2026-01-31, 09:10
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Det skulle vara glädjande om religiösa föreställningar och vetenskapliga föreställningar kunde närma sig varandra.

Uppenbarligen har planeten funnits mycket länge. I isborrningar på Antarktis räknar man årsringar nästan en miljon år bakåt i tiden. Och med mer anstrakta metoder mäter man miljarder år bakåt. Etc.

Uppenbarligen pågår evolutionen ständigt för dagens arter är annorlunda än forna arter.

Uppenbarligen vet vi inte allting och det finns observationer som tyder på att vi har besök av mäktiga varelser.

Uppenbarligen säger vetenskapen ingenting om en skapande vilja. Och det finns människor som har information om dennes vilja.

Det finns sånt som vi kan övertyga oss om genom bevis och det finns sånt som åtminstoner för tillfället är bortom vår förmåga att undersöka och bevisa. Man behöver varken tro på experters bevis eller allmänhetens observationer fullt ut, men det är otillräckligt att låta sig styras av sina privata önskningar.

Enligt mig gör alla västerlänningar samma fel och betraktar människor som biologiska varelser. Men vi är personer inte muskler och hjärna. Vi har har kroppar men är inte kroppar.

Också kristna tänker att Gud skapade människokroppar, men vad han skapade var kanske personer, personer som Adam och Eva? Via kropparna är vi fruktsamma och föder kroppar till andra personer. Det kan t.o.m. vara så att många av oss inte upplever världen på annat sätt än via våra sinnen medan andra också upplever en andlig värld och att nästan alla upplevde denna andliga värld innan civilisationerna.

Tanken att vi är fjättrade vid vad vi upplever via våra kroppsliga sinnen är träffande lik spelare som är bundna vid videospelvärdar de inte lämnar innan spelet är slut.
Senast redigerad av AskMeAboutJesus 2026-01-31 kl. 09:15.
Citera
2026-01-31, 09:39
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Prisad vare vår herre jesus kristus som gav sitt liv för att rädda oss och kom tillbaka efter 3 dagar för att vittna om guds storhet och nåd.

Tack också för att du skapade åsnor och hästar så att particulum kunde förstå hur din plan förverkligas på jorden och förlåt honom för hans åsnelika envishet.

Gav sitt liv, verkligen? Var det inte så att han bytte ut det mot ett liv i evighet i himlen?
Vad är tre dagars död mot en evighet i himlen? Knappast ett offer. Snarare en deal alla skulle ta.
Citera
2026-01-31, 10:05
Medlem
Link04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Gav sitt liv, verkligen? Var det inte så att han bytte ut det mot ett liv i evighet i himlen?
Vad är tre dagars död mot en evighet i himlen? Knappast ett offer. Snarare en deal alla skulle ta.

Jag måste få fråga 🙂

Hur kommer det sig att du tror på andar pga det där med ditt köksgolv när du har en så förnuftig syn på gud, jesus osv?
Citera
2026-01-31, 10:19
Medlem
Citat:

Det stämmer inte, Jesus bytte ut ett evigt liv i himlen för att bli människa, trots att han visste att han skulle bli torterad och mördad av makthungriga människor, sedan återfick han det eviga livet i himlen.

Återigen visar du ditt ointresse av att ta reda på vad som står i bibeln, som du uttryckte det:

Citat:
Jag skiter i vad det står i bibeln.

Ohederligt av dig att ens diskutera vad som står i bibeln, du är bara intresserad av att smutskasta bibeln.
Citera
2026-01-31, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Jag måste få fråga 🙂

Hur kommer det sig att du tror på andar pga det där med ditt köksgolv när du har en så förnuftig syn på gud, jesus osv?

Så han tror på andar? Det skulle förklara saker och ting, demoner kan förstöra liv. Kan du ge en länk till detta inlägg?
Citera
2026-01-31, 10:45
Avstängd
TwoThousands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Så han tror på andar? Det skulle förklara saker och ting, demoner kan förstöra liv. Kan du ge en länk till detta inlägg?

Sataniska bestialiska demoniska väsen visar ingen nåd, tror att han fejkar det.
Citera
2026-01-31, 11:00
Medlem
Link04s avatar
Det här är intressant

https://sv.wikipedia.org/wiki/Religion_och_schizofreni
Citera
2026-01-31, 11:02
Avstängd
TwoThousands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Det här är intressant

https://sv.wikipedia.org/wiki/Religion_och_schizofreni

Försöker du vara rolig eller? Vill du att sätter ett ande väsen på dig? Du kommer att bli religiös av det!
Citera
2026-01-31, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
Man kan i strikt mening aldrig helt separera vetenskapliga metoder från vetenskapsmannens kognitiva förutsättningar. Inte ens Einstein förmådde fullt ut acceptera kvantmekaniken, bland annat på grund av dess inneboende slumpmässighet.

Vetenskapsmän lyder således inte enbart under sin förståelse och förmåga att tillämpa metodologin, utan också under sina kognitiva begränsningar, subjektiva biaser och perceptuella ramar. Dessa faktorer kommer ofrånkomligen alltid att återspeglas i vetenskapens utveckling.

Jag anser att en klok åtanke för den som är vetenskapligt lagd är att aldrig betrakta vetenskapen som en auktoritär eller självständig entitet. Begreppet ”vetenskapen” används ofta som en form av auktoritet, nästan som om det hade ett eget liv. I verkligheten är det alltid människor, med alla sina styrkor, brister och misstag, som ligger bakom forskningen och dess resultat.

