2026-02-01, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Är det här ett exempel på lyckad integration?
Vad tycker ni om kombinationen svensk folkdräkt och hijab?

https://www.sverigesradio.se/artikel/zeinab-alskar-sin-folkdrakt-bar-den-med-stolthet

Nej!
Det är ett tecken på total misslyckad integration.
Hon bär ju en jäkla duk över huvudet.
Sedan får man kanske även titta lite djupare än så.
Vem har hon valt att skaffa barn med? En Munir Muzaffar och det låter ju inte speciellt svenskt.

Anledningen att hon använder Sverigedräkten är för att väcka publicitet.
Hon har sociala medier som inkomstkälla och då är uppmärksamhet och publicitet bra.
Att klä ut sig som en indian var redan upptagen (Roger Pundare)
Spela panflöjt lika så (Dana Dragomir)
Att "spela" psyksjuk (Anna) eller slå sönder en tunnelbanevagn (Magnus) hade redan gjorts.
Att smeta in sig med bajs gick bort så då återstod det att chocka med Sverigedräkten.

Jag tycker denna person kan åka hem till Irak.
Vill folk ta del av olika utländska kulturer så kan man åka dit som turist i en vecka.
Ja, vi har mångkultur i Sverige och har alltid haft det. Kultur i Dalarna är inte densamma som i Skåne.
Sverige är till för svenskarna och inte för folk som åkt tunnelbana.
Citera
2026-02-01, 09:37
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SPD13
Folkdräkt brukar ju bäras med huckle så det är svårt att se nyhetsvärdet.

Är det då inte lämpligt att bära den huvudbonad som faktiskt hör till folkdräkten?

En hijab är ett religiös-politiskt plagg som är helt främmande för svensk kultur, så jag förstår inte varför detta måste kombineras. Om nu den traditionella huvudbonaden döljer håret, så varför måste då hijab bäras?
Citera
2026-02-01, 10:24
Medlem
Sasha08s avatar
Fattar inte vad ni gnäller om? Hon verkar älska Sverige,pratar ren svenska, dyrkar Pippi och tittar man på hennes hem ser det ut som hos min moster i Norrland. Jag ser hellre sånna blattar än dom i Rinkeby
Citera
2026-02-01, 10:30
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sasha08
Fattar inte vad ni gnäller om? Hon verkar älska Sverige,pratar ren svenska, dyrkar Pippi och tittar man på hennes hem ser det ut som hos min moster i Norrland. Jag ser hellre sånna blattar än dom i Rinkeby

Tråden handlar inte om huruvida du vill ha henne i Sverige eller inte, ej heller hennes inredningsstil i hemmet, hennes svenska språk eller Pippi Långstrump.

Här diskuterar vi integration och lämpligheten i att kombinera Sverigedräkt med hijab.
Senast redigerad av BombaySaphire 2026-02-01 kl. 10:34.
Citera
2026-02-01, 10:31
Medlem
Maxima95s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Är det här ett exempel på lyckad integration?
Vad tycker ni om kombinationen svensk folkdräkt och hijab?

https://www.sverigesradio.se/artikel/zeinab-alskar-sin-folkdrakt-bar-den-med-stolthet

Jag tycker den svenska folkdräkten ska bäras med en judisk kippa som huvudbonad.
Citera
2026-02-01, 10:36
Medlem
Det finns alltid skitskallar som kommer att roa sig med att dubbelbestraffa kvinnor som hon.

Tar hon på sig något typisk svenskt så har hon inte rätt till det, men skulle hon klä sig som i hennes gamla hemland så vill hon inte integreras.

Det spelar ingen roll vad hon gör eller hur hon klär sig i de rasistiska skitskallarnas ögon kommer det ändå vara och göra fel.

Hon är fin och glad, det räcker för mig.
Citera
2026-02-01, 10:39
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Fy fan vad spytrött jag är på det här tugget. Det är inte din kultuuuuuur! Bu huuu...

