Citat:
Ursprungligen postat av
JohnFitzgerald99
Jo du har givetvis 100% rätt i att man skall vara objektiv och beredd att ändra sig när man gör nya upptäckter. Det gäller självklart alla teorier.
Men något har uppenbarligen gått snett i det här landet och den här delen av världen. Det tror jag du måste hålla med mig om? Barn redan i relativt tidig ålder blir hjärntvättade med "big bang" och utvecklingsläran. Ungdomar tror att detta är ett faktum, utan att de flesta egentligen har ifrågasatt dessa läror. De följer bara med strömmen.
Är det ett argument för att "Big Bang" aldrig inträffade?
Citat:
Följden blir också att vi tar ifrån ungdomarna hoppet, eftersom big bang och utvecklingsläran är "döda" läror. De ger inget hopp alls. Kan detta ha att göra med att vi har så mycket psyksjuka människor i den här delen av världen, som sitter och käkar beroendeframkallande piller? Många tycker att detta livet är ett helvete och de har inget hopp om något bättre heller.
Jag lärde mig om Big Bang-teorin i grundskolan, och trots det tappade jag inte hoppet eller kände att jag behövde piller.
Citat:
När man besöker länder i andra delar av världen, där människor är troende, så har man inte samma känsla av att de är olyckliga och uppgivna. De har givetvis andra problem, men det är långt färre psyksjuka i dessa länder. Skall erkänna att jag har inga bevis för detta, men bara en känsla man har när man är ute och reser och pratar med människor där.
Sen finns det givetvis massor av nackdelar med religion. Dessa känner vi bägge till. Tror inte jag behöver nämna dem. Men just hoppet tycker jag är synd att ungdomar förlorar per automatik bl:a i vårt land. Och att de få som tänker utanför "evolutionsbubblan" ofta blir mobbade och utstötta. De vågar helt enkelt inte vara troende.
Kan väl köpa att det finns en slags "spirituell" torka i vår kultur, men det beror på vi har en stark vetenskapligt orientering i kulturen. Det är liksom lite upp till var och en själv att ta ansvar över sin spirituella eller andliga utveckling i ett så pass fritt tänkande samhälle som vi har.