2026-02-01, 07:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Distributoren
Problemet jag vill komma till är att eftersom det finns och har funnits så många falska sanningar om Jesus och gud så är det svårt att forska på det och dumt att tro att dessa "påhitt" inte skulle funnits för 2000 år sedan och letat sig in i det som sedan blev bibeln.

Dom falska sanningarna hittar man hos människor, inte i bibeln. Dom första kristna förstod att det skulle bli en splittring och ett avfall från sann kristendom:

"Det kommer en tid då människorna inte längre vill lyssna till den sunda läran utan skaffar sig den ene läraren efter den andre, därför att det kliar i dem att få höra sådant som de önskar. De slår dövörat till för sanningen och vänder sig till legenderna." (2 Tim 4:3-4 Bibel2000)

Det enda sättet att veta vad Jesus och dom första kristna lärde ut, är att forska i bibeln.
Och om man undersöker och forskar i bibeln, så inser man att många som kallar sig för kristna, inte följer lärorna från Jesus och dom första kristna. Det mest uppenbara är att många som kallar sig för kristna inte vänder andra kinden till, utan dödar andra människor. Jag såg en video där en rysk ortodox präst välsignar markgående drönare och andra vapen så att dom dödar så många Ukrainare som möjligt. Kan du se Jesus eller dom första kristna göra detta?

Här är videon:
https://www.threads.com/@24hoursofukraine/post/DUGrWYYCEm6/video-russian-priests-are-blessing-ground-drones-armed-with-machine-guns-and-grenade
Citera
2026-02-01, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
Har redan lagt upp förklaringen som teologer givit, att du är oförmögen att förstå kan ju inte jag rå för

Du har inte gett mig någon förklaring på varför ordningen är fel i skapelseberättelsen. Du har utan belägg påstått att det är jag som hittar på en egen betydelse av vad som står, trots att jag utgår ifrån vad som ordagrant står skrivet.
Citera
2026-02-01, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
Jaha magi… så du har inte minsta lilla förklaring till hur livet plötsligt bara uppstod, erkänn det blir rätt mörkt va när du sitter i den ensamhet och tänker va?
Varför skulle jag behöva ha en förklaring på det menar du?
Att vi inte har en förklaring betyder ju bara just det; att vi inte har en förklaring.
”Gud” har inget förklaringsvärde. Det var inte rationellt att smussla in en påhittad gud på den tiden när vi inte kunde förklara existensen av åska och det är inte rationellt att smussla in gud när vi inte har en förklaring på livets uppkomst.
Citera
2026-02-01, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak

Kristendom är falsifierbart, den bygger i grunden på 1 sak, att jesus återuppstod. Kan du visa att det är orimligt att tro det så har du vunnit.

Hur skulle man kunna bevisa att Jesus inte återuppstod menar du?
Totalt jävla omöjligt att pröva vetenskapligt.

Däremot är det inga problem att visa att det är orimligt att tro på, med tanke på att det strider mot allt vi vet om hur verkligheten fungerar.

Bevisbördan ligger på er som påstår att han skulle ha återuppstått.
Citera
2026-02-01, 10:20
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tickelitu
Varför skulle jag behöva ha en förklaring på det menar du?
Att vi inte har en förklaring betyder ju bara just det; att vi inte har en förklaring.
”Gud” har inget förklaringsvärde. Det var inte rationellt att smussla in en påhittad gud på den tiden när vi inte kunde förklara existensen av åska och det är inte rationellt att smussla in gud när vi inte har en förklaring på livets uppkomst.
Egentligen så är det ganska enkelt. Se om du kan bryta ner om någon av delarna i denna logiska kedja brister och varför:
1. Någonting finns.
2. Någonting måste ha skapat någonting.
3. Detta kan inte gå i oändlighet med saker som skapar varann.
4. Någonting är den ursprungliga skaparsaken.
5. Verkligheten kunde varit annorlunda.
6. Den ursprungliga skaparsaken måste ha avgjort hur någonting skulle vara.
7. Det kan inte ha avgjorts av slump eller någonting annat, eftersom slump baseras på någonting och någonting annat baseras också på någonting, och i detta stadie finns ingenting.
8. Den ursprungliga skaparsaken avgjorde hur någonting skulle vara baserat på vilja.
9. Vilja innebär medvetande.
10. Medvetande innebär gud.
Citera
2026-02-01, 10:26
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tickelitu
Hur skulle man kunna bevisa att Jesus inte återuppstod menar du?
Totalt jävla omöjligt att pröva vetenskapligt.

