Citat:
Ursprungligen postat av
HanMedPinnen
Men är det bara hudfärgen? Hur är det med någon som är adopterad från Afrika och uppvuxen i en svensk familj? Eller en familj som flyttar från Filippinerna till en by utanför Leksand och bara umgås med leksingar i 10 år, och nu bara vill passa in på midsommar? Eller en amerikan som är här för att gå på sin kompis bröllop, där brudparet uppmuntrar gästerna att bära dräkt?
Jag håller med om att man inte ska "klä ut sig till svensk". Lämpligheten beror på HUR dräkten bärs och i vilket sammanhang. Tycker jag. Vill vi integrera invandrare måste de någon gång kunna bära en dräkt.
Fast en sockendräkt eller nationaldräkt är ju inte ens något som är viktigt idag. De allra flesta INFÖDDA svenskar bär aldrig i sina liv en sådan dräkt, utan det handlar om ett specialintresse. Jag dansade t.ex. gammeldans, polskor och gillesdanser i en massa år, och man såg ytterst sällan någon dräkt - det var bara folkdanslagen som hade dräkter, och de hade det inte heller på interna sammankomster utan bara på uppvisningar för allmänheten.
De som kunde dyka upp i dräkt var just de grupper som du nämner: amerikanare som hade åkt på semester till Sverige och skulle "uppleva det genuint svenska" genom att gå till en folkdanstillställning (de trodde att alla svenskar fortfarande dansar sådana danser och att typ diskotek inte har nått till Sverige än), och till den hade de köpt vad de TRODDE var en Sverigedräkt på någon turistbutik. I själva verket var det något extremt förenklat i syntetiskt material som inte används i folkdräkter, helgjutna söljor och sådant, och amerikanarna blev ensamma på dansgolvet i sina låtsas-Sverigedräkter och alla log i mjugg eller skrattade högt åt dem.
...OCH en familj som hade en mycket mörkhyad dotter från Sri Lanka, då i 12-14-årsåldern. Henne hade de satt på en riktig Sverigedräkt, men som sagt, hon var nästan alltid den enda som hade folkdräkt överhuvudtaget och hon såg awkward ut, som att hon inte ville vara där. I det fallet tror jag att det var en ren provokation från föräldrarnas sida, typ att de ville visa att "vår dotter är minsann lika svensk som era ungar och hon har rätt att ha Sverigedräkten". Så genomskinligt och skapade bara problem för den stackars flickan.
Mac Donalds hade också någon mörk tjej i Sverigedräkt i sin reklam en sommar minns jag, och det fick ju bara motsatt effekt. Folk tyckte att det var irriterande WOKE och slutade äta på McD ett tag. Det är väl klart att ett helt främmande useende krockar mer, än om det skulle vara t.ex. en tysk flicka som skulle ha på sig en (riktig) sverigedräkt på ett foto? Det syns ju inte att hon är tyska, hon skulle KUNNA vara svenska.
Du kan för övrigt inte bli "leksing" på tio år, inte ens hundra år räcker. Sådant håller de reda på. Och samma gäller gutar och andra lokalpatrioter. Det bästa man kan göra är att inte ens försöka.