2026-01-31, 12:42
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av JohnFitzgerald99
Jag skrev ju att jag skulle återkomma till dem. Börjar du bli desperat? Jag förstår i och för sig att detta med abiogenes är pinsamt för "vetenskapen" och att man vill sopa detta under mattan.
Det är inget "pinsamt". Vetenskapen är full av problem som vi inte har en perfekt lösning till idag, det innebär inte att vi hänvisar till mirakel. Allt du gör är att kör med ett "God in the Gaps".

Skulle du kalla högtemperatursupraledare magi eftersom vi inte har en bra förklaring till hur de fungerar? Är gravitation magi för att vi inte har en teori för den förenlig med kvantmekanik?
Citera
2026-01-31, 12:43
Medlem
Felpost.
Citera
2026-01-31, 12:47
Medlem
Citat:
Jag skrev ju att jag skulle återkomma till dem. Börjar du bli desperat? Jag förstår i och för sig att detta med abiogenes är pinsamt för "vetenskapen" och att man vill sopa detta under mattan.

Skulle dock vilja stanna kvar vid dessa frågor och angripa ditt sätt att upprepa det här med "magi". När det gäller det osynliga alternativet med en skapelse, väljer du alltså att kalla detta för magi. Medan du vill kalla abiogenes för en "möjlighet".

Är det inte i själva verket så att magi är något vi inte kan förklara? Det borde väl egentligen vara själva definitionen om vi skall vara ärliga? Och vetenskapen kan som sagt inte förklara hur en cell blir till. Ännu mindre tillverka den. En stad i miniatyr alltså. Och med DNA, världens mest avancerade kodsystem. Hur kan då inte detta vara magi fram tills dess vi får en förklaring till hur allt gick till?

Sen tycker jag att du för din egen skull bör vara mer objektiv när det gäller "det osynliga". Om du sätter dig ned och funderar en stund så finns det ju massor av osynliga företeelser som vi människor erkänner och som faktiskt är mätbara också. Vi har gravitation, magnetism, radioaktivitet, ultraviolett ljus, wifi-vågor, luften vi andas, vinden, ljudvågor, tryckvågor osv. Även tiden är osynlig. Den tickar på och är mätbar, även om vi människor har hittat på begreppet. Alla dessa företeelser är som sagt mätbara och vi kan se effekterna av dem.

Nu kan vi inte se, greppa eller mäta den osynliga intelligens som eventuellt skulle ha skapat allt. Men är detta ett "bevis" eller ens ett argument för att det inte skulle vara möjligt? Nej, tvärtom. Alla dessa osynliga företeelser som vi erkänner visar ju att allt är möjligt i det osynliga.

Istället för att likt en tjurig och envis liten pojke sitta och avfärda det ena alternativet som magi på ett nedlåtande sätt, borde du alltså bli mer objektiv. För din egen skull som sagt. Ditt sätt att argumentera och bete dig just nu är nere på väldigt låga nivåer.

Jag håller med dig i princip allt du sagt om i detta ämne, kämpa på mot dessa tjurskallar
Citera
2026-01-31, 12:50
Medlem
Finns inga gudar. Men det är lätt att förstå varför dessa ideer uppkom. Långt tillbaka på stenåldern så kom man på att det fanns osynliga andar och väsen, för att förklara olika fenomen. Tex åska och blixtar måste ju bero på osynliga varelser i himlen. Dessa ideer har hängt med genom historien sen dess, och tagit många olika former. Ganska kul med dessa fantasivärldar.

Grekiska och Indiska och Egyptiska gudar. Gud och Allah, osvosv ---
Citera
2026-01-31, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Det är inget "pinsamt". Vetenskapen är full av problem som vi inte har en perfekt lösning till idag, det innebär inte att vi hänvisar till mirakel. Allt du gör är att kör med ett "God in the Gaps".

Skulle du kalla högtemperatursupraledare magi eftersom vi inte har en bra förklaring till hur de fungerar? Är gravitation magi för att vi inte har en teori för den förenlig med kvantmekanik?

Nej jag kallar inte några av alla de företeelser som jag räknade upp för magi. Vi erkänner ju dem, de finns där och är mätbara.

Jag utgår bara från din egen logik. Så länge du envisas med att kalla en osynlig intelligens för mirakel och magi, så är ju abiogenes precis detsamma. Du har okunskap om det osynliga och bara för att du inte förstår det, så menar du att det är omöjligt.
Citera
2026-01-31, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Jag håller med dig i princip allt du sagt om i detta ämne, kämpa på mot dessa tjurskallar

Tack, ja jag tycker det är viktigt att stå upp emot hånfulla och nedlåtande personer, som inte klarar av att argumentera på ett objektivt sätt.
Citera
2026-01-31, 13:38
Avstängd
Citat:
Jag utgår bara från din egen logik. Så länge du envisas med att kalla en osynlig intelligens för mirakel och magi, så är ju abiogenes precis detsamma. Du har okunskap om det osynliga och bara för att du inte förstår det, så menar du att det är omöjligt.
Tro du på din "God in the Gaps" och skulle vi i någon framtid lyckas komma upp med en detaljerad hypotes för hur livet kan ha uppstått är jag övertygad om att du snabbt skulle retirera till något annat, typ varför naturlagarna ser ut som de gör och hävda att det beror på din "osynliga intelligens".

Du är bara del av en process som pågått i tusentals år där gudarnas roll gradvis reducerats allteftersom vi fått bättre och bättre kunskap om hur naturen fungerar. Vi tror inte längre på en åskgud.

