2026-01-28, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cebej
Jo.
Follow the Money?
Vem är herre på täppan i Sveriges vs världen då?
Citera
2026-01-28, 00:44
Medlem
cebejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allvar66
Vill du tjäna pengar så starta en kyrka! Så brukar det heta och med det menas att du ska tro på en religion. Herre på täppan är väl alltid den som sitter på mest pengar. Just Jehovas är ju en storindustri.
Citera
2026-01-28, 01:36
Medlem
Citat:
Vill du tjäna pengar så starta en kyrka! Så brukar det heta och med det menas att du ska tro på en religion. Herre på täppan är väl alltid den som sitter på mest pengar. Just Jehovas är ju en storindustri.
Tja, hälften av sveriges präster lär vara ateister, och mycket talar för att det är lika här. Endast talets gåva behövs.
Citera
2026-01-28, 01:45
Medlem
cebejs avatar
Citat:
Tja, hälften av sveriges präster lär vara ateister, och mycket talar för att det är lika här. Endast talets gåva behövs.
Ett avhoppat Jehovas vittne vittnar om just detta hur en präst inte alls kan Bibeln som den själv kan.
Så här ser det ut i "våra dagar" och om just detta vittnar Bibeln.
Citera
2026-01-28, 20:08
Medlem
Citat:
Pyramid.

En fråga om definition. För ett antal år sedan blev varje JV tillfrågad av organisationen hur mycket han/hon var beredd att donera varje månad.
Hur strikt kontroll man har på detta vet jag dock inte. Det får någon som lämnat på senare år redogöra för. Men.... banköverföringar är på intet sätt anonyma.
Citera
2026-01-28, 20:11
Medlem
Citat:

Det finns inte längre ett avdelningskontor i Sverige. Norden förvaltas från Danmark. Men den centrala organisationen finns i USA.
Citera
2026-01-28, 20:13
Medlem
Citat:

Nja....min erfarenhet att de flesta på lokal nivå inom JV är troende och lojala mot organisationen. Detta gör organisationen mer farlig.
Citera
2026-01-28, 20:15
Medlem
Citat:
Ett avhoppat Jehovas vittne vittnar om just detta hur en präst inte alls kan Bibeln som den själv kan.
Så här ser det ut i "våra dagar" och om just detta vittnar Bibeln.

Många JVn kan rabbla ett par dussin citat från bibeln utantill. Detta kan förefalla imponerande för vissa.
Citera
2026-01-30, 16:17
Medlem
GertBennys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vakna.
Tack för intresant information!
Det finns ingen specifik ålder när barn får blodkortet men brukar vanligtvis ges i tonåren om barnet visar sig moget. Detta är ju egentligen horibejt att barn ska fatta beslut som handlar om liv och död. Som tur är tillåter inte myndigheterna i de flesta länder detta så de tar över. Men visst, som du visade i spoilern förekommer det att barn inte får blod. Man kan nog inte förstå känslan föräldrarna får när barnen dött och dagen kommer när man inte längre tror att JV har "sanningen". Oerhört tragiskt!

Inga problem.

Ja det har du rätt i och det kommer jag ihåg nu, att kortet gavs när man var "mogen". Ja visst är det det, men JV tror ju ändå att barnen ska få återuppstå i paradiset hehe. Men vad jag hört, eller kanske läst i denna tråd, är att många JV föräldrar, låter myndigheter ta beslutet om blodtransfusioner, så att de på så vis "tvättar sina händer".

Är du också ett Ex Jehovas Vittne by the way?
Citera
2026-01-30, 16:18
Medlem
GertBennys avatar
Citat:
Mitt fetlagda.
Barn som offrades långt tidigare även inom Inkakulturen fick väl också samma dessa lovord med sig i sina gravar?
Intressant att det en dag uppstod "Jehovas vittnen" på ett helt annat håll i världen med samma dessa värderingar(övertygelser)
Har förresten människan i alla tider varit lika vilsen och då detta på hennes egen planet?

Ja det är intressant, men jag tror det mer är att sådana här beteende ligger djupt rotat psykologiskt i oss och ibland får utlopp inom olika kulter och liknade. Så ja - människan har nog alltid varit lite vilsen på sin egna planet hehe
Citera
2026-01-30, 16:22
Medlem
GertBennys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Jag vet att på 70- och 80- talen så fanns det en JV-homeopat som var väldigt i ropet. Jag vill minnas att han hette Levin och bodde i Jönköpingstrakten. Ryktet gick att han var överlägsen alla läkare.
Jag kommer ihåg en broder som fick en cancerdiagnos i mitten av 80-talet. Jag förstod att det var blodcancer. Och, det är klart att sådant är väldigt laddat för JVn. Vad jag har förstått tackade han nej till vården sjukvården kunde erbjuda.....att hålla på med blod är laddat i JV världen. Men, han körde på alternativmedicinska alternativ, och gick bort väldigt fort.
Nu finns det inget som säger att han kunde blivit helt botad, men han kunde säkert kunna fått leva lite längre. Han var gift och hade en dotter i tonåren.......Ja, jag tror ni förstår vad jag tänker....😢

Jag känner igen namnet Levin, även fast jag ännu inte var född på 70 talet och större delen av 80 talet. Men det finns nog en hel del fall som du nämner, där olika vittnen hade kunnat klara sig bättre om de lät riktig läkare behandla dem än andra "kvacksalvare". Finns säkert vissa Homeopatiska mediciner som fungerar, men drabbas man av allvarliga sjukdomar så tror jag det är bättre och vändas sig till vården.
Citera
2026-01-30, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GertBenny
Inga problem.

Ja det har du rätt i och det kommer jag ihåg nu, att kortet gavs när man var "mogen". Ja visst är det det, men JV tror ju ändå att barnen ska få återuppstå i paradiset hehe. Men vad jag hört, eller kanske läst i denna tråd, är att många JV föräldrar, låter myndigheter ta beslutet om blodtransfusioner, så att de på så vis "tvättar sina händer".

Är du också ett Ex Jehovas Vittne by the way?

I Sverige och i flera andra länder är det så att de sociala myndigheterna tillfälligt övertar vårdnaden om sådana barn tillfälligt. Min erfarenhet är att de flesta JV-föräldrar är tacksamma för detta. Barnet i fråga får leva, ooch äldstebröderna korsförhöra dem förhoppningsvis inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in