Resultat: Kommer Stegra gå i konkurs innan 2027?
Ja
85,91%
567 röster
Nej
14,09%
93 röster
2026-02-03, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Där har du ju bevisligen rätt för en gångs skull! LKAB gömde ju undan Hybrit i malpåse och de andra ståltillverkarna lade ju ner sina stolleprovsexperiment trots kvinnor i styrelserna och påtryckningar från världsfrånvända politiker.

Så LKAB har helt plötsligt blivit en stålproducent och samtidigt lagt Hybrit Malmberget i malpåse? När hände det? Har gått mig helt förbi måste jag tillstå.

Gärna källor på det så tar vi det därifrån.
Citera
2026-02-03, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Lite om den växande "gröna industrin" i USA. Den växer trots Trump, Europa halkar efter. Amerikaner vågar ta risker och det är bl.a den egenskapen som har gjort USA till en ekonomisk stormakt. Räddhågade europeer ligger på soffan och skakar av oro över hur de ska få bidragen att räcka till nästa lön alternativt oro över om det blir nedskärningar inom den ofantliga sektorn.

https://www.di.se/nyheter/amerikanska-pengar-lyfter-gron-teknik-europa-halkar-efter/

Du är så värdelös!
Citera
2026-02-03, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajjakungen
Varken eller skulle jag säga att han är, inte i det här sammanhanget i vart fall. Grejen är att han, med många andra har investerat så mycket prestige och tankekraft i dessa projekt att de inte ser verkligheten för vad den är. Även jag är således helt övertygad om att Moström på allvar anser att dessa personer är lögnaktiga klimatskeptiker knutna till SD, och bara vill skada den gröna omställningen.

Jag tror verkligen att Henrik Henriksson, Moström, Anders Sundström m.fl. helhjärtat tror på dessa projekt. Visst kan de också casha in rejält, men att de bara skulle göra detta för att suga ut offentliga medel finner jag osannolikt. Det här är för klimatet, för att rädda planeten och alla tjänar således ett högre syfte.

Mix och Lagercrantz å andra sidan, där kan vi nog snacka om utsugare av offentliga medel.

Henriksson spelar nog i en särskild liga men dom är alla kräk. Mänskligt avskräde som aldrig skulle ha tilldelats ansvar och prestige i vårt samhälle. Då hade vi inte haft dessa problem. Sundström är ett praktexempel. Att han "tror att han gör gott" handlar enbart om fåfänga. Moström är nog helt enkelt bara korkad.
Citera
2026-02-03, 20:18
Medlem
fidelios avatar
Citat:
Dessutom talar de ekonomiska realiteterna i stålbranschen för järnsvampen. De pellets LKAB gör i dag går inte att använda i elektriska ljusbågsugnar.

”Masugnarnas tid är förbi.70 procent av vår marknad är i Europa och där kommer ingen att investera mer i masugnar. Kina kommer inte heller att investera i nya masugnar. För att göra högkvalitativt stål i en ljusbågsugn behövs rent skrot och järnsvamp”,säger Jan Moström.

Näe där tycker jag den gode Moström vilseleder läsaren.

Det lkab vill göra är ju att utöka verksamheten med förädling i ytterligare ett steg.

Den förädlingen görs idag av ståltillverkaren.
Även ståltillverkare med ljusbågsugn och egen DRI kommer ju köpa järnmalmspellets av lkab. Såväl fossilfritt som fossilreducerat stål.

Vissa vill kanske mena på att det förädlingssteget inte är LKABs kärnverksamhet.
Senast redigerad av fidelio 2026-02-03 kl. 20:20.
Citera
2026-02-03, 20:23
Medlem
flezks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LagomLat
Byggs det nya stålverk i USA som skall göra grönt stål?

Byggs dom av nykomlingar i stålbranschen?

LL

Majoriteten av stålverken i USA kör redan ljusbågsugnar. Många av de smälter skrot och DRI. Så ja bara det är ju ”grönare” än masugnarna vi kör på här. De går självklart inte på ren grön energi i USA men försök görs, bla i Colorado. Grejen med stegra är ju att de ska tillverka både DRI och stål på samma plats och att allt ska drivas med grön el. Det är väldigt många indier här på plats som har expertis på DRI och amerikaner som har jobbat på nästan identiska smältverk i USA.. Alltså EAF med spray cooled systems… vidare till LMF, gjutverk, och varmvalsning, alla dessa tillverkade av SMS group både i USA och på Stegra, så maskinerna är inte obekanta för personalen.
Citera
2026-02-03, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fidelio

Det lkab vill göra är ju att utöka verksamheten med förädling i ytterligare ett steg.

Även ståltillverkare med ljusbågsugn och egen DRI kommer ju köpa järnmalmspellets av lkab. Såväl fossilfritt som fossilreducerat stål.

Vissa vill kanske mena på att det förädlingssteget inte är LKABs kärnverksamhet.

Ja, vad skulle det vara för farligt om LKAB kan erbjuda olika ickemasugnskunder olika alternativa produkter? Det är bara ett normalt affärsförfarande. Jag tror knappast att LKAB slutade leverera fines direkt när de började leverera pellets.

Finns det ingen efterfrågan så finns det ingen och då får produkten fasas ut.

Jag misstänker att många här i tråden går och bläddrar i Volvos kataloger och förundras över varför inte Amazonen finns med. Har de slutat tillverka Amazon kanske?

