2026-02-03, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Att studenten ifråga var ambitiös säger i och för sig ingenting själva utbildningskvaliteten.
Nu stod det inte att kompisen var ambitiös utan att utbildningen var ambitiös. Intressant att du har synpunkter på låg nivå på utbildningar men du klarar inte av att läsa några meningar på flashback och förstå vad det står där
Citera
2026-02-03, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Så är det, det är Uppsala Lund Stockholm Linköping som håller uppe kvaliteten på studenter, sedan ett mellanlager med t.ex Göteborg, och sedan skräpställen som Umeå Malmö och Karlskrona.

Denna uppdelning skapades när (s) tyckte att alla högskolor skulle få kalla sig universitet. Utan att det finns tillräckligt med kvalificerad personal eller elever.

50% av svenskarna har helt enkelt inte intelligens eller intresse att läsa på universitet och detta spiller över även på sjuksköterskor. Antagligen är siffran snarare 20%.

På 1980-talet blev man sjuksköterska efter 2 års gymnasium. Gick hur bra som helst. Alla problem startade när man började låtsas att sjuksköterska är en universitetsutbildning och la på ett tredje år som är totalt meningslöst.

Nej, man blev undersköterska efter 2 års gymnasium.
Citera
2026-02-03, 12:11
Medlem
Markus.Stahlinders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Huzzah
Jag har arbetat i vården i många år och det har alltid varit känt att utbildningen är väldigt ojämn beroende på var man läser den. På min tid sades det iaf att GUs utbildning var bra men det kan ju ha ändrat sig. Bra att studenterna säger ifrån isf. Sen är det ingen jättesvår utbildning att ta sig igenom ens där utbildningen är bra och man lär sig ändå mest om att utföra yrket på VFU:erna och sen när man är nyexad. Mycket av själva utbildningen har alltid varit bara en massa flum som man inte har nån nytta av när man kommer ut och börjar jobba ändå.

Du beskrev precis 99% av alla högskoleutbildningar.
Jag delar din upplevelse från andra program.
Citera
2026-02-03, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nesrider81
Helt makalöst Så där var det EXAKT på en sunkig hantverkarutbildning man tog via Arbetsförmedlingen, där man gick ut med certifikat och allt, men i praktiken kunde man inte ett skit. Det var meningen att man ska "lära sig på jobbet".

Problemet med att applicera den logiken på sjukvård, däremot, blir att alla patienter helt plötsligt är människooffer.
Hela poängen med att akademisera alla utbildningar, praktiska såväl som teoretiska är att man föser in arbetslösa på studentlivet så att de inte räknas med i arbetslöshetsstatistiken, men för att få med sig facken på tåget om att utöka antalet platser till arbeten, har staten blivit tvungen att ta bort allt av värde INOM utbildningen så att den som har studerat blir tvungen att lära sig praktiken PÅ PLATS, vilket kräver en som går med på att vara handledare, vilket alla långtifrån gör.

Samma sak gällde under 30 års tid med läkarutbildningen där man på början av 90-talet utökade antalet studieplatser, men varje läkare var efter utbildningen tvungen att skaffa en utbildningsplats, d.v.s. en AT-tjänst med handledare som regionen bekostade och sedan blev man om klarade av det godkänd. Det resulterade varje år över åren i hundratals examinerade läkare, d.v.s. som hade 5 1/2 studier, men som inte hade fått en AT-tjänst på 2 år och som därmed aldrig fick sin legitimation.

Det har staten nu valt att ändra på med att förlänga utbildningen till 6 år varvid man kan ansöka om legitimation direkt, vilket gör att de gamla läkarna inte längre kan hindra nya läkare från att få legitimation. Det gamla köttberget kan inte längre åberopa fackliga skäl för att hindra nya sökanden från att arbeta.
Citera
2026-02-03, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Briascca
Som universitetslärare (i ett helt annat ämne än detta) kan jag bekräfta riktigheten i att det viktiga för oss är att få igenom så många studenter som möjligt. Skälet är ekonomiskt.

Vi får en penningsumma när studenten börjar, och sedan när studenterna examineras genom sin utbildning och förstås lämnar utbildningen. Vi har inget incitament för att upprätthålla kursmålen och dess krav.

Om du är en rättande lärare eller examinator (på universitetet skiljer man som bekant på dessa roller) så innebär det att om du inte släpper igenom studenten så får din institution och arbetsplats mindre pengar. Då kommer institutionschefen och säger att vi måste vara generösare och sänka kraven, så vi får igenom fler studenter. Särskilt viktigt är det på buskuniversiteten ute i småstäderna då de har lågt söktryck, så det gäller att locka många studenter med att utbildningen är busenkel.

