2026-02-02, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Vittnesmålen inifrån: ”Utredningar är vinklade”

Vi har intervjuat sju anställda och två före detta anställda. De berättar bland annat om en kultur inom delar av socialtjänsten där dominanta personers åsikter får stort genomslag. De flesta av dem vittnar också om att de vet att socialsekreterare vinklar utredningar och bortser från fakta.

Det och fler inlägg jag har gjort i tråden visar på att socialens utredare ger en falsk bild av sina 'klienter' i sina utredningar.

Det är helt enkelt så att det är väldigt vanligt förekommande.
Stämmer det att det som beskrivs i artikeln är vanligt förekommande så är det för jävligt. Min bild är att jag personligen inte träffat den sortens människor.
Citera
2026-02-02, 17:06
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2.3
Och hur vet du exakt hur de fungerar?

Att 5% av alla barn någon gång skull blir omhändertagna känns som höga siffror. Vilken källa har du på det? Jag vet ju att det sker ca 10 beslut om omhändertagande varje år vilket ju under 18 år blir en väldigt hög siffra. Men då är ju vissa barn med i stora antal beslut.

Inkl alla frivilliga placeringar blir det blir ungefär så många. Har läst det i forskning på flera ställen och här bland annat.

https://www.sns.se/publikationer/sns-analys-106-overleva-barndomen-effekter-av-att-tvangsomhanderta-barn

10 beslut per år måste vara i en mindre kommun.
Citera
2026-02-02, 17:12
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Stämmer det att det som beskrivs i artikeln är vanligt förekommande så är det för jävligt. Min bild är att jag personligen inte träffat den sortens människor.
Du kanske jobbar på ett kontor som faktiskt anstränger sig men det ser ut på det här viset i en betydande del inom sektorn, tyvärr.

IVO:s analys av kommunerna: brister i 67 procent av ärendena

Brister i 67 procent av ärendena
I analysen av kommunernas handläggning har IVO gått igenom samtliga 819 tillsynsbeslut från åren 2017–2018 och funnit brister i 67 procent av ärendena. Merparten av bristerna som IVO ser i kommunernas handläggning rör orosanmälningar, förhandsbedömningar och utredningar.

Totalt rör det sig om 1297 brister i 549 beslut, som berör 252 olika kommuner.

Jag har svårt att tro att den siffran enbart har med för lite resurser, tid och kompetens att göra.

Med allt som har kommit fram med bl.a. korruption så är det sannolikt maktmissbruk som orsakar det mesta av detta.

Vi kan se liknande brister i Malin-fallet och hur rättssystemet tittar åt andra hållet.
Citera
2026-02-02, 17:16
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Du kanske jobbar på ett kontor som faktiskt anstränger sig men det ser ut på det här viset i en betydande del inom sektorn, tyvärr.

I analysen av kommunernas handläggning har IVO gått igenom samtliga 819 tillsynsbeslut från åren 2017–2018 och funnit brister i 67 procent av ärendena. Merparten av bristerna som IVO ser i kommunernas handläggning rör orosanmälningar, förhandsbedömningar och utredningar.

Jag har svårt att tro att den siffran enbart har med för lite resurser, tid och kompetens att göra.

Med allt som har kommit fram med bl.a. korruption så är det sannolikt maktmissbruk som orsakar det mesta av detta.

Vi kan se liknande brister i Malin-fallet och hur rättssystemet tittar åt andra hållet.

Det är säkert egentligen ännu högre andel fel. IVO tittade bara efter fall där soc missat något viktigt och inte fått med sig alla risker i utredningen mm.

De gör aldrig utredningar där de tittar efter bristande rättssäkerhet mot föräldrar, utan det verkar bara vara åt det andra hållet osm intresserar IVO.

Man borde tillsätta en särskild myndighet som bara ägnar sig åt att granska övergrepp från statens sida, utan koppling till staten.

Socionomer på IVO ska inte sitta och utreda sina kollegor på soc.
Citera
2026-02-02, 17:18
Medlem
Citat:
Och hur vet du exakt hur de fungerar?

