2026-01-31, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Du lägger lika stor vikt vid ovetenskapliga youtubelänkar som vid studier av välkända forskare.

Jag förstår.
Jag lägger ingen vikt alls vid sagor, tomtar & troll eller ren vidskeplighet.

Era töntiga, påhittade förklaringar om varför vi ska bränna häxor, offra får, bygga tempel eller leta monster under sängen hör hemma på historiens skräphög. Det har ingenting med "välkända forskare" eller vetenskaplig konsensus att göra.

Att du inte ser skillnad på vetenskap och gamla myter är ditt problem, inte mitt. Försök inte legitimera dina hjärnspöken genom att kalla dem forskning.
Citera
2026-01-31, 00:51
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
På sätt och vis är det lite komiskt för jag gestaltar antagligen i praktiken raka motsatsen. Just i sammanhanget att nå förståelse eller insikt om det "absoluta" verkar det krävas ett fullständigt omfamnande och integrerande av det absoluta tvivlet, där varken tro eller vetskap tar sin plats, för att överhuvudtaget orsaka förutsättning att närma sig det absoluta (eller "gud" om du vill kalla det det).
Funkar en bit att gå den vägen. Själen vet ju saker när den inget vet.
Citera
2026-01-31, 00:52
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Det är helt meningslöst när det inte alls motiveras varför detta skulle vara ett troligt svar, det är ju bara ett påhitt.
Det finns hela forskningspapper och studier där allt detta finns i detalj, allt det vetenskapliga. Tror det till och med finns om du klickar på länken.

Jag börjar bli lite trött på att skriva med dig för att vara ärlig, det känns som om det bara runt i cirklar.
Citera
2026-01-31, 00:53
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slipperyslope
Jag lägger ingen vikt alls vid sagor, tomtar & troll eller ren vidskeplighet.

Era töntiga, påhittade förklaringar om varför vi ska bränna häxor, offra får, bygga tempel eller leta monster under sängen hör hemma på historiens skräphög. Det har ingenting med "välkända forskare" eller vetenskaplig konsensus att göra.

Att du inte ser skillnad på vetenskap och gamla myter är ditt problem, inte mitt. Försök inte legitimera dina hjärnspöken genom att kalla dem forskning.
Helt ok om du ratar vetenskap du inte gillar, men det blir omöjligt att ta dig på allvar när du är intellektuellt ohederlig.
Citera
2026-01-31, 00:56
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
På sätt och vis är det lite komiskt för jag gestaltar antagligen i praktiken raka motsatsen. Just i sammanhanget att nå förståelse eller insikt om det "absoluta" verkar det krävas ett fullständigt omfamnande och integrerande av det absoluta tvivlet, där varken tro eller vetskap tar sin plats, för att överhuvudtaget orsaka förutsättning att närma sig det absoluta (eller "gud" om du vill kalla det det).
Jag har lite svårt att tolka detta, har läst igenom texten 10+ gånger nu.

Ja, tro kan vara ett missledande ord eftersom många kristna inte ser det som tro.
Det är hela poängen, vill du följa gud så finns det tillräckligt med bevis för att inte behöva känna tvivel, vill du inte följa gud så kan man övertala sig själv till precis vad som helst.
Citera
2026-01-31, 00:57
Medlem
Citat:
Helt ok om du ratar vetenskap du inte gillar, men det blir omöjligt att ta dig på allvar när du är intellektuellt ohederlig.
Det är inte en fråga om att gilla eller ogilla, det är en fråga om vad som är sant.

Charlataner som poserar som vetenskapsmän (vilket det finns gott om i religiösa organisationer) är inte värda att lägga ett uns vikt vid. De har en agenda.