Liv är bara molekyler ihopsatta på ett komplicerat sätt, bara för att vi inte vet exakt hur det gick till när de första självreproducerande molekylerna (RNA?) kom till så behöver man inte som du helt godtyckligt hänvisa till någon sorts mirakel eller osynlig intelligens som vi inte vet något om. Det är motsatsen till vetenskap.
Citera
2026-01-31, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Tro du på din "God in the Gaps" och skulle vi i någon framtid lyckas komma upp med en detaljerad hypotes för hur livet kan ha uppstått är jag övertygad om att du snabbt skulle retirera till något annat, typ varför naturlagarna ser ut som de gör och hävda att det beror på din "osynliga intelligens".

Du är bara del av en process som pågått i tusentals år där gudarnas roll gradvis reducerats allteftersom vi fått bättre och bättre kunskap om hur naturen fungerar. Vi tror inte längre på en åskgud.

Liv är bara molekyler ihopsatta på ett komplicerat sätt, bara för att vi inte vet exakt hur det gick till när de första självreproducerande molekylerna (RNA?) kom till så behöver man inte som du helt godtyckligt hänvisa till någon sorts mirakel eller osynlig intelligens som vi inte vet något om. Det är motsatsen till vetenskap.

Jag har sedan första början sagt att jag är helt neutral och att allt är ett mysterium för mig. Jag vill hålla alla möjligheter öppna tills vi får ett svar.

Jag tycker dock att det är viktigt att påvisa att alla teorier kan tyckas obegripliga och leda till följdfrågor, eftersom ingen av oss har några svar. Det var vad jag sade från första början.

Till skillnad från vetenskapen så hjärntvättar inte jag unga människor med big bang och utvecklingsläran. Den tar bort hoppet från människor och leder eventuellt även till psykisk ohälsa, känsla av meningslöshet och beroendeframkallande läkemedel.

Om jag träffade en ung människa så skulle jag aldrig försöka påverka dem, eftersom alla teorier saknar bevis. Men jag skulle eventuellt säga att det vore bra mycket trevligare om det fanns en osynlig intelligens. Det skulle ju ge oss ett visst hopp iallafall.

Vi kommer nog inte längre än så här. Jag skulle gärna säga att det var kul att prata med dig, men det var det inte. Du är dryg, otrevlig och saknar förmåga att argumentera på ett objektivt sätt. Ett pojkliknande beteende som sagt.
Senast redigerad av JohnFitzgerald99 2026-01-31 kl. 13:50.
Citera
2026-01-31, 13:58
Avstängd
Citat:
Till skillnad från vetenskapen så hjärntvättar inte jag unga människor med big bang och utvecklingsläran. Den tar bort hoppet från människor och leder eventuellt även till psykisk ohälsa, känsla av meningslöshet och beroendeframkallande läkemedel.

Om jag träffade en ung människa så skulle jag aldrig försöka påverka dem, eftersom alla teorier saknar bevis. Men jag skulle eventuellt säga att det vore bra mycket trevligare om det fanns en osynlig intelligens. Det skulle ju ge oss ett visst hopp iallafall.
På vilket sätt skulle en osynlig intelligens om vilket vi inte vet något annat än att den möjligen kan gett en första impuls till att skapa liv ge oss hopp? Varför skulle evolution och Big Bang leda till depression? Varför har någondera något att göra med vilken teori som är sann? Du har en del rätt underliga idéer.
Citera
2026-01-31, 14:04
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Jag måste få fråga 🙂

Hur kommer det sig att du tror på andar pga det där med ditt köksgolv när du har en så förnuftig syn på gud, jesus osv?

Egen erfarenget väger tungt. Och andevärlden behöver inte alls vara kopplad till gud eller jesus eller till någon specifik religion alls. Att existensen fortsätter bortom det fysiska är väl inte så långsökt med tanke på att energi är oförstörbar, den försvinner inte utan omvandlas bara. Betydligt mindre långsökt än en varelse som funnits alltid och som skapat hela universum men blir arg omman jobbar på helgerna.
En varelse så obegripligt mäktig borde inte bry sig om det, eller?
Hela det här sjuka konceptet med jesus död och syndernas förlåtelse är också något jag vänder mig emot. Den allsmäktige och evige guden kunde alltså inte finna förlåtelse utan att först ha ihjäl sin son/sig själv, beroende på vilken tolkning man anammar.
Gud i bibeln är en massmördare, en psykopat, och hans existens är så osannolik att den inte ens går att beräkna.
Citera
2026-01-31, 14:13
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Det stämmer inte, Jesus bytte ut ett evigt liv i himlen för att bli människa, trots att han visste att han skulle bli torterad och mördad av makthungriga människor, sedan återfick han det eviga livet i himlen.

Jaha, det gör ju inte saken bättre. Han var ca 30 år på jorden, vilken uppoffring. Sedan blev han gud i himlen igen i evighet. Jag är inte imponerad.

Om han inte blivit mördad av "makthungriga människor" så hade han inte kunnat "dö för våra synder" och då hade hela idebygget kapsejsat. Så hans död var ju nödvändig för att du skulle få fribiljett till himlen. Ja, inom den gängse kristendomen alltså. JV har ju en egen agenda.
Citera
2026-01-31, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allvetande21
Du har spytt ut dig 6 inlägg på 8 minuter, är du hög på knark din stackare?
Jag kan skriva och tänka snabbt, beklagar att du inte har den kapaciteten, är man lite trög så syns det ofta i lönekuvertet, beklagar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in