2026-02-01, 04:19
Medlem
cebejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otroligbalans
Det är ett hån mot svensk kultur!
Snart ska de ha allt, de ska göra om allt vi har med en släng av arab i det.
Sen finns vi inte kvar länge till då svenska par inte levererar lika bra som araberna gör sen om många år och men, så är svensk kultur borta från historie böckerna!

Stort jävla hån mot svenskarna och kulturen samt för våra förfäder.

👍

Hur kan det kallas integrering att börja ändra på ett annat lands kultur och historia? Det är väl snarare en slags infiltrering.

"Kombinationen"(kulturarvsbrottet) kan nog med rätta tolkas som en krigsförklaring.
Citera
2026-02-01, 04:35
Medlem
Skulle det där fungera i mellanöstern?
Citera
2026-02-01, 06:40
Medlem
En vidrig kvinna

Att bära muslimsk sjal i Sverige är stämpling, uppmaning, till våldtäkt på oss som inte gör det.

Att påstå sig inte förstå det är att förolämpa min, sin egen, allas, intelligens.
Citera
2026-02-01, 07:01
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HanMedPinnen
Men är det bara hudfärgen? Hur är det med någon som är adopterad från Afrika och uppvuxen i en svensk familj? Eller en familj som flyttar från Filippinerna till en by utanför Leksand och bara umgås med leksingar i 10 år, och nu bara vill passa in på midsommar? Eller en amerikan som är här för att gå på sin kompis bröllop, där brudparet uppmuntrar gästerna att bära dräkt?

Jag håller med om att man inte ska "klä ut sig till svensk". Lämpligheten beror på HUR dräkten bärs och i vilket sammanhang. Tycker jag. Vill vi integrera invandrare måste de någon gång kunna bära en dräkt.

Fast en sockendräkt eller nationaldräkt är ju inte ens något som är viktigt idag. De allra flesta INFÖDDA svenskar bär aldrig i sina liv en sådan dräkt, utan det handlar om ett specialintresse. Jag dansade t.ex. gammeldans, polskor och gillesdanser i en massa år, och man såg ytterst sällan någon dräkt - det var bara folkdanslagen som hade dräkter, och de hade det inte heller på interna sammankomster utan bara på uppvisningar för allmänheten.

De som kunde dyka upp i dräkt var just de grupper som du nämner: amerikanare som hade åkt på semester till Sverige och skulle "uppleva det genuint svenska" genom att gå till en folkdanstillställning (de trodde att alla svenskar fortfarande dansar sådana danser och att typ diskotek inte har nått till Sverige än), och till den hade de köpt vad de TRODDE var en Sverigedräkt på någon turistbutik. I själva verket var det något extremt förenklat i syntetiskt material som inte används i folkdräkter, helgjutna söljor och sådant, och amerikanarna blev ensamma på dansgolvet i sina låtsas-Sverigedräkter och alla log i mjugg eller skrattade högt åt dem.

...OCH en familj som hade en mycket mörkhyad dotter från Sri Lanka, då i 12-14-årsåldern. Henne hade de satt på en riktig Sverigedräkt, men som sagt, hon var nästan alltid den enda som hade folkdräkt överhuvudtaget och hon såg awkward ut, som att hon inte ville vara där. I det fallet tror jag att det var en ren provokation från föräldrarnas sida, typ att de ville visa att "vår dotter är minsann lika svensk som era ungar och hon har rätt att ha Sverigedräkten". Så genomskinligt och skapade bara problem för den stackars flickan.

Mac Donalds hade också någon mörk tjej i Sverigedräkt i sin reklam en sommar minns jag, och det fick ju bara motsatt effekt. Folk tyckte att det var irriterande WOKE och slutade äta på McD ett tag. Det är väl klart att ett helt främmande useende krockar mer, än om det skulle vara t.ex. en tysk flicka som skulle ha på sig en (riktig) sverigedräkt på ett foto? Det syns ju inte att hon är tyska, hon skulle KUNNA vara svenska.

