2026-01-30, 15:38
Medlem
Något har fått honom att tappa kontrollen dvs känsla av maktlöshet har infunnit sig i närtid till överfallet som fått honom att vilja återta kontrollen, maktbalansen, i sitt liv i och med överfallet.

Förmodligen är det ett våldsamt blixtöverfall.

Intressant att förövare reglerar obalansen i sin miljö på dessa sätt.

Det är här det är riktigt mentalt stört och rörigt på kontoret.

Stor sannolikhet att det är ett invant beteende att hantera kriser i livet på som fullständigt exploderat och eskalerat till ond bråd död.
Citera
2026-01-30, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emhela
Tror ni han bara kliat sönder sina finnar ellerär det avvärjningskador i ansiktet? Mugshotsen alltså

Luften är mycket torr nu under den relativt kyliga vinterperioden. Det torkar ut huden och gör den mer sårbar för självsprickor, märken efter t ex rakning eller en nagel. Behöver inte betyda något särskilt - om man inte hittar främmande DNA över ytan.
Citera
2026-01-30, 16:39
Medlem
StartGenealogys avatar
Eftersom han sägs vara pedant så bör han relativt fort kommit på eller märkt att hammaren blev kvar och därför bör insett att han måste ägna fredagen till att hinna göra det han planerat att göra och avskilja kroppsdelar om det ingick i själva planen och räknat med att bli gripen så fort svaren kom från NFC.

Han bör gjort klart allt under fredagen och inte väntat till Lördagen med det han ville hinna med eftersom han måste insett att de kommer gripa honom om inte på fredag kväll, så under tidig Lördag morgon.

Och ville han försöka att komma undan så skulle han skyndsamt innan det fått DNA-träff, åkt med alla delar ut till skogen och han kunde valt att lämna landet innan Lördagen, men avstod, det innebär att han var likgiltig inför eller ville bli gripen.
Senast redigerad av StartGenealogy 2026-01-30 kl. 16:53.
Citera
2026-01-30, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, håller med om att polisen vill klargöra att M*y redan var död med tanke på spekulationer och att polisen kan ha Robins dokumentation i sin hand som bevis för detta. När åklagaren går ut med information om att M*y inte var vid liv vid 13:30- tiden den 27/12, då sitter de förstås med detta facit i hand.

Frågan kvarstår ju dock om beslutet om span var det riktiga, riskerade man hennes liv, eller hade man redan då klart för sig omständigheterna? Hittade man något som klargjorde situationen vid den hemliga husrannsakan? T ex mängder av blod, redskap för styckning? Då tänker man ändå att man borde kollat kyl/frys, vilket får mig att tro att man inte hade sådana spår.

De har förmodligen redan hunnit tömma Robin mobil och granskat de dagarnas aktiviteter som är aktuella och kan ha hittat bilder som bevisning.

Polisen kan ju också dra slutsatser direkt av sitt span där och då, att M*y inte är vid liv 13:30. De hittar ju kroppsdel vid gripandet och Robin erkänner ju att det finns mer i hans bostad.

Span håller koll på när Robin kommer hem någon gång på em (intresant förstås vilka klockslag), och enligt Grevens anteckningar ska Robin även på em lämnat bostaden med en spade, allt under span.

Intressant är hur många timmar Robin är hemma? Slutar han t ex runt 16 och åker vid 17- tiden eller kommer han hem betydligt tidigare, och åker betydligt senare?

21:20 först grips Robin på bar gärning, så vad Robin har haft för sig mellan em (???) till 21:30, är av intresse. Är em egentligen kväll? Har han kört runt på diverse ställen för att kolla efter lämpligt ställe, eller har han dumpat annat t ex vid Uttran, som verkar ha bivit avspärrat vid 19- tiden?

Under dessa timmar är det väl knappast troligt att Robin hunnit döda, stycka och förpacka en kropp? Jag misstänker att det tar betydligt lngre tid att stycka och förpacka en kropp, det är redan gjort.

Om kroppdelar återfinns i frysen, kan man kanske även dra slutsatser om hur djupt frusna delarna är. I kylen, då handlar det även om nedbrytning som sker i viss temepratur.

