2026-01-30, 16:26
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shakta
Tror det har med mängden kärnor man skickar i. För mycket och det flyger men annars blir det sjysta popcörn.

Att salt inte fastnar har jag personligen inte upplevt, men det är valfritt att poppa hur man vill

Spelar ingen roll hur mycke/lite kärnor man har i, så fort dom börjar poppa så far det popcorn och kärnor överallt.
Citera
2026-01-30, 16:52
Medlem
christer-ulfbaages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Alfredo
Slutade äta mitt favoritsnack för något år sedan eftersom jag helt plötslig tappade förmågan att poppa popcorn i kastrull. Det poppar ju knappt.

Har provat alla tips på internet, använt olja i stället för smör, bytt märke på mina popcorn, provat ett par olika kastruller, olika grader på plattan osv. Inget fungerar, dom blir bara halvt poppade eller brända.

Måste man ha en speciellt kastrull eller hur svårt ska det vara. Börjar bli väldigt sugen på att äta kastrullpopcorn igen så tänkte köpa i morgon. Några tips ?

Vad har du för spis och kastrull?
Citera
2026-01-30, 17:19
Medlem
Man behöver en Electrolux handsnurrad 63w elspis med infraröd värmning samt borst för kallblås för att kunna göra popcorn på rätt sätt.

Kastrull skall vara 6,4L samt avtagbara handtag och rattmuff för bättre kontroll, sen är det bara att köra.

Lycka till!
Citera
2026-01-30, 19:08
Medlem
Det där hittar du på för att lura fattiga människor. Skäms på dig. Jag vet hur man gör popcorn på alla spiser, men det kostar för såna som dej 🤬
Go home, Ewing Jocke.

Citat:
Ursprungligen postat av JockjrEwing
Man behöver en Electrolux handsnurrad 63w elspis med infraröd värmning samt borst för kallblås för att kunna göra popcorn på rätt sätt.

Kastrull skall vara 6,4L samt avtagbara handtag och rattmuff för bättre kontroll, sen är det bara att köra.

Lycka till!
Citera
2026-01-30, 19:30
Medlem
Jag gör såhär, har funkat i 20+ år:

Spisplattan på max. (Vill minnas jag hade något lägre på induktion)

1. Fett i grytan (själv använder jag talg, men något annat värmetåligt går lika bra)

2. När fettet smält i med popcorn och smör. Smöret som smaksättning istället för själva poppningen. Använder man bara smör kommer smöret brännas och popcornen bli små, smör klarar inte tillräckligt hög värme för ordentlig poppning, därav talget istället. Lägger man i smöret nu så får man smaken utan nackdelarna. Ibland kör jag i lite kryddor också, nymalen svartpeppar är gott.

3. När poppning börjar stänger jag av plattan. Eftervärmen räcker. På induktion fortsätter jag hålla den igång.

4. Skaka grytan sisådär var 5-10 sekund tills det är färre pop än tre i sekunden.

5. Häll upp i skål. Salta. Njut.
Citera
2026-01-30, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notwanted
Det där hittar du på för att lura fattiga människor. Skäms på dig. Jag vet hur man gör popcorn på alla spiser, men det kostar för såna som dej 🤬
Go home, Ewing Jocke.

Jag är legitimerad popcornspisförsäljare och har en 30min utbildning på internet, man ska inte ta genvägar när det kommer till popcornspoppning!

Vi har tex Tjernobylolyckan 86 där det fuskades med kvaliten på utrustningen och kontroll under poppning!
Citera
2026-01-30, 20:37
Medlem
KorvKungs avatar
Det enklaste är nog att köpa en sån micropop påse, men smaken är som baken, och visst är riktiga popcorn godare.
Citera
2026-01-30, 20:43
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KorvKung
Det enklaste är nog att köpa en sån micropop påse, men smaken är som baken, och visst är riktiga popcorn godare.

Micropop är en helt annorlunda smak dock, lite som att jämföra en korv med bröd och en korv med mos, båda är gott, men dom är inte så väldigt lika.
Citera
2026-01-30, 20:47
Medlem
KorvKungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Micropop är en helt annorlunda smak dock, lite som att jämföra en korv med bröd och en korv med mos, båda är gott, men dom är inte så väldigt lika.
Jo precis, det är en annorlunda smak. För enkelhetens skull kör man med brödet till korven (här micropop), godare med mos fast det tar lite längre tid att göra. Bra exempel med tanke på min profil.

Ja men oavsett, så tror jag det handlar om värmen och hur mycket olja/smör man har osv. är inget proffs på detta ämne, men det verkar ju vara så.
Citera
2026-01-30, 20:53
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KorvKung
Jo precis, det är en annorlunda smak. För enkelhetens skull kör man med brödet till korven (här micropop), godare med mos fast det tar lite längre tid att göra. Bra exempel med tanke på min profil.

Ja men oavsett, så tror jag det handlar om värmen och hur mycket olja/smör man har osv. är inget proffs på detta ämne, men det verkar ju vara så.

Värmen är väldigt viktigt, och fettet behöver tåla värmen, och vara rikligt nog för att värma kärnorna rätt, men kvalitén på kärnorna är viktig med.
Citera
2026-01-30, 20:55
Medlem
KorvKungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Värmen är väldigt viktigt, och fettet behöver tåla värmen, och vara rikligt nog för att värma kärnorna rätt, men kvalitén på kärnorna är viktig med.
Låter som du kan det minsann
Citera
2026-01-30, 21:52
Medlem
Händer att jag drar till den lokala bion och köper en popcornmeny därifrån, är inte helt lätt att få till samma smak som där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in