2026-02-03, 10:48
Medlem
När blev ”examen” synonymt med ”oanvändbar men skuldsatt”?

Ett exempel på hur utbildningsindustrin fungerar i praktiken:
Citat:
Han tog nyligen examen från lokförarutbildningen i Sundsvall. Endast 5 av 26 i klassen har fått jobb och flera saknar den praktik som krävs. Nu har hans klass anmält utbildningen.
– Jag är arbetslös, har 150 000 kr i studieskuld och tvingas flytta hem till sina föräldrar.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/nyexaminerade-lokforare-anmaler-utbildningen-i-sundsvall-saknar-jobb-och-praktik

Samtidigt marknadsförs utbildningar konstant med:
”BRISTYRKE”
”SKRIKER EFTER FOLK”
”9 AV 10 FÅR JOBB”

När man väl börjar:
– Ingen kan visa faktisk jobbstatistik
– Lärarna friskriver sig: ”det där har vi aldrig lovat”
– Läroplanen urvattnad till symbolnivå
– Praktik avgör allt, men garanteras inte

Prov och betyg är mest kulisser. Utbildningen förenklas till löjlig nivå. Det viktiga är genomströmning, inte kompetens.
Skolan får sina pengar av att elever går färdigt utbildningen, inte att dom hamnar i jobb efteråt. Därför för man inte sådan statistik.

Eleven får sitt CSN-lån, och om staten betalar aktivitetsstöd istället kan dom hävda att dom "löser arbetslösheten" via Arbetsförmedlingen. Medan du bara får ett papper vill arbetsgivaren ha erfarenhet.

Målet?

Att du ska bli klar, inte användbar.

Är det någon som känner igen sig?

Vilka utbildningar? Vilka skolor? Vilka orter?
Dela gärna exempel.
Senast redigerad av nesrider81 2026-02-03 kl. 10:50.
Citera
2026-02-03, 11:07
Medlem
hennevilljagknullas avatar
Fast det kan väl snabbt variera hur lätt det är att få jobb?
Min syster blev tandsköterska på nåt enstaka års utbildning och dom lär ju ha jobb för all framtid.
Citera
2026-02-03, 11:12
Avstängd
dude2ks avatar
Varför skulle man vilja ha ett jobb?

Se det som kunskap bara. Att du har lärt dig något.
Citera
2026-02-03, 11:13
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nesrider81
När blev ”examen” synonymt med ”oanvändbar men skuldsatt”?

Ett exempel på hur utbildningsindustrin fungerar i praktiken:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/nyexaminerade-lokforare-anmaler-utbildningen-i-sundsvall-saknar-jobb-och-praktik

Samtidigt marknadsförs utbildningar konstant med:
”BRISTYRKE”
”SKRIKER EFTER FOLK”
”9 AV 10 FÅR JOBB”

När man väl börjar:
– Ingen kan visa faktisk jobbstatistik
– Lärarna friskriver sig: ”det där har vi aldrig lovat”
– Läroplanen urvattnad till symbolnivå

Prov och betyg är mest kulisser. Utbildningen förenklas till löjlig nivå. Det viktiga är genomströmning, inte kompetens.
Skolan får sina pengar av att elever går färdigt utbildningen, inte att dom hamnar i jobb efteråt. Därför för man inte sådan statistik.

Eleven får sitt CSN-lån, och om staten betalar aktivitetsstöd istället kan dom hävda att dom "löser arbetslösheten" via Arbetsförmedlingen. Medan du bara får ett papper vill arbetsgivaren ha erfarenhet.

Målet?

Att du ska bli klar, inte användbar.

Är det någon som känner igen sig?

Vilka utbildningar? Vilka skolor? Vilka orter?
Dela gärna exempel.

Det utbildas fler lokförare än det finns efterfrågan. Det har gått från "akut brist" 2023 till arbetslöshet 2025 . Ser bättre ut i framtiden. Man har helt enkelt inte anpassat utbildningsplatser till verkligheten.

https://arbetet.se/2025/09/29/var-akut-brist-pa-lokforare-nu-riskerar-manga-arbetsloshet/
Citera
2026-02-03, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nesrider81

Det där gäller väl många hantverksyrken också? Elektriker, rörmokare, mfl.

Det är ett statligt godkänt bedrägeri hela systemet. Tyskland lär istället ha ett fungerande system ryktas det.
Citera
2026-02-03, 11:33
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Gummi-Tarzan-
Det där gäller väl många hantverksyrken också? Elektriker, rörmokare, mfl.

Det är ett statligt godkänt bedrägeri hela systemet. Tyskland lär istället ha ett fungerande system ryktas det.

