Citat:
Ursprungligen postat av
mashturabi
Vad menar du med att tröskeln för vad som anses vara oro sänks? Mig veterligen har ingen lagtext eller liknande ändrats. Jag har anmälningsplikt i mitt yrke inom hälso- och sjukvården och det är väldigt tydligt att vi alltid ska göra en orosanmälan om vi vet eller har misstanke om att ett barn far illa, sedan är det upp till sociala myndigheter att utreda vår oro.
Tröskeln har inte sänkts, men fler ska anmäla oro. Men frågan är om det verkligen blir bättre för barnen givet hur illa det är ställt med hur socialtjänsten utreder oro och behandlar barnfamiljer.
Citat:
Ursprungligen postat av
mashturabi
Jag personligen hade också agerat på de uppgifter barnmorskan hade vid sin orosanmälan. Att kvinnan inte förstod att hon var gravid förrän extremt (!) sent och hade en rörig social situation med två inblandade partners hade i sig räckt för att känna oro för barnet och upprätta en orosanmälan. Det verkar ha blivit ett olyckligt fokus på IF-diagnosens vara eller icke vara - kanske bidrog den till att vårdpersonalen kände oro i början, men den är knappast hela grunden till omhändertagandet.
Ja men hur hjälper det mamman att ta barnet ifrån henne, utan några egentliga bevis på att barnet riskerar att fara illa
Citat:
Ursprungligen postat av
mashturabi
Dokumentärer som den här spär på vissa gruppers uppfattning om att barn i Sverige omhändertas lättvindigt, vilket absolut inte är sant.
Det är absolut sant och frågan varför personer som du sitter och ljuger offentligt om detta. Faktum är att ca 1 av 20 barn placeras under sin uppväxt. Ja de flesta placeras "frivilligt", men ofta under hot om LVU Det kostar miljarder för samhället miljarder och aktuell forskning visar att själva placeringen gör det VÄRRE för barnet och att det ökar risken för kriminalitet och förtida död kraftigt. Om det inte vore vanligt skulle det inte vara en miljardindustri detta. Det är en enorm apparat som är igång när det gäller placeringar av barn och sett ur ett internationellt perspektiv är det extrema proportioner.
Citat:
Ursprungligen postat av
mashturabi
Tycker också det är märkligt att en socionomtant med kopplingar till Epoch Times som föreslår att familjen ska gömma sig utomlands helt okritiskt ses som någon sorts auktoritet på ämnet.
Hon har ju dessvärre helt rätt och det har att göra med socialtjänstens prestige som hon mycket väl är väl bevandrad med. Har de tagit ett barn, så ligger även nästa barn pyrt till. För tänk om det visar sig att mamman kan ta hand om sitt barn. Då har ju socialtjänsten haft fel med det första barnet och de tål inte att ha fel. Så för att slippa chansa så kommer de även att ta hennes nästa barn, på slentrianmässiga skäl och "oro".