2026-02-01, 03:04
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Jag tycker inte Katjas brott är lika allvarligt som den Sverigedemokratiska politikern som styckmördade sin granne.

Med detta sagt tycker jag Katja ska frias helt, oavsett hur olagliga droger hon använde när hon körde rattfull. Katja är dessutom polis, så hon vet att hon gjorde lite fel och verkar ångra sig enligt hennes advokat.

Kan vi släppa det här med Katja nu? Hon är ju både Sverigedemokrat och en festlig pulverkvinna. Vem har inte kört bil hög som ett hus på alkohol och kokain liksom? Varför bry sig?

Allt är ju relativt. Men moderatorn har redan sagt ifrån om folk som avviker från ämnet, som dessvärre råkar vara Katja. Även om jag har en känsla av att många i tråden gärna önskar att den skulle handla om något annat.

Hon har åtminstone inte styckmördat någon, det får man ge henne. (Utom möjligen den där råttan hon körde på.)
Citera
2026-02-01, 04:27
Medlem
Kungenshoras avatar
Hoppas Katja-Kokain kommer tillbaka till rksdagen hög som ett hus och lägger några sköna motioner.
Om hon slutar neka och va så larvig kommer hon få mitt stöd. Jag gillar ärliga personer även om de är omoraliska, inom vissa gränser.
Jag tycker Katja-Kokains tarvliga damage-control är värre än att hon va hög och körde av vägen.
Hoppas stolpen klarade sig.
Senast redigerad av Kungenshora 2026-02-01 kl. 04:30.
Citera
2026-02-01, 05:29
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utryckning
Nja, hon blåste 0,12 vilket är helt lagligt MEN innehållet i redlinepåsen var inte druvsocker.. i så fall väcks inte åtal! Eller?

Rattfylla inkluderar även narkotika. Blodprovsanalysen som kom nyligen visade på narkotika i blodet, vilket inte är tillåtet när man kör bil. Där finns det ingen nedre gräns som när det gäller alkohol. Man får helt enkelt inte ha narkotika i blodet. Det var av den anledningen Transportstyrelsen återkallade hennes körkort i veckan.

Så oavsett vad som finns i påsen, dyker det upp ett åtal för rattfylla en en dag framöver. Innehåller sagda påse narkotika åker hon även dit på narkotikabrott.
Citera
2026-02-01, 07:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Nej, det har dom inte.
Dom påstår inte ens att dom har gjort det.
Väldigt mycket skitsnack från dig.

Jag har postat texten från TS brev till henne i tråden. Läs och lär!

Att Katja sedan sannolikt är skyldig och då borde låsas in står jag helt bakom. Men sluta sprida en massa skitsnack!

Jo, Transportstyrelsen har tagit del av analyssvaren. Dessa visade förekomst av narkotika i blodet.

Det är mycket förvirring i tråden hänförlig till hennes ombuds inlaga till Transportstyrelsen, där han resonerar kring att lagliga metaboliter kan ge utslag för narkotika på snabbtest. Detta skickades dock innan Transportstyrelsen fattade sitt beslut, samt innan analyssvaren inkommit. Transportstyrelsens beslut är fattat efter att analyssvaren har inkommit. Det är således påvisat att hon hade narkotika i blodet, och bedömningen vilar inte på snabbtestet utan på analyssvaret.
Citera
2026-02-01, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Rattfylla inkluderar även narkotika. Blodprovsanalysen som kom nyligen visade på narkotika i blodet, vilket inte är tillåtet när man kör bil. Där finns det ingen nedre gräns som när det gäller alkohol. Man får helt enkelt inte ha narkotika i blodet. Det var av den anledningen Transportstyrelsen återkallade hennes körkort i veckan.

Så oavsett vad som finns i påsen, dyker det upp ett åtal för rattfylla en en dag framöver. Innehåller sagda påse narkotika åker hon även dit på narkotikabrott.

Noll koll på med vilken precision narkotikahalter uppmäts men hon måste ha varit rejält yr om alkoholtestet visar 0,12 och man trots det väljer att ta körkortet på plats - även om en påse pulver inte gör förhandlingsläget bättre i initialskedet (ej heller senare heller för den delen).

