Citat:
Ursprungligen postat av
57000
Jag har frågat chatGPT om det många gånger och det finns inga bevis alls mer än att någon Jesus är nämnd vid några få tillfällen. Tänk om vi hade så låga krav för övriga historiska personer? Napoleon, Alexander den store, Julius Ceasar m fl.
Dessutom är ju hela Bibeln ett kluster av nedteckningar utan några bevis alls. Tror du på riktigt att hår ger styrka (Simson), eller att åsnor kan prata? Eller att pingviner fanns på Noaks ark?
Eller vad säger du om alla historier i Bibeln som bara är omskrivna från tidigare religioner?
Så här svarar chatGPT mig:
"Very certain.
Among historians, Jesus’ existence is considered near-certain. He’s mentioned not only in Christian texts but also in independent non-Christian sources from the 1st–2nd century (e.g., Tacitus, Josephus, Pliny the Younger)."
I alexander dens stores fall är de första historiska texterna om honom omkring 400 år efter hans död, och historiker är helt säkra på att han fanns.
I jesus fall har du mängder med historiker, texter och allt möjligt inom samma generation.
Wtf?
Angående historier i bibeln så vet jag inte helt säkert. Man behöver inte tolka allt bokstavligt men det finns tecken inom arkeologi m.m. att det kan ligga något i många av dom.
Fast en del av dom verkar ganska tydligt vara metaforer.