2026-01-30, 18:24
Medlem
66610s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
https://www.tv4.se/artikel/1zWAKY90J6wb0wMcGQXPZ7/katja-nybergs-advokat-bevisningen-haller-inte?fbclid=IwY2xjawPpwQlleHRuA2FlbQIxMABicmlkETFC QUNMb1VEW FJsekxWSjNOc3J0YwZhcHBfaWQQMjIyMDM5MTc4ODIwMDg5MgA BHl0jH0UT_LIwM5F9sPZ_GS4npxz5EIr1K65NUhN90Ay0awvWr 6nqpfuzfq2__aem_Wc3l28pnWiU0Pfde1hHxUw

Citat: "Ombudet ifrågasätter om provsvaren räcker för att dra in körkortet.

”För ansvar för drograttfylleri krävs att föraren ska ha intagit narkotika i så stor mängd att det finns ett narkotiskt ämne i blodet under eller efter färden. Förekomsten av enbart metaboliter av narkotika kan inte ligga till grund för ansvar, eftersom metaboliter inte är narkotikaklassat”, står det i brevet."

metaboliter?
Har inte en aning om vad metaboliter är.
Nån som kan det här?
Det brevet skickades förra veckan till Transportstyrelsen av hennes advokat, snabbtest visar kokainets metaboliter som inte kan ligga till grund för indraget körkort...det är vad advokaten menar
Därefter har Nfc analyssvar kommit som bekräftar kokain i blodet som fastställer att hon var påverkad av kokain när hon körde in i stolpen
Det är därmed fastställt att hon var påverkad av kokain
Citera
2026-01-30, 18:25
Medlem
Ja ...så tycker vår narkotika polis ska kunna gå in i riksdagen och bara ta prover på dessa politiker...De som inte knarkar har inget att oroa sig (såvida inte ngn lägger knark på ngns bord)

Citat:
Ursprungligen postat av PovelSvammels
Ifrån slaskmedia: "Det handlar om Liberalerna, Socialdemokraterna, Sverigedemokraterna och Vänsterpartiet."
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3EALB0/kokain-inne-pa-riksdagspartiernas-toaletter
Citera
2026-01-30, 18:26
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svettigutsugare
Ja det är fruktansvärt.
Stackars Katja hade bara behövt stanna hemma den här kvällen och ger fan i bilen så hade hon inte behövt betala varken böter och låta det här gå ut över sina barn som hon grät över på de sociala medierna.

Enligt mig är hon fortfarande en patetisk pulverhäxa.Somnej bör ha barn eller vårdnaden om dem.

Det var ju ganska roligt att läsa advokatens skrivelse till Transportstyrelsen
Katja behöver körkortet för att kunna ta sig till sitt arbete som medför vissa säkerhet blablabla.

Jag tror att advokaten missade det där att Katja har inget arbete som polis längre hon är tjänstledig.

Jag hoppas verkligen att Katja har den här advokaten i rätten för han verkar lite halvt dum i huvudet även han.

Jag tror inte att det finns någon i Sverige idag som faktiskt tycker synd om Katja det skulle i så fall enbart vara svansen från Sverigedemokraterna vi har läst om tidigare här inne.

Katjas advokat skriver överklagandet på ett sätt som får åtminstone mig att tro att han fått lite pulver från Katja innan han skrev det. Även advokater kan knarka. Speciellt de som är "experter" på metaboliter som Katjas advokat utmålar sig som.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pyroclasm
Vad advokaten säger är en sak, det kan du glömma. Det är vad TS säger som gäller. Advokaten klagade på att KK blev taget för snabbprovet visade metaboliter, det är inte rattfylla att köra runt med metaboliter. Men TS kan ju dra in kortet ändå, om de tycker det finns fog för det. Jämför pETH-proven.
TS har ändrat riktlinjerna för det där, men jag vet inte om det är aktuellt för det fallet som åsyftas.

Citat:
Förslag till ändringar av dessa regler remitterades i november 2025. Vi har därefter beslutat att följande bestämmelser i sig inte ska utgöra hinder för att ha körkort:

- diagnosen alkoholmissbruk (som inte används inom hälso- och sjukvården längre)
- ett ”substansbruk som inte är tillfälligt och som från medicinsk synpunkt är skadligt”.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/korkort/trafikmedicin/regelarbete-inom-trafikmedicin/oversyn-av-korkortskrav-vid-bruk-av-alkohol-narkotika-lakemedel/
Citera
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
https://www.tv4.se/artikel/1zWAKY90J6wb0wMcGQXPZ7/katja-nybergs-advokat-bevisningen-haller-inte?fbclid=IwY2xjawPpwQlleHRuA2FlbQIxMABicmlkETFC QUNMb1VEW FJsekxWSjNOc3J0YwZhcHBfaWQQMjIyMDM5MTc4ODIwMDg5MgA BHl0jH0UT_LIwM5F9sPZ_GS4npxz5EIr1K65NUhN90Ay0awvWr 6nqpfuzfq2__aem_Wc3l28pnWiU0Pfde1hHxUw

Citat: "Ombudet ifrågasätter om provsvaren räcker för att dra in körkortet.

”För ansvar för drograttfylleri krävs att föraren ska ha intagit narkotika i så stor mängd att det finns ett narkotiskt ämne i blodet under eller efter färden. Förekomsten av enbart metaboliter av narkotika kan inte ligga till grund för ansvar, eftersom metaboliter inte är narkotikaklassat”, står det i brevet."

metaboliter?
Har inte en aning om vad metaboliter är.
Nån som kan det här?

