Citat:
Ursprungligen postat av
Xenonen
Tro du på din "God in the Gaps" och skulle vi i någon framtid lyckas komma upp med en detaljerad hypotes för hur livet kan ha uppstått är jag övertygad om att du snabbt skulle retirera till något annat, typ varför naturlagarna ser ut som de gör och hävda att det beror på din "osynliga intelligens".
Du är bara del av en process som pågått i tusentals år där gudarnas roll gradvis reducerats allteftersom vi fått bättre och bättre kunskap om hur naturen fungerar. Vi tror inte längre på en åskgud.
Liv är bara molekyler ihopsatta på ett komplicerat sätt, bara för att vi inte vet exakt hur det gick till när de första självreproducerande molekylerna (RNA?) kom till så behöver man inte som du helt godtyckligt hänvisa till någon sorts mirakel eller osynlig intelligens som vi inte vet något om. Det är motsatsen till vetenskap.
Jag har sedan första början sagt att jag är helt neutral och att allt är ett mysterium för mig. Jag vill hålla alla möjligheter öppna tills vi får ett svar.
Jag tycker dock att det är viktigt att påvisa att alla teorier kan tyckas obegripliga och leda till följdfrågor, eftersom ingen av oss har några svar. Det var vad jag sade från första början.
Till skillnad från vetenskapen så hjärntvättar inte jag unga människor med big bang och utvecklingsläran. Den tar bort hoppet från människor och leder eventuellt även till psykisk ohälsa, känsla av meningslöshet och beroendeframkallande läkemedel.
Om jag träffade en ung människa så skulle jag aldrig försöka påverka dem, eftersom alla teorier saknar bevis. Men jag skulle eventuellt säga att det vore bra mycket trevligare om det fanns en osynlig intelligens. Det skulle ju ge oss ett visst hopp iallafall.
Vi kommer nog inte längre än så här. Jag skulle gärna säga att det var kul att prata med dig, men det var det inte. Du är dryg, otrevlig och saknar förmåga att argumentera på ett objektivt sätt. Ett pojkliknande beteende som sagt.