2026-01-31, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnFitzgerald99
Visst är det så. Ett viktigt perspektiv till diskussionen som du anger. Dock finns det bevisligen människor som själva säger sig må bättre av sin tro. Plus att man märker på människor i andra länder att de lider av mindre psykisk ohälsa. Jag har redan sagt att jag inte har några bevis för detta, men det är intressant att fundera kring.
Hur kan du märka att andra länder mår bättre? Genom att det finns fler alkoholister, fler arbetslösa och högre självmordsfrekvens? Religion får inte människor att må bättre eller känna ett lugn i själen, kanske på papper men inte i verkligheten.

Känner du några ateister? Menar du att de har större psykisk ohälsa än vad religiösa har? Än vad du har?
Citera
2026-01-31, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57000
Hur kan du märka att andra länder mår bättre? Genom att det finns fler alkoholister, fler arbetslösa och högre självmordsfrekvens? Religion får inte människor att må bättre eller känna ett lugn i själen, kanske på papper men inte i verkligheten.

Känner du några ateister? Menar du att de har större psykisk ohälsa än vad religiösa har? Än vad du har?

Ja om man kikar på Sverige, Finland, Ryssland med flera länder, där det finns många icke troende, så är det absolut vanligt med alkoholism, psykisk ohälsa och mycket läkemedel. Det kan givetvis ha många orsaker, men visst ser man ett samband. När jag t.ex besöker sydamerika, Mexico, Indien eller andra länder där människor är djupt troende hör jag nästan aldrig någon som säger att de nånsin varit deprimerade.
Citera
2026-01-31, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Egen erfarenget väger tungt. Och andevärlden behöver inte alls vara kopplad till gud eller jesus eller till någon specifik religion alls. Att existensen fortsätter bortom det fysiska är väl inte så långsökt med tanke på att energi är oförstörbar, den försvinner inte utan omvandlas bara. Betydligt mindre långsökt än en varelse som funnits alltid och som skapat hela universum men blir arg omman jobbar på helgerna.
En varelse så obegripligt mäktig borde inte bry sig om det, eller?
Hela det här sjuka konceptet med jesus död och syndernas förlåtelse är också något jag vänder mig emot. Den allsmäktige och evige guden kunde alltså inte finna förlåtelse utan att först ha ihjäl sin son/sig själv, beroende på vilken tolkning man anammar.
Gud i bibeln är en massmördare, en psykopat, och hans existens är så osannolik att den inte ens går att beräkna.

Fast energin blir ju värme som sprids i omgivningen. Det finns inga indikationer på att energin lämnar som en enhetlig entitet som flyger iväg. Medvetandet är inte energi.
Citera
2026-01-31, 17:09
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Nej inte om man utgår från att livet uppstått av sig själv och sedan utvecklats genom slumpvisa olyckor. Att vi bara är molekyler som lever ett tag och sedan försvinner för gott.

Att leva utifrån dessa kriterier är inte direkt upplyftande.
Så vi ska konstruera förklaringsmodeller utifrån att de är "upplyftande" för människan, snarare än att de potentiellt beskriver sanning och fakta?
Citera
2026-01-31, 17:09
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Många föredrar nog att känna sig som en helig person skapad av gud vs att bara vara en hungrig primat på jakt efter honor och frukt.
Så vi skall slopa det vetenskapliga sökandet efter sanning till förmån för historier som gör oss lyckliga oberoende av sanningshalten?

Varför skulle jag sen vilja vara skapad av en allsmäktig Gud som redan från början vet allt som kommer hända mig? I ett sekulärt universum har jag i alla fall möjlighet att välja mitt eget öde.
Citera
2026-01-31, 17:12
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
Men.. nu var det en förklaring på hur materia kan komma till utan energi och vice versa?

Frågan förutsätter att energi och kausalitet gällde före rumtiden. Det är inte etablerat. Därför är frågan metodiskt felställd.
Citera
2026-01-31, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
Så vi ska konstruera förklaringsmodeller utifrån att de är "upplyftande" för människan, snarare än att de potentiellt beskriver sanning och fakta?

Nej det var ju inte vad jag sade. Vi skall vara objektiva när det gäller alla teorier. Ärliga och berätta vad som kan tala för och emot. Men nu är ju människan hjärntvättad med tron på slumpen och utvecklingen i bl:a vårt land. Du menar väl inte att det är en tillfällighet att så många tror på denna lära hos oss i jämförelse med andra platser på jorden?
Citera
2026-01-31, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Haha yes och serverar dom bara starköl i paradiset så är ju vi två nöjda, redox vill ju gärna ha opiater så det får dom ordna annars river han väl stället.

Vi får nog nöja oss med ungdomarna som dricker öl och pissar på våra gravar.
Citera
2026-01-31, 17:16
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Nej det var ju inte vad jag sade. Vi skall vara objektiva när det gäller alla teorier. Ärliga och berätta vad som kan tala för och emot. Men nu är ju människan hjärntvättad med tron på slumpen och utvecklingen i bl:a vårt land. Du menar väl inte att det är en tillfällighet att så många tror på denna lära hos oss i jämförelse med andra platser på jorden?
Nej, det är det inte en tillfällighet. Det beror på att Sverige antagligen kan klassas som ett av de ledande länderna när det gäller vetenskaplig utveckling och att det lärs ut i våra skolor.
Citera
2026-01-31, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
Nej, det är det inte en tillfällighet. Det beror på att Sverige antagligen kan klassas som ett av de ledande länderna när det gäller vetenskaplig utveckling och att det lärs ut i våra skolor.

Precis. Men tyvärr inte på ett objektivt sätt.
Citera
2026-01-31, 17:22
Medlem
Link04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Så vi skall slopa det vetenskapliga sökandet efter sanning till förmån för historier som gör oss lyckliga oberoende av sanningshalten?

Varför skulle jag sen vilja vara skapad av en allsmäktig Gud som redan från början vet allt som kommer hända mig? I ett sekulärt universum har jag i alla fall möjlighet att välja mitt eget öde.

Jag behöver inga gudar för att må bra. Att vara en glad apa räcker perfekt för mig 👍
Citera
2026-01-31, 17:24
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsjohansson
Judarna var en etnisk grupp och anhängare till den judaistiska religionen till skillnad från diverse "hedningar" som hade diverse polyteistiska religioner och också bodde i området.
Jesus var emot just den judaistiska religionen eller rättare den inriktning som den hade fått.

Men han svarade och sade: »Var planta som min himmelske Fader icke har planterat skall ryckas upp med rötterna. — Matteus 15:13

Jag utvecklade just min syn här:

(FB) Ateister vs kristna debatt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in