Du kan för övrigt inte bli "leksing" på tio år, inte ens hundra år räcker. Sådant håller de reda på. Och samma gäller gutar och andra lokalpatrioter. Det bästa man kan göra är att inte ens försöka.
Citera
2026-02-01, 07:11
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Klart att du ska känna dig dum om du legitimerar kvinnohat som du gör när du tar på dig den muslimska luvan.

Men samtidigt så kan jag anse att det är godkänt när man är i en viss världsdel och vill ta sig in i ett rum och man måste "spela med" i deras trams för att få tillgång till rummet man har i sin målbild.

Men som sagt, samtidigt så måste man vara lite äcklad av att man under de minuterna man har på sig det står för det där kvinnohatet.

Men det är något helt annat än att olika kulturer använder sig av andra kulturer där inslagen är goda. Som att man har en Svensk folkdräkt eller indianfjädrar i håret. En mexikansk taco-hatt eller en krullig peruk när man vill vara afrikansk vilde.

https://ci3.googleusercontent.com/meips/ADKq_NZdK9CF74S0gYUMOkylzQ9nXz-0Zit29FT3tPFkfu3fZbBi_5Mpn3BVC2arEF9NCTIcyz1VsREQ3 ZTQgJXS1zLmlEsuESNW 7taEF96TM6u52pftcnVku-_rg9Xl3RIeMhKP2_ZVFc1hvMRd_blbLXaSv-KJusOnmkPXN-i6S6uHkhXD9AJb71yTayvkp6NFOepg 5sJGFaKYaQ=s0-d-e1-ft#https://cdn-imgix.headout.com/miscellaneous/image/85519e08c3963cfc2c90aee310281cf0-Hagia_Sophia_Dress_Code%20copy.jpg?fm=jpg&h=600

På fotona såg det ut som att man måste ha hijab, men de andra kvinnliga turisterna hade inte det, bara en sjal som håret stack ut under, slarvigt... Som sagt, man ska akta sig för att använda andra kulturers speciella klädesplagg och symboler, det kan så lätt bli fel och löjligt, och inte alls så "insatt och respektfullt" som man själv trodde.

Maskeraddräkter i form av stora mexikanska hattar och bastkjolar, masker och spjut på något som ska föreställa en afrikansk vilde, är ett rent hån mot mexikaner och afrikaner.
Citera
2026-02-01, 07:43
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
https://ci3.googleusercontent.com/meips/ADKq_NZdK9CF74S0gYUMOkylzQ9nXz-0Zit29FT3tPFkfu3fZbBi_5Mpn3BVC2arEF9NCTIcyz1VsREQ3 ZTQgJXS1zLmlEsuESNW 7taEF96TM6u52pftcnVku-_rg9Xl3RIeMhKP2_ZVFc1hvMRd_blbLXaSv-KJusOnmkPXN-i6S6uHkhXD9AJb71yTayvkp6NFOepg 5sJGFaKYaQ=s0-d-e1-ft#https://cdn-imgix.headout.com/miscellaneous/image/85519e08c3963cfc2c90aee310281cf0-Hagia_Sophia_Dress_Code%20copy.jpg?fm=jpg&h=600

På fotona såg det ut som att man måste ha hijab, men de andra kvinnliga turisterna hade inte det, bara en sjal som håret stack ut under, slarvigt... Som sagt, man ska akta sig för att använda andra kulturers speciella klädesplagg och symboler, det kan så lätt bli fel och löjligt, och inte alls så "insatt och respektfullt" som man själv trodde.

Maskeraddräkter i form av stora mexikanska hattar och bastkjolar, masker och spjut på något som ska föreställa en afrikansk vilde, är ett rent hån mot mexikaner och afrikaner.

Men damen som tråden handlar om använder väl inte en dräkt som står för kvinnohat och utrotning av judar och allt sånt som islam står för? Så svårt är det inte.