Med facit i hand vet vi att det var ett felbeslut att spana på honom istället för att gripa honom direkt. Det polisen och alla andra är oroliga över, är vad han gjort med kroppen under tiden dom hade span på honom.

Resten blir bara bättre eller sämre gissningar. Min tanke är iaf att han gjort någonting med kroppsdelarna under detta tidsfönster. Varför skulle han inte?, när han fantiserar och repeterat detta scenario i åratal.

Det har redan postats rimliga svar till hur lång tid tar att stycka en kropp. Utöver det vill jag bara tillägga att tiden beror till stor del på vilka verktyg, kunskap samt om det handlar om en hastigt påtvingad transportstyckning eller en som i detta fall en emotionell/sexuell styckning, där tiden är underordnad problemet. Han kan i princip ha ägnat hela fredagen till detta.
Citera
2026-01-30, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Något har fått honom att tappa kontrollen dvs känsla av maktlöshet har infunnit sig i närtid till överfallet som fått honom att vilja återta kontrollen, maktbalansen, i sitt liv i och med överfallet.

Stor sannolikhet att det är ett invant beteende att hantera kriser i livet på som fullständigt exploderat och eskalerat till ond bråd död.

Håller med dig om mycket, men tror inte det var en impulshandling. Men du kanske menade att själva attacken skedde genom ett blixtöverfall. Sen tror jag inte han tappade kontrollen, utan att han under lång tid (sedan han släpptes ur fängelset) rört sig mot en identitetskollaps.

Sen tar du upp något viktigt, att han försöker reglerar obalansen i sin miljö och inre, genom att återta kontroll och makt. Det han i flera år fantiserat om eskalerar i intensitet och i takt med yttre förluster som bortgången av farmorn och pappan.

Rena spekulationer: det som fick honom att utföra dådet just nu, är att han kan ha förlorat bostaden, grannarna var bortresta över jul, samt att han satt ensam över jul och insåg att han var helt ensam.
Senast redigerad av Heretic77 2026-01-30 kl. 17:32.
Citera
2026-01-30, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle

Utan tvekan den mest klarsynta och stringenta analysen av GM och fallet i hela tråden vill jag påstå.
Jag tror att du träffat helt rätt i allt det du anför.

Av alla RPUs jag har läst, så har jag inte sett liknande förmåga till att så kort och kärnfullt sätta fingret på saker och ting.
Om du skulle bli arbetslös eller trött på ditt jobb en vacker dag, då har du en given framtid som rättspsykiater. ( Bara sisådär 8års utbildning som ska betas av först.)
Citera
2026-01-30, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Håller med dig om mycket, men tror inte det var en impulshandling. Men du kanske menade att själva attacken skedde genom ett blixtöverfall. Sen tror jag inte han tappade kontrollen, utan att han under lång tid (sedan han släpptes ur fängelset) rört sig mot en identitetskollaps.

Sen tar du upp något viktigt, att han försöker reglerar obalansen i sin miljö och inre, genom att återta kontroll och makt. Det han i flera år fantiserat om eskalerar i intensitet och i takt med yttre förluster som bortgången av farmorn och pappan.

Rena spekulationer: det som fick honom att utföra dådet just nu, är att han kan ha förlorat bostaden, grannarna var bortresta över jul, samt att han satt ensam över jul och insåg att han var helt ensam.

Ja det har konstaterats tidigare i tråden av andra användare! Och även utsago av Robin själv angående mamman inte fick hjälp osv! Och bägaren slog över när farmor och pappan gick bort! Laddat för länge och sen sa det boom i hjärnan!
Citera
2026-01-30, 18:03
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Elins92
My kommer bara bli kvinnan som blev styckmördad..inga fina ord om henne inga bilder .ingenting...inga ord från familjen.. förstår att familjen mår dåligt..all respekt.det är fruktansvärt det som hänt

Förstår inte hur man kan skriva såhär om ett dåd som har rört upp hela Sverige.
Varifrån får du att ingen kommer att bry sig om henne eller vad som har hänt?
"Inga fina ord"?
Citera
2026-01-30, 18:10
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Med facit i hand vet vi att det var ett felbeslut att spana på honom istället för att gripa honom direkt. Det polisen och alla andra är oroliga över, är vad han gjort med kroppen under tiden dom hade span på honom.

