2026-02-01, 10:34
Medlem
tjackpounder05s avatar
Den första liberala SD-politikern?
Citera
2026-02-01, 10:39
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Exemplarisk.
Tror du tolkar hans svar lite illvilligt. Han menar nog mer att bilkörningen är en direkt fara för andra och det är nog många ense om.

I det stora hela är det nog en direkt fara (på många plan) att lagstiftare anser sig kunna bryta mot de lagar de själva stiftat.

Sedan kan vi lägga till att (yrkesmässigt) är KN representant för den yrkesgrupp som har i uppdrag att se till att lagarna följs, och som har rätt och skyldighet att ingripa mot lagbrott.

Till detta kan naturligtvis läggas det dåliga omdömet att köra berusad.

Sedan kan (och bör) man för den skull inte förmena KN att få vård för sitt missbruk, om det nu är möjligt. Men att vara lagstiftare och aktivt ombud för rättsvården kräver naturligtvis att man själv agerar i enlighet med svensk lag.
Citera
2026-02-01, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Daninho
Förtydliga lite ytterligare - är det kokainet som gör att hon blir dömd för grovt rattfylleri? Det kan ju rimligen inte vara 0,12 promille menar jag. Och nej, jag är inte ute efter att försvara henne utan bara uppriktigt nyfiken på hur lagstiftningen fungerar.

Nark i blodet = Grovt rattfylleri vilket är minimum 12mån och 15k i böter
Citera
2026-02-01, 10:42
Medlem
AIAdventurers avatar
Citat:
Förtydliga lite ytterligare - är det kokainet som gör att hon blir dömd för grovt rattfylleri? Det kan ju rimligen inte vara 0,12 promille menar jag. Och nej, jag är inte ute efter att försvara henne utan bara uppriktigt nyfiken på hur lagstiftningen fungerar.

Jag har också reagerat över att det är grovt rattfylleri och får inte heller ihop det. Som jag ser det borde det vara rattfylleri av normalgraden. Vet inte om olyckan innan påverkar bedömningen? Jag spekulerar också i om kombination alkohol och narkotika som avgör att det blir grovt rattfylleri?
Citera
2026-02-01, 10:43
Medlem
Citat:

Ja, det är kokainet. Om det sedan anses som grovt återstår att se.
Citera
2026-02-01, 10:43
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loikkari
Nej, det behövs inte flera prover. Uppe i Norrland kan det vara över en timmes körning till närmaste Evidenzer eller ställe där man kan ta blodprov. Under tiden kan alkoholhalten i blodet både sjunka eller höjas. Självklart om det är en razzia mot rattfylleri har man en mobilt Evidenzer med sig men inte om det är en spontant stopp för att kontrollera annat.
"Nej, en polisens bevisutandningsapparat ("evidenzer") kan inte direkt räkna ut vilken promillehalt du hade vid en tidigare tidpunkt, exempelvis när du körde. Den mäter endast alkoholhalten i utandningsluften just vid mättillfället.
Här är detaljerna:
Mäter nutid: Apparaten ger ett exakt värde för din nuvarande alkoholhalt, ofta baserat på två provtagningar med några minuters mellanrum.
Beräkning bakåt: För att fastställa promillehalten vid en tidigare tidpunkt (t.ex. vid bilkörning) gör polisen och rättsmedicinalverket en retrograd beräkning, där man tar hänsyn till kroppens genomsnittliga förbränningstakt.
Resultatens tillförlitlighet: Ett bevisutandningsprov har mycket högt bevisvärde och likställs med ett blodprov. "
Citera
2026-02-01, 10:45
Medlem
Kungenshoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AIAdventurer
Jag har också reagerat över att det är grovt rattfylleri och får inte heller ihop det. Som jag ser det borde det vara rattfylleri av normalgraden. Vet inte om olyckan innan påverkar bedömningen? Jag spekulerar också i om kombination alkohol och narkotika som avgör att det blir grovt rattfylleri?
Det är grov rattfylla för att hon haft narkotika i blodet och framfört fordonet på ett försvårande sätt genom att köra av vägen.
Citera
2026-02-01, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pyroclasm
Tack, många fattar inte... Till det kan läggas att TS BARA är intresserad av blodprovet i dagsläget. Det är det som ligger till grund för indragandet av körkortet.

När åtal kommer och alla fakta finns gör TS en rekommendation om längd på indragning till Polisens Ansvars Nämnd, åklagaren och domstol. Domstolen dömer utefter det hur lång indragningen skall vara. Är det längre än 12månader är körkortet "förverkat" i dagligt tal och du måste ta om kortet till fullo.

