2026-01-30, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Du vet alltså vad som kommer att ske och har således insikt i utredningen?
Eller sitter du bara och killgissar?

Ja, vi får se vad som händer.

Det som kan konstateras så här långt är att hon fortfarande flera veckor efter händelsen och en hel vecka efter analyssvaren fortfarande inte delgivits misstanke om brott.

Att analyssvaren var positiva framkom genom Transportstyrelsens beslut att dra in hennes körkort.
TS har dock en vana att ta förhastade beslut, har vi lärt oss.
Det som också framkom i samband med detta är att det snabbtest som påståtts vara positivt för narkotika inte var positivt för narkotika, utan för metaboliter.

Om och i så fall vilken skillnad detta kan tänkas ha på fallet återstår att se. Men det är i alla fall en första, om än liten, spricka som kanske antyder varför hon fortfarande inte delgivits misstanke.

Det hela är mycket märkligt om det nu är så att det finns otvetydiga analysresultat som visar att hon tagit narkotika, kört bil påverkad av narkotika, och haft en viss mängd narkotika i sin handväska, men trots detta fortfarande inte delgivits någon misstanke om brott.

Att hon inte delgetts misstanke än säger i realiteten ingenting om förutsättningarna för att hon gjort sig skyldig till brott, eller för att hon ska dömas.

Att Transportstyrelsen skulle ta fel på en narkotikaklassad och icke-narkotikaklassad substans är därtill mer eller mindre helt uteslutet. Visst att myndigheten periodvis är lite snabb på att återkalla körkort på tveksamma grunder, men det är då bedömningsfrågor och inte frågor om vilket underlag som legat till grund för beslutet. Dvs. om underlaget räcker, inte om underlaget är korrekt. I och med att TS skriver att provsvaret visade positivt på narkotika så är det därmed klarlagt att det var så.

Om jag skulle ge mig på att spekulera i varför hon ännu inte delgetts misstanke är att åklagare och polis fortsatt utreder vilken/vilka brottsrubriceringar som är aktuella samt om fler personer ska delges misstanke. Det är inte heller någon egentlig brådska med att delge misstanke i och med att den centrala bevisningen är säkrad (dvs. provsvaren).
Citera
2026-01-30, 21:53
Medlem
Inte bra att sitta kvar i RD som vilde. Hon borde återvända till sina rötter i Lappland, hon kanske kan få en plats i sametinget?
Citera
2026-01-30, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ambushed
För att mm blir delgiven misstanke på förhör idiot. Det är inget som händer automatiskt utan på ett förhör. Förhöret ska bokas, försvararen ska kunna.

Det fanns skälig misstanke redan dag ett. Polisens misstanke om rattfylla på platsen efter det skedda och hennes agerande, positivt snabbtest, och misstänkt narkotika i väskan. Redan det räcker. Idiot.

Delgivning av misstanke sker när det finns grund för skälig misstanke, vilket det funnits sedan dag ett. men en sådan måste inte delges vid förhör, även om det är det vanliga. Idiot.

Citat:
Ursprungligen postat av Ambushed
Det som har hänt är att åklagaren har gett direktiv om att hon ska förhöras i samband med att provresultaten kom in.

Vilka inkom för en vecka sedan. Såvitt känt skedde varken förhör eller delgivning av misstanke i samband med det och det har inte framkommit något i detta mediala fall om att Katja är kallad till förhör. Idiot.

Om detta verkligen är så open and shut case som vissa vill försöka göra gällande, då borde Katja redan vid detta laget blivit presenterad ett strafföreläggande.

Men av någon anledning är detta fallet uppenbarligen inte ett så open and shut case som många tror.
Idiot.
Citera
2026-01-30, 21:57
Medlem
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/miljonsmall-for-sd-efter-vildarnas-beslut
Miljonsmäll för partier när folk blir vildar.
Hon är kvar i SD sida i riksdagen.
https://www.riksdagen.se/sv/ledamoter-och-partier/ledamot/katja-nyberg_243a8476-df07-435b-b2e8-50d03926ae51/
Senast redigerad av Rufilus 2026-01-30 kl. 22:07. Anledning: Fel
Citera
2026-01-30, 21:58
Medlem
Citat:

Om detta verkligen är så open and shut case som vissa vill försöka göra gällande, då borde Katja redan vid detta laget blivit presenterad ett strafföreläggande.

En grundläggande förutsättning för att det ens ska vara möjligt att utfärda ett strafföreläggande är att den misstänkte erkänner brott, vilket hon inte gör. Redan av detta skälet är det därmed uteslutet med strafföreläggande. Så ditt resonemang falerar något i denna del.
Citera
2026-01-30, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hongka995
Du blir inte av med ditt körkort ett år om du åker runt med en påse salt, tro mig.

Hon har utsatt folk för livsfara om hon blir fälld för grov rattonykterhet. Och gött Foxtrots drogaffärer. Men det tycker du är ok.

Ja, man blir aldrig längre förvånad över hur korkade en del av er här på forumet är.
Var skrev jag att jag tycker det är ok?
Nej, just det.

Snabbtestet gav som sagt inte alls positivt svar för narkotika som tidigare påståtts, utan för metaboliter. Det finns en skillnad där vilken framförts av Katjas advokat.
Om och i så fall hur det kan tänkas ha betydelse för fallet återstår att se.
Också vad det formella analysresultatet säger. Om också det är "begränsat" på samma vis.

För min del får de gärna låsa in Katja och kasta bort nyckeln, om hon brukat narkotika. Men oavsett vad du inbillar dig, så är det inte vad jag skrivit om här, utan åklagarens handläggning av ärendet.
Citera
2026-01-30, 22:04
Medlem
Citat:
Ja, man blir aldrig längre förvånad över hur korkade en del av er här på forumet är.
Nej, just det.

