2026-01-31, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Nu är det faktiskt du som är ute och svamlar. Dessutom om nånting som är helt irrelevant för ämnet.

Ifall du nu inte är på väg tillbaka till 1800-talets "apdiskussion" i nåt underligt försök att hävda "kreationism".
Har redan givit dig länkar där de lärda säger exakt samma, bara för att du upprepar samma lögn om och om igen så blir den inte sann
Citera
2026-01-31, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tickelitu
Nej, tvärtom så återger jag exakt det som står skrivet, nämligen att solen skapades på dag 4. ”Tolkandet” och efterrationaliserandet för att få en tusentals år gammal text som helt uppenbart innehåller felaktigheter att stämma överens verkligheten, är inget jag behöver ägna mig åt.
Vill du hävda att ”växterna skapas på dag 3 och solen på dag 4” betyder något helt annat än det som står, så är det du som har bevisbördan.
Har redan lagt upp förklaringen som teologer givit, att du är oförmögen att förstå kan ju inte jag rå för
Citera
2026-01-31, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tickelitu
Vi vet för närvarande inte hur det har gått till. Och detta betyder inte att det blir legitimt att köra med med ”god of the gaps”, det var min poäng.
Magi blir inte automatiskt förklaringen bara för att vi inte har ett svar.
Jaha magi… så du har inte minsta lilla förklaring till hur livet plötsligt bara uppstod, erkänn det blir rätt mörkt va när du sitter i den ensamhet och tänker va?
Citera
2026-01-31, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Newkie
Eftersom vi i den ledande kosmologiska modellen inte vet vad som gäller före Plancktiden kan vi inte bara anta att begrepp som ”tillförd energi” ens fungerar där. Energi är något vi definierar inom en fungerande rumtid, och om rum och tid inte är etablerade finns det inga garantier att de reglerna gäller.

Därför blir analogier med bullbak och tegel rätt tveksamma i ett läge där kausalitet kanske inte ens är definierad ännu. Vi vet helt enkelt för lite än så länge. Det är ofta här religioner kliver in och hävdar att bristen på bevis i sig är ett bevis för något annat – ungefär som när åskan en gång förklarades med Tor. Det är ett klassiskt kunskapsgap. Att stoppa in Gud där gör inte saken klarare, det skjuter bara frågan ett steg bakåt. I så fall återstår ändå samma fråga: hur uppstod Gud?
Men.. nu var det en förklaring på hur materia kan komma till utan energi och vice versa?
Citera
2026-01-31, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quoi...
Människan är släkt med alla andra arter och har fått sina speciella egenskaper genom slumpmässiga mutationer. Det är vad evolutionsteorin säger, och vad vetenskapen och alla någorlunda pålästa och rationella människor erkänner som ett faktum.

Detta är den primära anledningen till att nästan alla kulturellt kristna länder numera är sekulariserade, och att man ser ett tydligt samband mellan intelligens och ateism. Det sista någorlunda bra argumentet för Guds existens motbevisades för 150 år sedan.
Precis, så alltså ingen slump
Citera
2026-01-31, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jade11
Man kan inte fuska med slumpen precis varje dag.
Hur många fel kan man få på alla timmar man lever?
Det börjar bli märkligt.

Vad skulle man komma fram till ?
Ingen art har utvecklats av en slump, de som har haft lättast för anpassa sig har överlevt och fått nya egenskaper som passar i nyare miljöer
Citera
2026-01-31, 14:33
Avstängd
Knivur-273s avatar
Från en rent vetenskaplig och fysikalisk synpunkt kan det ej existera en allsmäktig Gud.

För han eller hon kan ej påverka planeternas rörelser eller galaxernas utveckling, när han, hon eller det, befinner sig många miljarder ljusår bort.

Eller tror du på att denna entitet har sitt bo på planeten jorden i centrum av universum, och kan styra allt snabbare än ljushastigheten ?
Senast redigerad av Knivur-273 2026-01-31 kl. 14:40.
Citera
2026-01-31, 14:46
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsjohansson
Dessa diskussioner och denna handlar inte biologi utan om religion. Anledningen att prata om evolutionen från första början i samband med en diskussion om religion är att det ska ersätta föreställningen om intelligent design vilket det inte gör.

Typer som du är ganska lustiga när ni tror att ni i er arrogans tror att är förståndiga och har någon sorts legitiitet att slänga förolämpningar omkring er.
I detta fallet hade diskussionen spårat om till evolutionen, då förklarar jag hur evolutionen funkar så att dom som inte begriper kan lära sig. Men du menar alltså att det är jag som gör fel då? Det är inga problem med idioterna som bygger halmdockor?

