Citat:
Ursprungligen postat av
particulum1
Jag har full förståelse för att det är så. Det kan sannolikt förklaras av flera samverkande faktorer.
1. För det första råder det, enligt den positivistiska vetenskapliga metoden, en betydande avsaknad av empiriska belägg för Guds existens som skapare av universum.
2. För det andra har religiösa institutioner genom historien varit involverade i omfattande krig, förtryck och periodvis även intagit uttalat anti-vetenskapliga positioner. Ett ofta anfört exempel är motståndet mot den heliocentriska modellen av solsystemet när den började vinna acceptans i väst, i kontrast till den geocentriska modellen, där individer förföljdes och i vissa fall avrättades för att ha studerat och försvarat den framväxande förståelsen.
3. För det tredje rör det en djup psykologisk aspekt, då det är ett ifrågasättande en fundamental verklighetsuppfattning.
4. För det fjärde finns sannolikt även en politisk dimension, särskilt i relation till sekularismen, där relationen mellan kyrka och stat har omförhandlats och i stor utsträckning separerats. Vilket har varit gynnsamt för att motverka religiöst maktmissbruk, antagligen inte något man vill som ateist riskera att återvända till.
1. Falskt, fine tuning-theory, abiogenesis, vissa delar av evolutionär biologi talar för guds existens. Fast de forskare som talar på detta sätt brukar ofta bli attackerade och kallade "pseudoscientists". I många fall blir dom av med jobbet.
Där har vi förtryck av ateister.
2. Falskt. Så här säger chatGPT:
"Short answer: there’s no solid historical evidence that anyone was executed specifically for advocating heliocentrism."
Det finns en myt att copernicus blev avrättad(eller var det torterad?) för detta, men det är en myt som hittats på av ateister för att underminera kyrkan. Även galileo-historien är grovt överdriven.
Kyrkan har aldrig varit anti-vetenskaplig, det är bara ateister som hittat på det. I själva verket var det kristna som grundade den moderna forskningen.
Finns fler saker som ateister hittat på för att få kyrkan att se dålig ut också, som att den lärde ut att jorden var platt. Helt falskt, och medvetet påhittat.
3. Så är det nog. Jag tror inte någon är perfekt och denna aspekt finns hos båda sidor.
Men jag måste säga att ateister som har attityden "jag tror inte på religion och sagor, jag tror på vetenskap" är riktigt påfrestande.
4. Frågan är om sekularitet faktiskt hjälper samhället. Kolla hur det gick i kommunistiska soviet, maos kina och nazityskland. Alla tre sekulära samhällen. Jag skulle inte säga att europa just nu mår särskilt bra trots all sekularitet.
Att kristendom har lett till krig håller jag inte med om heller.