2026-01-31, 20:23
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Fast det ÄR inte "rasism". Jag beskrev ju hur jag - som är vithyad och rödblond - själv inser att jag inte hade rätt att bära en tyrolsk folkdräkt, fast jag bar den ändå när jag var ung och ovetande. Vad är det för fel med att RESPEKTERA andra människors ursprung, tillhörighet och de symboler som hör till? Det är ju ändå, som jag redan skrev, något mycket marginellt. Hur ofta har man på sig en Sverigedräkt respektive en Dirnd'l, liksom? På sin höjd någon gång per år. Och de allra flesta som har rätt till det, gör det aldrig ändå. Så att prata om diskriminering är helt orimligt.

Så vad BEROR det på, att vissa måste tränga sig in där de inte har att göra och kränka människor på det här sättet..? De förlorar i alla fall min respekt.

Fast Sverigedräkten är ju inte en släkt- eller bygdedräkt som gått i arv i hundratals år, utan en modern nationaldräkt framtagen på 1900-talet just som en gemensam symbol för alla i Sverige.

Det blir lite märkligt att prata om “rätt att bära den” som om det handlade om blod eller ursprung.

Skillnad är det förstås på att göra maskerad av någons kultur och att bära något med respekt. Här verkar det ju snarare handla om det senare.

Annars landar man lätt i att börja mäta hudtoner för att avgöra vem som får ha vad på sig, och det känns ärligt talat betydligt konstigare.
Citera
2026-01-31, 20:27
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlasLund
Fast Sverigedräkten är ju inte en släkt- eller bygdedräkt som gått i arv i hundratals år, utan en modern nationaldräkt framtagen på 1900-talet just som en gemensam symbol för alla i Sverige.

Det blir lite märkligt att prata om “rätt att bära den” som om det handlade om blod eller ursprung.

Skillnad är det förstås på att göra maskerad av någons kultur och att bära något med respekt. Här verkar det ju snarare handla om det senare.

Annars landar man lätt i att börja mäta hudtoner för att avgöra vem som får ha vad på sig, och det känns ärligt talat betydligt konstigare.

För alla svenskar ja, som t.ex. kom från en bygd utan sockendräkt, eller som hade tappat bort sitt ursprung efter en eller ett par generationer i storstaden utan kontakt med släkten i hembygden. Men de som tog fram Sverigedräkten hade aldrig mörkhyade invandrare i åtanke. Jag tror att de flesta ser hur mycket dräkten krockar mot den tjejens a) slöja och b) medfödda utseende. Det är bara fånigt att påstå något annat.
Citera
2026-01-31, 20:31
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Jo det är rasism det du beskrev. Bara att du tar upp hudfärg gör att det blir djupt rasistiskt.

https://www.partyhallen.se/zulukrigare-maskeraddrakt

https://www.partykungen.se/zulu-med-stort-huvud-maskeraddrakt-38536.html

Jomenvisst, och då kan ju VI gå på party utklädda som ovan... eller inte. Du vet själv att det skulle utlösa ett ramaskri. Men tvärtom går bra. För det är bara vi vita som inte kan ha någon kultur - alla andra folks kulturuttryck är värdefulla och skyddade. Men inte våra.
Citera
2026-01-31, 20:34
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
För alla svenskar ja, som t.ex. kom från en bygd utan sockendräkt, eller som hade tappat bort sitt ursprung efter en eller ett par generationer i storstaden utan kontakt med släkten i hembygden. Men de som tog fram Sverigedräkten hade aldrig mörkhyade invandrare i åtanke. Jag tror att de flesta ser hur mycket dräkten krockar mot den tjejens a) slöja och b) medfödda utseende. Det är bara fånigt att påstå något annat.

Att de som designade Sverigedräkten runt 1900 inte satt och funderade på 2020-talets invandring är ju ganska självklart. De tänkte knappast på mobiltelefoner eller pizza heller. Det säger inte så mycket om vem som “får” bära den idag.

Hela poängen med Sverigedräkten var ju just att vara en gemensam nationaldräkt, inte en släkt- eller etnodräkt.

Om man börjar avgöra rätten att bära den utifrån “medfött utseende” hamnar man snabbt i att mäta hudtoner, och då är vi inte längre inne på kultur eller respekt utan något helt annat.

Skillnad är det förstås på maskerad och hån... men att bära den seriöst och med stolthet känns snarare som motsatsen.
Citera
2026-01-31, 20:36
Medlem
BombaySaphires avatar
När kommer den första Sverigedräkten i burkastil?
Citera
2026-01-31, 20:38
Medlem
StoreSvartes avatar
Citat:
Fy fan vad spytrött jag är på det här tugget. Det är inte din kultuuuuuur! Bu huuu...

Själklart kan en vit person ha flätor och dreds i håret, Självklart kan en vit ha indianfjädrar i håret. Självklart kan en neger/arab ha svensk folkdräkt.

