2026-02-01, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Alltså, jag har en klockarkärlek för Alpvärlden (typ Tyrolen, Bayern...), och jag reser dit så ofta jag kan. Har även bott där. Jag tittar på TV-serier därifrån som "Die Bergretter" och "Die Bergdoktor". Detta gäller sedan flera decennier tillbaka. Och jag gillar verkligen deras typiska ortsdräkter: Lederhosen, broderade vita skjortor och tyrolerhattar för männen, Dirnd'ls med broderade vita blusar för kvinnor. SÅ pittoreskt och fint!

...MEN, och det är ett stort "men". Jag skulle ändå aldrig skaffa mig en Dirnd'l själv. Som mycket ung gjorde jag det för att servera på en Oktoberfest här i Sverige, men det skäms jag för nu. För det var inte RÄTT: det är inte MIN kultur. Och så tycker jag trots att mitt utseende inte krockar med en Dirnd'l - jag skulle mycket väl kunna komma från Alpregionen (är bara LITE ljusare än vad som är vanligt där, men mitt utseende FINNS där).

...i ljuset av det tycker jag att det är JÄTTEFEL, fult och beklämmande att en mörk invandrad kvinna tar på sig en Sverigedräkt. Det krockar ju direkt, det är inte rimligt alls, hon har inte rätt till den för fem öre! Att hon gör så skapar bara MER konflikter mellan invandrare och svenskar. Man måste veta sin plats och vara lite smidig och anständig. Och en national- eller sockendräkt är ändå något mycket marginellt, något som inte ens majoriteten av dem som har RÄTT att bära den bär. Så det finns ju ABSOLUT INGEN nödvändighet för dem som INTE har rätt till den, att bära den.

Håller helt med!
Dessutom är det i mina ögon lika vämjeligt att bära studentmössa ovanpå en hijab!!
Dräktpoliserna ( Dräpo) brukar vara snabba att rycka ut vid minsta felanvändninga av dräkten, som att man har fel förkläde eller sätter bindmössan fel-kommer de våga det här måntro? Risken är ju att de av pk omedelbart blir stämplade som rasister , för hijaben är ju helig för pk fastän det är en solklar misogyn symbol.
Citera
2026-02-01, 01:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Är det här ett exempel på lyckad integration?
Vad tycker ni om kombinationen svensk folkdräkt och hijab?

https://www.sverigesradio.se/artikel/zeinab-alskar-sin-folkdrakt-bar-den-med-stolthet

Jag tycker att hon var fin i folkdräkten och slöjan! Och att det var fint att hon vill böra svensk folkdräkt.
Citera
2026-02-01, 01:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Jo det är rasism det du beskrev. Bara att du tar upp hudfärg gör att det blir djupt rasistiskt.
Har man inte rätt att tycka och tänka olika eller säga vad man har på hjärtat och i sinnet?

Jag själv tycker att svensken ska tycka och tänka precis vad denne vill.
Är man svart så är man svart är man vit så är man vit. Är man kines så är man. Det är bara gilla läget.
Citera
2026-02-01, 01:55
Medlem
Citat:

https://www.sverigesradio.se/artikel/zeinab-alskar-sin-folkdrakt-bar-den-med-stolthet

Bättre att hon har folkdräkt än att hon inte har det. Gäller att fokusera på rätt sak. Det underlättar för nästa generation att bli n mer integrerade.
Citera
2026-02-01, 02:06
Medlem
DeValeras avatar
Citat:

Kulturell appropiering brukar sådant kallas.
Citera
2026-02-01, 02:21
Medlem
Det är ett hån mot svensk kultur!
Snart ska de ha allt, de ska göra om allt vi har med en släng av arab i det.
Sen finns vi inte kvar länge till då svenska par inte levererar lika bra som araberna gör sen om många år och men, så är svensk kultur borta från historie böckerna!

Stort jävla hån mot svenskarna och kulturen samt för våra förfäder.
Senast redigerad av Otroligbalans 2026-02-01 kl. 02:23.
Citera
2026-02-01, 02:34
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Kulturell appropiering brukar sådant kallas.

När en kulturellt dominant grupp tränger in på en minoritets område, ja. Inte när det omvända gäller, som i det här fallet.
Citera
2026-02-01, 02:38
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkatt
När en kulturellt dominant grupp tränger in på en minoritets område, ja. Inte när det omvända gäller, som i det här fallet.

Jasså, jag trodde det fanns fler muslimer i världen än svenskar. Tänk så fel man ändå kan ha ibland...

Hon tillhör inte en officiell minoritet i Sverige. Hon tillhör en koloniserande grupp som har en mycket hög tillväxttakt, som om den fortsätter kommer att vara i majoritet i Sverige inom två generationer.
Citera
2026-02-01, 02:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Det här är väl en typiskt kulturell appropriering. Samma som vänstern och galna PK-idioter skrek som stuckna grisar om tidigare. Man skapade till och med en bojkott mot någon som gjorde kläder med samiskt tema och lyckades väl få henne ur business.

Men när en annan dominerande folkgrupp i världen, gör det med svensk kultur som är en minoritetskultur i världen, då gillar man det. Samma människor som hatat allt som har med Sverige och svensk kultur att göra och hånat den och svenskar som velat bevara den. Det visar väl bara att de som angripit västerlänningar för kulturell appropriering här, bara är ett antal inkonsekventa hatiska rasister, som hatar svenskar och Sverige och använt det som som ursäkt sitt hat. Eller hur?

Eller hur ska man tolka det annars tycker du?
Det där med världen är inte så speciellt relevant. Här handlar det om något som sker i Sverige där det är majoritetskulturen. Du hade kanske haft en poäng om det handlade om det hände i de små svenska minoritetsbefolkningar som faktiskt existerar i andra länder, men knappast i Sverige. Säg den kultur som inte är i minoritet i världen.

Din jämförelse är lika tramsig som den galna vänstern och pk-idioterna.
Citera
2026-02-01, 02:39
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Går man runt i svensk folkdräkt på vintern så har man inte förstått särskilt mycket om moderna svenska seder.
Citera
2026-02-01, 03:50
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Går man runt i svensk folkdräkt på vintern så har man inte förstått särskilt mycket om moderna svenska seder.

Modern är man väl inte i folkdräkt oavsett årstid. Och vem vill nödvändigtvis vara modern? (Knappast du, väl?) Men som (oregelbunden, men dock) folkdräktsbärare, så får jag ju säga att det är fan så mycket bekvämare och rimligare under vinterhalvåret. På sommaren svettas man ju ihjäl sig under alla de där yllelagren!
Citera
2026-02-01, 04:04
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustMeh
Har man inte rätt att tycka och tänka olika eller säga vad man har på hjärtat och i sinnet?

Jag är absolut för att man ska få tycka vad man vill. Har aldrig sagt att jag vill begränsa det. Det är dock inte tillåtet enligt svensk lag att säga vad man vill. Vi har den där sjuka HMF-grejen. Som jag själv tycker är helt sinnessjukt formulerad.

Citat:
Ursprungligen postat av JustMeh
Jag själv tycker att svensken ska tycka och tänka precis vad denne vill.
Är man svart så är man svart är man vit så är man vit. Är man kines så är man. Det är bara gilla läget.

Du har naturligtvis helt rätt. Är man svart så är man svart och är man vit så är man vit. Smart tänkt av dig. Det är nog inte många som kommit på det innan. Bra du delar med dig.

"Är man kines så är man" ..jävlar vad skarpt tänkt. Hur kommer du på sånt här svårt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in