulent or definitively explained after the fact" enligt GPT.

https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC3854941/
"Numerous astounding cures have been attended by hundreds of honorable physicians and thousands of witnesses. These are facts that cannot be ignored."

Det enda jag kunde hitta från din sökning var denna:
https://www.debunking-christianity.com/2017/08/an-investigation-into-alleged-miracles.html
En blogg. Var det den du menade? Läste lite av den, lät inte särskilt övertygande tycker jag.

Samtidigt om det var den du menade som ditt svar så har du noll rätt att ta upp källkritik.
Senast redigerad av bakelsernassmak 2026-02-04 kl. 00:38.
Citera
2026-02-04, 00:43
Medlem
Citat:
"No approved case has been conclusively shown to be fraudulent or definitively explained after the fact" enligt GPT.

https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC3854941/
"Numerous astounding cures have been attended by hundreds of honorable physicians and thousands of witnesses. These are facts that cannot be ignored."

Det enda jag kunde hitta från din sökning var denna:
https://www.debunking-christianity.com/2017/08/an-investigation-into-alleged-miracles.html
En blogg. Var det den du menade? Läste lite av den, lät inte särskilt övertygande tycker jag.
ChatGPT är ofta en coin toss. Den kan ibland få för sig att fake news är på riktigt. Om det finns mer medhåll än kritik mot ett stycke fake news. Så kan det vara ibland med väldigt obskyra källor som väldigt få normala människor befattar sig med.

ChatGPT är tillrättalagt och censurerad för att undvika att uppröra för många människor. I USA finns det väldigt många religiösa tokstollar med mycket makt och dessa vill man inte irritera för mycket. Därför släpper de igenom mycket religiöst nonsens.

Varför finns det inga "mirakel" de senaste 50 åren?
Citera
2026-02-04, 00:58
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
ChatGPT är ofta en coin toss. Den kan ibland få för sig att fake news är på riktigt. Om det finns mer medhåll än kritik mot ett stycke fake news. Så kan det vara ibland med väldigt obskyra källor som väldigt få normala människor befattar sig med.

ChatGPT är tillrättalagt och censurerad för att undvika att uppröra för många människor. I USA finns det väldigt många religiösa tokstollar med mycket makt och dessa vill man inte irritera för mycket. Därför släpper de igenom mycket religiöst nonsens.

Varför finns det inga "mirakel" de senaste 50 åren?
Är inte fallet i videon från de senaste 50 åren? Sen finns det massor med andra mirakel inom de senaste 50 åren annars också.
Citera
2026-02-04, 01:00
Medlem
Citat:
Är inte fallet i videon från de senaste 50 åren? Sen finns det massor med andra mirakel inom de senaste 50 åren annars också.
Nämn ett bekräftat mirakel de senaste 50 åren.
Citera
2026-02-04, 01:00
Medlem
Citat:
Ja om de inte var troende innan så kommer de definitivt att vara det efter i alla fall.

Det säger en del om dig själv, att du föreställer dig att då en läkare ställs inför ett fall av oväntat tillfrisknande (vilket jag föreställer mig nästan varje läkare med något tiotal års praktik bakom sig någon gång gjort) måste vederbörandes första tanke vara: -Det måste bero på GUUUD!

"Vetenskapligt oförklarat" betyder inte nödvändigtvis "religiöst mirakel".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in