2026-02-01, 17:47
Medlem
Svettigutsugares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anders197503
3 år. 1991 - 1994.

Ja det kan säkert stämma.

Jag har inget exakt min av vilka årtal är men jag vet att det var i varje fall runt 92 och sen efter det började man prata om olika räddningspaket för att få igång ekonomin det var ju då Göran Persson stal våra pengar från våra pensionsfonder.

Men jag tackar dig för din rättning.
Citera
2026-02-01, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IngeFitta
Ja samhället blev absolut bättre med alla blattar som skapade gäng. Arbetsmarknaden är starkare, äldreomsorgen peakar och skolan håller så jävla hög kvalitet.

Om du skaffar dig en vettig utbildning och slutar se dig själv som ett offer så kommer det gå väldigt mkt bättre för dig i livet.
Citera
2026-02-01, 17:55
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svettigutsugare
Precis allt det där du skriver om det hade vi också på 90-talet och 80-talet dessutom glömmer du bort att om du var sjuk så hade du full 100 % ersättning från arbetsgivaren.
Det fanns inga karensdagar.

Du minns fel. Karensdagen infördes av regeringen Bildt 1993 , sedan var det slut på det roliga
Citera
2026-02-01, 17:57
Medlem
Hoppas nån barnfamilj kommer med inlägg om detta, nån som kan jämföra.
Citera
2026-02-01, 18:04
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Antalet mord under 1990-talet = 110st/år.

Antal mord 2024 = 92st.

Sen har såklart andra grova brott ökat, men vi är oxå typ 2miljoner fler idag, väl?
1998= 8,8miljoner
2025=-10,5miljoner.

Så VAD är det som du anser vara värre idag? Du har väl ett svar på det?

Tycker att det är nyktert att faktiskt ta fram fakta kring de här åren , så man inte fastnar i något slags nostalgisk tillbakablick ofta orsakat av minnen då man själv var barn eller ung vuxen med noll eget ansvar och hade inte en susning om hur vuxna på den tiden hade det med sin ekonomi och det rådande samhällsläget.

Faktum är att 90-talet långt ifrån var "bättre" decennium än 2020 om vi snackar om vuxna etablerade som dessutom hade ett bostadslån (frukatnsvärt dyrt jämfört med idag) och för många slutade "bostadskarriären" med ett ryck då 90-talet dessutom bjöd på en utbredd arbetslöshet i krisens spår . Det såg rätt illa ut ett tag. Det måste ha varit hyfsat stressigt för många av våra föräldrar oavsett vilket jobb man hade
Citera
2026-02-01, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Om du skaffar dig en vettig utbildning och slutar se dig själv som ett offer så kommer det gå väldigt mkt bättre för dig i livet.

Jag har det bra men det betyder inte att samhället är bättre idag. Det var bättre ett tag. Med andra ord är det en myt.
Citera
2026-02-01, 18:11
Medlem
DoktorNos avatar
Jag kan bara tala i egen sak och säga att jag och min lilla familj har det fan så mycket bättre nu än vi hade 1990.

Det svenska samhället däremot, har i vissa avseenden blivit bättre men till stora delar blivit mångdubbelt sämre.
Senast redigerad av DoktorNo 2026-02-01 kl. 18:15.
Citera
2026-02-01, 18:11
Medlem
Svettigutsugares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Jag läste vad du skrev, och du minns fel. Vi hade inga karensdagar from till 1993. Du skrev

Tråden handlar om 90-talet ?

Ja den handlar också om 90-talet.
Citera
2026-02-01, 18:13
Medlem
Svettigutsugares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorNo
Jag kan bara tala i egen sak och säga att jag och min lilla familj har det fan så mycket bättre nu än vi hade 1990.

Medans vi inte hade det därför minns vi olika.
Citera
2026-02-01, 18:19
Medlem
de jag känner har finare hus, bättre jobb, fler fritidsintressen, reser mer, längre semestrar, tror allt är bättre, så vidare man inte bor i orten då.
Citera
2026-02-01, 18:19
Medlem
DoktorNos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svettigutsugare
Medans vi inte hade det därför minns vi olika.
Ja, och därför får en sån här tråd nästan lika många olika svar som antalet svar.
Citera
2026-02-01, 18:21
Medlem
Kaptagons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Då borde vi ta in ännu fler invandrare så att bostadspriserna blir ännu högre för att du ska få ärva två bostäder som blir värda jättemycket.
Det är du värd.

Jag har skapat ett stabilt eget liv utan skulder och önskar att mina föräldrar får leva så länge det bara går. Därför skulle jag inte påverkas negativt om värdet på deras bostäder skulle sjunka i värde.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in