Fred och Raymond hade ju väldigt olika syn på bibeln och framförallt på hur den skulle tillämpas. Fred såg bibeln som ett kodsystem ungefär som Russel gjorde. Såg 1914 som ett obestridligt faktum och tänjde skriftställen och idéer så att årtalet skulle stämma. Raymond å andra sidan hade alltid som utgångspunkt att bibeln skulle vägleda och rätta in organisationen på rätt spår. Det såg man tydligt med hans arbete med aid to bible understanding och diskusionerna som följde. Sedan när Carl Olof Jonsson ´väkte´honom i samband med den felaktiga läran att Jerusalem föll 607 fvt ville inte Fred och de andra släppa taget om 1914. Det som senare hände med Raymond vet vi och det var ju inte bara Fred som drev på den häxjakten. Klart dom var rädda att många fler skulle lämna organisationen. Det var nog ingen tillfälliget att Fred Franz höll det här talet 1981 som tar upp några av Raymonds "avvikande" punkter. Fred säger rakt ut att det funnits avfällingar på världshögkvarteret. https://m.youtube.com/watch?v=pB36gRWu6Jk
Nu var det längesedan jag läste Samvetskris, men om jag minns rätt så var frågan om att ändra läran om 1914 uppe i Yrande kretsen. Detta torde ha varit på 1970-talet.
Nu var det längesedan jag läste Samvetskris, men om jag minns rätt så var frågan om att ändra läran om 1914 uppe i Yrande kretsen. Detta torde ha varit på 1970-talet.
Det där är en intresant fråga! Frågan är om någon i styrande kretsen idag verkligen tror på 1914? Jag tror inte det. Någon gång i framtiden kommer de att bli tvungna att andra på läran på samma sätt som med generationen.
Jag är ganska säker på att även fast man diskuterade läran och alla insåg att det inte fanns några historika bevis för 607 blev det aldrig någon röstning i frågan. Fred var den som försvarade läran mest och tog all kritik personligt.
Det där är en intresant fråga! Frågan är om någon i styrande kretsen idag verkligen tror på 1914? Jag tror inte det. Någon gång i framtiden kommer de att bli tvungna att andra på läran på samma sätt som med generationen.
Jag är ganska säker på att även fast man diskuterade läran och alla insåg att det inte fanns några historika bevis för 607 blev det aldrig någon röstning i frågan. Fred var den som försvarade läran mest och tog all kritik personligt.
Kanske på tiden att du dammar av boken igen? 😁
Nu är inte boken i min ägo, jag lånade den på biblioteket
Om jag skulle gissa, så tror jag att ingen i Yrande kretsen tror på 1914, i synnerhet inte sedan whiskyälskaren Tony Tightpants fick kicken....... frågan är om ens han trodde på det.....han kanske bara dränkte sina sorger över att inte få klappa pandor och kela med lejon.
Men det var väl du som citerade boken och anförde att de Yrande redan på 1970-talet diskuterade att ändra läran om 1914.
Nu kan även personer på den nivån vara kognitivt dissonanta. Kanske de tänker att de är Guds representanter på jorden, även om de fått kronologin fullständigt fel.
Men, det kan ju också vara så att de är väldigt cyniskt och inser att de lever ett väldigt bekvämt liv i toppen av organisationen.....men, jag tror faktiskt inte att de är så cyniska.
Tycker du att jag är naiv och godtrogen?😎
Det är obegripligt att man vågade fästa avseende vid de förmodade 6000 årens utgång. I själva verket finns det flera problem som man bara ignorerade. Därför har det funnits rätt många uträkningar om de 6000 åren som alla motsäger varandra.
Men när man publicerade sin kronologi 1966 i boken "Evigt Liv i Guds Söners Frihet" (på engelska) hade tillväxten i rörelsen mattats av betydligt. Freddy insåg då att fokus på de 6000 årens utgång kunde vända trenden. Och så skedde också. Tidigare (1963?) hade det stått i Vakttornet att utgången av de 6000 åren inte kunde användas för att fastställa tiden för slutet. Det var Freddy som fick det skrivet också.
