2026-01-31, 15:23
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
Har redan givit dig länkar där de lärda säger exakt samma, bara för att du upprepar samma lögn om och om igen så blir den inte sann

Jag har inte kollat dina länkar eftersom jag bedömer dig vara ett troll. Ingen sann kristen skulle ju bete sig som du gör på forumet, med en massa tillmälen mot andra debattörer och nåt slags religiös (ogrundad) besserwisser-attityd.

Kanske du skulle börja med de tio budorden och sen kolla upp Jesus och nya testamentet...
Citera
2026-01-31, 15:26
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knivur-273
Från en rent vetenskaplig och fysikalisk synpunkt kan det ej existera en allsmäktig Gud.

För han eller hon kan ej påverka planeternas rörelser eller galaxernas utveckling, när han, hon eller det, befinner sig många miljarder ljusår bort.

Eller tror du på att denna entitet har sitt bo på planeten jorden i centrum av universum, och kan styra allt snabbare än ljushastigheten ?
Se det som att vår värld är en simulering, likt ett fantastisk videospel. Vi som lever i spelet är underställda de lagar som skaparen har bestämt men själv kan han göra precis vad som helst eftersom han har källkoden och kontrollkoderna. Och faktiskt, han tänker avsluta spelet ganska snart sedan civilisationen kollapsat och de flesta har svultit ihjäl eller blivit dödade.
Citera
2026-01-31, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Se det som att vår värld är en simulering, likt ett fantastisk videospel. Vi som lever i spelet är underställda de lagar som skaparen har bestämt men själv kan han göra precis vad som helst eftersom han har källkoden och kontrollkoderna. Och faktiskt, han tänker avsluta spelet ganska snart sedan civilisationen kollapsat och de flesta har svultit ihjäl eller blivit dödade.

Ja världen med sina naturlagar är designad att vara som den är för att biologiskt liv ska finnas i den, men hur passar tillbedjan av den antika juden Jesus in i bilden?

Även på Jesus tid så trodde folk att världens undergång skulle komma snart.
Citera
2026-01-31, 15:53
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsjohansson
Ja världen med sina naturlagar är designad att vara som den är för att biologiskt liv ska finnas i den, men hur passar tillbedjan av den antika juden Jesus in i bilden?

Även på Jesus tid så trodde folk att världens undergång skulle komma snart.
Ingen människa vet när undergången kommer utan jag gissar med tanke på alla problem som hopar sig.

Ordet jude användes av romarna för alla i Israel eftersom det var Jerusalem i Judeen som var tull- och skattemässigt intressant och eftersom det styrande skiktet kom från Judeen.

Jesus var israelit och den sista budbäraren för att kungöra Guds vilja.
Citera
2026-01-31, 15:58
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnFitzgerald99
Jo du har givetvis 100% rätt i att man skall vara objektiv och beredd att ändra sig när man gör nya upptäckter. Det gäller självklart alla teorier.

Men något har uppenbarligen gått snett i det här landet och den här delen av världen. Det tror jag du måste hålla med mig om? Barn redan i relativt tidig ålder blir hjärntvättade med "big bang" och utvecklingsläran. Ungdomar tror att detta är ett faktum, utan att de flesta egentligen har ifrågasatt dessa läror. De följer bara med strömmen.
Är det ett argument för att "Big Bang" aldrig inträffade?
Citat:
Följden blir också att vi tar ifrån ungdomarna hoppet, eftersom big bang och utvecklingsläran är "döda" läror. De ger inget hopp alls. Kan detta ha att göra med att vi har så mycket psyksjuka människor i den här delen av världen, som sitter och käkar beroendeframkallande piller? Många tycker att detta livet är ett helvete och de har inget hopp om något bättre heller.
Jag lärde mig om Big Bang-teorin i grundskolan, och trots det tappade jag inte hoppet eller kände att jag behövde piller.

Citat:
När man besöker länder i andra delar av världen, där människor är troende, så har man inte samma känsla av att de är olyckliga och uppgivna. De har givetvis andra problem, men det är långt färre psyksjuka i dessa länder. Skall erkänna att jag har inga bevis för detta, men bara en känsla man har när man är ute och reser och pratar med människor där.

Sen finns det givetvis massor av nackdelar med religion. Dessa känner vi bägge till. Tror inte jag behöver nämna dem. Men just hoppet tycker jag är synd att ungdomar förlorar per automatik bl:a i vårt land. Och att de få som tänker utanför "evolutionsbubblan" ofta blir mobbade och utstötta. De vågar helt enkelt inte vara troende.
Kan väl köpa att det finns en slags "spirituell" torka i vår kultur, men det beror på vi har en stark vetenskapligt orientering i kulturen. Det är liksom lite upp till var och en själv att ta ansvar över sin spirituella eller andliga utveckling i ett så pass fritt tänkande samhälle som vi har.
Citera
2026-01-31, 16:08
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Okej jamen då förstår jag dig bättre bror, tack för ditt svar 🙂

Jag tror att alla människor har ett behov av att förklara världen. För vissa så känns den vetenskapliga förklaringen bäst och för andra så känns dom religiösa/andliga förklaringarna bättre. Det är våra känslor som avgör vad vi tror på, det är därför vi tror så olika när vi tolkar världen.

Absolut, och jag har inga problem med det egentligen. Vad som stör mig är när de religiösa jämför sin tro med vetenskapliga rön, alternativt drar ner vetenskapen på samma nivå som tron.

Vetenskap är en sak, tro en annan.
Citera
2026-01-31, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
Är det ett argument för att "Big Bang" aldrig inträffade?

Jag lärde mig om Big Bang-teorin i grundskolan, och trots det tappade jag inte hoppet eller kände att jag behövde piller.

Kan väl köpa att det finns en slags "spirituell" torka i vår kultur, men det beror på vi har en stark vetenskapligt orientering i kulturen. Det är liksom lite upp till var och en själv att ta ansvar över sin spirituella eller andliga utveckling i ett så pass fritt tänkande samhälle som vi har.

Svårt för barn och ungdomar att "ta eget ansvar", när påverkan och grupptryck är såpass starkt. Du verkar resonera som att "bara jag är nöjd" så är allt frid och fröjd.
Citera
2026-01-31, 16:10
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp

Jesus blev inte Gud, Jesus har alltid varit Guds son, inte Gud själv.

Än sen? Kontentan är samma.
Citera
2026-01-31, 16:13
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Svårt för barn och ungdomar att "ta eget ansvar", när påverkan och grupptryck är såpass starkt. Du verkar resonera som att "bara jag är nöjd" så är allt frid och fröjd.
Så vad är ditt förslag? Bibellära i grundskolan?
Citera
2026-01-31, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
Så vad är ditt förslag? Bibellära i grundskolan?

Objektiv påverkan och inte hjärntvätt av icke bevisade teorier.
Citera
2026-01-31, 16:20
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Objektiv påverkan och inte hjärntvätt av icke bevisade teorier.
Och vad innebär det i praktiken?
Citera
2026-01-31, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Ingen människa vet när undergången kommer utan jag gissar med tanke på alla problem som hopar sig.

Ordet jude användes av romarna för alla i Israel eftersom det var Jerusalem i Judeen som var tull- och skattemässigt intressant och eftersom det styrande skiktet kom från Judeen.

Jesus var israelit och den sista budbäraren för att kungöra Guds vilja.

Judarna var en etnisk grupp och anhängare till den judaistiska religionen till skillnad från diverse "hedningar" som hade diverse polyteistiska religioner och också bodde i området.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in