Det där snabbtestet som gjordes på polisstationen. Och det är överspelat nu, för blodproven som togs vid samma tillfälle har analyserats, vilket väger tyngre. Transportstyrelsen har meddelat att blodprovet innehåller narkotika = rattfylla och har ryckt Katjas körkort definitivt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Hittar du på det där eller vet du det?

Transportstyrelsen, som har fått resultaten för blodproven, har meddelat att Katja hade narkotika i blodet. Så vi behöver inte fundera längre på om hon kört rattfull eller ej.

En kvalificerad gissning är att påsen innehöll 2 gram kokain
Citera
2026-01-30, 18:28
Medlem
Polisen anser sig stå överlagen enligt en rapport av polisen själva

https://liu.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1236513&dswid=-4052

https://youtu.be/BviR5shCpPc?si=vNs6-9j9UAg7CdDb
Citera
2026-01-30, 18:28
Medlem
Tearsinrains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Transportstyrelsen skriver att det fanns narkotika i Katjas blodprov. Detta har vakna armfåtöljsdetektiver i tråden parat ihop med advokatens uttalande om kokain och dragit slutsatsen att narkotikan i blodet bestod av kokain.

RIP "Silicagelfyllan"!
Jo men fanns det narkotika i provet eller metaboliter från narkotika? Det framkommer ju inte. Det om metaboliter är något som advokaten sa igår, skulle ju vara konstigt om han nämnde det om det var mer än metaboliter de hittat.
Citera
2026-01-30, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tearsinrain
Jo men fanns det narkotika i provet eller metaboliter från narkotika? Det framkommer ju inte. Det om metaboliter är något som advokaten sa igår, skulle ju vara konstigt om han nämnde det om det var mer än metaboliter de hittat.

Spelar ingen roll det finns tydliga riktlinjer från rättsmedicinalverket när det gäller metaboliter och drogprover (kokain) via urin och blod. Advokaten gör allt för att få till rimligt tvivel. Allt är tillåtet att beväpna sig med även det mest otroliga.
Citera
2026-01-30, 18:31
Medlem
Svettigutsugares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Katjas advokat skriver överklagandet på ett sätt som får åtminstone mig att tro att han fått lite pulver från Katja innan han skrev det. Även advokater kan knarka. Speciellt de som är "experter" på metaboliter som Katjas advokat utmålar sig som.

Jag tyckte det var bara så jäkla pinsamt att den advokat kan skriva på det där sättet och verkligen inbilla sig att all information som har kommit ut inte även skulle ha kommit fram till Transportstyrelsen.

Exakt det där du skriver så skulle den här lilla advokaten behöva en extra lektion i metaboliter för jag tror inte det ingick i juristutbildningen för då hade han inte skrivit så huvudlöst korkat som han gjorde.

Det är ju metaboliterna som gör att man kan se var personen har tagit inte om personen är fullständigt påtänd.

Jag misstänker att den här advokaten ville få det till att Katja hade rätt att köra bilen för hon var inte knall påtänd utan bara halvt om halvt.

Han verkar ha missat det där med stolpen i varje fall och råttan på vägen.
Citera
2026-01-30, 18:31
Medlem
pyroclasms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
TS har ändrat riktlinjerna för det där, men jag vet inte om det är aktuellt för det fallet som åsyftas.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/korkort/trafikmedicin/regelarbete-inom-trafikmedicin/oversyn-av-korkortskrav-vid-bruk-av-alkohol-narkotika-lakemedel/

Jo, jag vet. Och det är principiellt bra. Men man kan fortfarande jämföra med hur de tänker. pETH kan fortfarande ligga till grund för indraget KK men den drabbade måste ha en diagnos som alkoholist, något som VÄLDIGT ovanligt att få mot sin vilja. Lättare att få den diagnosen som missbrukare iom att allt bruk är missbruk i TS ögon.

Körkortet ligger risigt till om då åker på upprepade narkotikabrott (även ringa) oavsett om du nyttjat bilen i anslutning till det eller inte.
Citera
2026-01-30, 18:32
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tearsinrain
Metaboliter är restprodukter av ett ämne som bildas när kroppens ämnesomsättning bryter ner produkten kan man säga enkelt förklarat.

Jag har själv varit med om att ha haft cannabis-metaboliter i urinen trots att jag inte hade intagit cannabis. När provet skickades på analys fanns det inte några metaboliter kvar. Så teoretiskt sett är det väl möjligt att hon fått i sig en liten mängd kokain på något annat sätt än att hon tagit det själv. Exempelvis att hon andats in små mängder på en toalett där någon annan har tagit kokain. Kan ju också vara så att hon tagit kokain fast långt innan bilfärden eller att hon hade i typ handväskan och andades in det. Så jag håller med advokaten här. Hade hon tagit kokain låt säga 5min innan snuten stoppade henne hade det varit betydligt mer i kroppen än några små metaboliter. Hela grejen är ju väldigt dåligt skött från polisens och medias sida. Tror jag hon är helt oskyldig? Förmodligen inte men som jag skrev innan håller jag med advokaten om att bevisningen inte håller.

Det advokaten talar om snabbtestet som togs på polisstationen.

Man tog också blodprov. Blodprovets labbresultat väger tyngre än snabbtestet. Transportstyrelsen skrev igår att blodprovet innehöll narkotika = rattfylleri. Det var därför Katja lämnade SD och blev politisk vilde.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in