Citat:
Ursprungligen postat av
LadySweden
Vi kommer närmare. Dock behövs djupa studier i naturvetenskap, religion, historia och språk för att se det.
Jag håller med dig i din hållning, och mitt hopp och tillförsikt är att detta ska väcka främst kristna, i andra hand naturligtvis alla som Gud utvalt.
Har läst igenom mycket av tråden och du verkar vara en resonabel medmänniska. Jag själv har gjort omvänt mot dig, jag fick bekräftat för mig genom kyrkan och trossamfund att det är påhitt och den som lever sitt liv efter en bok som översatts och ändrats otal gånger är lat.
Däremot är jag helt övertygad om att de allra flesta kristna värderingar är helt grundläggande för mig som person, dvs religion har format mig, landet och samhället. Jag anser också vad anbelangar religion överlag att kristendom och buddhism är de med mest humant budskap (var snäll så kommer andra vara snälla mot dig).
Min uppfattning efter att ha läst en del i tråden här är väl att just det här med tro inom kristendomen, om vi håller oss till det, är att den är så fragmenterad i olika "läror" vilket urholkar och omöjliggör trovärdigheten för många.
En del av mina närmsta vänner bekänner sig till den kristna tron och vi har inga meningsskiljaktigheter i sak. Vi har diskuterat många gånger och i grunden handlar det om att jag vet inte vad som orsakade big bang och inte dem heller. Jag tror mer på slump eller något vi inte förstår ännu, medan de finner svaret i att det är en högre makt som skapade.
Avseende det du säger om djupa studier är jag frågande hur de skulle gå till. Det finns ju ingen som vet var korset stod, vilka ben som är Jesus eller något annat bevarat, så hur skulle en studie hjälpa?
Det finns minst 1000 kyrkor som hävdar att de har Jesus ben, dvs svårt med trovärdigheten.
Problemet jag vill komma till är att eftersom det finns och har funnits så många falska sanningar om Jesus och gud så är det svårt att forska på det och dumt att tro att dessa "påhitt" inte skulle funnits för 2000 år sedan och letat sig in i det som sedan blev bibeln.
Jag tror inte att vi någonsin kommer få svar på om gud finns eller inte, eller om jesus fanns eller inte. Det förtar dock inte möjligheten att leva som en god medmänniska, eller att tro att gud finns, särskilt om det skänker tröst.