2026-02-03, 22:25
Medlem
hakanthebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Jag startar den här tråden med syftet att vara en tråd där ateister och kristna (eller andra religioner) kan debattera med varandra om sanningen angående verkligheten.

Jag är kristen och tror starkt att kristendom är sanningen.
Lets go!

Jag är ateist och tror inte på varken spöken eller zombies.
Citera
2026-02-03, 22:26
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakantheb
Jag tror inte på spöken eller zombies heller.
Citera
2026-02-03, 22:30
Medlem
hakanthebs avatar
Citat:
Jag tror inte på spöken eller zombies heller.

Uppenbarligen gör du ju det.
Citera
2026-02-03, 22:31
Medlem
Citat:

Jag är inte ateist men min övertygelse är att kristendomen är en falsk och destruktiv villfarelse med möjligtvis ett fåtal fördelar. Det kristna bilden av världen stämmer inte på verkligheten som vi lever i.
Citera
2026-02-03, 22:32
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Uppenbarligen gör du ju det.
Givande diskussion vi verkar ha.
Citera
2026-02-03, 22:35
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsjohansson
Jesus är en antik jude som är en nobody för andra än kristendoms-svärmare. Diverse profeter och charlataner, påstådda helare och botgörare och aspirerande messiasfigurer fanns det tusentals av runt antika medelhavets kuster.
Jesus är definitivt viktig för 5 miljarder nu levande kristna och muslimer.

Det fanns tusentals profeter och messiasfigurer, men ingen vet idag vilka de var.

Just den tid Jesus levde var det profeterat i Daniels bok att Messias skulle födas i Betlehem. Efter att Messias skulle avrättas skulle Jerusalem förstöras och invånarna bortföras. Därefter skulle Guds rike under Messias spridas över hela "kosmos", vilket är (åtminstone, kan läsas på något skilda vis) hela då kända världen.

Det var den kortaste versionen.
Citera
Medlem
Citat:
3. Kanske. Men poängen är att kristna ska inte hata någon oavsett vad. Hata synden, inte syndaren. Alla kan förlåtas oavsett vad, om den genuint ångrar sig. Att lyckas få någon att inse sitt fel är att rädda den.
4. Du vet inte om att det är ett stup framför dig, och ditt ego hindrar dig från att lyssna på alla som påpekar stupet. Du vet inte om att du har en ögonbindel, på något sätt. (Kom inte på en bra analogi här)

3. Jo, nobelt, men vissa handlingar borde väl vara oförlåtliga även i guds/jesus ögon, annars kan man väl krasst bete sig hur man vill så längre man ångrar sig sen, oavsett vad man orsakat för trauma och oreda för andra? Bäst hade väl varit om man gav fan i att avsiktligt bete sig illa över huvud taget så behöver ingen hata eller hatas.
4. Blev luddigt det där. Mina grundfrågor var ju varför det är viktigt att övertyga andra om att din bild är rätt (oavsett religion men du förespråkar kristendom så svara utifrån din bild)? Samt vad DU vinner på det?
Citera
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsjohansson
Jag är inte ateist men min övertygelse är att kristendomen är en falsk och destruktiv villfarelse med möjligtvis ett fåtal fördelar. Det kristna bilden av världen stämmer inte på verkligheten som vi lever i.
Vad är du då? satanist? jude?
Citera
2026-02-03, 22:40
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Distributoren
3. Jo, nobelt, men vissa handlingar borde väl vara oförlåtliga även i guds/jesus ögon, annars kan man väl krasst bete sig hur man vill så längre man ångrar sig sen, oavsett vad man orsakat för trauma och oreda för andra? Bäst hade väl varit om man gav fan i att avsiktligt bete sig illa över huvud taget så behöver ingen hata eller hatas.
4. Blev luddigt det där. Mina grundfrågor var ju varför det är viktigt att övertyga andra om att din bild är rätt (oavsett religion men du förespråkar kristendom så svara utifrån din bild)? Samt vad DU vinner på det?
Tekniskt sett är det enda som är oförlåtligt att inte be om förlåtelse och ångra sig.
Jag förstår vad du menar, men när man pratar om personer som gör riktigt hemska saker så är det ganska orealistiskt att de nånsin ångrar sig på riktigt, hade de haft den förmågan hade de inte gjort vad de gjorde.

Det är viktigt att övertyga andra för att då kommer de till himlen. Det är inte så komplicerat egentligen, tekniskt sett vinner jag ingenting på det, förutom att det känns bra för samvetet kanske.
Citera
Medlem
hakanthebs avatar
Citat:
Givande diskussion vi verkar ha.

Nä det är inte så lätt att ha givande diskussioner med folk som är bortom förståndet.
Men jag kan upplysa dig om att du kan ringa efter psykakuten så hjälper dem dig.
Citera
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Nä det är inte så lätt att ha givande diskussioner med folk som är bortom förståndet.
Men jag kan upplysa dig om att du kan ringa efter psykakuten så hjälper dem dig.
Jag förlåter dig.
Citera
2026-02-03, 22:42
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Zombies är näst intill konstaterat och handlar om människor som förslavar människor, ofta med hjälp av droger.

Tror du inte på hypnos heller? Hur hypnositörer får kontroll över människor?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in