Men det gäller alla, även de som är troende. Att kunna studera och förstå verkligheten effektivt handlar minst lika mycket om att tillämpa rätt metoder som om att förstå sina egna kognitiva begränsningar. Är man förblindad av det man inte förstår eller inte kan förstå, leder det oundvikligen till analytiska problem.

Jo du har givetvis 100% rätt i att man skall vara objektiv och beredd att ändra sig när man gör nya upptäckter. Det gäller självklart alla teorier.

Men något har uppenbarligen gått snett i det här landet och den här delen av världen. Det tror jag du måste hålla med mig om? Barn redan i relativt tidig ålder blir hjärntvättade med "big bang" och utvecklingsläran. Ungdomar tror att detta är ett faktum, utan att de flesta egentligen har ifrågasatt dessa läror. De följer bara med strömmen.

Följden blir också att vi tar ifrån ungdomarna hoppet, eftersom big bang och utvecklingsläran är "döda" läror. De ger inget hopp alls. Kan detta ha att göra med att vi har så mycket psyksjuka människor i den här delen av världen, som sitter och käkar beroendeframkallande piller? Många tycker att detta livet är ett helvete och de har inget hopp om något bättre heller.

När man besöker länder i andra delar av världen, där människor är troende, så har man inte samma känsla av att de är olyckliga och uppgivna. De har givetvis andra problem, men det är långt färre psyksjuka i dessa länder. Skall erkänna att jag har inga bevis för detta, men bara en känsla man har när man är ute och reser och pratar med människor där.

Sen finns det givetvis massor av nackdelar med religion. Dessa känner vi bägge till. Tror inte jag behöver nämna dem. Men just hoppet tycker jag är synd att ungdomar förlorar per automatik bl:a i vårt land. Och att de få som tänker utanför "evolutionsbubblan" ofta blir mobbade och utstötta. De vågar helt enkelt inte vara troende.
Senast redigerad av JohnFitzgerald99 2026-01-31 kl. 11:08.
Citera
2026-01-31, 11:24
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsjohansson
Scientister och ateister som Dawkins mfl. låtsas och insinuerar att evolutionen löser problemet med livets uppkomst men det gör evolutionen inte för den första organismen som inte har några föregångare måste komma någonstans ifrån.
Det har jag aldrig sett. Dom gör precis samma sak som jag. Dom förklarar evolution för stackars obildade satar som inte begriper bättre. Att det kommer in idioter som du och blandar in ovidkommande saker är inte mitt fel och det är inte deras fel heller.
Om du slutar bete dig som en idiot så kommer du nog börja märka att världen runt omkring dig ser mycket bättre ut.
Citera
2026-01-31, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Det har jag aldrig sett. Dom gör precis samma sak som jag. Dom förklarar evolution för stackars obildade satar som inte begriper bättre. Att det kommer in idioter som du och blandar in ovidkommande saker är inte mitt fel och det är inte deras fel heller.
Om du slutar bete dig som en idiot så kommer du nog börja märka att världen runt omkring dig ser mycket bättre ut.

Dessa diskussioner och denna handlar inte biologi utan om religion. Anledningen att prata om evolutionen från första början i samband med en diskussion om religion är att det ska ersätta föreställningen om intelligent design vilket det inte gör.

Typer som du är ganska lustiga när ni tror att ni i er arrogans tror att är förståndiga och har någon sorts legitiitet att slänga förolämpningar omkring er.
Citera
2026-01-31, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Och jag tycker det är rimligare att tala om evolution vilken vi vet mer om, så där tog diskussionen stopp.

Jag skrev ju att jag skulle återkomma till dem. Börjar du bli desperat? Jag förstår i och för sig att detta med abiogenes är pinsamt för "vetenskapen" och att man vill sopa detta under mattan.

Skulle dock vilja stanna kvar vid dessa frågor och angripa ditt sätt att upprepa det här med "magi". När det gäller det osynliga alternativet med en skapelse, väljer du alltså att kalla detta för magi. Medan du vill kalla abiogenes för en "möjlighet".

Är det inte i själva verket så att magi är något vi inte kan förklara? Det borde väl egentligen vara själva definitionen om vi skall vara ärliga? Och vetenskapen kan som sagt inte förklara hur en cell blir till. Ännu mindre tillverka den. En stad i miniatyr alltså. Och med DNA, världens mest avancerade kodsystem. Hur kan då inte detta vara magi fram tills dess vi får en förklaring till hur allt gick till?

Sen tycker jag att du för din egen skull bör vara mer objektiv när det gäller "det osynliga". Om du sätter dig ned och funderar en stund så finns det ju massor av osynliga företeelser som vi människor erkänner och som faktiskt är mätbara också. Vi har gravitation, magnetism, radioaktivitet, ultraviolett ljus, wifi-vågor, luften vi andas, vinden, ljudvågor, tryckvågor osv. Även tiden är osynlig. Den tickar på och är mätbar, även om vi människor har hittat på begreppet. Alla dessa företeelser är som sagt mätbara och vi kan se effekterna av dem.

Nu kan vi inte se, greppa eller mäta den osynliga intelligens som eventuellt skulle ha skapat allt. Men är detta ett "bevis" eller ens ett argument för att det inte skulle vara möjligt? Nej, tvärtom. Alla dessa osynliga företeelser som vi erkänner visar ju att allt är möjligt i det osynliga.

Istället för att likt en tjurig och envis liten pojke sitta och avfärda det ena alternativet som magi på ett nedlåtande sätt, borde du alltså bli mer objektiv. För din egen skull som sagt. Ditt sätt att argumentera och bete dig just nu är nere på väldigt låga nivåer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in