Själklart kan en vit person ha flätor och dreds i håret, Självklart kan en vit ha indianfjädrar i håret. Självklart kan en neger/arab ha svensk folkdräkt.

Man utforskar en kultur och njuter av den. På samma sätt som jag njuter av iransk kebab. Som jag njuter av lite trance-dansande till trummor. Det finns inget som helst rasistiskt med det. Kulturell appropriering är bara positivt och den som är emot det är den som är rasisten.

Självklart ska kvinnan klä sig i folkdräkt om hon vill det. Jag tycker dock synd om henne som har ett tvång om att ha den luvan på sig. Det är förnedrande mot kvinnor det som den står för.

Om hon har betalt för dräkten så är det väl klart att hon har rätt till den. Mer än någon annan faktiskt. Sluta med den här tramsiga rasismen nu.

Fast hon bär väl inte folkdräkten för att hon gillar svensk kultur, utan för att stöpa om dräktens kod till en muslimsk sådan.
Citera
2026-02-01, 11:09
Medlem
HanMedPinnens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kronvraket
Håller helt med!
Dessutom är det i mina ögon lika vämjeligt att bära studentmössa ovanpå en hijab!!
Dräktpoliserna ( Dräpo) brukar vara snabba att rycka ut vid minsta felanvändninga av dräkten, som att man har fel förkläde eller sätter bindmössan fel-kommer de våga det här måntro? Risken är ju att de av pk omedelbart blir stämplade som rasister , för hijaben är ju helig för pk fastän det är en solklar misogyn symbol.
Dräpo bryr väl sig bara om "riktiga" dräkter, och låter folk lalla runt i Sverigedräkten som de vill.
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Går man runt i svensk folkdräkt på vintern så har man inte förstått särskilt mycket om moderna svenska seder.
Vet flera ursvenskar som är intresserade av dräkter som burit dem på festligheter innomhus nu i januari. Men vad vet jag.
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Fast en sockendräkt eller nationaldräkt är ju inte ens något som är viktigt idag. De allra flesta INFÖDDA svenskar bär aldrig i sina liv en sådan dräkt, utan det handlar om ett specialintresse. Jag dansade t.ex. gammeldans, polskor och gillesdanser i en massa år, och man såg ytterst sällan någon dräkt - det var bara folkdanslagen som hade dräkter, och de hade det inte heller på interna sammankomster utan bara på uppvisningar för allmänheten.

De som kunde dyka upp i dräkt var just de grupper som du nämner: amerikanare som hade åkt på semester till Sverige och skulle "uppleva det genuint svenska" genom att gå till en folkdanstillställning (de trodde att alla svenskar fortfarande dansar sådana danser och att typ diskotek inte har nått till Sverige än), och till den hade de köpt vad de TRODDE var en Sverigedräkt på någon turistbutik. I själva verket var det något extremt förenklat i syntetiskt material som inte används i folkdräkter, helgjutna söljor och sådant, och amerikanarna blev ensamma på dansgolvet i sina låtsas-Sverigedräkter och alla log i mjugg eller skrattade högt åt dem.

...OCH en familj som hade en mycket mörkhyad dotter från Sri Lanka, då i 12-14-årsåldern. Henne hade de satt på en riktig Sverigedräkt, men som sagt, hon var nästan alltid den enda som hade folkdräkt överhuvudtaget och hon såg awkward ut, som att hon inte ville vara där. I det fallet tror jag att det var en ren provokation från föräldrarnas sida, typ att de ville visa att "vår dotter är minsann lika svensk som era ungar och hon har rätt att ha Sverigedräkten". Så genomskinligt och skapade bara problem för den stackars flickan.

Mac Donalds hade också någon mörk tjej i Sverigedräkt i sin reklam en sommar minns jag, och det fick ju bara motsatt effekt. Folk tyckte att det var irriterande WOKE och slutade äta på McD ett tag. Det är väl klart att ett helt främmande useende krockar mer, än om det skulle vara t.ex. en tysk flicka som skulle ha på sig en (riktig) sverigedräkt på ett foto? Det syns ju inte att hon är tyska, hon skulle KUNNA vara svenska.