Men man kan väl utgå från att uppgiften om grov rattfylla i Aftonbladet var en chansning - det hade rimligen visat sig direkt? Menar inte att förminska grejen i sig men hon lär inte ha druckit sig till en grov rattfylla på alkohol så att säga vilket jag tolkade rubriken i Aftonbladet som att så vore fallet.
Citera
2026-02-01, 09:40
Medlem
Donaldstrumpets avatar
Hon måste ha varit påverkad på det ena eller det andra när hon två dagar innan provet offentliggjordes, gick ut och gnällde om att hon var utsatt för karaktärsmord.
Den detaljen är fantastiskt hårresande.
Senast redigerad av Donaldstrumpet 2026-02-01 kl. 09:46.
Citera
2026-02-01, 09:48
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner

Man är lite nyfiken på hur lång tid det tog från det att hon blåste rött i Drägern tills hon fick blåsa i Intoxilyzern? Hon kan mycket väl haft över 0,2 vid första tillfället...
Citera
2026-02-01, 09:59
Medlem
Loikkaris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bema56
Man är lite nyfiken på hur lång tid det tog från det att hon blåste rött i Drägern tills hon fick blåsa i Intoxilyzern? Hon kan mycket väl haft över 0,2 vid första tillfället...
Har man inte en formeln man räknar till körtillfället?

p.s Leif GW ska prata om hennes fall om en stund på Nyhetsmorgon TV4
Senast redigerad av Loikkari 2026-02-01 kl. 10:01.
Citera
2026-02-01, 10:05
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loikkari
Har man inte en formeln man räknar till körtillfället?
Det går att räkna på om man tar fler prover efter varandra och de visar på sjunkande promille.
Eller så visade Intoxilyzern på stigande alkoholhalt, vilket i så fall tyda på att hon hade haft lägre promille vid körningen.
Här hade man även snabbtestet på droger som visa positivt så man kanske nöjde sig med det?
Citera
2026-02-01, 10:21
Medlem
pyroclasms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eldey
Jo, Transportstyrelsen har tagit del av analyssvaren. Dessa visade förekomst av narkotika i blodet.

Det är mycket förvirring i tråden hänförlig till hennes ombuds inlaga till Transportstyrelsen, där han resonerar kring att lagliga metaboliter kan ge utslag för narkotika på snabbtest. Detta skickades dock innan Transportstyrelsen fattade sitt beslut, samt innan analyssvaren inkommit. Transportstyrelsens beslut är fattat efter att analyssvaren har inkommit. Det är således påvisat att hon hade narkotika i blodet, och bedömningen vilar inte på snabbtestet utan på analyssvaret.

Tack, många fattar inte... Till det kan läggas att TS BARA är intresserad av blodprovet i dagsläget. Det är det som ligger till grund för indragandet av körkortet.

När åtal kommer och alla fakta finns gör TS en rekommendation om längd på indragning till Polisens Ansvars Nämnd, åklagaren och domstol. Domstolen dömer utefter det hur lång indragningen skall vara. Är det längre än 12månader är körkortet "förverkat" i dagligt tal och du måste ta om kortet till fullo.

Det enda vi vet med säkerhet idag är att Katja kommer bli dömd för Grov Rattfylla och Ringa Narkotikabrott. Men med all sannolikhet kommer det åtalet att byggas på rätt så rejält. Jättemycket hoppas jag. Jag hoppas hon gjort en massa skit vi bara kan spekulera omm och att det blir år bakom galler. Det är helt möjligt.
Citera
2026-02-01, 10:21
Medlem
Loikkaris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bema56
Det går att räkna på om man tar fler prover efter varandra och de visar på sjunkande promille.
Eller så visade Intoxilyzern på stigande alkoholhalt, vilket i så fall tyda på att hon hade haft lägre promille vid körningen.
Här hade man även snabbtestet på droger som visa positivt så man kanske nöjde sig med det?
Nej, det behövs inte flera prover. Uppe i Norrland kan det vara över en timmes körning till närmaste Evidenzer eller ställe där man kan ta blodprov. Under tiden kan alkoholhalten i blodet både sjunka eller höjas. Självklart om det är en razzia mot rattfylleri har man en mobilt Evidenzer med sig men inte om det är en spontant stopp för att kontrollera annat.
Citera
2026-02-01, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pyroclasm
Tack, många fattar inte... Till det kan läggas att TS BARA är intresserad av blodprovet i dagsläget. Det är det som ligger till grund för indragandet av körkortet.

När åtal kommer och alla fakta finns gör TS en rekommendation om längd på indragning till Polisens Ansvars Nämnd, åklagaren och domstol. Domstolen dömer utefter det hur lång indragningen skall vara. Är det längre än 12månader är körkortet "förverkat" i dagligt tal och du måste ta om kortet till fullo.

Det enda vi vet med säkerhet idag är att Katja kommer bli dömd för Grov Rattfylla och Ringa Narkotikabrott. Men med all sannolikhet kommer det åtalet att byggas på rätt så rejält. Jättemycket hoppas jag. Jag hoppas hon gjort en massa skit vi bara kan spekulera omm och att det blir år bakom galler. Det är helt möjligt.

Förtydliga lite ytterligare - är det kokainet som gör att hon blir dömd för grovt rattfylleri? Det kan ju rimligen inte vara 0,12 promille menar jag. Och nej, jag är inte ute efter att försvara henne utan bara uppriktigt nyfiken på hur lagstiftningen fungerar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in