2026-01-28, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anklagaren
Nej
Nej
Visste att det här var rätt tråd. Tack.
Citera
2026-01-29, 00:03
Medlem
AA har nu köpt bil. Dock utan dragkrok. men det ska monteras senare.

AI sammanfattar:
"Denna källa utgörs av ett transkriberat videoklipp från kanalen ”Livet som arbetsfri miljonär”, där Joakim delar med sig av sina senaste investeringar i livskvalitet. Han förklarar hur han nyligen har köpt en Kawasaki-vattenskoter och en Peugeot 207 CC för att förverkliga sommarens planer tillsammans med sin dotter.

Valet av en cabriolet var medvetet för att underlätta backning med släp samt för att matcha fordonens färger, vilket var ett önskemål från dottern. Joakim betonar vikten av att ta tag i sina drömmar innan det är för sent och redovisar öppet projektets totala kostnader på cirka 175 000 kronor.

Framöver planerar duon att ta de nödvändiga förarbevisen för att kunna ge sig ut på sjön så snart vädret tillåter. Syftet med videon är att inspirera andra till att prioritera personlig glädje och meningsfulla aktiviteter med familjen."

AI kommenterar
Det är svårt att inte imponeras av logiken bakom att köpa en sjätte bil enbart för att man inte vill "förstöra" de fem befintliga med en dragkrok. Att valet föll på en Peugeot 207 CC för att få bättre sikt vid backning är ju en kreativ lösning, även om det innebär att man får nöja sig med ett bagageutrymme som knappt rymmer två tennisrack när taket är nere.

Det krävs också en hel del optimistiskt mod – eller kanske bara ett liv som "arbetsfri miljonär" – för att investera 175 000 kronor i ett vattenskoterprojekt innan man ens har provat på att köra en. Men som det nämns i källorna: matchningen mellan den svarta bilen och den svartgröna Kawasakin är givetvis prioriterad, och har man dessutom ett baksäte som endast passar "personer utan ben" eller en välmående katt, så vet man att man har hittat rätt. Vi får väl hoppas att intresset för vattenskoter är lika djupt som plånboken när det väl bär ut på "böljan blå"
Citera
2026-01-29, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Angående gårdagens kursrusning på runt 10%, som i och försig inte räckte ens till att ta igen de senaste 14 dagarnas nedgång, så undrar man ju hur ABG Sundal Collier kom fram till just 30 kr.

Kollar man deras förra köprekomendation från juli 2023 så rekade de köp med riktkursen 120 kr då när kursen var runt 80-90 kr.

Lyssnade man på det köprådet så gjorde man en urusel affär och ångrar sig garanterat nu.

Noterar att kursen dalar en aning idag och fortfarande ligger lägre än för 14 dagar sedan, men så är jag ju Flashbacks största baissare också.

AA fokusersr enbart på uppgångar och att aktien stigit 30% sedan botten, han ägnar inte en tanke på hur mycket ham ligger back i aktien totalt och vad han har för GAV, en relevant fråga eftetsom AA köper altierna för att äga dem en lång tid.

Hans jätteinnehav i Hexatronic använder han som säkerhet för att låna till löpande utgifter, detta till en ränta på runt 6%. Man kan ju fundera på hur länge detta kan rulla på om inte den häpnadsväckande kursutveckling han förväntar sig inträffar snart.

Och vart tog tjommen vägen som 100% säkert meddelade att Hexatronic skulle gå över 30 kr nu i januari?

AA är typexemplet på en person som gift sig med en aktie och är helt förblindad, det finns och fans oändligt mycket bättre och stabilare aktier att satsa på än Hexatronic.
Han kan ju faktiskt bli ett typexempel på hur lätt det är att rent psykologiskt bli fäst vid ett tankesätt eller en aktie samt få lite hybris i sin egen lilla värld. Då kan han ju ändå tjäna som en lärdom hur det kan bli och vad man kan undvika som en nybörjare. Även fast han ändå kan hitta vissa guldkorn här och där?
Citera
2026-01-29, 14:49
Medlem
Ytterligare en aktie i AAs favoritportfölj Surdegsportföljen rasar. AA köpte in Lyko på 119,40 med målkurs 179,40. Den rasar idag med ca 17% och handlas just nu kring 94kr. Vi får väl se om AA även kommer att ge den aktien beteckningen "skitaktie". Den ärofyllda utmärkelsen har ju 4 av 7 innehav i Surdegsportföljen fått. Oklart varför AA valt de aktierna och rekommenderar ALLA att följa den portföljen?
Citera
2026-01-29, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enuddafigur
Ytterligare en aktie i AAs favoritportfölj Surdegsportföljen rasar. AA köpte in Lyko på 119,40 med målkurs 179,40. Den rasar idag med ca 17% och handlas just nu kring 94kr. Vi får väl se om AA även kommer att ge den aktien beteckningen "skitaktie". Den ärofyllda utmärkelsen har ju 4 av 7 innehav i Surdegsportföljen fått. Oklart varför AA valt de aktierna och rekommenderar ALLA att följa den portföljen?

Det är vågat av AA att rekommendera alla att följa en portfölj med ett litet antal högriskaktier. Det får mig att tänka på vad forskningen säger om att de flesta aktier faktiskt går dåligt.

AI sammanfattar:

Vad säger forskningen?
Ett ofta citerat resultat (t.ex. från Hendrik Bessembinder):
I USA 1926–2016:
Ca 4 % av alla aktier stod för hela nettotillskottet av värde över statsskuldväxlar.
Runt 60 % av aktierna gav sämre avkastning än riskfri ränta.
Många aktier gick i konkurs eller avnoterades med förlust.
Liknande mönster har observerats på andra utvecklade börser.
Citera
2026-01-30, 13:18
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enuddafigur
Nimbus, en av de sk skitaktierna i surdegsportföljen - den portfölj som AA rekommenderar ALLA att följa rusar idag. Den handlas just nu kring 13,75 efter en uppgång på ca 25%.