Det enda vi vet med säkerhet idag är att Katja kommer bli dömd för Grov Rattfylla och Ringa Narkotikabrott. Men med all sannolikhet kommer det åtalet att byggas på rätt så rejält. Jättemycket hoppas jag. Jag hoppas hon gjort en massa skit vi bara kan spekulera omm och att det blir år bakom galler. Det är helt möjligt.

Nja, inte helt korrekt.

Återkallelse av körkort hanteras uteslutande av Transportstyrelsen, och myndigheten fattar självständigt beslut om återkallelse. TS beslut kan visserligen överklags till förvaltningsrätten, men det är inte domstolen som beslutar om återkallelse utan prövar bara om TS fattat rätt beslut. TS lämnar inte heller någon rekommendation till tingsrätten (som prövar brottmålet), åklagare eller polisens ansvarsnämnd. Frågan om återkallelse av körkort prövas inte heller inom ramen för brottmålet, utan är en separat process.

För att göra det enkelt kan vi ställa upp vad de olika aktörerna har att pröva:

Transportstyrelsen: Om hon är lämplig att inneha körkort.

Åklagare: Om det finns tillräcklig bevisning för att ta ärendet till åtal, samt om det finns förutsättningar för strafföreläggande.

Polisens ansvarsnämnd: Om hon kan behålla sin anställning vid polisen vid fällande dom (detta är av relevans för påföljden).

Tingsrätten: Om det finns tillräcklig bevisning för att hon ska dömas för brott.
Citera
2026-02-01, 10:46
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Rattfylla inkluderar även narkotika. Blodprovsanalysen som kom nyligen visade på narkotika i blodet, vilket inte är tillåtet när man kör bil. Där finns det ingen nedre gräns som när det gäller alkohol. Man får helt enkelt inte ha narkotika i blodet. Det var av den anledningen Transportstyrelsen återkallade hennes körkort i veckan.

Så oavsett vad som finns i påsen, dyker det upp ett åtal för rattfylla en en dag framöver. Innehåller sagda påse narkotika åker hon även dit på narkotikabrott.

Fast även under 0.2 promille kan leda till rattfylla om färden inte kunnat framföras på ett trafiksäkert sätt. Vilket tydligen inte koks-Katja klarade av. Sedan även kombon med koks och liten mängd alkohol kan förstärka varandras effekter. Man även dra slutsatsen att koks-Katja måste haft över 0.2 promille i blodet när hon påbörjade sin vingliga dekadenta färd mot a-kassa.
Citera
2026-02-01, 10:53
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Treso
Nark i blodet = Grovt rattfylleri vilket är minimum 12mån och 15k i böter
Nej det krävs att man kan konstatera rejäl påverkan för att det ska bli grovt.
Att köra av vägen är en sån markör samt hur du uppfattas av polisen vid tillfället,
Citera
2026-02-01, 10:57
Medlem
Loikkaris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bema56
"Nej, en polisens bevisutandningsapparat ("evidenzer") kan inte direkt räkna ut vilken promillehalt du hade vid en tidigare tidpunkt, exempelvis när du körde. Den mäter endast alkoholhalten i utandningsluften just vid mättillfället.
Här är detaljerna:
Mäter nutid: Apparaten ger ett exakt värde för din nuvarande alkoholhalt, ofta baserat på två provtagningar med några minuters mellanrum.
Beräkning bakåt: För att fastställa promillehalten vid en tidigare tidpunkt (t.ex. vid bilkörning) gör polisen och rättsmedicinalverket en retrograd beräkning, där man tar hänsyn till kroppens genomsnittliga förbränningstakt.
Resultatens tillförlitlighet: Ett bevisutandningsprov har mycket högt bevisvärde och likställs med ett blodprov. "
Det skrev jag ju från början, man räknar alkoholhaltet i blodet bakåt, efter en formeln.

Citat:
Har man inte en formeln man räknar till körtillfället?

p.s Leif GW ska prata om hennes fall om en stund på Nyhetsmorgon TV4
Citera
2026-02-01, 11:02
Medlem
Citat:
Nej, det behövs inte flera prover. Uppe i Norrland kan det vara över en timmes körning till närmaste Evidenzer eller ställe där man kan ta blodprov. Under tiden kan alkoholhalten i blodet både sjunka eller höjas. Självklart om det är en razzia mot rattfylleri har man en mobilt Evidenzer med sig men inte om det är en spontant stopp för att kontrollera annat.

Vid misstanke om rattfylla, alkohol, tar man som rutin ett antal prover i ett visst intervall. Detta av två skäl:

1. För att förekomma eventuell invändning om s.k. eftersupning.

2. För att bedömma om rattfyllan ska klassas som grov eller ej. Dvs. om den grova rattfyllan endast avbröts pga en yttre omständighet bortom ens kontroll (polisingripandet).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in