2026-01-31, 21:30
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Om det finns en högre makt, eller "gud" så är det rimligt att vi med tiden kommer närmare och närmare hur den fungerar, detaljer m.m.
Det kan jag hålla med om, och eftersom vi inte kommit närmare under alla år så blir min slutsats att någon sådan inte finns. Vi har bara steg för steg kunnat hitta naturliga förklaringar på sådant man förr trodde sköttes av Gudar.
Citera
2026-01-31, 21:39
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Det kan jag hålla med om, och eftersom vi inte kommit närmare under alla år så blir min slutsats att någon sådan inte finns. Vi har bara steg för steg kunnat hitta naturliga förklaringar på sådant man förr trodde sköttes av Gudar.
I antikens tid kanske religiösa trodde att gud styrde åskan, men forskare trodde samtidigt att det fungerade att äta pulveriserat mänskligt skelett som ett läkemedel och att allt som kunde brinna innehöll ett ämne som kallades "phlogiston" som släpptes ut när föremålet brann.
Också att maskar kunde dyka upp från tomma intet i saker som ruttnade.

Religion har att göra med vad som finns utanför universum, vetenskap med vad som finns innanför.
Vår vetskap om religion förbättras på samma sätt som forskningen avancerar.

Vi har kommit närmare hur gud fungerar, 80% av världen är teister och har en ganska gemensam bild av vad vi kan förstå om gud.
Citera
2026-01-31, 21:53
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Vi kommer närmare. Dock behövs djupa studier i naturvetenskap, religion, historia och språk för att se det.

Jag håller med dig i din hållning, och mitt hopp och tillförsikt är att detta ska väcka främst kristna, i andra hand naturligtvis alla som Gud utvalt.
Citera
2026-01-31, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Vi kommer närmare. Dock behövs djupa studier i naturvetenskap, religion, historia och språk för att se det.

Jag håller med dig i din hållning, och mitt hopp och tillförsikt är att detta ska väcka främst kristna, i andra hand naturligtvis alla som Gud utvalt.

Har läst igenom mycket av tråden och du verkar vara en resonabel medmänniska. Jag själv har gjort omvänt mot dig, jag fick bekräftat för mig genom kyrkan och trossamfund att det är påhitt och den som lever sitt liv efter en bok som översatts och ändrats otal gånger är lat.

Däremot är jag helt övertygad om att de allra flesta kristna värderingar är helt grundläggande för mig som person, dvs religion har format mig, landet och samhället. Jag anser också vad anbelangar religion överlag att kristendom och buddhism är de med mest humant budskap (var snäll så kommer andra vara snälla mot dig).

Min uppfattning efter att ha läst en del i tråden här är väl att just det här med tro inom kristendomen, om vi håller oss till det, är att den är så fragmenterad i olika "läror" vilket urholkar och omöjliggör trovärdigheten för många.

En del av mina närmsta vänner bekänner sig till den kristna tron och vi har inga meningsskiljaktigheter i sak. Vi har diskuterat många gånger och i grunden handlar det om att jag vet inte vad som orsakade big bang och inte dem heller. Jag tror mer på slump eller något vi inte förstår ännu, medan de finner svaret i att det är en högre makt som skapade.

Avseende det du säger om djupa studier är jag frågande hur de skulle gå till. Det finns ju ingen som vet var korset stod, vilka ben som är Jesus eller något annat bevarat, så hur skulle en studie hjälpa?
Det finns minst 1000 kyrkor som hävdar att de har Jesus ben, dvs svårt med trovärdigheten.
Problemet jag vill komma till är att eftersom det finns och har funnits så många falska sanningar om Jesus och gud så är det svårt att forska på det och dumt att tro att dessa "påhitt" inte skulle funnits för 2000 år sedan och letat sig in i det som sedan blev bibeln.

Jag tror inte att vi någonsin kommer få svar på om gud finns eller inte, eller om jesus fanns eller inte. Det förtar dock inte möjligheten att leva som en god medmänniska, eller att tro att gud finns, särskilt om det skänker tröst.
Citera
2026-01-31, 23:08
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Distributoren
Har läst igenom mycket av tråden och du verkar vara en resonabel medmänniska. Jag själv har gjort omvänt mot dig, jag fick bekräftat för mig genom kyrkan och trossamfund att det är påhitt och den som lever sitt liv efter en bok som översatts och ändrats otal gånger är lat.

Däremot är jag helt övertygad om att de allra flesta kristna värderingar är helt grundläggande för mig som person, dvs religion har format mig, landet och samhället. Jag anser också vad anbelangar religion överlag att kristendom och buddhism är de med mest humant budskap (var snäll så kommer andra vara snälla mot dig).

Min uppfattning efter att ha läst en del i tråden här är väl att just det här med tro inom kristendomen, om vi håller oss till det, är att den är så fragmenterad i olika "läror" vilket urholkar och omöjliggör trovärdigheten för många.

