Citat:
Ursprungligen postat av
Xenonen
"Herren Gud gav detta bud: »Du får äta av alla träd i trädgården utom av trädet som ger kunskap om gott och ont. Den dag du äter av det trädet skall du dö.«"
Bibel2000 är dåligt översatt här, det står inte i grundtexten om att trädet
ger kunskap, den kallades bara för kunskapens träd. Du kan jämföra med olika engelska översättningar:
"
And the Lord God commanded the man, saying, “Of every tree of the garden you may freely eat; but of the tree of the knowledge of good and evil you shall not eat, for in the day that you eat of it you shall surely die.”" (Genesis 2:16-17 New King James Version)
"
And the Lord God commanded the man, “You are free to eat from any tree in the garden; but you must not eat from the tree of the knowledge of good and evil, for when you eat from it you will certainly die.”" (New International Version)
"
And the Lord God commanded the man, saying, “You may surely eat of every tree of the garden, but of the tree of the knowledge of good and evil you shall not eat, for in the day that you eat of it you shall surely die.”" (English Standard Version)
Och här är svenska Nya Världens Översättning:
"
Sedan gav Jehova Gud människan denna befallning: ”Du får äta fritt av alla träd i trädgården utom av kunskapens träd, kunskapen om gott och ont. För den dag du äter av det ska du dö.”"(1 Mose 2:16-17 NWT)
Att Eva inte plötsligt mirakulöst förstod vad som är rätt och fel, kan enkelt dementeras av att hon förstod att det var fel att äta av kunskapens träd:
"
Kvinnan svarade: »Vi får äta frukt från träden, men om frukten från trädet mitt i trädgården har Gud sagt: Ät den inte och rör den inte! Gör ni det kommer ni att dö.«" (1 Mose 3:2-3 Bibel2000)
Om hon inte hade haft den kunskapen, så hade hon inte kunnat svara Ormen vad som gällde.
Trädet kallades för "kunskapens träd" eftersom det var en symbol för Guds vetorätt att bestämma över vad som är gott och ont, det var enbart Gud som hade den kompletta kunskapen av vad han hade skapat och hur allting fungerade, in i minsta atom och kvark.
Adam och Eva hade noll koll, ändå ville dom ha den rätten själva, dom ville bli som Gud att kunna bestämma själva över gott och ont, därför valde dom att äta av trädets frukt.
Konsekvensen över att ifrågasätta Guds vetorätt i att bestämma över gott och ont var döden. Adam och Eva togs ifrån det eviga livet, och dom dog några hundra år senare.
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
Jo, allt han skapade var gott:
"Gud såg att allt som han hade gjort var mycket gott. " (1 Mose 1:31 Bibel2000)
Citat:
Ursprungligen postat av
Xenonen
Gud tyckte det, men det behöver ju inte innebär att det är gott för oss. Du har bara definitionen att allt Gud vill är gott.
Det är det som är stridsfrågan, vem har rätten att bestämma vad som är gott och ont.
Adam och Eva ifrågasatte denna rätt som Gud hade som skapare av universum, jorden och människan.
Och om nu Gud existerar, så gör du samma sak, du tycker att du vet vad som är bäst för mänskligheten och människan, men historien visar att människor är ganska okunniga. Men du menar alltså att du har all kunskap för att kunna avgöra vad som är rätt och fel, gott och ont? Är inte det ganska förmätet?
"
Ve dem som är visa i egna ögon och anser sig själva kloka!" (Jes 5:21 Bibel2000)
Citat:
Ursprungligen postat av
Xenonen
Du tror att något är gott bara för att det står så i din heliga bok helt utan egna tankar.
Jag har egna tankar, men jag litar på att Gud har koll på det som han har skapat. Jag tror inte bara för att det står så i bibeln, utan tror på att Gud existerar, och han förmedlar vad han anser är rätt och fel via bibeln.
Citat:
Ursprungligen postat av
Xenonen
Slaveri och massmord, helt OK, till skillnad från att bära klädesplagg med blandade fibrer som är en synd.
Jag undrar om du egentligen är intresserad att undersöka detta.
Citat:
Ursprungligen postat av
Xenonen
Jag anser Gud vara ond för att han massmördar oskyldiga. Jag är ledsen om det stör dig,
Nej, berör mig inte alls, du får tycka vad du vill, det är bara tråkigt att människor överlag är så bestämda och vet redan allting, trots att dom inte ens har forskat i bibeln och gett det en chans. Men det är ditt eget val.
Citat:
Ursprungligen postat av
Xenonen
men enligt bibelcitatet ovan så vet ju vi skillnaden mellan ont och gott sedan vi åt av frukten. Varför får jag inte använda den kunskapen?
Det står inte "skillnaden", utan kunskapen om gott, och kunskapen om ont. Gud har full koll på vad som är gott för människan och mänskligheten, och Gud har den fullständiga kunskapen om vad som är ont för människan och mänskligheten, det har inte vi.
Återigen, Eva visste att det var ont att äta av frukten, så människan skapades med möjligheten att lära sig från första början, lärandet tillkom inte efter synden, möjligheten att lära sig och få kunskap hade dom från första början. Däremot hade dom inte den fullständiga kunskapen som Gud hade.