Du kan för övrigt inte bli "leksing" på tio år, inte ens hundra år räcker. Sådant håller de reda på. Och samma gäller gutar och andra lokalpatrioter. Det bästa man kan göra är att inte ens försöka.
Tror det beror lite på vad man rör sig i för kretsar. Folk i Dalarna går inte runt i dräkt till vardags, men dräkterna är närvarande på ett helt annat sätt än vad jag tycker de verkar vara på andra ställen. När jag varit på bröllop och andra festligheter har det ofta varit några i dräkt där, för att inte tala om midsommar. Drar man ihop något uppträdande och vill att deltagarna har dräkt kan det absolut gå att låna ihop.

Håller dock med dig om flera saker. Ska man komma utifrån och "klä sig lokalt" behöver man någon lokal person som faktiskt kan guida en. Infödingar kan ju också ha olika idéer om vad som är lämpligt, men det är i alla fall lite skydd mot att göra bort sig alltför svårt, och i värsta fall kan man förbereda sig på att det man gör kanske är kontroversiellt.

Om man vill göra reklam och tycker att "folk-dräkt är ju pittoreskt så kan någon hitta en sån för vår kampanj?" är det kanske respektlöst. Vet inte hur just donkenfolket resonerat, men att ingen av dem som tog fram kampanjen brukar bära dräkt själv är nog en lågoddsare.

Och du har faktiskt en bra poäng om att man inte självklart blir leksing på 100 år. Jag tänkte mer om man skulle ha tur och komma in i något lite mer frisinnat gäng. För de finns. Jag känner flera stycken.
Citera
2026-02-01, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motherofgod
Är väldigt nyfiken på vad de som gapar om ”cultural appropriation” anser om detta.

De som på allvar använder begreppet "cultural appropriation" och inte tycker att vita får ha rastaflätor eller att barnen får leka cowboys och indianer är själva den värsta sortens rasister. De är besatta av rasism.

Men de hatar bara vita. Så den här tjejen kan vara lugn. Alla andra folkgrupper får behandla europeisk kultur precis hur de vill enligt de här aktivisterna. Helst dåligt.

Det är tragiskt att dessa hatiska galningar som egentligen hör hemma på mentalsjukhus togs på allvar av västliga makthavare under så lång tid. Men nu är det väl förhoppningsvis slut på det. (Om inte pendeln svänger tillbaka alltför långt när Trump faller.)
Citera
2026-02-01, 12:04
Medlem
Hon är född och uppvuxen i Sverige och uppenbart integrerad, klart hon ska ha en Sverigedräkt om hon vill. Huvudbonaden ser kanske lite malplacerad ut vid första anblicken, men varför inte. Hade varit skillnad om det hade varit en sockendräkt. En sådan kan man inte ha om man inte har stark anknytning till orten som svensk heller.

För övrigt, så patetiskt att dra igång det gamla vanliga rasisttugget, har man inte roligare än så en lördagskväll än att urskillningslöst ösa hat i inlägg efter inlägg över folk med annan kulör, oavsett om de är kriminella eller vanliga skötsamma...
Och nej, jag är inte vänster.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cebej
👍

Hur kan det kallas integrering att börja ändra på ett annat lands kultur och historia? Det är väl snarare en slags infiltrering.

"Kombinationen"(kulturarvsbrottet) kan nog med rätta tolkas som en krigsförklaring.

Blandar man in en muslimsk trasa i folkdräkten så är det just en krigsförklaring. Det borde vara förbjudet helt förbjudet att göra så och ja många bäckar små - de ska ha precis allt, o de tar för sig som apor o vad det betyder är i slutändan att de suddar ut våran kultur helt samt arv.
Citera
Avslutad
Nej tack.

Behöver inte förklara varför detta ej gillas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in