2026-02-02, 07:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bema56
Nja försäkringen gäller väl inte om nån är påverkad? Eller är det bara vagnskadan som ryker?
Det där är inte helt klart: Hon har nog svårt att få ut nåt på skadorna på sin egen bil, eller får en högre självrisk: Men motparten får ut från försäkringsbolaget, sen kan hon bli betalningsansvarig mot försäkringsbolaget, men det skall nog vara väldigt tydligt, räcker nog inte att bara vara påverkad krävs nog grov vårdslöshet eller att det var medvetet.
Citera
2026-02-02, 08:56
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1SHOT1KILL
Då förstår du inte hur dagsböter fungerar.

Hennes liv i ”rikedom” är nog över. Ingen riksdagsplats framöver, inget polisjobb.
Med hennes lön blir det maxbot på 1000:- per dagsbot
Senast redigerad av bema56 2026-02-02 kl. 09:29.
Citera
2026-02-02, 10:50
Medlem
66610s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Det där är inte helt klart: Hon har nog svårt att få ut nåt på skadorna på sin egen bil, eller får en högre självrisk: Men motparten får ut från försäkringsbolaget, sen kan hon bli betalningsansvarig mot försäkringsbolaget, men det skall nog vara väldigt tydligt, räcker nog inte att bara vara påverkad krävs nog grov vårdslöshet eller att det var medvetet.
Är man påverkad av "droger"som man har intagit i berusnings syfte och orsakar en trafikolycka räknas detta i princip alltid som grov vårdslöshet i trafik
Citera
2026-02-02, 10:59
Medlem
SweKingCalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 66610
Är man påverkad av "droger"som man har intagit i berusnings syfte och orsakar en trafikolycka räknas detta i princip alltid som grov vårdslöshet i trafik

Någon som vet hur turordningen är nu ?
Är det beslut från åklagare som vi väntar på nu ?
Citera
2026-02-02, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SweKingCalle
Någon som vet hur turordningen är nu ?
Är det beslut från åklagare som vi väntar på nu ?

Om hennes case behandlas "som alla andra" (detta är inte en avancerad utredning) är hon säkert både delgiven och slutdelgiven och jag misstänker att hon inte accepterar strafföreläggande vilket att gör åklagaren väcker åtal; något han säkert kommer meddela inom kort.

Hon döms i Tinget, överklagar och hovrätten tillbakavisar detta eftersom det är ett skitbrott. Hon kommer hävda att påsen är planterad och att målartvätten hon druckit inte är narkotikaklassad.
Citera
2026-02-02, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1SHOT1KILL
Då förstår du inte hur dagsböter fungerar.

Hennes liv i ”rikedom” är nog över. Ingen riksdagsplats framöver, inget polisjobb.

Nja, nog för att det naturligtvis kan bli knapert för henne om hon inte hittar något nytt arbete men mot bakgrund av hennes inkomstnivå så skulle jag väl knappast säga att hon hamnar på ruinens brant genom dagsböter. Även om högsta möjliga belopp skulle utdömas så är det 200 dagar á 1000 kr, dvs 200 000. Ingen livsavgörande summa för en höginkomsttagare direkt.
Citera
2026-02-02, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Majasmoker
Ursäkta mig, jag har inte haft möjlighet att hänga med ordentligt. Har Katja använt ghb också som ni tycks skriva de senaste sidorna?

Hon är inte riktigt min typ men skulle ha varit spännande att rumla om lite med henne nån mulen kall vinterdag & se före & efter linan.

Men bra att SD avpolleterade henne snabbt. Dock borde de bara ha tagit undan henne från de känsliga ärendena & sen givit erbjudande om behandling som en schysst arbetsgivare. På mitt jobb (statligt) har jag genom åren sett en massa alkoholister som får chans på chans på chans fast de t.o.m. har varit berusade på jobbet.

Nu är alkohol legalt till skillnad mot andra droger men ändå. I S kan man ju göra alla möjliga "misstag" & ändå är man välkommen in i värmen igen efter en liten tid eller rentav ingen tid alls.

Vet inte varför du tar upp S, men sossen som körde över Öresundsbron med 0,3 promille (lagligt i Danmark, olagligt i Sverige) avgick ju dan efter och lämnade sin riksdagsplats.

SDs "snabba" agerande tog en månad och då sitter hon fortfarande kvar i riksdagen.

Tycker Sds agerande här har varit väldigt slappt. Rentav farligt eftersom dom placerade henne i justitieutskottet och gav henne en massa andra tunga rättspolitiska befattningar.

Svaret om det vita pulvret kommer slutgiltigt nu i veckan, va?

Undrar av vem hon köper sitt ladd.
Foxtrot eller Shottaz.
Citera
2026-02-02, 13:14
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av 0xman
Jaha så politiker är också vanliga människor?... VEM BRYR SIG om hon tog kokain.. att hon dragit lite ladd o gillar kröka ibland gör bara så man känner att hon är en VANLIG människa. ingen uppstoppad docka.
Hon borde inte bli utesluten!

Politiker ska ha högre krav på sig än vanliga människor. Framför allt när de gör de sakerna som de som politiker påstår sig kämpa emot. Det kallas hyckleri och dubbelmoral.

Men förutom det så håller jag med. Droger borde legaliseras och regleras och detta borde vara en icke-fråga, bortsett från att hon körde bil påverkad, vilket är ett absolut no no även i ett land där det är legaliserat.

Hade politiker ryggrad skulle de istället för att utesluta henne faktiskt se över narkotikalagstiftningen, för att ALLA skiter i den idag. Även politikerna som vill behålla narkotikalagstiftningen och göra den striktare.
Citera
2026-02-02, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eldey
Nja, nog för att det naturligtvis kan bli knapert för henne om hon inte hittar något nytt arbete men mot bakgrund av hennes inkomstnivå så skulle jag väl knappast säga att hon hamnar på ruinens brant genom dagsböter. Även om högsta möjliga belopp skulle utdömas så är det 200 dagar á 1000 kr, dvs 200 000. Ingen livsavgörande summa för en höginkomsttagare direkt.

Jösses, tanten fyller 56 år precis under valperioden. Två års ersättning efter att hon åker ut ur Riksdagen. Då är hon plötsligtt 58 år. Varje normal svensk har en rejäl pensionsförsäkring på säkert 1 miljon som hon liksom alla andra kan lyfta under 5 år. Då är hon plötsligt 63 år. Sedan kan man alltid hanka/krångla sig fram till pensionen.

Nog kan hon hålla svälten utanför dörren om hon har skött det ekonomiska på rätt sätt.
Citera
2026-02-02, 13:53
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eldey

Inte en chans att man får 200.000kr i dagsböter för 2g ladd. Hade en polare som åkte dit med lite weed för några år sen och han fick typ 5000kr i dagsböter.
Citera
2026-02-02, 13:55
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Inte en chans att man får 200.000kr i dagsböter för 2g ladd. Hade en polare som åkte dit med lite weed för några år sen och han fick typ 5000kr i dagsböter.
Drogböter är inkomstbaserade nu för tiden. Ju mer man tjänar, desto högre blir böterna.
Citera
2026-02-02, 14:00
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Drogböter är inkomstbaserade nu för tiden. Ju mer man tjänar, desto högre blir böterna.

Ja fast det finns väl ett maxbelopp som är ganska lågt sagt? Eller får Jakob Wallenberg 1 miljard i böter om han åker dit med 2g ladd?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in