2026-01-27, 07:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
Snällla bara sluta nu, det står klart och tydligt att evolution är efter att det finns liv, varför sitter du och skriver här när du inte ens vet vad du skriver om 🙄

Du har spytt ut dig 6 inlägg på 8 minuter, är du hög på knark din stackare?
Senast redigerad av allvetande21 2026-01-27 kl. 07:43.
Citera
2026-01-27, 07:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bellanbob
Tråden verkar handla mer om guds varande eller inte varande än om kristendom/religion vs ateism.

För mig är det uppenbart att alla religioner är uppkomna för att förklara det obegripliga och för att kontrollera och hålla samman folk. Att kristendomen eller någon annan religion skulle ha rätt i sin tolkning är osannolikt.

Dessutom, varför skulle gud bry sig på sån detaljnivå som vad man äter och hur man klär sig eller vad man gör på söndagar? Religion har ganska lite med gud att göra.

Vi vet antagligen väldigt lite om verkligheten. Det är möjligt att det finns någon form av gud. Frågan är om det spelar någon roll.

Visst är det så, religion är en kontrollmekanism skapad av människan.
Citera
2026-01-27, 07:43
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Snällla bara sluta nu, det står klart och tydligt att evolution är efter att det finns liv, varför sitter du och skriver här när du inte ens vet vad du skriver om 🙄

Nu är det faktiskt du som är ute och svamlar. Dessutom om nånting som är helt irrelevant för ämnet.

Ifall du nu inte är på väg tillbaka till 1800-talets "apdiskussion" i nåt underligt försök att hävda "kreationism".
Citera
2026-01-27, 07:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnFitzgerald99
Å andra sidan har ju "läran om slumpen" också blivit en form av indoktrinering. Barn och ungdomar tror på den i de delar av världen där den lärs ut i skolorna. Inte för att de har några bevis för den (finns inga), utan för att deras omgivning tror på den.

Vad är ”läran om slumpen” för något?
Citera
2026-01-27, 07:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
I den här tråden debatterar vi alla för våra åskådningar. Det är alltså inte en tråd där kristna kommer med diverse påståenden som ateister dementerar, nödvändigtvis, vilket är ungefär det enda som skiljer den från andra redan existerande trådar på forumet.

Men ateism är ju inte en livsåskådning. Bevisbördan ligger på er som hävdar att kristendomen är sann.
Citera
2026-01-27, 08:05
Medlem
Citat:
Du har ju hittat på en egen förklaring och betydelse av dag 4 😂 läsförståelse är inte allltid så lätt tydligen

Nej, tvärtom så återger jag exakt det som står skrivet, nämligen att solen skapades på dag 4. ”Tolkandet” och efterrationaliserandet för att få en tusentals år gammal text som helt uppenbart innehåller felaktigheter att stämma överens verkligheten, är inget jag behöver ägna mig åt.
Vill du hävda att ”växterna skapas på dag 3 och solen på dag 4” betyder något helt annat än det som står, så är det du som har bevisbördan.
Citera
2026-01-27, 08:07
Medlem
Citat:
Så det är ingen intelligens som skapat livet, har det skapats sig själv och hur gick det till?

Vi vet för närvarande inte hur det har gått till. Och detta betyder inte att det blir legitimt att köra med med ”god of the gaps”, det var min poäng.
Magi blir inte automatiskt förklaringen bara för att vi inte har ett svar.
Citera
2026-01-27, 08:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Nog för att religionerna har dåligt inflytande men din antireligion har noll förutsättning att bli bättre än religion. Ska människor bara få tänka som dig?

Å nej, människor ska få tänka själva enligt dig din religiösa dåre, vad kan hända då?
Citera
2026-01-27, 08:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Jag bevisar något genom studier, länkar, dokumentation. Du ska nu motbevisa. Jag hävdade inte, jag bevisade.

Nej, det gör du inte. Du länkar dels till hemsidor som inte har någonting med vetenskap att göra, som indefenseofthecross.com men framförallt tar du upp exempel på fenomen (så som nära-döden-upplevelser) och helt utan några belägg eller argument påstår att de bevisar dina personliga religiösa föreställningar. Du svarar inte heller på kritiken du får gällande dina slutsatser, utan ignorerar och bara fortsätter att hävda att din religion är vetenskapligt bevisad.

Här har du min kritik på det du skriver om nära-döden-upplevelser som du inte har svarat på:
(FB) Ateister vs kristna debatt
(FB) Ateister vs kristna debatt
Citera
2026-01-27, 08:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tickelitu
Vad är ”läran om slumpen” för något?

Sluta knarka är mitt tips till dig.
Citera
2026-01-27, 08:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tickelitu
Men ateism är ju inte en livsåskådning. Bevisbördan ligger på er som hävdar att kristendomen är sann.

Eftersom de flesta ateister tror att livet uppstått av sig självt, med hjälp av slumpen, så blir det indirekt också en livsåskådning. Dessutom lärs detta ut bl:a i svenska skolor och därmed blir bevisbördan väldigt hög just här i Sverige.
Citera
2026-01-27, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnFitzgerald99
Eftersom de flesta ateister tror att livet uppstått av sig självt, med hjälp av slumpen, så blir det indirekt också en livsåskådning. Dessutom lärs detta ut bl:a i svenska skolor och därmed blir bevisbördan väldigt hög just här i Sverige.

Frågorna förskjuts bara allt längre bort med religionerna. Man svarar att Gud har skapat livet. Men sen då? Vem har skapat Gud? Samma problematik där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in