Resten blir bara bättre eller sämre gissningar. Min tanke är iaf att han gjort någonting med kroppsdelarna under detta tidsfönster. Varför skulle han inte?, när han fantiserar och repeterat detta scenario i åratal.

Det har redan postats rimliga svar till hur lång tid tar att stycka en kropp. Utöver det vill jag bara tillägga att tiden beror till stor del på vilka verktyg, kunskap samt om det handlar om en hastigt påtvingad transportstyckning eller en som i detta fall en emotionell/sexuell styckning, där tiden är underordnad problemet. Han kan i princip ha ägnat hela fredagen till detta.

Ja, det är klart att med det vi nu vet var resan till platsen där Robin ertappades med att gräva, den var helt meningslös.

I mina öron låter detta span lite som ur ett amerikanskt fall. Jag utgår från att man ändå i det läget trodde att M*y kunde vara vid liv, och att det spanet hade som mål att möjligen kunna hitta henne levande, eller i varje fall hitta den kropp som de då inte kunde hitta. Så fel eller inte i det läget.
Citera
2026-01-30, 18:27
Avstängd
Citat:

(mitt kursiva)
Det är vad jag också anar.
Citera
2026-01-30, 18:28
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av sylla
Ja det har konstaterats tidigare i tråden av andra användare! Och även utsago av Robin själv angående mamman inte fick hjälp osv! Och bägaren slog över när farmor och pappan gick bort! Laddat för länge och sen sa det boom i hjärnan!

Det är väl det som är otäckt i det här fallet, att man anar att förr eller senare skulle något som det här hända.

Ser att ni diskuterat det hemska fallet med pedofilringen i dagarna. Internet är tyvärr en möjlighet för personer som har avvikande sexuellt tändningsmönster (och många andra personer som mår dåligt) att kunna konsumera och nära sina perveriteter, mycket mer än som hade varit möjligt utan internet.

Även möjligheten att också röra i internetkretsar med likasinnade, vilket kan nära tankar att det är ok, stimulera dom, så det sker en progress till ännu värre.

Triggern var kanske julen, avisande från anhöriga, farmoderns och pappans frånfälle denna gång. Men hela livet innehåller olika stressorer, vilket är bara Robin själv som vet.

Förr eller senare hade det hänt, och tyvärr hade M*y den otroligt olyckliga oturen att råka ut för det här.

Man önskar så mycket att någon kommit, någon hade ryckt in, Robin hade misslyckats för att M*y lyckats slita sig... och att någon hade möjlighet att larma, bilnummer...att hammaren låg kvar med hans DNA...
Citera
2026-01-30, 18:58
Medlem
rubbergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StartGenealogy
Eftersom han sägs vara pedant så bör han relativt fort kommit på eller märkt att hammaren blev kvar och därför bör insett att han måste ägna fredagen till att hinna göra det han planerat att göra och avskilja kroppsdelar om det ingick i själva planen och räknat med att bli gripen så fort svaren kom från NFC.

Han bör gjort klart allt under fredagen och inte väntat till Lördagen med det han ville hinna med eftersom han måste insett att de kommer gripa honom om inte på fredag kväll, så under tidig Lördag morgon.

Och ville han försöka att komma undan så skulle han skyndsamt innan det fått DNA-träff, åkt med alla delar ut till skogen och han kunde valt att lämna landet innan Lördagen, men avstod, det innebär att han var likgiltig inför eller ville bli gripen.
Det finns en mängd olika scenarion & det beror på vilket motiv han haft.

Redan på sida 3 i tråden står det att man hittat hörlurar, hammare & buntband. Inlägget är borta nu men några har citerat det. Detta är alltså runt 21 tiden 26/12 & Robin har garanterat följt vad som skrivits här.

Om han ville försöka undvika att åka fast kunde han dumpat henne denna kväll.
Det gjorde han inte. Ist sminkade han sig & åkte till jobbet dagen därpå.
Mkt möjligt han märkt av att polisen varit hemma hos honom med tanke på hans första ord till dem när de griper honom i skogen:

-Jag har kroppsdelar i frysen.

Man kan tolka det som man vill: ett erkännande på stående fot el. förklätt hån (ni missade delarna vid husis alt. jag lade in dem där när ni väntade utanför).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in