De kanske också har letat efter nya uppdaterade versioner av SINTRAN i samma veva?
Citera
2026-02-03, 21:53
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flezk
Majoriteten av stålverken i USA kör redan ljusbågsugnar. Många av de smälter skrot och DRI. Så ja bara det är ju ”grönare” än masugnarna vi kör på här. De går självklart inte på ren grön energi i USA men försök görs, bla i Colorado. Grejen med stegra är ju att de ska tillverka både DRI och stål på samma plats och att allt ska drivas med grön el. Det är väldigt många indier här på plats som har expertis på DRI och amerikaner som har jobbat på nästan identiska smältverk i USA.. Alltså EAF med spray cooled systems… vidare till LMF, gjutverk, och varmvalsning, alla dessa tillverkade av SMS group både i USA och på Stegra, så maskinerna är inte obekanta för personalen.

Det som skiljer är alltså idén om att tillverka järnsvamp med vätgas till skillnad mot den järnsvamp som tillverkas med naturgas. Att tillverka vätgas är ju extremt energikrävande och svårhanterligt samt innebär stora utrymmen för lagring. Detta är helt oprövat och nu när dessutom elpriserna börjar stiga även i Norden (fullt logiskt eftersom det är en gemensam europeisk elproduktion ämnad för att producenterna ska se affärsmöjligheter att bygga mer) så kommer kostnadskalkylerna att bli kraftig försämrade. Det har talats om att brytpunkten för lönsamhet med vätgasreduktion går vid ett elpris på 20 öre/kWh.
Citera
2026-02-03, 22:08
Medlem
flezks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det som skiljer är alltså idén om att tillverka järnsvamp med vätgas till skillnad mot den järnsvamp som tillverkas med naturgas. Att tillverka vätgas är ju extremt energikrävande och svårhanterligt samt innebär stora utrymmen för lagring. Detta är helt oprövat och nu när dessutom elpriserna börjar stiga även i Norden (fullt logiskt eftersom det är en gemensam europeisk elproduktion ämnad för att producenterna ska se affärsmöjligheter att bygga mer) så kommer kostnadskalkylerna att bli kraftig försämrade. Det har talats om att brytpunkten för lönsamhet med vätgasreduktion går vid ett elpris på 20 öre/kWh.

Absolut tänkvärd input. Frågan är om stegra kommer kunna vara vinstdrivande utan vätgasanläggningen? Det känns som att det verkligen är där det kan bära eller brista med tanke på hur otestat just den delen av processen verkar vara. Är det möjligt att kringgå hela processen genom att köpa in järnsvampen (i brikettform) från t.ex Indien? Stegra kommer möjligtvis bli Europas brunaste stål. Importerar skrot från Brasilien och järnsvamp från Indien. Ljusbågsugnen drivs på tysk kolkraft.
Citera
2026-02-03, 22:13
Medlem
fidelios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Ja, vad skulle det vara för farligt om LKAB kan erbjuda olika ickemasugnskunder olika alternativa produkter? Det är bara ett normalt affärsförfarande. Jag tror knappast att LKAB slutade leverera fines direkt när de började leverera pellets.

Finns det ingen efterfrågan så finns det ingen och då får produkten fasas ut.

Jag misstänker att många här i tråden går och bläddrar i Volvos kataloger och förundras över varför inte Amazonen finns med. Har de slutat tillverka Amazon kanske?

De kanske också har letat efter nya uppdaterade versioner av SINTRAN i samma veva?

Nej inget farligt med det. Lyckas man öka förädlingen bör man kunna tjäna mer pengar.

Det var påståendet om att efterfrågan på deras järnmalmspellets skulle försvinna för att deras kunder byter ut till eaf jag var tveksam till. Att dom inte har något val utan måste göra detta.

Ståltillverkarna kan ju ha sin egen dri. Med vätgas där det finns billig el, och med naturgas där det inte finns sådan.
Citera
2026-02-03, 22:24
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Nej inget farligt med det. Lyckas man öka förädlingen bör man kunna tjäna mer pengar.

Det var påståendet om att efterfrågan på deras järnmalmspellets skulle försvinna för att deras kunder byter ut till eaf jag var tveksam till. Att dom inte har något val utan måste göra detta.

Ståltillverkarna kan ju ha sin egen dri. Med vätgas där det finns billig el, och med naturgas där det inte finns sådan.

Det kommer inte att finnas billig el. Billigast är det där det finns riklig tillgång på billig kol eller gas och där det inte är höga skatter och sidoavgifter. Dyrast är det där det finns hög andel vindkraft, som i Australien och Storbritannien. USA snittar ett elpris på ungefär 130 öre/kWh med stor andel elproduktion via naturgas. Sverige har ju egentligen bra elpriser, även om de nu är långt från 20 öre/kWh, men det är kostnader för skatt, nätavgifter och moms på det som gör elen dyr. Företag slipper ju momsen, men det blir ändå betydligt högre elkostnader än själva elpriset. För hushåll ligger det svenska elpriset nu ungefär på 300 öre/kWh.
Citera
2026-02-03, 22:42
Medlem
fidelios avatar
Om jag förstår det rätt så har stegra hittat en hel del kapitalstarka kunder som vill köpa grönt stål och att premium för grönt är ganska högt i denna kategori. T.ex. Amerikanska tech-bolag.

De allra flesta av dessa kunder köper förädlade stålkonstruktioner och är således ingen direktköpande kund från Stegra.

Det skulle vara väldigt svårt att tvinga deras leverantörer av förädlade stålprodukter att köpa från Stegra.

Stegra säljer istället ett certifikat till kunden som vill ha grönt stål. Samma kund kan sedan köpa det fysiska stålet från vem som helst och det räknas som grönt.

Jämfört med deras direktköpande kunder av grönt stål, såsom fordonsindustrin, där premium för grönt sannolikt är lägre.
Citera
2026-02-04, 04:06
Medlem
Citat:

Moström är en bondlurk som sugit i sig Danielis propaganda för deras produkt. De säljer ljusbågsugnar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in