2026-01-31, 00:35
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guderian99
Varför skulle man behöva viljestyrka i himlen där allt är ett paradis? Du sa att Jesus har tagit på sig våra synder betyder inte det att vi kan synda fritt då och ändå komma till himlen? På vilket sätt är gud logisk en varelse som kan göra vadsomhelst skapa ett helt Universum mned allt liv?
Det finns mycket som vi inte vet nu som vi kommer att veta sen. Mycket av det där var spekulationer.

Om du syndar fritt så betyder det att du inte älskar gud och du kan inte komma till himlen utan att älska gud.
Senast redigerad av bakelsernassmak 2026-01-31 kl. 00:37.
Citera
2026-01-31, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Jag tycker det är modigt att säga vad han faktiskt tror utan att bry sig om hur det ser ut karriärsmässigt. Kom ihåg att kristna är också människor och deras tankar, resonemang och bevisföring är precis lika mycket värda som ateisters.

Det är inte som han är den enda som säger detta heller.
Poängen är att han spekulerar om vad som kan ha hänt. Men det bevisar inte att det har hänt. Förstår du skillnaden?
Citera
2026-01-31, 00:36
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slipperyslope
Nej, religion är raka motsatsen till att "söka svar". Religion är att ge upp sökandet.
Att säga "Gud gjorde det" är inte att söka ett svar, det är att nöja sig med en icke-förklaring för att slippa tänka. Det är intellektuell lättja, inget annat.

Hela poängen med religion är ju att leverera ett färdigpaketerat "Svaret" (med stort S) så att man slipper ifrågasätta och undersöka verkligheten. Vetenskapen frågar "hur?" och "varför?" och nöjer sig aldrig. Religionen säger "därför" och sätter punkt. Att påstå att dogmatisk tro är ett sökande är rent hyckleri.
Du spekulerar alltså. Det jag skrev var ingenting jag hittade på, religiositetens uppkomst har forskats på.

Du har alltså halvrätt/ halvfel.
Citera
2026-01-31, 00:37
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Poängen är att han spekulerar om vad som kan ha hänt. Men det bevisar inte att det har hänt. Förstår du skillnaden?
Han spekulerar om vad som är det troligaste svaret. Jag förstår precis.
Citera
2026-01-31, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Innehåller dessa länkar studier av mycket välkända forskare? Eller vill du slösa vår tid?
Det är exempel på länkar med samma bevisvärde att magi och joe labero inte kan ifrågasättas, precis som de länkar som presenterats här som "bevis" att religion inte är vidskepelse.
Citera
2026-01-31, 00:40
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Det är exempel på länkar med samma bevisvärde att magi och joe labero inte kan ifrågasättas, precis som de länkar som presenterats här som "bevis" att religion inte är vidskepelse.
Ateister alltså...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Vetenskapsmän formulerar sig alltid så i sina konklusioner. Det är helt enkelt fel att säga"det var så här".

Görs en studie ska metoderna redovisas så att andra kan pröva om dessa håller och inte beror på bias eller andra brister. Konklusioner är sedan inte fakta, utan den konklusion som drogs.
Jag ser inga spår av vetenskapligt arbete i den här spekulationen om Jesus återuppståndelse.
Citera
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Jag ser inga spår av vetenskapligt arbete i den här spekulationen om Jesus återuppståndelse.
Såklart du inte gör, det skulle ju i så fall vara längre bort än din näsa.
Citera
2026-01-31, 00:41
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Du lägger lika stor vikt vid ovetenskapliga youtubelänkar som vid studier av välkända forskare.

Jag förstår.
Citera
2026-01-31, 00:42
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Väldigt intressant. Jag ser ett flertal studier av kända forskare. Det här med parallella universum kanske stämmer trots allt.
Citera
2026-01-31, 00:42
Medlem
Citat:
Han spekulerar om vad som är det troligaste svaret. Jag förstår precis.
Det är helt meningslöst när det inte alls motiveras varför detta skulle vara ett troligt svar, det är ju bara ett påhitt.
Citera
2026-01-31, 00:48
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Jag skulle säga att jag är 99.8% säker.

"Kan lägga till att jag var kristen innan jag upptäckte dessa 2 saker, och när jag sedan upptäckte dom efter jag blev kristen så blev min tro så stark att jag inte längre ser det som tro, utan vetskap. "

La till detta till det förra inlägget.
På sätt och vis är det lite komiskt för jag gestaltar antagligen i praktiken raka motsatsen. Just i sammanhanget att nå förståelse eller insikt om det "absoluta" verkar det krävas ett fullständigt omfamnande och integrerande av det absoluta tvivlet, där varken tro eller vetskap tar sin plats, för att överhuvudtaget orsaka förutsättning att närma sig det absoluta (eller "gud" om du vill kalla det det).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in