Så det här är helt normalt för samtida universitetet, och det är ett system som politikerna av alla partifärger stödjer. Hade det varit som det var förr när vi fick pengarna när studenten började, så hade inte många studenter klarat utbildningen. Då hade det tagit dyra studielån och så hade de bara hamnat i skuld, när vi underkänt dem för att de inte kunde det som de skulle kunna.

Välkommen till det moderna och kravlösa Sverige som alla partier älskar!
Du som lärare förväntas ha integritet och underkänna de som ska underkännas. Du har ett eget ansvar och kan inte skylla allt på politikerna.

På den utbildning jag läste kan man ju lugnt säga att ingen var rädd för att kugga studenterna, så det är inte ett allmänt problem utan det gäller mest vissa utbildningar.
Citera
2026-02-03, 14:26
Medlem
Citat:
Studenterna skriver att ”på vår utbildning godkänns studenter på tentor, seminarier och moment utan att ha behövt plugga. Vissa fyratimmarstentor avklaras på 20 minuter och vid en del seminarier räcker ens blotta närvaro för godkänt”

och vidare att

”flera kurser är blandkurser som benämns som omvårdnad, men som i praktiken blir en enda röra av sociologi, juridik, filosofi, etik och vetenskapsteori. Vi får lite av allt, men ingen djup kunskap i något område”.

Stämmer det att utbildningen till sjuksköterska har blivit enklare de senaste åren?
Vad kan detta i sådana fall bero på?
Har ni lagt märke till liknande kvalitetsbrister i andra utbildningar?

https://www.sverigesradio.se/artikel/de-sagar-sin-utbildning-till-sjukskoterska-for-latt

https://www.gp.se/debatt/sjukskoterskeutbildningen-vid-goteborgs-universitet-ar-ett-luftslott.a48095df-3134-4948-ab27-0efb513 42aac

Väldigt kass jämnfört med den finska eller tyska syrreutbildningen.
Citera
2026-02-03, 14:29
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hoarder
Nej, man blev undersköterska efter 2 års gymnasium.
Det stämmer inte för min fru blev operationssköterska på 2 årigt gymnasium på 1980/90-talet.
Citera
2026-02-03, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av getoffmylawn
Tror inte det här är något unikt.. högskole- och civilingenjörsutbildningar är också väldigt breda och icke djupgående. Det är ju när man börjar jobba som man faktiskt lär sig nått. Men det blir desto viktigare (speciellt i vården) att man får en bra introduktion och får gå med någon kunnig den första tiden.

Jo precis, men förr hade man ju längre praktiker, men det var längesen. Något som jag tror hade varit bra i dessa tider... studenterna ska iof inte vara ett stöd i verksamheterna när de råder brist,, men dom kan bli ett visst stöd om dom kommer dit och är mer införstådda i arbetet och kan ta för sig bättre när dom gått längre praktiker. Vilket gör det lättare för alla. Tråkigt iof att den delen läggs på studenterna, givet att arbetsgivaren hade tillämpat bättre miljö för dom men så ser de inte ut. Ekonomin och systemet håller inte.

Jag tror allting hade kunnat vara bättre för alla om studenten var mer införstådd/kunnig/gått längre praktiker, kan ta för sig mera, bli mer som en slags resurs.

Idagsläget så är praktikerna så korta (några enstaka veckor?) och tyvärr saknas handledare, så man flyttar runt som student till olika handledare, kanske ibland varje dag? Vem har koll? Hur uppföljs studenten? Hur bra blir praktiken. För att inte tala om den röriga verksamheten som redan befinner sig så äre lätt att studenterna hamnar bakom.. blir undvikande, osv.

Sjukvården är dessutom väldigt oförlåtande till misstag eftersom de rör såklart männiksoliv och skador som kan bli permanenta. Det går inte pröva hur mycket som helst utan tillsyn och kontroll vilket kräver tid m.m.

Sen med ovan sagt... mycket av det man var rädd för, är lite överdrivet... Onödig rädslor. Det kan vara svårt ibörjan att hänga med i det.
Senast redigerad av rawjudge 2026-02-03 kl. 15:25.
Citera
2026-02-03, 16:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Turistparadiset
Du som lärare förväntas ha integritet och underkänna de som ska underkännas. Du har ett eget ansvar och kan inte skylla allt på politikerna.