Däremot är det inga problem att visa att det är orimligt att tro på, med tanke på att det strider mot allt vi vet om hur verkligheten fungerar.

Bevisbördan ligger på er som påstår att han skulle ha återuppstått.
De historiska bevisen och andra bevis tyder på att jesus återuppstod.
Vår generella upplevelse av verkligheten är att det är oerhört sällsynt att folk återuppstår.

Dessa två saker konflikterar med varann, kan de historiska bevisen + andra bevis vinna i denna sannolikhetsberäkning?

Enligt mig, ja. Jag är helt säker på att Jesus återuppstod.
Citera
2026-02-01, 10:27
Medlem
Citat:
De har Jesus begravningstyg. Det har en övernaturlig avbildning på sig som skapades via ett övernaturligt starkt ljus när Jesus återuppstod. Ingen har lyckats återskapa bilden ens med modern teknologi. Forskare säger att vi har inte tillräckligt med energi på jorden för att göra det.

Detta är absolut bevis att kristendom är sant, lägg en timme av ditt liv på att se denna och alla dina tvivel kommer försvinna föralltid:
https://www.youtube.com/watch?v=OElbxDPsqpw
Det finns ingenting från när Jesus fanns, varken grav eller tyg. Skärp dig nu och erkänn åtminstone det.

Om det hade funnits faktiska bevis för en religion hade alla människor trott på den, inte som nu när ni försöker hitta "bevis" för att Bibeln är sann eller era andliga bevis är tillförlitliga.
Citera
2026-02-01, 10:29
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57000
Det finns ingenting från när Jesus fanns, varken grav eller tyg. Skärp dig nu och erkänn åtminstone det.

Om det hade funnits faktiska bevis för en religion hade alla människor trott på den, inte som nu när ni försöker hitta "bevis" för att Bibeln är sann eller era andliga bevis är tillförlitliga.
Tittade du på videon? det kan vara bra att göra det innan du gör antaganden.
Citera
2026-02-01, 10:30
Medlem
Citat:
Tittade du på videon? det kan vara bra att göra det innan du gör antaganden.
Nej, jag utgår ifrån att den bekräftar det du vill få sagt. Det betyder inte på något sätt att det stämmer eller är en sanning eftersom jag kan ta fram lika många videos som säger att Koranen är korrekt eller att det finns troll i skogen.
Citera
2026-02-01, 10:33
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Nej, jag utgår ifrån att den bekräftar det du vill få sagt. Det betyder inte på något sätt att det stämmer eller är en sanning eftersom jag kan ta fram lika många videos som säger att Koranen är korrekt eller att det finns troll i skogen.
Rimligt, men då har du även förlorat all rätt att kräva bevis, eller att påstå att bevis inte finns eftersom du avfärdade dom direkt utan att analysera eller bry dig.
Citera
2026-02-01, 10:39
Medlem
Citat:
Rimligt, men då har du även förlorat all rätt att kräva bevis, eller att påstå att bevis inte finns eftersom du avfärdade dom direkt utan att analysera eller bry dig.
Det finns ingenting ni kan lägga fram som bevis vilket är hela poängen. Det skulle vara bättre om ni erkände det och bara gick på er känsla och tro och sa rakt ut att ni inte har några bevis.

Bibeln står inte för några bevis alls, den hittar på berättelser som människor har trott på tills vetenskapen och historiker har överbevisat allt.

Kristna är inte några bättre människor med mer kärlek, tålamod eller frid. Det finns ingen gud i er som får er att hantera livet bättre eller vara mer välsignade vilket borde vara fallet om man är utvald av gud.
Citera
2026-02-01, 10:56
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Det finns ingenting ni kan lägga fram som bevis vilket är hela poängen. Det skulle vara bättre om ni erkände det och bara gick på er känsla och tro och sa rakt ut att ni inte har några bevis.

Bibeln står inte för några bevis alls, den hittar på berättelser som människor har trott på tills vetenskapen och historiker har överbevisat allt.

Kristna är inte några bättre människor med mer kärlek, tålamod eller frid. Det finns ingen gud i er som får er att hantera livet bättre eller vara mer välsignade vilket borde vara fallet om man är utvald av gud.
Du får bevis, vägrar ge det en chans, och skriver sedan "det finns ingenting ni kan lägga fram".
Du verkar ha en blockering i ditt huvud, bara om sanning övervinner ego kan räddning uppnås.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in