Snabbtestet gav som sagt inte alls positivt svar för narkotika som tidigare påståtts, utan för metaboliter. Det finns en skillnad där vilken framförts av Katjas advokat.
Också vad det formella analysresultatet säger. Om också det är "begränsat" på samma vis.

För min del får de gärna låsa in Katja och kasta bort nyckeln, om hon brukat narkotika. Men oavsett vad du inbillar dig, så är det inte vad jag skrivit om här, utan åklagarens handläggning av ärendet.

Det var då ett väldans tjat om snabbprovet. Det är överspelat i och med att det faktiska provsvaret var positivt på narkotika.
Citera
2026-01-30, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nova68
Bensoylekgonin består faktiskt av 2 olika metaboliter, 1 narkotikaklassad 1 icke narkotikaklassad.
Pisseprov som snabbtest reagerar på båda, därför måste en analys göras som påvisar Ekgonin.
Ekgonin som metabolit är narkotikaklassat men den andra som är Bensoesyra är det inte.

Haha sluta hitta på…

Miljoner svenskar har alltså blivit felaktigt anklagade för kokainbruk varje gång ätit glass eller druckit energidryck

Och ändå har inte en enda person i Sverige någonsin friats för ringa narkotikabrott med argumentet ”det var bara bensoesyra från maten”
Citera
2026-01-30, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eldey
En grundläggande förutsättning för att det ens ska vara möjligt att utfärda ett strafföreläggande är att den misstänkte erkänner brott, vilket hon inte gör. Redan av detta skälet är det därmed uteslutet med strafföreläggande. Så ditt resonemang falerar något i denna del.

Inte det minsta. Det är du som inte förstår processen.

Åklagaren kan erbjuda den misstänkte möjligheten att acceptera ett strafföreläggande. Vilket är det normala i fall där böter är den sannolika utkomsten i domstol och bevisningen är "överväldigande". Vilket den torde vara här om allt är som det rapporterats i media, initialt i alla fall.
Därefter är det upp till den misstänkte att acceptera strafföreläggandet, eller inte.

Men Katja har inte ens blivit delgiven misstanke om brott. Hon kan inte erkänna ett brott hon inte ens anklagats för ännu.

Och det är just det som är hela grejen. Av det som framkommit förefaller det som att bevisningen emot henne är överväldigande. Men ändå är hon ännu inte formellt misstänkt för brott.

Detta borde vara ett open and shut case. Skäligen misstänkt, minst. Misstanke delgiven. Erbjudande om strafföreläggande. Är bevisningen så överväldigande som antyds, så lär hon ta strafföreläggandet och åka tillbaka till riksdagen och leka vilde.

Det är väl möjligen Jakobsson som vänder upp och ner på allt han hittar i obstinata försök att finna en anledning att få henne inlåst, för något som kanske å andra sidan inte ens är någon form av rattfylla, om så än pga teknikaliteter.

Det typiska i ett fall som detta är 50 dagsböter, genom strafföreläggande.

Om Katja erbjuds men inte accepterar ett strafföreläggande, så har hon antagligen någon särskild anledning till det. Det är det som ska bli intressant att se, om det finns något sådant skäl.
Citera
2026-01-30, 22:26
Medlem
Citat:
Nej, just det.

Det spelar ingen roll om det är metaboliter som visades eftersom den kommer från just kokain och inget annat. Och då det är noll tolerans mot droger så är det kört.
Citera
2026-01-30, 22:28
Medlem
Om jag förstår det rätt är det snabbtestet som visar positivt ?Det riktig provet när kommer det svaret ?
Vad visar testet på när det gäller påsen med vitt pulver .....
Jag har själv råkat ut för o bli av med kortet då testet visade spår av narkotika , Det va rester efter tramadol som läkaren skrivit ut mot smärta , Det tog några veckor innan det löste sej o jag fick tillbaka kortet.

Det känns som att det saknas flera svar ....än så länge
Citera
2026-01-30, 22:34
Medlem
Citat:
Inte det minsta. Det är du som inte förstår processen.

Åklagaren kan erbjuda den misstänkte möjligheten att acceptera ett strafföreläggande. Vilket är det normala i fall där böter är den sannolika utkomsten i domstol och bevisningen är "överväldigande". Vilket den torde vara här om allt är som det rapporterats i media, initialt i alla fall.
Därefter är det upp till den misstänkte att acceptera strafföreläggandet, eller inte.

Men Katja har inte ens blivit delgiven misstanke om brott. Hon kan inte erkänna ett brott hon inte ens anklagats för ännu.

Och det är just det som är hela grejen. Av det som framkommit förefaller det som att bevisningen emot henne är överväldigande. Men ändå är hon ännu inte formellt misstänkt för brott.

Detta borde vara ett open and shut case. Skäligen misstänkt, minst. Misstanke delgiven. Erbjudande om strafföreläggande. Är bevisningen så överväldigande som antyds, så lär hon ta strafföreläggandet och åka tillbaka till riksdagen och leka vilde.

Det är väl möjligen Jakobsson som vänder upp och ner på allt han hittar i obstinata försök att finna en anledning att få henne inlåst, för något som kanske å andra sidan inte ens är någon form av rattfylla, om så än pga teknikaliteter.

Det typiska i ett fall som detta är 50 dagsböter, genom strafföreläggande.

Om Katja erbjuds men inte accepterar ett strafföreläggande, så har hon antagligen någon särskild anledning till det. Det är det som ska bli intressant att se, om det finns något sådant skäl.

Visst, det är teoretiskt möjligt att hon kör en Busch och nekar i offentligheten men erkänner i förhållande till ett strafföreläggande. Men det känns osannolikt i det här fallet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in