Riktig vetenskap bygger på evidens, inte på att försöka bekräfta en 2000 år gammal sagobok. Jag lutar mig mot den vetenskapliga konsensusen, inte på religiösa särintressen.
Citera
2026-01-31, 00:59
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Funkar en bit att gå den vägen. Själen vet ju saker när den inget vet.
Och inget tror, inte ens på själen. Man måste ’offra’ sådana koncept också. Att ha en själ innebär en separation, och att ens betrakta sig som ett jag är likadant. Man måste nedmontera hela sin konceptuella självuppfattning, varken veta eller tro vem eller vad man är, först då kan man bli "ett med alltet".
Citera
2026-01-31, 01:01
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Och inget tror, inte ens på själen. Man måste ’offra’ sådana koncept också. Att ha en själ innebär en separation, och att ens betrakta sig som ett jag är likadant. Man måste nedmontera hela sin konceptuella självuppfattning, varken veta eller tro vem eller vad man är, först då kan man bli "ett med alltet".
Jag har svårt att avgöra om du är galen eller ett geni.
Citera
2026-01-31, 01:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Det finns hela forskningspapper och studier där allt detta finns i detalj, allt det vetenskapliga. Tror det till och med finns om du klickar på länken.

Jag börjar bli lite trött på att skriva med dig för att vara ärlig, det känns som om det bara runt i cirklar.
När andra i tråden har synat dina källor visade det ju sig snabbt att du ljög. Du hade inte ett gäng kärnfysiker som källa, det var överhuvudtaget inte fysiker. Så varför ska jag nu tro dig om ospecificerade forskningsrapporter? Är ditt oärliga uppförande här verkligen godkänt av Jesus? Jag trodde att budskapet var att ni kristna skulle vara rättfärdiga och då ska man väl tala sanning till att börja med. Du ska inte "bära falsk vittnesbörd mot din nästa", står det väl i era budord?
Citera
2026-01-31, 01:10
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
När andra i tråden har synat dina källor visade det ju sig snabbt att du ljög. Du hade inte ett gäng kärnfysiker som källa, det var överhuvudtaget inte fysiker. Så varför ska jag nu tro dig om ospecificerade forskningsrapporter? Är ditt oärliga uppförande här verkligen godkänt av Jesus? Jag trodde att budskapet var att ni kristna skulle vara rättfärdiga och då ska man väl tala sanning till att börja med. Du ska inte "bära falsk vittnesbörd mot din nästa", står det väl i era budord?
Vad jag vill minnas så var det en kemist här i tråden som påpekade strålningens dödlighet, och hur det skulle blivit ett problem.

Han sa aldrig att strålningen inte kunde skapa bilden, och inte heller gav han någon källa till någon alternativ förklaring eller gav en själv.

Han repeterade koldateringen som inte längre är aktuell för någon som forskar om tyget längre.
Sen slutade han svara.

Jag måste erkänna att jag håller på att tappa mitt tålamod med dig, vad är det med dig egentligen.

Matteus 7:6
"Ge inte det heliga åt hundarna och kasta inte era pärlor för svinen. De trampar ner dem och vänder sig om och sliter sönder er."

Känns som detta är applicerbart här.
Senast redigerad av bakelsernassmak 2026-01-31 kl. 01:12.
Citera
2026-01-31, 01:16
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Jag har lite svårt att tolka detta, har läst igenom texten 10+ gånger nu.

Ja, tro kan vara ett missledande ord eftersom många kristna inte ser det som tro.
Det är hela poängen, vill du följa gud så finns det tillräckligt med bevis för att inte behöva känna tvivel, vill du inte följa gud så kan man övertala sig själv till precis vad som helst.
Poängen är att jag i så fall till 99,8 procent är fylld av tvivel. Jag varken vet eller tror. Det okända är, ja, den plats jag trivs bäst i.
Citera
2026-01-31, 01:24
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Jag har svårt att avgöra om du är galen eller ett geni.
Jag lämnar den tolkningen till dig. Jag undviker nämligen vanan att klistra etiketter på mig själv, särskilt med tanke på att jag lagt ett betydande engagemang på att frigöra mig från alla former av identifikationer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in