Och från och med 1966 förmodade man att slutet skulle komma senast 1975. En rejäl kovändning. Och de närmaste åren var det fullt fokus på detta. Uttalanden gjordes som uttryckligen framhöll 1975 som slutet. Först när 1975 kom avsevärt närmare blev man försiktigare. Då växlade man över till att "fred och säkerhet" snart skulle utropas och att det innebar att slutet skulle komma omedelbart efter detta. Långt om länge, 1980, kom en halvhjärtad ursäkt för fokuset på 1975 i Vakttornet. Då hade medlemsantalet minskat ett par år i rad, av uppenbara skäl.
Jo, jag känner igen detta. Min mamma drogs in i organisationen 1972. Även om jag bara var en pojke då, minns jag tydligt att man talade mycket om 1975 som om detta vore satt i sten.
Jag tror att det var på områdessammankomsten 1974 som den fekaliebruna boken "Verklig fred och säkerhet" presenterades. P g a min ringa ålder läste jag den inte, men jag minns tydligt hur det spekulerades om hur detta utrop skulle komma. Min bild var att detta utrop skulle komma väldigt snart, alltså före eller under 1975.
Nu är inte boken i min ägo, jag lånade den på biblioteket
Om jag skulle gissa, så tror jag att ingen i Yrande kretsen tror på 1914, i synnerhet inte sedan whiskyälskaren Tony Tightpants fick kicken....... frågan är om ens han trodde på det.....han kanske bara dränkte sina sorger över att inte få klappa pandor och kela med lejon.
Men det var väl du som citerade boken och anförde att de Yrande redan på 1970-talet diskuterade att ändra läran om 1914.
Nu kan även personer på den nivån vara kognitivt dissonanta. Kanske de tänker att de är Guds representanter på jorden, även om de fått kronologin fullständigt fel.
Men, det kan ju också vara så att de är väldigt cyniskt och inser att de lever ett väldigt bekvämt liv i toppen av organisationen.....men, jag tror faktiskt inte att de är så cyniska.
Tycker du att jag är naiv och godtrogen?😎
Ja, dom diskuterade läran men som jag skrev blev det ingen röstning.
S. 225 "Ett framträdande exempel på detta gavs på sammanträdet den 19 februari 1975, då den styrande kretsen lyssnade till bandupptagningen av Fred Franz tal om 1975. Efteråt blev det en del diskussioner om tidsprofetiornas osäkerhet, och Nathan Knorr, den dåvarande presidenten, tog till orda och sade sin mening rent ut:»Det finns en del saker som jag vet. Jag vet att Jehova är Gud, att Kristus Jesus är hans son, att han gav sitt liv till lösen för oss och att det finns en uppståndelse. Andra saker är jag inte så säker på. 1914 – Jag vet inte. Vi har talat länge om 1914. Vi kan ha rätt, och jag hoppas att vi har det»" Samvetskris s. 225
Albert Schroeder, Karl Klein och Grant Suiter avfattade ett dokument de gav till varje medlem där de föreslog att läran om generationen inte skulle tillämpas från 1914, utan från 1957 då den första sputniken skickades ut i yttre rymden.
Läran diskuteras säkert då och då men eftersom hela läran står och faller med den lär den nog vara kvar en tid.
Ja, dom diskuterade läran men som jag skrev blev det ingen röstning.
S. 225 "Ett framträdande exempel på detta gavs på sammanträdet den 19 februari 1975, då den styrande kretsen lyssnade till bandupptagningen av Fred Franz tal om 1975. Efteråt blev det en del diskussioner om tidsprofetiornas osäkerhet, och Nathan Knorr, den dåvarande presidenten, tog till orda och sade sin mening rent ut:»Det finns en del saker som jag vet. Jag vet att Jehova är Gud, att Kristus Jesus är hans son, att han gav sitt liv till lösen för oss och att det finns en uppståndelse. Andra saker är jag inte så säker på. 1914 – Jag vet inte. Vi har talat länge om 1914. Vi kan ha rätt, och jag hoppas att vi har det»" Samvetskris s. 225
Albert Schroeder, Karl Klein och Grant Suiter avfattade ett dokument de gav till varje medlem där de föreslog att läran om generationen inte skulle tillämpas från 1914, utan från 1957 då den första sputniken skickades ut i yttre rymden.
