Resultat: Kommer Stegra gå i konkurs innan 2027?
Ja
85,89%
566 röster
Nej
14,11%
93 röster
2026-02-03, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anklagaren
De får de väl bryta malm. Varför ska de enligt dig upphöra med det de gör?

Men om ingen vill köpa pellets i framtiden? Kundkraven kommer med stor sannolikhet att se annorlunda ut. Vad göra då?

Springer du omkring och försöker sälja begagnade VHS-band kanske?
Senast redigerad av Konrad 2026-02-03 kl. 09:50.
Citera
2026-02-03, 09:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Men om ingen vill köpa pellets i framtiden? Kundkraven kommer med stor sannolikhet att se annorlunda ut. Vad göra då?

Springer du omkring och säljer begagnade VHS-band kanske?
Varför skulle ingen vilja köpa pellets? Stegra kommer sannolikt inte att bli av och de övriga omställningarna är till stor del pausade.
Citera
2026-02-03, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Berg-Erik
Han hånade Sandström på en scen som visades på SVT vill jag minnas.

Måste vara en riktigt trög sosse den där Moström. Säkert polare med svetsarn.

Helt riktigt!

Här sitter Knatte, Fnatte och Tjatte och säger "vilka fantastiska ledare vi är"!

https://www.youtube.com/watch?v=Eo8Vo3HLPvs
Citera
2026-02-03, 10:00
Medlem
Citat:
Varför skulle ingen vilja köpa pellets? Stegra kommer sannolikt inte att bli av och de övriga omställningarna är till stor del pausade.

Tog du del av artikeln?

Citat:
Dessutom talar de ekonomiska realiteterna i stålbranschen för järnsvampen. De pellets LKAB gör i dag går inte att använda i elektriska ljusbågsugnar.

”Masugnarnas tid är förbi.70 procent av vår marknad är i Europa och där kommer ingen att investera mer i masugnar. Kina kommer inte heller att investera i nya masugnar. För att göra högkvalitativt stål i en ljusbågsugn behövs rent skrot och järnsvamp”,
säger Jan Moström.

https://www.di.se/nyheter/vi-lever-i-en-tid-dar-fakta-inte-ar-sa-viktigt/

Skit i det där klimatsvamlet hit och dit nu. Rensa skallen från politiskt svammel och ge ett klart tekniskt svar på vilket sätt ska LKAB möta framtiden om det ovanstående gäller?
Citera
2026-02-03, 10:00
Medlem
Citat:
Jösses, är elpriserna i norra Sverige det största problem som finns? Möjligen för de som inte har förstånd att planera sin vardag men för normalt folk är det knappast något större problem.

jag klarar mig nog, brukar ha 24 grader inomhus

tråden handlar om stegra

det är tomten som styr som säger att det går inte ihop om det blir tyska elpriser

"Stegras vd: Största kostnaden kommer vara el
Tillgången till stora mängder billig, förnybar el uppe i Boden lyfts som Stegras största konkurrenskraft. Men tillgången till el är samtidigt det största orosmolnet för att gå vidare till nästa steg. Din största kostnad kommer att vara el, säger Stegras vd Henrik Henriksson."

fördelen med tyska elpriser är att den gröna bubblan kommer att implodera
Citera
2026-02-03, 10:01
Avslutad
Citat:
Tog du del av artikeln?

https://www.di.se/nyheter/vi-lever-i-en-tid-dar-fakta-inte-ar-sa-viktigt/

Skit i det där klimatsvamlet hit och dit nu. Rensa skallen från politiskt svammel och ge ett klart tekniskt svar på vilket sätt ska LKAB möta framtiden om det ovanstående gäller?
Läs vad jag skrev istället. Som det ser ut nu har pellets framtiden för sig. Oavsett vad Moström säger.
Citera
2026-02-03, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
jag klarar mig nog, brukar ha 24 grader inomhus

tråden handlar om stegra

det är tomten som styr som säger att det går inte ihop om det blir tyska elpriser

"Stegras vd: Största kostnaden kommer vara el
Tillgången till stora mängder billig, förnybar el uppe i Boden lyfts som Stegras största konkurrenskraft. Men tillgången till el är samtidigt det största orosmolnet för att gå vidare till nästa steg. Din största kostnad kommer att vara el, säger Stegras vd Henrik Henriksson."

fördelen med tyska elpriser är att den gröna bubblan kommer att implodera

Självklart är det så! Marknaden har alltid rätt oavsett om det är knallkorkar från höger eller vänster som för tillfället sitter vid rodret och låtsas som att de styr. Knallkorkarna kan i.st ägna sig åt att ro båten framåt, och det fastkedjade vid årorna, under det att marknaden taktfast slår på trumman.
Citera
2026-02-03, 10:07
Medlem
Citat:
Läs vad jag skrev istället. Som det ser ut nu har pellets framtiden för sig. Oavsett vad Moström säger.

Vi bör nog definiera ordet framtid lite närmare innan diskussionen blir meningsfull. Oavsett dina ord så litar jag nog mer på Moströms bedömning i det fallet.
Citera
2026-02-03, 10:08
Avslutad
Citat:
Vi bör nog definiera ordet framtid lite närmare innan diskussionen blir meningsfull. Oavsett dina ord så litar jag nog mer på Moströms bedömning i det fallet.
Om den gröna omställningen går den väg som allt påkar åt nu så är väl framtiden för pellets avsevärd.
Citera
2026-02-03, 10:18
Medlem
Citat:
Om den gröna omställningen går den väg som allt påkar åt nu så är väl framtiden för pellets avsevärd.

Jag konstaterar att du är helt säker på den bedömningen och det kan mycket väl vara så men om inte...vad göra då?

Plan-B måste alltid finnas.
Citera
2026-02-03, 10:26
Avslutad
Citat:
Jag konstaterar att du är helt säker på den bedömningen och det kan mycket väl vara så men om inte...vad göra då?

Plan-B måste alltid finnas.
Köpa stål från Kina. Det är standardlösningen när EUs idiotprojekt går i graven.
Citera
2026-02-03, 10:27
Medlem
https://www.etc.se/klimat-miljo/groena-megaprojekt-spaas-en-dyster-framtid
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här