2026-02-03, 13:44
Medlem
rallykalle69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av geyto
Utan att säga för mycket har jag inlett ett ärende, någonstans. För att se hur GDPR efterlevs.

Jag kan inte säga detaljerna. Men jag återkommer, om det blir bra eller dåligt.
Vilken cliffhanger! Spännande
Citera
2026-02-03, 13:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av rallykalle69
Vilken cliffhanger! Spännande

Jo. Vi kan inte bara klaga på ett forum. Vi måste göra också.
Citera
2026-02-03, 14:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av geyto
Utan att säga för mycket har jag inlett ett ärende, någonstans. För att se hur GDPR efterlevs.

Jag kan inte säga detaljerna. Men jag återkommer, om det blir bra eller dåligt.

Eloge till dig!
Förstår att du vill spara på detaljerna, men i vilket stadie är du i?
Citera
2026-02-03, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tragic315
Skulle vara mycket konstigt om det dröjer till sommaren men man ska aldrig säga aldrig.
Hoppas att det tar så lång tid eftersom de sitter och skriver den 30 sidor tjocka dödsstötsdomen just nu. Om de inte gör det vet jag inte hur länge mer jag orkar vänta.
Citera
2026-02-03, 15:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av nickenyfik007
Eloge till dig!
Förstår att du vill spara på detaljerna, men i vilket stadie är du i?

Jag uttrycker mig sparsamt, känner jag, men ser positivt på ärendet.

Så kan jag säga.
Citera
2026-02-03, 21:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Rallykalle69 har rätt.

Detaljer. Om jag får omformulera mig, GDPR är inte grundlag, men som EU förordning, har den gällt sedan 2018.

Min poäng var är att det vore vansinnigt att acceptera ett system där man behöver betala en tredje part för att I sin tur slippa hängas ut för profit av andra tredje parter.
Citera
2026-02-03, 21:30
Medlem
rallykalle69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av faqstru
Detaljer. Om jag får omformulera mig, GDPR är inte grundlag, men som EU förordning, har den gällt sedan 2018.

Min poäng var är att det vore vansinnigt att acceptera ett system där man behöver betala en tredje part för att I sin tur slippa hängas ut för profit av andra tredje parter.
Yes, och det är det vi hoppas på att domstolen tycker också, generaladvokaten totalsågade det som sagt. Men det drar onekligen ut på tiden..

Lexbase kommer bli piskade av Attunda Tingsrätt senare, så det löser sig självt. Men alla andra, kommer dom ta ner verksamheten frivilligt, eller måste var & en bli stämda och tvingade? Det tar ju bra mycket extra tid bara det. Förlita oss på IMY går nog ännu långsammare.
Citera
2026-02-03, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snoskoter2025
De kan debattera på och stifta nya lagstiftning som kommer vara helt tandlös när eudomstolen svarat.

Jag tycker det är helt rätt och riktigt att privatpersoners uppgifter inte skall ligga ute till allmän beskådan på nätet. Det jag ställer mig frågande till är hur det är möjligt att Lexbase förmår skapa det simpla system med sökbara register över domar som inte domstolsverket förmår.

Det är ett reellt problem när Lexbase blir helt förbjudna att verka på den svenska marknaden. Rättsfall och systemfel hos rättsväsendet kommer att bli helt omöjligt att granska för journalister.
I de fallen är man inte ute efter en enskild dom utan vill ha alla domar med ett visst utfall, val av påföljd etcetera.

Men som sagt, helt rätt att folks privatliv inte fläks ut på nätet i all evinnerlighet.
Jag är en av de som har donerat till GDPRWarriors-insamling, han förtjänar all stöttning han kan få i sin kamp att driva dessa mål som han gör.
Citera
2026-02-03, 21:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Berra168cm
Jag tycker det är helt rätt och riktigt att privatpersoners uppgifter inte skall ligga ute till allmän beskådan på nätet. Det jag ställer mig frågande till är hur det är möjligt att Lexbase förmår skapa det simpla system med sökbara register över domar som inte domstolsverket förmår.

Det är ett reellt problem när Lexbase blir helt förbjudna att verka på den svenska marknaden. Rättsfall och systemfel hos rättsväsendet kommer att bli helt omöjligt att granska för journalister.
I de fallen är man inte ute efter en enskild dom utan vill ha alla domar med ett visst utfall, val av påföljd etcetera.

Men som sagt, helt rätt att folks privatliv inte fläks ut på nätet i all evinnerlighet.
Jag är en av de som har donerat till GDPRWarriors-insamling, han förtjänar all stöttning han kan få i sin kamp att driva dessa mål som han gör.

Varför skulle det vara omöjligt? Domstolar kan maskera personuppgifter och avslöjande detaljer. Detta borde gjorts från början, man kan t.o.m. ha en "offentlighetsprincip" samtidigt. Förstår inte hur man kan ha varit så religiös med att inte maskera personuppgifter från första början.
Citera
2026-02-03, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av faqstru
Varför skulle det vara omöjligt? Domstolar kan maskera personuppgifter och avslöjande detaljer. Detta borde gjorts från början, man kan t.o.m. ha en "offentlighetsprincip" samtidigt. Förstår inte hur man kan ha varit så religiös med att inte maskera personuppgifter från första början.

Deras datasystem är så utdaterat att de kan inte ens söka på val av påföljd till exempel.
Citera
2026-02-03, 22:32
Medlem
stasigirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rallykalle69
Du har inte lust att utveckla hur det kommer sig att Sara fälls för grovt förtal? Eftersom det enligt dig inte är olagligt menar jag. Låt höra.
Det är skillnad då hon inte är privatperson och hon dömdes för att ha spridit film och chatt inte en DOM som är OFFENTLIG.
Citera
2026-02-03, 22:37
Medlem
rallykalle69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stasigirl
Det är skillnad då hon inte är privatperson och hon dömdes för att ha spridit film och chatt inte en DOM som är OFFENTLIG.
Inte för att det är så mycket bättre, bara det att ingen "orkat" bry sig.

HD: Ä 3457-24 – NJA 2025 s. 123 I , 25 februari 2025
HD-beslutet som behandlar förhållandet mellan utgivningsbevis (YGL) och GDPR/sekretess vid utlämnande och publicering av brottmålsdomar. HD konstaterar bland annat att GDPR kan få betydelse för om personuppgifter i domar får lämnas ut även om mottagaren har grundlagsskydd, och därför måste utlämnandet ske med förbehåll som skyddar den personliga integriteten.

Se även NJA-referens: NJA 2025 s. 123 I (HD: Ä 3457-24)

Offentlig - check.
Publicera med alla uppgifter - inte check.

Se exempelvis #721 på Dumpens hemsida, helt fel, går rakt emot HD. Berörda myndigheter informerade nyligen ja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in