AA tog dock in aktien på 18,82, den har sedan rasat men är möjligen på väg upp igen. Målkurs 28,32 - där säljer AA enligt portföljens regelverk.

Har AA någon annan "analys" någonsin än att aktier som rasat mucket på kort tid väldigt snart kommer rusa lika mycket och fort som de rasade?

Ta Hexatronic till exempel, har de intjäning och säkrade kontrakt som motiverar en kurs över 30 kr? Svar nej, så ligger ju kursen där den gör också.

Rapporten lär knappast ändra på det. Det räcker inte med ledningens visioner, det måste till inkomster och långa kontrakt.

Har de ens råd att expandera utan nyemission.
Blir det nyemission så konkar AA.
Citera
2026-01-30, 18:14
Medlem
Fackmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StayFrosty-SWE
Det är väl upp till var och en. Jag är bara här för jag tycker att ni är fel ute i er kritik mot AA. Jag har redan haft rätt med att hexatronic går bra, + 40% senaste månaden och ytterligare 50% inom 20 dagar är väntat. Ni gör som ni vill med den informationen.

Nu har dedär 20 dagarna blivit 30 dagar och jag som tog dig på orden och skrapade ihop 12.000 kr som jag investerade i Hexatronic ligger nu på minus långt efter att rusningen med 50% skulle ägt rum!

Du hade således helt fel.
Citera
2026-01-30, 18:17
Medlem
Fackmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StayFrosty-SWE
Diskuterar man AA så innebär det också att man diskuterar hans största innehav, Hexatronic. Ni har inte lyckats övertyga mig om att det är en dålig investering,, jag har har + 38 % sedan köpet i mitten på november. Det finns mer att hämta och som jag skrivit tidigare är min målkurs 65 kr. 50 kr inom 14 dagar, ni gör som ni vill men den infon.

Fast nu har det ju gått långt mer än 14 dagar och kursen har uppenbarligen inte nått 50kr, faktiskt inte ens halvvägs.

#minbastaaffar
Citera
2026-01-31, 08:28
Medlem
RobertSmiths avatar
Här kommer min gissning hur veckan har gått för AA exkl. 7.5% i andra innehav.
Jag har tagit med att dollarn tappat 0.34% under veckan

AMD (24%) = -8.84%
NVIDIA (16%) = 1.84%
Hexan (53%) = 6.15% exkl. TJP o Buffert

Baserat på AA:s tre största innehav och en hävstång på 2.39 är min gissning att EK har ökat med 34K (3.17%).
Nytt EK (inkl. 150K i blacolån 19/11-25) 1102K.
OBS! Lite oklart när det gäller hävstången pga 41K i diff för skulden f.g vecka.

Minst lika intressant som att hålla koll på EK är se vad som hänt med belåningen.
1) Räntan (8K-9K) för belåningen borde ha adderas denna vecka?
2) Har AA justerat diffen på 41K?
3) Använde AA bankomaten vid köp av Cab + dragkrok?
4) Behövde AA ta ut mer från bankomaten för att täcka räntor och amorteringar på blanco och huslån?

Har sedan i november trackat antal betalande medlemmar på AA:s patreon
Max: 158 betalande
Min: 147 betalande
Just nu:149 betalande, 10 140 SEK/månad
Baserat på en faktor 2.35 för YT intäkter så uppskattar jag intäkterna totalt till ish 33.8K vilket medför ca 21K i lön efter arbetsgivaravgifter och skatt, dvs avsevärt mindre än de ca 50K som AA behöver bidra med varje månad för att täcka klanens utgifter.
Citera
2026-01-31, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobertSmith
4) Behövde AA ta ut mer från bankomaten för att täcka räntor och amorteringar på blanco och huslån?
Tack för dina beräkningar.
I någon video berättade AA att han i december köpte en sänf med kreditkort. 18k. Detta för att fylla upp i det rum dottern lämnat.
Endera tar han ut dessa 18k från bankomaten eller så betalar han kreditkortsränta som ligger i häradet 20%.
Citera
2026-01-31, 15:54
Medlem
Hänger inte med riktigt längre, är det någon som kan förklara varför blancolånet på 150k fortfarande är en del av EK?

Vad jag förstått är vattenskoter och dragbil inköpta för de pengarna och lånet skulle ju bara parkeras i EK i väntan på affär, vilket AA gjorde väldigt tydligt när han lånade pengarna? Vad är det här för mygel?
Citera
2026-01-31, 16:03
Medlem
RobertSmiths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Garak69
Hänger inte med riktigt längre, är det någon som kan förklara varför blancolånet på 150k fortfarande är en del av EK?

Vad jag förstått är vattenskoter och dragbil inköpta för de pengarna och lånet skulle ju bara parkeras i EK i väntan på affär, vilket AA gjorde väldigt tydligt när han lånade pengarna? Vad är det här för mygel?
Istället för att minska EK med 150K enl. plan så valde AA att öka belåningen med 100K för att köpa vattenskotern. Och som den lånetorsk AA är, har han troligen ökat belåningen med ytterligare minst 75K för att köpa en Cab + dragkrok, svaret kommer imorgon...

150K från blancolånet som var tänkt att vara temporär del av EK är nu troligen permanent. AA förmår inte sälja något av sina innehav speciellt inte efter att (en sista gång?) lyckats övertala en ockerbank att låna ut pengar... Ränta betyder ingenting för en börsgud som AA
Senast redigerad av RobertSmith 2026-01-31 kl. 16:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in