Läran diskuteras säkert då och då men eftersom hela läran står och faller med den lär den nog vara kvar en tid.
Det är ju några intressanta punkter i detta. För det första var det inte Ray Franz som drev på att ändra läran om 1914. Jag vet inte ens hur han ställde sig i frågan.
Knorrens svar är också intressant. Detta möte skedde i februari 1975. Enligt Fred Franz beräkningar skulle tusenårsriket börja 5e september samma år. Det är klart som korvspad att Yrande kretsen var oroliga. Och det hette ju att det skulle komma tecken i skyn ( gissar på Matteusevangeliet, men jag lämnade på 80-talet, så ta det med en nypa salt).
Jag drar till med två gissningar. Fred Franz älskade sina små beräkningar, och Knorren ville att folk skulle sitta stilla i båten. En lösning var då att ändra läran om generationen från att de som var vuxna 1914 ändrades till de som var födda före 1914 skulle uppleva slutet.
Nåväl, tiden gick, och generationen omdefinierades ytterligare tre gånger för att till sist bli de överlappande generationerna.
Jag kan svårligen tänka mig att någon i Yrande kretsen i själ och hjärta tror på den läran.
Jag är alltså fortsatt fascinerad av tanken på vad som kommer hända med JV om nu den dära Jesus inte behagar dyka upp. IGEN! Bordet var ju dukat redan år 50 e Kr. Och sen igen år 1975. Men ingen Jesus?
Är det inte lite märkligt att kristna i snart 2000 år har sagt: tappa inte hoppet, han kommer i vår livstid, tecknena är tydliga.
De icke-kristna har hånat de kristna för det i snart 2000 år också.
Hur länge orkar man, liksom? Vad säger ni JV om det?
Bibeltrogen kristendom falsifierades väl redan omkring år 100 när alla de som påståtts stått nära Jesus dött Fattar ni inte det, korkskallar?
Däremot kan det ju ha växt fram andra kristendomar på 100-talet som är mer rationella. Jag ska läsa mig genom det där så småningom.
Man ska aldrig underskatta önsketänkandets makt.
Men ja, urkyrkan måste ha hanterat detta och tonat ned Jesu snara återkomst. Vi vet numera att vissa bibelböcker är tillkomna långt efter de påstådda författarnas död. Det tydligaste exemplet är 2a Petrus brevet skrivet under andra århundradet, där författaren skyller på att tusen år är som en dag för Gud.
Det är ju några intressanta punkter i detta. För det första var det inte Ray Franz som drev på att ändra läran om 1914. Jag vet inte ens hur han ställde sig i frågan.
Knorrens svar är också intressant. Detta möte skedde i februari 1975. Enligt Fred Franz beräkningar skulle tusenårsriket börja 5e september samma år. Det är klart som korvspad att Yrande kretsen var oroliga. Och det hette ju att det skulle komma tecken i skyn ( gissar på Matteusevangeliet, men jag lämnade på 80-talet, så ta det med en nypa salt).
Jag drar till med två gissningar. Fred Franz älskade sina små beräkningar, och Knorren ville att folk skulle sitta stilla i båten. En lösning var då att ändra läran om generationen från att de som var vuxna 1914 ändrades till de som var födda före 1914 skulle uppleva slutet.
Nåväl, tiden gick, och generationen omdefinierades ytterligare tre gånger för att till sist bli de överlappande generationerna.
Jag kan svårligen tänka mig att någon i Yrande kretsen i själ och hjärta tror på den läran.
Tror dom över huvud taget på sina läror kan man undra? Det är ju så lätt att se att ingenting stämmer med all tillgänglig information vi har idag. Det är klart att ledarna inte är analfabeter. Men när man är inne i kulten låter man sig övertygas ändå, hur galet det än är.