Man utforskar en kultur och njuter av den. På samma sätt som jag njuter av iransk kebab. Som jag njuter av lite trance-dansande till trummor. Det finns inget som helst rasistiskt med det. Kulturell appropriering är bara positivt och den som är emot det är den som är rasisten.

Självklart ska kvinnan klä sig i folkdräkt om hon vill det. Jag tycker dock synd om henne som har ett tvång om att ha den luvan på sig. Det är förnedrande mot kvinnor det som den står för.

Om hon har betalt för dräkten så är det väl klart att hon har rätt till den. Mer än någon annan faktiskt. Sluta med den här tramsiga rasismen nu.

För en gångs skull håller jag med dig. Det är ju bara kul att hon har på sig en Svensk folkdräkt.
Citera
2026-01-31, 20:47
Medlem
Kanske skulle Gittan och Ulla bära hijjab och kort-kort utan trosor ? " De älskar sin hijjab"! ?
Citera
2026-01-31, 20:48
Medlem
Imnshos avatar
Kallas väl appropriering. Undrar om jag kommer undan med rastaflätor, lappmössa, bastkjol och foppatofflor?
Citera
2026-01-31, 20:55
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imnsho
Kallas väl appropriering. Undrar om jag kommer undan med rastaflätor, lappmössa, bastkjol och foppatofflor?

Jag tycker du ska ha en stor jävla fjäderskrud ovanpå lappmössan.
Citera
2026-01-31, 20:56
Medlem
Anybodykillers avatar
Jag tycker det är ok och kul att hon hittar något hon gillar. Hon bär den med en genuinitet, respekt och inte på ett hånfullt sätt.

Det finns underförstått en viss känslighet kring "kulturell appropriering" eller "rätten" att bära olika kulturers kläder. Men helt ärligt så kan man bara existera och folk blir proviserade av bara det.

Hade varit kul om hade sin landskapsdräkt istället:
https://www.folkdrakt.se/bild/skane/Skane-Vemmenhog.jpg
https://www.folkdrakt.se/bild/skane/Skane-Ljunit.jpg
https://www.folkdrakt.se/bild/skane/Skane-Onsjo.jpg

Citat:
Fy fan vad spytrött jag är på det här tugget. Det är inte din kultuuuuuur! Bu huuu...

Själklart kan en vit person ha flätor och dreds i håret, Självklart kan en vit ha indianfjädrar i håret. Självklart kan en neger/arab ha svensk folkdräkt.

Man utforskar en kultur och njuter av den. På samma sätt som jag njuter av iransk kebab. Som jag njuter av lite trance-dansande till trummor. Det finns inget som helst rasistiskt med det. Kulturell appropriering är bara positivt och den som är emot det är den som är rasisten.

Självklart ska kvinnan klä sig i folkdräkt om hon vill det. Jag tycker dock synd om henne som har ett tvång om att ha den luvan på sig. Det är förnedrande mot kvinnor det som den står för.

Om hon har betalt för dräkten så är det väl klart att hon har rätt till den. Mer än någon annan faktiskt. Sluta med den här tramsiga rasismen nu.
Visst är det så, det är så kulturer möts genom att stötas och blötas. De lustiga i sammanhanget är att fram till 1850-talet så var det norm att täcka håret som gift. Hijaben fyller en liknande funktion i sammanhanget.

Under 1800-talets senare del blir mode något som växlar snabbt och påverkas internationellt. Då blir det svårare att upprätthålla fasta, lokala regler som ”gifta kvinnor ska dölja håret”.
Citera
2026-01-31, 20:57
Medlem
alisvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Comitium
Det är ju för F en horrör! Ett skändande av folkdräkten, vilken det nu var.

Lite som att gå runt i en heltäckande burka i saudi arabien med ett stort kristet kors på bröstet
Citera
2026-01-31, 20:59
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
https://www.partyhallen.se/zulukrigare-maskeraddrakt

https://www.partykungen.se/zulu-med-stort-huvud-maskeraddrakt-38536.html

Jomenvisst, och då kan ju VI gå på party utklädda som ovan... eller inte. Du vet själv att det skulle utlösa ett ramaskri. Men tvärtom går bra. För det är bara vi vita som inte kan ha någon kultur - alla andra folks kulturuttryck är värdefulla och skyddade. Men inte våra.

Det är klart att det skulle bli ett ramaskri eftersom Sverige är fyllt till bredden med vänstersnuskiga rasister.

När någon annan tar till sig en kulturvana seriöst som damen i länken så tror jag ärligt talat att jag är stoltare att se henne i svensk folkdräkt än vad jag skulle vara att se dig i den som rasist.

Att någon sen gör det på ett roligt sätt när man går på maskerad är också väldigt oskyldigt. Jag skulle inte ha något emot att någon tog mina kulturyttrningar på sig när de gick på maskerad. Jag skulle bara bli stolt och glad.

Men det beror nog på att jag själv inte är rasist.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in