Att 5% av alla barn någon gång skull blir omhändertagna känns som höga siffror. Vilken källa har du på det? Jag vet ju att det sker ca 10 beslut om omhändertagande varje år vilket ju under 18 år blir en väldigt hög siffra. Men då är ju vissa barn med i stora antal beslut.
Ja, 5 % är höga siffror. Framgår bl.a. här:
https://www.bris.se/om-bris/press-och-opinion/pressmeddelanden/ny-rapport-fran-bris-stodet-till-barn-som-bor-i-familjehem-maste-starkas/

Angående antal beviljade LVU per år:
https://www.socialstyrelsen.se/stod-i-livet/fragor-och-svar-om-lvu/

Citat:
År 2023 fattades beslut om tvångsvård enligt LVU för omkring 3 500 barn och unga i hela landet. Då ingår både omedelbara omhändertaganden och andra beslut om vård enligt LVU.

https://www.socialstyrelsen.se/statistik-och-data/statistik/alla-statistikamnen/barn-och-ungdom/

Citat:
År 2024 fick 26 300 barn och unga heldygnsvård från socialtjänsten. Två tredjedelar av dessa barn och unga fick vård i frivillig form.

Observera att "frivillig form" också är en placering som går under namnet SoL, inte sällan under hot om LVU. Både LVU och SoL = omhändertaganden. Totalt omfattar det omkring 10 000 nya barn och unga årligen.
Senast redigerad av qnostalgi 2026-02-02 kl. 17:21.
Citera
2026-02-02, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ruskinarms
Alltså, du beskriver inte hur systemet fungerar, du beskriver hur det är tänkt att fungera....

Det är två helt olika verkligheter.

Att hänvisa till officialprincipen som något slags bevis för rättssäkerhet blir mest teoretiskt fluff. Förvaltningsrätten gör inte egna utredningar i praktiken. De har inga egna socialutredare, inga hembesök, inga parallella intervjuer, inga egna experter. De sitter bokstavligen och läser det material parterna lämnar in.

Så nej... domstolen "utreder" inte.
Den bedömer det som redan producerats.

Och vem har producerat nästan allt material?
Socialtjänsten.

Det betyder att domstolen i praktiken granskar socialtjänstens färdigskrivna narrativ, inte någon objektiv "egen" verklighetsbild. Officialprincipen blir mer en skrivbordsprodukt än ett faktiskt skydd.

Samma grej med offentligt biträde. Det låter jättefint i teorin att den enskilde "garanteras ombud". I praktiken får advokaten ärendet sent, har begränsad tid och noll egna utredningsresurser. De kan argumentera juridiskt, men de kan inte trolla fram en alternativ social utredning som matchar månader eller år av myndighetsdokumentation.

Det är inte jämbördiga parter.
Det är en privatperson mot en myndighet med hela maskineriet bakom sig.

Att kalla det "balans" är rätt kreativt.

Och bevisbördan… ja, formellt ligger den på myndigheten. Men när domstolen redan utgår från att socialtjänsten är professionell och objektiv finns en uppenbar trovärdighetspresumtion. Då hamnar den faktiska bördan på den enskilde att visa att myndigheten har fel.

Det är i praktiken omvänd bevisbörda, oavsett hur lagtexten är formulerad.

Dessutom: om systemet verkligen fungerade så kritiskt och självständigt som du påstår borde det märkas i utfallet. Då skulle fler ansökningar avslås. När nästan allt går igenom är det svårt att låtsas att domstolen bedriver någon djupgående egen granskning.

Det grundläggande problemet är rätt enkelt: den som skriver utredningen kontrollerar verklighetsbeskrivningen. Det som inte dokumenteras existerar inte juridiskt. Domstolen kan inte pröva saker som aldrig kom med.

Det är en strukturell obalans. Inte något man löser genom att rabbla principer.

Teori är fint.
Men det är praktiken som avgör.

Och det finns som bekant massiv kritik mot socialtjänsten.

Att hävda att officialprincipen bara är en skrivbordsprodukt och att det råder omvänd bevisbörda är en grov förenkling som inte stämmer överens med hur juridisk prövning faktiskt går till. Domstolen är inte en passiv läsare av socialtjänstens narrativ utan har en absolut skyldighet att ifrågasätta och vid behov kräva kompletteringar om underlaget är ensidigt, och att de flesta LVU-ansökningar bifalls beror inte på bristande granskning utan på att socialtjänsten generellt inte ansöker om tvångsvård i domstol förrän de har ett mycket omfattande och väl underbyggt bevisläge. Det offentliga biträdet har full insyn i akten och kan via rätten tvinga fram källmaterial som journaler och loggar, vilket innebär att det som inte står i utredningen visst kan existera juridiskt om ombudet gör sitt jobb och begär in det. Att kalla systemet för en maktapparat där föräldrar är rättslösa bortser från att domstolen ofta ställer högre krav på konkret bevisning än vad du verkar tro, och att sänka debatten till att principer inte spelar roll i praktiken är att ignorera de rättsliga verktyg som faktiskt används för att korrigera myndighetsfel varje dag.
Citera
2026-02-02, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarianneFaithful
Absolut inte. Och vad fan är då inte sociologi?!
På vilket sätt har socionomer med sin korta utbildning på kandidatnivå en mer "vetenskaplig" utbildning än psykologer?!
Då kan vi ju verkligen avsluta Socialtjänsten.