På den utbildning jag läste kan man ju lugnt säga att ingen var rädd för att kugga studenterna, så det är inte ett allmänt problem utan det gäller mest vissa utbildningar.

På mitt universitet är vi rädda för att kugga. Till och med prefekten har släppt igenom sådant som jag kuggat, genom att att när studenten gör omtentan så får jag inte rätta. Eller prefekten ordnar muntlig tentamen och byter examinator. Så vi överprövas.

Så jag har ingen integritet som jag kan försvara. Många av institutionens lärare sjukskriver sig i långa tider, men universitetet fortsätter att inte göra något åt problemet med klena studentprestationer. HÅParna är allt.
Citera
2026-02-03, 18:02
Medlem
ErlingBrautHaalands avatar
Citat:
Studenterna skriver att ”på vår utbildning godkänns studenter på tentor, seminarier och moment utan att ha behövt plugga. Vissa fyratimmarstentor avklaras på 20 minuter och vid en del seminarier räcker ens blotta närvaro för godkänt”

och vidare att

”flera kurser är blandkurser som benämns som omvårdnad, men som i praktiken blir en enda röra av sociologi, juridik, filosofi, etik och vetenskapsteori. Vi får lite av allt, men ingen djup kunskap i något område”.

Stämmer det att utbildningen till sjuksköterska har blivit enklare de senaste åren?
Vad kan detta i sådana fall bero på?
Har ni lagt märke till liknande kvalitetsbrister i andra utbildningar?

https://www.sverigesradio.se/artikel/de-sagar-sin-utbildning-till-sjukskoterska-for-latt

https://www.gp.se/debatt/sjukskoterskeutbildningen-vid-goteborgs-universitet-ar-ett-luftslott.a48095df-3134-4948-ab27-0efb513 42aac

Det är hela svenska utbildningssystemet som kraschat. Alla skall bli ingenjörer och lkare. Finns juristef som inte kan svenska numera
Citera
2026-02-03, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mayiy31000
Korrekt. Snittåldern för en vanlig examen är också rätt fånigt låg, tror den är viktad mot dom som kommer direkt från gymnasiet.

Det gör också att krav på fullgjord examen genom hela livet när man är exempelvis 40+ är någon slags märklig symbolisk markör som jag inte ens vet vad den ska visa på egentligen om man i övrigt har karriär och bra referenser inom sin bransch

lite så, det spinner vidare på gymnasiet liksom men "ett steg upp". i början av studierna var allt nytt och spännande, fick massa nya kontakter och studentlivet var liksom värsta grejen. men de sista åren tyckte jag universitetet var bra fånigt. kändes som en jävla lekstuga. dagis för vuxna.. eller ja, studier kan nog närmast jämföras med arbetslöshet egentligen. antagligen därför så många studenter är deprimerade i undersökningar. man tappar rutiner när man har 2h föreläsning om dagen.

jag känner att vi nått en gräns där utbildning är kapitalförstöring utav bara fan. en början vore att bomma igen de utbildningar som inte leder till arbete såsom konst/politices. dessa program är så jävla illa att de som inte får jobb efter en kandidat (dvs alla på hela programmet) tvingas att läsa en master i hopp om att man inte ska ha studerat 3 år förgäves, men mastern skapar inget värde. risken finns att man inte ens får ett jobb efter mastern. dessa människor skulle kunna jobbat i 5 år och skapa värde i stället
Senast redigerad av DrillBitTTT 2026-02-03 kl. 18:16.
Citera
2026-02-04, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krappfiskarn
Läkemedelsberäkning 1 och 2 är väl de tuffaste tentorna, då man inte får ha några fel(?) på dem för att bli godkänd...men kan man sin grundläggande matematik från gymnasiet ska man klara det.

Jag blir inte förvånad om det är mycket flum de måste läsa, istället för fokus på praktisk omvårdnad. Göteborgs Universitet har ju längre slagit sig på bröstet om att de bedriver utbildning utifrån "patientcentrerad vård" och "transkulturell vård". Då måste det fyllas ut med sociologiska kurser.
Läkemedelstentorna är de enkla. Typ mellanstadie matte med lite förvirrande text ibland för att göra de lite svårare. De svåra tentorna på de flesta universitet inom detta område är de om anatomi och fysiologi och senare patofysiologi. Här skiljer de nog från universitetet till universitetet. Våra tentor var stundvis orimligt svåra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in