En del av mina närmsta vänner bekänner sig till den kristna tron och vi har inga meningsskiljaktigheter i sak. Vi har diskuterat många gånger och i grunden handlar det om att jag vet inte vad som orsakade big bang och inte dem heller. Jag tror mer på slump eller något vi inte förstår ännu, medan de finner svaret i att det är en högre makt som skapade.

Avseende det du säger om djupa studier är jag frågande hur de skulle gå till. Det finns ju ingen som vet var korset stod, vilka ben som är Jesus eller något annat bevarat, så hur skulle en studie hjälpa?
Det finns minst 1000 kyrkor som hävdar att de har Jesus ben, dvs svårt med trovärdigheten.
Problemet jag vill komma till är att eftersom det finns och har funnits så många falska sanningar om Jesus och gud så är det svårt att forska på det och dumt att tro att dessa "påhitt" inte skulle funnits för 2000 år sedan och letat sig in i det som sedan blev bibeln.

Jag tror inte att vi någonsin kommer få svar på om gud finns eller inte, eller om jesus fanns eller inte. Det förtar dock inte möjligheten att leva som en god medmänniska, eller att tro att gud finns, särskilt om det skänker tröst.
Med djupa studier syftade jag på kulturer i området, från det civilisationen uppstod, religioner och filosofier i området, studier av tron på uppståndelse från de döda, studier av migration via arkeologi och dna- forskning, riktigt djupa bibelstudier (och bortse från gängse bibeltolkningar och predikningar, se tex min signatur som vem som helst kan begripa bara genom att kunna de 10 buden!). Vidare hjälper textkritik men med öppet sinne (mycket av det textkritiska bygger på att profetior inte kan finnas), studier av de stora världsreligionerna och deras uppkomst, studera historia även i Amerika (nord och syd) kyrkohistoria och mysticism som frimureriet mm.

Kristna är även de mycket vilse. Jag vill inte skryta, det tjänar ju ingenting till... Men jag är intellektuellt kapabel och har skolning inom flera discipliner samt gällande vetenskaplig dito.

Det går inte att redogöra för allt detta för vare sig kristna, andra religiösa eller ateister. Samtidigt finns all kunskap tillgänglig för alla med kapacitet och vilja att söka den. Det lämnar mig att hoppas på ett uppvaknande innan Jesu återkomst.
Senast redigerad av LadySweden 2026-01-31 kl. 23:20.
Citera
2026-01-31, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Med djupa studier syftade jag på kulturer i området, från det civilisationen uppstod, religioner och filosofier i området, tron på uppståndelse från de döda, djupa bibeldykniningar studier av migration via arkeologi och dna- forskning, riktigt djupa bibelstudier (och bortse från gängse bibeltolkningar och predikningar, se tex min signatur som vem som helst kan begripa bara genom att kunna de 10 buden!). Vidare hjälper textkritik men med öppet sinne (mycket av det textkritiska bygger på att profetior inte kan finnas), studier av de stora världsreligionerna och deras uppkomst, studera historia även i Amerika (nord och syd) kyrkohistoria och mysticism som frimureriet mm.

Kristna är även de mycket vilse. Jag vill inte skryta, det tjänar ju ingenting till... Men jag är intellektuellt kapabel och har skolning inom flera discipliner samt gällande vetenskaplig dito.

Det går inte att redogöra för allt detta för vare sig kristna, andra religiösa eller ateister. Samtidigt finns all kunskap tillgänglig för alla med kapacitet och vilja att söka den. Det lämnar mig att hoppas på ett uppvaknande innan Jesu återkomst.

Jo, men vad ska det ge? Inte som att en mormon kommer acceptera resultatet av sådan studie/r, och de är också kristna.

Människor är i grunden lata, extra lata när det gäller arbete med det egna psyket, och om du ska ändra hela din världsbild och sanning är det alldeles för lätt att lyssna på liksinnade. Tyvärr ännu lättare idag med all teknik.

Ditt sista stycke förstår jag inte, om det inte går att redogöra för, men finns tillgängligt för den som vill, tycker jag det låter lite sladdrigt. Hoppet är ditt eget, men oddsen blir inte bättre givet den utfästelsen
Citera
2026-01-31, 23:29
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Jo, men vad ska det ge? Inte som att en mormon kommer acceptera resultatet av sådan studie/r, och de är också kristna.

Människor är i grunden lata, extra lata när det gäller arbete med det egna psyket, och om du ska ändra hela din världsbild och sanning är det alldeles för lätt att lyssna på liksinnade. Tyvärr ännu lättare idag med all teknik.

Ditt sista stycke förstår jag inte, om det inte går att redogöra för, men finns tillgängligt för den som vill, tycker jag det låter lite sladdrigt. Hoppet är ditt eget, men oddsen blir inte bättre givet den utfästelsen
Ja, vad ska det ge... Det är en mycket bra fråga. Jag antar att för att bli överbevisad krävs ett oerhört kunskapstörstande sinne. Samtidigt är min slutsats av ovan nämnda studerande att domen ändå redan är beslutad, så jag har ingen ambition att övertyga någon nu när allt redan finns tillgängligt för alla.