Sedan är du antingen korkad eller bara intellektuellt oärlig som låtsas om att du inte läste resultaten av studien, vilka är slående.
Att studenterna i experimentet blev diagnostiserade med schizofreni när de bara var sig själva. Experimentet fick avbrytas för de lyckades inte bli utskrivna på egen hand.
Du resonerar ju exakt så i tråden, som en trästock. Du har sett att någon "blev orolig" för Malin och vet att hennes bebis omhändertogs så då spelar absolut ingen logik eller fakta roll för din enkelspåriga hjärna har redan kört in på ett spår.

Jag var otydlig och menade inte resultat från enskilt experiment utan att inom psykologin som vetenskap producera samma resultat vid flera försök, olika utförare. Resultatet i studien du länkade till är mycket intressant, speciellt med tanke på mänsklig förmåga till objektivitet när det finns så många omständigheter människliga psyken påverkas av som förväntan och konformitet t ex.
Senast redigerad av Omnishenanigans 2026-02-02 kl. 17:33.
Citera
2026-02-02, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Som andra redan har förklarat för dig så beskriver du hur det ska fungera. Verkligheten fungerar dock inte såhär och det är just därför som rättssäkerheten inte fungerar.

Det är nästan rörande hur du tror att din totala oförmåga att skilja på juridisk tillämpning och din egen skeva världsbild utgör någon form av bevis. Att du ekar andras trötta argument om verkligheten ändrar inte det faktum att du framstår som juridiskt analfabet och saknar grundläggande insikt i hur domstolsprocesser faktiskt fungerar i praktiken. Du viftar bort lagar som om de vore fantasier bara för att du inte har den intellektuella kapaciteten att navigera i systemet eller förstå hur bevisprövning går till bakom din ridå av konspirationstankar. Att sitta och rapa upp att rättssäkerheten inte fungerar utan att kunna peka på ett enda faktiskt lagrum som åsidosätts är inte en analys, det är bara ett pinsamt uttryck för din egen inkompetens och din vilja att svälja andras lögner utan källkritik.
Citera
2026-02-02, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Inkl alla frivilliga placeringar blir det blir ungefär så många. Har läst det i forskning på flera ställen och här bland annat.

https://www.sns.se/publikationer/sns-analys-106-overleva-barndomen-effekter-av-att-tvangsomhanderta-barn

10 beslut per år måste vara i en mindre kommun.
Skrev fel. Det är 10 beslut om dagen, dvs ca 3500 beslut per år.
Citera
2026-02-02, 17:34
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Skrev fel. Det är 10 beslut om dagen, dvs ca 3500 beslut per år.

ja det låter mer normalt, men sedan får man inte glömma bort alla "frivilliga" placeringar som egentligen är under indirekt tvång och hot om LVU. Det är ju inte så att alla föräldrar tycker att det här med placering av barn är så bra och inte barnen själva heller.
Citera
2026-02-02, 17:34
Medlem
Citat:

Korruption?

Vad gäller Malin-fallet så är jag lite kluven. Tycker att UG som ju inte är kända för att vara allt för objektiva, inte är den bästa källan. Och även fast programmet var väldigt mycket pro-Malin fick jag en del väldigt märkliga vibbar.

Sedan jobbar jag inte själv inom socialtjänsten. Står vid sidan om men med en viss insyn genom åren på olika sätt.
Citera
2026-02-02, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qnostalgi
För att beskylla andra att använda AI-verktyg i sina texter är du redigt duktig på att göra detsamma. Detta var nog trådens mest AI-generade text hittills. Så där uttrycker sig omöjligt en vanlig människa.

Ytterligare något dygn fick hon och bebisen återhämta dig innan utredningshemmet blev verklighet, men det får väl ändå betraktas som nära anslutning – tycker du inte?

Haha, okej, om du tycker att jag låter som en maskin bara för att jag faktiskt kan stava och har koll på juridiken så får det väl stå för dig. Men ärligt talat, att börja gapa om AI så fort man får mothugg är ju det enklaste sättet att slippa bemöta det jag faktiskt skriver. Jag är en helt vanlig människa som råkar störa mig på när folk sprider dynga om hur vårt rättssystem fungerar utan att ha en aning om vad de pratar om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in