2026-02-01, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Att villapriserna stigit som dom gjort är väl ett bevis att vi har det mycket bättre idag än förr, annars hade ingen haft råd med dessa priser.

Priserna på reellt värde ligger still men priset på pengar minskar ständigt.
Folk blir nöjda, när dom får lönehöjning med 3%, samtidigt som den verkliga inflationen ligger på 10%.
Ingen fattar varför ärendena hos kronofogden ökar lavinartat.
Maten är så dyr!!! ( den har aldrig varit billigare)
Lurade knegare.....
Citera
2026-02-01, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptagon
Fast det finns ingen person idag som har råd att betala av sina lån idag. Båda mina föräldrar äger sina bostäder utan lån. Att priserna på bostäder har gått upp är för att vi haft en hög invandring.
Hur hängde det där ihop? Ingen har råd att betala av sina lån men båda dina föräldrar klarade det ändå och att deras bostäder har stigit i pris beror på invandrare.
Är de med och trissar upp priserna vid varje bostadsförsäljning?
Citera
2026-02-01, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Att villapriserna stigit som dom gjort är väl ett bevis att vi har det mycket bättre idag än förr, annars hade ingen haft råd med dessa priser.

Snarare så har väl kronan sjunkit som en sten och löneökningar har inte hängt med.

Folk har råd att köpa hus när de ärver deras föräldrar, eftersom de saknar syskon. För 60 år sedan fick man4-5 barn. För 30 redan fick man 1-2 barn. Nu får man ett barn som ärver allt.

Vår ekonomi kommer rulla vidare ett tag till tack vare boomergenerstionens en-barns-familjer som alla ärver ett rätt fint kapital då det saknas syskon att dela p arvet med.

Detta kommer hålla 20-30 år men när vi dör så kollapsar allt.

Vi lever på de pengar våra föräldrar skrapat ihop när det gick att vara knegare och bo i villa i Sundbyberg.

Nu kan man knappt bo i Sumpan som knegare om man kommer utifrån.

Vi ska väl vara lyckliga och tacksamma då det ändå är värre i Afrika... 🤣
Senast redigerad av Benasque 2026-02-01 kl. 17:16.
Citera
2026-02-01, 17:24
Medlem
Om man jämför med 1980-talet då?
Citera
2026-02-01, 17:26
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Jag är uppvuxen i lägenhet och bor i lägenhet, så jag vet inte riktigt vad det kostar att bo i ett hus. Men stämmer det verkligen att ett helt vanligt hus var singelstreck i landet kostar 18 000 kr i månaden?

Alla bor inte i Sthlm. 80% av landets medborgare gör inte det. Alla bor inte heller i storstäder. Så vad är ett medelvärde för hela landet på månadskostnaden för ett hus?
Citera
2026-02-01, 17:28
Medlem
VoktorDodkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Jag är uppvuxen i lägenhet och bor i lägenhet, så jag vet inte riktigt vad det kostar att bo i ett hus. Men stämmer det verkligen att ett helt vanligt hus var singelstreck i landet kostar 18 000 kr i månaden?

Alla bor inte i Sthlm. 80% av landets medborgare gör inte det. Alla bor inte heller i storstäder. Så vad är ett medelvärde för hela landet på månadskostnaden för ett hus?
Gå in på hemnet och kolla på olika hus, där står årskostnaden för drift. I min stad ligger årskostnaden runt 35-50000:-/år för normalvillor, lite beroende på vad för uppvärmning, storlek och ålder/hur isolerat det är.
Citera
2026-02-01, 17:30
Medlem
Svettigutsugares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mandalan
Två vuxna, två barn, en bil, hus

90-tal
Hus: 600k
Disponibel inkomst: +19k
Boendekostnad: 6k
Mat: 4.5k
Bil: 2.3k
Drivmedel: 800
Försäkringar: 500
Barnomsorg: 2.5k
Media: 120
El, vatten, sopor: 700
Kläder: 600
Barnbidrag: +1200
Nettokostnad: -16 820

Resultat: 2120kr

Idag:
Hus: 4.2m
Disponibel inkomst: +42k
Boendekostnad: 18k
Mat: 9.5k
Bil: 5.2k
Drivmedel: 2000
Försäkringar: 1500
Barnomsorg: 2.8k
Media: 1600
El, vatten, sopor: 3000
Kläder: 1200
Barnbidrag: +2500
Nettokostnad: -44 300

Resultat: -2300

Källa: @ekonomigurun Instagram

Varför fortsätter myten om att ”det blir bättre”?. För vanligt folk blir det sämre! Man går back varje månad!

För det s.k " vanliga folket" i Sverige tror de är idag en del av eliten och handlar och belånar sig därefter.
De är vanliga knegare men tror gärna de är medelinkomstagare. En gigantisk bluff iscensatt av borgarna som ville få pöbeln rösta på just dem fast de skulle göra ekonomin mycket sämre.

Började redan under Carl Bildt s tid. Sedan fick sossarna försöka bygga upp ekonomin igen.
Nu har vi egen haft borgarna och SD vid makten och därför resultat därefter.

Lägga också till att förr i tiden på 60 och 70-talet räckte det att det var en vuxen i hushållet som jobbade man klarade sig ändå mina föräldrar är ett exempel på det.
Citera
2026-02-01, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner

Naturligtsvis inte, har du inte flera miljoner i lån kostar det mindre än en lägenhet per kvadratmeter.
Citera
2026-02-01, 17:33
Medlem
Svettigutsugares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mistyarrow
Om man jämför med 1980-talet då?

Ja då var det helt underbara tider i Sverige det var inte för en krisen på 90-talet efter Carl Bildt hade varit där som det började gå ut för.

Jag kommer fortfarande ihåg hur vansinniga folk var efter Carl Bildt hade suttit där i sina fyra år och med en helt havererad ekonomi.

Men folk glömmer fortfarande och vissa här inne på Flashback har inte ens genom levt 80-talet.
Det är därför fortfarande de tror att det är höger som gäller för de vill svensken väl
Citera
2026-02-01, 17:41
Medlem
Tror aldrig en familj haft det så bra som nu,,, tänk bara på barnomsorg, skolor, sjukvården, sjukskrivningar, föräldraledighet, möjligheten till huslån, skolskjutsar, VAB, specialundervisning om barnet har nån funktionsnedsättning, listan blir lång.
Citera
2026-02-01, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svettigutsugare
Jag kommer fortfarande ihåg hur vansinniga folk var efter Carl Bildt hade suttit där i sina fyra år och med en helt havererad ekonomi.
3 år. 1991 - 1994.
Citera
2026-02-01, 17:45
Medlem
Upplyftens avatar
Det är något som inte stämmer ...

90-talet hade mycket höga låneräntor som under hela decenniet pendlade mellan 5-15 % , det var ett helt galet decennium efter 80-talets fastighetsbubbla , många fick tvångsinlösta villor och bostadsrätter av bankerna. Resulterade i Sveriges stora "bankstöd" dvs en bailout finansierat av skattemedel

Jag tror att kalkylen under "boendekostnader" för 90-talet är helt off
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in