Det är väl upp till eleven att skaffa sig en praktikplats eller är det inte så längre, man frågar helt enkelt sin lärare som har ett gäng praktikplatser och sen när de är utsatta så blir några utan?
När jag gick i plugget i början av 90-talet så var det jag som fick ringa runt och skaffa sig sin praktikplats. Då hade man också haft ett antal års sommarjobb innan dess så redan då hade man lite kontakter att börja fiska hos.

Problemet är att vi nu har alla dessa privata aktörer inom utbildningsmarknaden som bara är ute efter att ha elever på plats och skicka ut dessa efter tre år och få betalt för dem. Givetvis ska de också få bra betyg för annars kommer det inga nya elever till nästa årskurs.

Mycke mygel och båg i denna bransch kan jag lova och det får vi nu skörda då skiten som inte kan ett dugg och har gått någon form av flumutbildning på en skola som delade ut matkuponger till MAX och en gratis ipad till alla elever.
Citera
2026-02-03, 11:34
Medlem
Klas-Vegass avatar
Ja yh-utbildningar skall ha en bra arbetsmarknad. Det är hela poängen.

När marknaden vänder skall man naturligtvis sluta utbilda lokförare. Kanske går det för långsamt där?
Citera
2026-02-03, 12:16
Medlem
Jthunderas avatar
Jag gick en universitetsutbildning mitt i IT bubblan. Bara trams i 3 år. Laddat med buzzwords och floskler. Otroligt låg nivå. Var ung och fattade sent att det här leder ingenstans. Hoppade över till ett seriöst program efter två år men stannade även kvar på det första. Det krävde i princip ingenting så nu har jag dubbla examen.

Många i klassen (jag med i början) var helt förblindade av att det var ett universitet och tyckte allt var bra. Lärarna i princip drev med oss. Ingen fick jobb förutom de som bytte program.
Citera
2026-02-03, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Vegas
Ja yh-utbildningar skall ha en bra arbetsmarknad. Det är hela poängen.

När marknaden vänder skall man naturligtvis sluta utbilda lokförare. Kanske går det för långsamt där?

Håller med och man ska även hålla en såpass hög kvalitet att arbetsgivaren litar på att de anställer en som har rätt kompetens.

Jag tror tyvärr att det med tanke på lokförarbranchen är ganska liten snabbt blev känt att utbildningen inte håller måttet så därför anställer de ingen som gått den utbildningen. Ryktet sprids väldigt snabbt.

Men överhuvudtaget, ja man får ha lite koll på arbetsmarknaden innan man erbjuder en utbildning. Det är uppenbart så att de som ordnar utbildningarna inte har mer kontakt med branchen än att de läser gamla tidningsartiklar.
Citera
2026-02-03, 12:24
Medlem
Klas-Vegass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Håller med och man ska även hålla en såpass hög kvalitet att arbetsgivaren litar på att de anställer en som har rätt kompetens.

Jag tror tyvärr att det med tanke på lokförarbranchen är ganska liten snabbt blev känt att utbildningen inte håller måttet så därför anställer de ingen som gått den utbildningen. Ryktet sprids väldigt snabbt.

Men överhuvudtaget, ja man får ha lite koll på arbetsmarknaden innan man erbjuder en utbildning. Det är uppenbart så att de som ordnar utbildningarna inte har mer kontakt med branchen än att de läser gamla tidningsartiklar.
Jag vet att tidigare har de som utbildade till lokförare i Ängelholm fått jobb. Men risken är väl just att dessa ställen är alldeles för sena på att ställa om.

I lilla Ängelholm finns ju dessutom ingen annan utbildning. Gissar att man ogärna vill bli av med densamma oavsett hur arbetsmarknaden ser ut.
Citera
2026-02-03, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Vegas
Jag vet att tidigare har de som utbildade till lokförare i Ängelholm fått jobb. Men risken är väl just att dessa ställen är alldeles för sena på att ställa om.

I lilla Ängelholm finns ju dessutom ingen annan utbildning. Gissar att man ogärna vill bli av med densamma oavsett hur arbetsmarknaden ser ut.

Förvisso, skolan har sina lärare och är inkörd på att bedriva den här utbildningen. De har en ekonomi och så vidare, de är inte så pigga på att halvera klassen eller helt låta bli köra utbildningen oavsett hur arbetsmarknaden ser ut.

Skulle inte förvåna mig om utbildningen finns kvar sedan när alla tågen körs förarlösa.
Citera
2026-02-03, 15:20
Medlem
Sinnerstens avatar
Ingen utbildning "ställer om" för att marknaden inte efterfrågar kompetensen.
Då blir ju lärarna och administratörerna arbetslösa i sin tur.

Edit:
Två på just den bollen ser jag nu.
Senast redigerad av Sinnersten 2026-02-03 kl. 15:23.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in