2026-02-03, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nariiouh
Såklart, i min värld innebär det abort för att hålla barnet borta från ett öde i form av socialtjänsten.
Med tanke på att M haft som plan att hon skulle ha lika del i pojkens liv så är det ingen bra ide att skaffa ett nytt barn , umgänget har ju utökats med en timme per umgänge och var kanske påväg mot ännu mer utan övervakning inte minst pga att barnet blivit större
Citera
2026-02-03, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Nej soc har bestämt sig. Han var väl "aggressiv" enligt utredningen. Precis så håller soc på när de ska sätta sitt narrativ. Biologiska pappan hade de bestämt var bra biologiska mamman var olämplig inkl den nya plastpappan.

Oerhört vanligt att soc håller på så här. Utredningshem är bara spel för galleriet för att få en officiell stämpel på det som redan var bestämt från början.

Jag hade velat ha mer bakgrund till det här fallet.. I min kommun vågar jag påstå, på goda grunder, att hon hade fått ha 50/50 umgänge, för här ska det väldigt mycket till innan soc vidtar några som helst tvingande åtgärder.
Citera
2026-02-03, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Errrror
Ja, jag tänkte på den biologiska pappan till barnet som är på väg. Har glömt vad han heter 😅
Men han borde ju även räknas som skyddande faktor till 2,5 åringen? Nu såg jag att de bedömt honom som aggressiv så kanske därför de inte räknar honom som skyddande. Men jag hade bra gärna velat se underlaget till den bedömningen. Öht hade jag velat se mer underlag i det här fallet. Det blir svårt att bilda sig en uppfattning utan det.
Hade den biologiska pappan inte varit med i bilden så hade G räknats med gällande första barnet , nu är han tydligen inte ens med på umgängena så han är ju helt utanför gällande barnet
Citera
2026-02-03, 18:21
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Jag hade velat ha mer bakgrund till det här fallet.. I min kommun vågar jag påstå, på goda grunder, att hon hade fått ha 50/50 umgänge, för här ska det väldigt mycket till innan soc vidtar några som helst tvingande åtgärder.

Det verkar bero på felaktigt uppgifter från vården och sedan har utredningshemmet fortsatt på ett felaktigt spår. Soc vägrar släppa det pga prestige som i så många fall och mamman och barnet kommer i kläm.
Citera
2026-02-03, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raggarmerca
Precis. Och som alternativ ha huvudansvaret för barnet själv. Hon kanske menade att om de är borta nåt halvår, allt funkar fint och barnet mår bra så har soc svårt att hävda de är en fara för sitt barn sen.

Jag tror att hon menade att de ska hålla sig från Sverige i flera år. Fick känslan av att hon hatar soc. Och det kan man ju göra, men inte så bra att ge råd utifrån det.
Citera
2026-02-03, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vaahldemar
Jag tänker samma. Hon ger ju Malin råd som är helt verklighetsfrånvända och som bara kommer ge henne sämre chanser att få tillbaka sitt barn. Hennes enda chans är samarbete och att ta ett större ansvar för situationen. Det här ombudet känns om hon har en egen agenda. Som tur var valde Malin rätt väg ändå.

Innan nån skriker - vadå större ansvar??? Det jag menar är att hon och Gustav borde ringt upp soc direkt när hon blev gravid igen och berättat och samarbetat istället för att invänta att de ska ringa upp. Eller pratat med dem redan när de börja fundera på ett barn till. Nu vet de inte om detta också blir omhändertaget.
Det är inte ansvarsfullt i hennes situation.

Det är ju noll konsekvenstänk. Hon visar gång på gång dåligt omdöme.

Ja.. Tycka vad man vill om det, men det är så det funkar med soc. Man måste visa att man samarbetar, även om man tycker att deras bedömningar är helt verklighetsfrånvända
Citera
2026-02-03, 18:26
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nariiouh
Du såg att jag skrev att hon inte kommer få något umgänge med första sonen va? Och barnet inte kommer ha någon anknytning till M med detta scenario?

Då är vi åter på ekonomifrågan. Kurt gav som förslag att skicka iväg henne medan han jobbar kvar i Sverige. Dvs barn 2 får 0 anknytning till G.
Kul för G att jobba ihjäl sig för att mata 2 på annan ort, det lär bli ett långvarigt förhållande.

Precis så är det, dessutom stärker det socialtjänstens position när barn 2 kommer. Därför hoppas jag att G ses som lämplig och att barnet kan stanna tack vare honom.
Alltså vad du har besvär med förståelsen.

Det var hela grejen, hon står mellan att 'offra' första barnet för att beskydda sitt andra. Det är en fruktansvärd sitts hon satts i.

Det där sista tror jag inte på, det är bara nån skenmanöver du gör nu när vi har exponerat dig för vad för personen du verkligen är.
Citera
2026-02-03, 18:29
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Jag tror att hon menade att de ska hålla sig från Sverige i flera år. Fick känslan av att hon hatar soc. Och det kan man ju göra, men inte så bra att ge råd utifrån det.

Det är inte utifrån hat dessa råd kommer, utan ifrån realism. Hennes ombud har jobbat på andra sidan och vet hur soc fungerar. Och hon har helt rätt i vad hon säger. Att fly landet är en möjlighet för att slippa få sitt ofödda barn placerat. Det är den tragiska sanningen.
Citera
2026-02-03, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det verkar bero på felaktigt uppgifter från vården och sedan har utredningshemmet fortsatt på ett felaktigt spår. Soc vägrar släppa det pga prestige som i så många fall och mamman och barnet kommer i kläm.

Ja, det är min erfarenhet av soc att det är så de jobbar. Håller varandra om ryggen in absurdum.
Men jag tycker att det är svårt att bilda mig en klar uppfattning när så mycket lämnas osagt. Hade velat ha mer information i UG programmet.
Citera
2026-02-03, 18:30
Medlem
Nariiouhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Det var hela grejen, hon står mellan att 'offra' första barnet för att beskydda sitt andra. Det är en fruktansvärd sitts hon satts i.

Jo men det finns ju ingen rimlig lösning för barn 2 heller?

Du går lixom runt problemet och mitt ursprungliga påstående att det är ett sinnessjukt dåligt råd att ens föreslå utlandsflytt som ett ombud.

Om ett ombud ”ger upp” på en är det dags att söka sig vidare.
Citera
2026-02-03, 18:31
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ja.. Tycka vad man vill om det, men det är så det funkar med soc. Man måste visa att man samarbetar, även om man tycker att deras bedömningar är helt verklighetsfrånvända

Alltså vad är det ni snackar om? Det går inte att samarbeta med soc i sådana här lägen när de har en oro som inte går att tvätta bort. Vad är det med er två? Soc fungerar inte på det sätt ni tror. Det går inte att samarbeta bort oro. Totalt omöjligt.
Citera
2026-02-03, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Alltså vad du har besvär med förståelsen.

Det där sista tror jag inte på, det är bara nån skenmanöver du gör nu när vi har exponerat dig för vad för personen du verkligen är.
Situation med att ena föräldern kompenserar brister hos andra föräldern är inte ovanligt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in