Fattar du verkligen inte att vi bara svarar på när idioterna misshandlar hur evolutionen funkar? Tror du att vi hoppar in i en religiös diskussion och bara börjar snacka vetenskap utan någon som helst anledning? Anledningen till pratet om evolution är att dom religiösa idioterna tar upp den utan att begripa hur den funkar.
Citera
2026-01-31, 15:09
Medlem
Link04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Egen erfarenget väger tungt. Och andevärlden behöver inte alls vara kopplad till gud eller jesus eller till någon specifik religion alls. Att existensen fortsätter bortom det fysiska är väl inte så långsökt med tanke på att energi är oförstörbar, den försvinner inte utan omvandlas bara. Betydligt mindre långsökt än en varelse som funnits alltid och som skapat hela universum men blir arg omman jobbar på helgerna.
En varelse så obegripligt mäktig borde inte bry sig om det, eller?
Hela det här sjuka konceptet med jesus död och syndernas förlåtelse är också något jag vänder mig emot. Den allsmäktige och evige guden kunde alltså inte finna förlåtelse utan att först ha ihjäl sin son/sig själv, beroende på vilken tolkning man anammar.
Gud i bibeln är en massmördare, en psykopat, och hans existens är så osannolik att den inte ens går att beräkna.

Okej jamen då förstår jag dig bättre bror, tack för ditt svar 🙂

Jag tror att alla människor har ett behov av att förklara världen. För vissa så känns den vetenskapliga förklaringen bäst och för andra så känns dom religiösa/andliga förklaringarna bättre. Det är våra känslor som avgör vad vi tror på, det är därför vi tror så olika när vi tolkar världen.
Citera
2026-01-31, 15:10
Medlem
Citat:
Jaha, det gör ju inte saken bättre. Han var ca 30 år på jorden, vilken uppoffring. Sedan blev han gud i himlen igen i evighet. Jag är inte imponerad.

Återigen, du är inte insatt i bibeln, du t.o.m. "skiter i det".

Jesus blev inte Gud, Jesus har alltid varit Guds son, inte Gud själv.

Citat:
Om han inte blivit mördad av "makthungriga människor" så hade han inte kunnat "dö för våra synder" och då hade hela idebygget kapsejsat. Så hans död var ju nödvändig för att du skulle få fribiljett till himlen. Ja, inom den gängse kristendomen alltså. JV har ju en egen agenda.

Ja, och det är du inte intresserad överhuvudtaget av att höra, du "skiter i allt" förutom "buddhism och advaita vedant", väldigt objektivt!
Citera
2026-01-31, 15:12
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Egen erfarenget väger tungt. Och andevärlden behöver inte alls vara kopplad till gud eller jesus eller till någon specifik religion alls. Att existensen fortsätter bortom det fysiska är väl inte så långsökt med tanke på att energi är oförstörbar, den försvinner inte utan omvandlas bara. Betydligt mindre långsökt än en varelse som funnits alltid och som skapat hela universum men blir arg omman jobbar på helgerna.
En varelse så obegripligt mäktig borde inte bry sig om det, eller?
Hela det här sjuka konceptet med jesus död och syndernas förlåtelse är också något jag vänder mig emot. Den allsmäktige och evige guden kunde alltså inte finna förlåtelse utan att först ha ihjäl sin son/sig själv, beroende på vilken tolkning man anammar.
Gud i bibeln är en massmördare, en psykopat, och hans existens är så osannolik att den inte ens går att beräkna.
På den tiden när Abraham kontaktades höll sig de förmögna med slavar och det var förstås inte Guds idé. Vilodagen var nog framför allt till för slavarna men kanske också för prata om annat än vardagens arbete. När Moses kontaktades fick vi budorden och ett löfte om en profet längre fram som det var viktigt att lyssna till.

Från Moses tid utvecklade människor religiösa idéer och förvanskade löftet om en profet till ett löfte om en krigarkonung som skulle besegra hela världen. När Jesus kom var det mest de obildade människorna som lyssnade till honom. Efter korsfästelsen berättades och nedtecknades vad Jesus sagt och gjort men mer bildade religiösa judar kom att dominera och hittade på att Jesus självuppoffring var en sorts lösen till frälsning för alla som trodde på Jesus. Ett löfte som människor inte kunde ge, för offret handlade om att han levde sitt liv på jorden för att sprida ett budskap till alla folk. De som trodde på budskapet och levde efter det lovades ett evigt liv.

Många som "tror på Gud" tror istället på den världsliga makt som utgår från världens furste. Och många berättelser i GT handlar om denna världsliga och onda makt.
Citera
2026-01-31, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
Precis, så alltså ingen slump
Jo, alla våra gener har uppstått slumpmässigt. De har uppstått på grund av att cellerna råkat dela sig i icke-exakta kopior. Annorlunda celler = annorlunda gener.

De nya gener som råkat ha varit fördelaktiga i den miljö de befunnit sig i har överlevt, de som råkat vara ofördelaktiga har dött ut. Det var inte miljön som gav upphov till de nya generna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in