Samtidigt att du eller någon annan använder den muslimska luvan spelar ingen som helst roll. Den är lika hemsk oavsett.
Citera
2026-02-01, 07:53
Medlem
HBTKuks avatar
Orka bry sig. Folk får klä sig hur de vill. Trivs hon i sina kläder är det toppen.
Citera
2026-02-01, 08:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Är det här ett exempel på lyckad integration?
Vad tycker ni om kombinationen svensk folkdräkt och hijab?

https://www.sverigesradio.se/artikel/zeinab-alskar-sin-folkdrakt-bar-den-med-stolthet

En charmig och trevlig kvinna. Och som verkar gilla Sverige på riktigt.
Man blir glad av att läsa om henne.

Allt kring invandring är inte dåligt och i det här fallet finns absolut inget att ogilla.
Citera
2026-02-01, 08:14
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Det där med världen är inte så speciellt relevant. Här handlar det om något som sker i Sverige där det är majoritetskulturen. Du hade kanske haft en poäng om det handlade om det hände i de små svenska minoritetsbefolkningar som faktiskt existerar i andra länder, men knappast i Sverige. Säg den kultur som inte är i minoritet i världen.

Din jämförelse är lika tramsig som den galna vänstern och pk-idioterna.
Det är förstås deras hyckleri jag visar på genom att visa att nu duger minsann svensk kultur. Jag sträcker på det, javisst men ändå. Så frågan är varför de som tidigare föraktade allt som hade med svensk kultur att göra, inte angriper henne och en symbol för svensk nationalism. Jo anledningen är förstås hijaben. Då de står bakom en totalitär, kvinnoförtyckande och HBQT-hatande religion som går helt mot de åsikter de säger sig stå för, men som de älskar, då de alltid varit för förtyck.

Hade hon använt mössan som hör till dräkten, hade de kallat henne husneger. Jag har sett folk från andra kulturer i folkdräkt, men inte har vänstern velat lyfta fram dem, Tvärtom, de ser dem som föraktfulla husnegrer, som de faktiskt gör med alla, som tar till sig västerländsk kultur och seder. De ska se sig som förtryckta, annars jävlar.

Jag gissar till och med att det här är ett vänsterstunt. Förhoppningen är förmodligen att vissa ska kritisera det och de ska kunna angripa de som kritiserar det och kalla dem inkonsekventa och skrika nazister och rasister. Men det är faktiskt de inom vänstern som själva är inkonsekventa i sin åsikter, men alltid konsekventa i sina försöka skapa splittring och hat. De vill krossa och förstöra svensk kultur och det här är förstås ett led i det.

Sätt på henne mössan som hör till, den går till och med ha över hennes symbol för en totalitär religion, så varför har hon inte den?
Citera
2026-02-01, 08:23
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Men damen som tråden handlar om använder väl inte en dräkt som står för kvinnohat och utrotning av judar och allt sånt som islam står för? Så svårt är det inte.

Samtidigt att du eller någon annan använder den muslimska luvan spelar ingen som helst roll. Den är lika hemsk oavsett.

Fast så ser inte jag på det. Jag tycker att vi gott kan förbjuda hijab och liknande plagg i Sverige, men i muslimska länder är detta något som måste bestämmas av DERAS parlament i så fall. Jag som kristen/ateist kan inte komma dit och klaga på hur folk klär sig där, eller vilken klädkod som krävs av turister på deras heliga platser, liksom. Man får ta seden dit man kommer.

Mustafa Kemal motarbetade slöjan. Han förbjöd den inte rakt av, men han förbjöd dess användning inom skattefinansierade verksamheter, t.ex. på kommunkontor och i skolor. Så var det sedan i många decennier, men sedan kom Erdoğan och då... ja. Hans fru bär för övrigt alltid hijab.
Citera
2026-02-01, 08:25
Medlem
Är väldigt nyfiken på vad de som gapar om ”cultural appropriation” anser om detta.
Citera
2026-02-01, 08:42
Medlem
Eurodiscos avatar
Vill muslim aktivisten ha på sig folkdräkt och hijab så struntar jag fullständigt i det. Det största problemet tycker jag är att svt uppmärksammar denna aktivist då detta inte är någon nyhet utan som vanligt ren vänster propaganda från svt.
Senast redigerad av Eurodisco 2026-02-01 kl. 08:44.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in