Teoretiskt går allt att redogöra för. Praktiskt är det omöjligt, den som vore intresserad är redan upptagen av egna studier. Hjälpa varandra kan vi ändå.
Citera
2026-01-31, 23:47
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Nej,jag är inte kristen. Ja, jag äter hellre fullkornsbröd. Jag brukar ge hundringar till tiggare, det har jag gjort en 10-12 gånger så femhundringen är passerad.

Jesus var verkligen inte den enda människan som korsfästes. Vafrör just hans lidande skulle vara nåt extra förstår jag inte. Dessutom finns det betydligt värre sätt att dö på.

Om jag nu trodde på himlen och ville leva i evighet så är tre dagar död en no-brainer, yepp, tack, jag antar erbjudandet.
Det fetade är en bra fråga som ofta förbises.

Tron på en messiasfigur som skulle vara rättfärdig, dvs syndfri/ från himlen/ vis var äldre än Jesu tillblivelse. Denne Messias skulle regera människor för evigt. Berättelserna om detta har sett lite olika ut beroende på kultur, men andemeningen har varit densamma.

Det som skiljer Jesus från alla andra genom tiderna torterade och korsfästa (eller för den delen dödade på annat vis, inte minst den tidiga kyrkans martyrskap har genom blod spridit ett evangelium som är trovärdigt till oss), är att Jesus levde syndfritt och under Jakobs ättlingars förbund med Gud. Vad det innebär är att Jesus levde för evigt genom de bud som Gud gett genom Mose.

Den här predikan om Messias som dödad var revolutionerande.
Senast redigerad av LadySweden 2026-01-31 kl. 23:49.
Citera
2026-02-01, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
Ingen art har utvecklats av en slump, de som har haft lättast för anpassa sig har överlevt och fått nya egenskaper som passar i nyare miljöer

Ny hjärna med lampljus?
Själv sover man redan innan man stigit upp.
Citera
2026-02-01, 01:56
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:

De har Jesus begravningstyg. Det har en övernaturlig avbildning på sig som skapades via ett övernaturligt starkt ljus när Jesus återuppstod. Ingen har lyckats återskapa bilden ens med modern teknologi. Forskare säger att vi har inte tillräckligt med energi på jorden för att göra det.

Detta är absolut bevis att kristendom är sant, lägg en timme av ditt liv på att se denna och alla dina tvivel kommer försvinna föralltid:
https://www.youtube.com/watch?v=OElbxDPsqpw
Citera
2026-02-01, 02:45
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsjohansson
Jesus uppstod inte ur ett vakuum utan ur den politisk-religiösa miljö som fanns på den tiden.
Han uppstod ur Guds vilja att fostra en profet bland motsträviga israeler.

”Det var detta du bad Herren, din Gud, om vid Horeb, den dag ni var samlade där: ’Låt mig slippa höra Herren min Guds röst och se denna stora eld mer, annars dör jag.’ Då sade Herren till mig: ’De har rätt i vad de säger. Åt dem skall jag låta en profet lik dig träda fram ur deras egna led, bland deras bröder. Jag skall lägga mina ord i hans mun, och han skall tala till dem helt enligt mina bud. Om någon inte lyssnar till de ord han talar i mitt namn, skall jag själv utkräva ansvar av den människan.’” — 5 Mos 18:16–19
Citera
2026-02-01, 02:59
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57000
Det där har du hittat på själv. Om någon hade uppstått hade det inte gått att tysta ner, då hade varenda människa i landet trott på Jesu lära eftersom bevisen hade varit överväldigande.

Graven finns inte kvar, det är en historia som har hittats på efteråt. Ingenting fysiskt finns som bevis idag hur gärna du än önskar det.
Jag har självklart inte hittat på det och istället för anklagelser hade du kunnat googla. Lika självklart fanns det inga bevis som inte hade kunnat betvivlas av dem som inte ville tro.

Det finns en grav där men om det är samma vet jag inte. Människor vill både tvivla och tjäna pengar och den kan ha arrangerats för ändamålet, men platsen har vördats som Lasarus grav sedan åtminstone 300-talet e.Kr. Arkeologiska utgrävningar har bekräftat att det fanns kyrkor på platsen redan under den bysantinska eran, vilket visar att kristna mycket tidigt identifierade denna specifika grotta som platsen för undret.

Arkeologer har kunnat fastställa att området faktiskt användes som en begravningsplats under det första århundradet e.Kr. Man har även funnit stenkistor i närheten med namn som "Eleazar", även om det är svårt att binda just dessa till den bibliska personen.

​Den grotta man besöker idag ser inte ut som den gjorde på Jesus tid. Under århundradena har trappor huggits ut, ingångar flyttats och murverk lagts till av både korsriddare och osmaner. Den nuvarande ingången skapades av franciskanorden på 1500-talet eftersom den ursprungliga ingången hamnat i al-Uzair-moskén.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in