2026-02-03, 17:29
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nariiouh
Du tänker att hon lämnar Sverige och att han stannar och försörjer henne?

ja kortsiktigt. det gäller ju tyvärr att vända på alla stenar när man har soc efter sig. Det är helt lagligt.
Citera
2026-02-03, 17:30
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Ja att han jobbar i Sverige betyder ju inte att han snabbt hittar ett nytt jobb i annat land elller tänker du att M skulle lämna landet ensam

Ingen aning hur de skulle löst det. var väl om hon hade nån kontakt utomlands
Citera
2026-02-03, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Ingen aning hur de skulle löst det. var väl om hon hade nån kontakt utomlands
Det var han som hade släkt i annat land inte M.
Knappast en bra lösning att pappan stannar kvar i Sverige och M ensam ska vistas i annat land med en nyfödd .
Det troliga är väl snarare att det blir en utredning gällande det nya barnet men nu blir även G med i utredningen och då tas hänsyn till om han kan kompensera för eventuella brister något som det inte togs med gällande det första barnet eftersom det fanns en biologisk pappa som ville vara med i barnets liv
Citera
2026-02-03, 17:44
Medlem
Nariiouhs avatar
Citat:
ja kortsiktigt. det gäller ju tyvärr att vända på alla stenar när man har soc efter sig. Det är helt lagligt.

Och hur blir det då med den livsviktiga anknytningen?
Citera
2026-02-03, 17:45
Medlem
Ajogens avatar
Klaréns HVB-hem hamnade rejält i blåsväder.

I juni 2007 öppnade Sanna Klarén ett hem för vård och boende (HVB) i Hörröd utanför Hässleholm. Hon hade sex platser reserverade för ensamkommande flyktingbarn – just den grupp av asylsökande som fyra svenska ankomstkommuner fått det allt svårare att hitta transit- och kommunplatser för.
-
– Jag har inget att skämmas för, säger Sanna Klarén. De som känner mig vet att jag brinner för de här ungdomarna. De som inte känner mig framför de mest
underliga anmärkningar. Jag vann i länsrätten. Ändå ringer länsstyrelsen runt till de kommuner som jag samarbetat med och talar skit om mig.

https://www.sydsvenskan.se/Nyheter/lansstyrelsen-baktalar-oss/

https://www.sydsvenskan.se/Nyheter/agaren-jag-ser-inget-fel/

https://www.nsk.se/osby/hvb-hem-fick-inte-tillstand-aterkallat

https://www.nsk.se/nyheter/hvb-hemmet-slapp-konkurs/

Vad mer vet vi om det här? Misskötte de HVB-hemmet grovt eller har de hamnat i en tvist med offentliga och talar nu ur erfarenhet? Kanske vill hon hämnas över en upplevd oförrätt eller så är hon idealistiskt korrekt driven.
Citera
2026-02-03, 17:53
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Och hur blir det då med den livsviktiga anknytningen?

Ja det blir väl ingen anknytning om soc tar barnet smartass?
Citera
2026-02-03, 17:58
Medlem
Nariiouhs avatar
Citat:
Ja det blir väl ingen anknytning om soc tar barnet smartass?

Det blir ingen anknytning till barn 1 med 0 umgänge. Och inte heller något för pappa G gällande barn 2 med din ”export” lösning.

Berätta återigen hur det är ett rimligt råd att ge?

Dessutom inget som säger att Malin inte hamnar i något annat lands socialtjänst och nu har 2 separata fall i olika länder att driva samt umgängen etc.

I detta nu, får vi hoppas G kan täcka för Ms brister fram tills det att hon får upprättelse för barn 1. Bedöms G olämplig lär även barn 2 ryka.

Återigen, något man borde kunnat förstå innan man bestämde sig för barn 2.
Citera
2026-02-03, 18:07
Medlem
Citat:
Det blir ingen anknytning till barn 1 med 0 umgänge. Och inte heller något för pappa G gällande barn 2 med din ”export” lösning.

Dessutom inget som säger att Malin inte hamnar i något annat lands socialtjänst och nu har 2 separata fall i olika länder att driva samt umgängen etc.

I detta nu, får vi hoppas G kan täcka för Ms brister fram tills det att hon får upprättelse för barn 1. Bedöms G olämplig lär även barn 2 ryka.

De kanske inte planerade barn 2 det kanske bara råkade bli så
Citera
2026-02-03, 18:10
Medlem
Ajogens avatar
Citat:

Vad är det här för jävla matte?

Första barnet blir kvar med sin bio-pappa.

Om de flyttar utomlands bor hon i detta scenario med hennes man som är far till detta barn och de får bo ihop hela familjen om man trollar till det med att hem och arbete skulle lösas med en fingerknäppning.

Som läget är hemma i Sverige för dem nu är att Malin blir mer eller mindre av med allt umgänge med båda barnen, som Klarén förklarade.

Din tankebana där är som när man stoppade earpodsen i fickan, plockar upp dem en kvart senare helt och kabeln är helt tilltrasslad.
Citera
2026-02-03, 18:11
Medlem
Nariiouhs avatar
Citat:
De kanske inte planerade barn 2 det kanske bara råkade bli så

Såklart, i min värld innebär det abort för att hålla barnet borta från ett öde i form av socialtjänsten.
Citera
2026-02-03, 18:17
Medlem
Nariiouhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Vad är det här för jävla matte?

Första barnet blir kvar med sin bio-pappa.

Du såg att jag skrev att hon inte kommer få något umgänge med första sonen va? Och barnet inte kommer ha någon anknytning till M med detta scenario?

Citat:
Om de flyttar utomlands bor hon i detta scenario med hennes man som är far till detta barn och de får bo ihop hela familjen om man trollar till det med att hem och arbete skulle lösas med en fingerknäppning.

Då är vi åter på ekonomifrågan. Kurt gav som förslag att skicka iväg henne medan han jobbar kvar i Sverige. Dvs barn 2 får 0 anknytning till G.
Kul för G att jobba ihjäl sig för att mata 2 på annan ort, det lär bli ett långvarigt förhållande.

Citat:
Som läget är hemma i Sverige för dem nu är att Malin blir mer eller mindre av med allt umgänge med båda barnen, som Klarén förklarade.

Precis så är det, dessutom stärker det socialtjänstens position när barn 2 kommer. Därför hoppas jag att G ses som lämplig och att barnet kan stanna tack vare honom.
Citera
2026-02-03, 18:17
Medlem
Citat:
Det är inte den biologiska pappan hon är gift med däremot bor barnet hos den biologiska pappan och har gjort efter att de varit på utredningshemmet

Ja, jag tänkte på den biologiska pappan till barnet som är på väg. Har glömt vad han heter 😅
Men han borde ju även räknas som skyddande faktor till 2,5 åringen? Nu såg jag att de bedömt honom som aggressiv så kanske därför de inte räknar honom som skyddande. Men jag hade bra gärna velat se underlaget till den bedömningen. Öht hade jag velat se mer underlag i det här fallet. Det blir svårt att bilda sig en uppfattning utan det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in