2026-01-30, 21:19
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Ja, gud är värdig och den enda sanna auktoriteten.
Om gud är den enda sanna auktoriteten, innebär det i så fall att du eller åtminstone dina argument bygger på en falsk auktoritet? Eller vågar du ta positionen och göra anspråk på att du talar åt guds vägnar?
Citera
2026-01-30, 21:21
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
Om gud är den enda sanna auktoriteten, innebär det i så fall att du eller åtminstone dina argument bygger på en falsk auktoritet? Eller vågar du ta positionen och göra anspråk på att du talar åt guds vägnar?
Jag menar att gud är den högsta auktoriteten och hans vilja överrider alla andras. Det kan dock finnas regionala auktoriteter, så som världsledare och forskare m.m. men gud är chef över dom.

Kanske så formulerade jag mig smått inkorrekt tekniskt sett.
Citera
2026-01-30, 21:24
Medlem
Link04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Lycka till med den fjärde länken!

Tusen tack my friend. Ja vi ser att det är lugnt att folk tror olika. Din tro är inget problem för mig och min tro är inget problem för dig. Skål jesus 🤗
Citera
2026-01-30, 21:27
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Jag menar att gud är den högsta auktoriteten och hans vilja överrider alla andras. Det kan dock finnas regionala auktoriteter, så som världsledare och forskare m.m. men gud är chef över dom.

Hur är det med Satan då?

Och djävulen förde honom upp på en höjd och visade honom i ett ögonblick alla riken i världen och sade till honom: »Åt dig vill jag giva makten över allt detta med dess härlighet; ty åt mig har den blivit överlämnad, och åt vem jag vill kan jag giva den. — Lukas 4:5-6
Citera
2026-01-30, 21:27
Medlem
Link04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tandan
Ja vi borde få något examensbevis på vår kandidat-examen i döden av moderatorerna tycker jag.

Fast 95% för lights out tycker jag vi får vara nöjda med ändå.

Haha yes och serverar dom bara starköl i paradiset så är ju vi två nöjda, redox vill ju gärna ha opiater så det får dom ordna annars river han väl stället.
Citera
2026-01-30, 21:30
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Hur är det med Satan då?

Och djävulen förde honom upp på en höjd och visade honom i ett ögonblick alla riken i världen och sade till honom: »Åt dig vill jag giva makten över allt detta med dess härlighet; ty åt mig har den blivit överlämnad, och åt vem jag vill kan jag giva den. — Lukas 4:5-6
Satan är ingenting jämför med gud.
Det är som presidenten mot en fånge som sitter i fängelse i väntan på att avrättas.
Fast någonstans kommer han väl in i hierarkin på jorden. Jag har faktiskt inte fördjupat mig i det så mycket.
Citera
2026-01-30, 21:33
Medlem
particulum1s avatar
Citat:

Så vad anser du om guds så kallade "ledarskap" och hur han dirigerar mänskligheten enligt sitt schema?

Utifrån rådande omständigheter det vill säga.
Citera
2026-01-30, 21:34
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
Så vad anser du om guds så kallade "ledarskap" och hur han dirigerar mänskligheten enligt sitt schema?

Utifrån rådande omständigheter det vill säga.
Allt går enligt planen. Jag litar på honom. Det är lite stormigt nu men snart kommer jesus tillbaka och löser det.
Citera
2026-01-30, 21:34
Avstängd
Citat:
Det finns teorier om att alla andra religioners många gudar egentligen är demoner och olika typer av saker som gud har skapat.
Det roliga är att så säger folk en hel massa religioner: de andras gudar är egentligen bara demoner så det är svårt att veta vilken gud det är du tänker på. Gamla polyteister som romarna tenderade vara mer toleranta och accepterade andras gudar bara folk också accepterade deras.

Citat:
Om du läser på lite om religionsteori så inser du att gud inte är som zeus eller dom där. Filosofin skiljer sig gigantiskt.
Fast skitstövlar är de allihopa, Zeus på ett mer personligt plan medan Jehova ägnade sig åt sådant som att plåga hela Egypten eller dränka världen.
Citera
2026-01-30, 21:36
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Satan är ingenting jämför med gud.
Det är som presidenten mot en fånge som sitter i fängelse i väntan på att avrättas.
Fast någonstans kommer han väl in i hierarkin på jorden. Jag har faktiskt inte fördjupat mig i det så mycket.
Han måste vara mäktigare än kungar och presidenter enligt Luk 4:5-6.
Citera
2026-01-30, 21:36
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Allt går enligt planen. Jag litar på honom. Det är lite stormigt nu men snart kommer jesus tillbaka och löser det.
En sak verkar åtminstone säker, det är inte guds vilja att du ska lyckas med att övertyga någon ateist med dina argument.
Citera
2026-01-30, 21:37
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Det roliga är att så säger folk en hel massa religioner: de andras gudar är egentligen bara demoner så det är svårt att veta vilken gud det är du tänker på. Gamla polyteister som romarna tenderade vara mer toleranta och accepterade andras gudar bara folk också accepterade deras.

Fast skitstövlar är de allihopa, Zeus på ett mer personligt plan medan Jehova ägnade sig åt sådant som att plåga hela Egypten eller dränka världen.
Har du övervägt iden att de andras gudar kanske också var gud, fast med en annan beskrivning?
Att de alla är samma gud egentligen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in