Hur det var på 70 talet, vem som drev på frågan om 1914 finns det väl inga svar på vad jag vet? Redogjorde bara lite löst vad som hände när Raymond vaknade upp. Det var ju en korrespondens på flera är när Carl Olof Jonsson och sällskapet skrev. Hur många av medlemmarna som var involverade i det vet jag inte, men helt givet att man diskuterade det i hela kretsen.
Tror dom över huvud taget på sina läror kan man undra? Det är ju så lätt att se att ingenting stämmer med all tillgänglig information vi har idag. Det är klart att ledarna inte är analfabeter. Men när man är inne i kulten låter man sig övertygas ändå, hur galet det än är.
Hur det var på 70 talet, vem som drev på frågan om 1914 finns det väl inga svar på vad jag vet? Redogjorde bara lite löst vad som hände när Raymond vaknade upp. Det var ju en korrespondens på flera är när Carl Olof Jonsson och sällskapet skrev. Hur många av medlemmarna som var involverade i det vet jag inte, men helt givet att man diskuterade det i hela kretsen.
Detta kan man ju bara spekulera om. Min gissning är att Fred Franz var den teologiska bossen. Knorren var nog mer en förvaltare och ordningsman. I något sammanhang har jag sett honom beskrivas som "an iron fist in a velvet glove"......och det tror jag kan stämma.
Säkert diskuteras Carl Olof Jonsson.....men frågan är hur. Kanske som en besvärlig person som måste tystas snarare möjligt. Jag tror att de Yrande insåg att om läran om 1914 fallet, så faller hela organisationen.
Bra analys.
Men du får det att låta som att man ändrade läran om generationen år 1975 i ren panik, men så var det väl inte? Jag tror att det du är inne på, din sista mening, var den rådande uppfattningen en bra bit före 1975? Men vi släpper det. Tar för lång tid att kontrollera allt...
Nu var det här längesedan, men det fanns/finns en vetenskapsskeptisk trend inom JV. Blodfrågan har bidragit till detta, men organisationen har haft väldigt konstiga inställningar till skolmedicin under lång tid. Det har funnits förbud mot vaccination, organtransplantation räknades som kannibalism.....och tidigare har det publicerats artiklar om att sjukdomar inte orsakas av bakterier ( det sistnämnda av supergalningen Woodworth ).
Ja, det var mycket alternativmedicin. Det där med zonterapi känner jag också igen. Detsamma med en massa dyra hälsokostpreparat.
Vid vilken ålder skulle barn börja med egna blodkort?
Ja det kan jag tänka mig. Jag lär mig mer och mer om rörelsen irrläror när jag då och då tittar in i denna tråd. Dessa kovändningar som gjorts gällande en massa saker man får och sen inte får göra inom JV, borde väl tala till alla rationella människor att de som styr och ställer är lika mycket i kontakt med någon "gud" som dåren som springer runt i centrum och påstår att han är Jesus.
Minns också detta med alternativmedicin som något stort. Vet att Homeopati och liknade var på modet och att flera vittnen var just Homeopater. Vetenskapsskepcismen är fortfarande där, har fortfarande släkt som är aktiva och de skruvar på sig eller blir tysta om man på något sätt halkar in på något ämne som JV inte håller med vetenskapen om.
Gällandes det med blodkortet så kommer jag inte ihåg. Men antagligen så tidigt som möjligt. Kommer ihåg att någon ung flicka i något land personligen tackat nej till blodtransfusion och dött på kuppen och lyftes då fram som något slags mönsterexempel eller martyr av JV. Stod i någon av tidskrifterna eller böckerna som en artikel, så det går säkert och gräva fram.
Men jag hade fel i uppfattningen att flickan skulle överleva, hon skulle få 6 månader till i livet om hon tog emot blod, vilket hon inte gjorde. Men de finns fler exempel på unga människor som vägrade blod.
Jag lät även "min" AI göra en sammanfattning av artikeln och vad den trodde organisationen ville ha sagt med artikeln.
Ja. Jag delar upp svaret i två tydliga delar: **(1) en saklig sammanfattning på svenska** och **(2) vad Jehovas Vittnen vill att läsaren ska ta med sig**.
---
## 1. Sammanfattning av texten (på svenska)
Texten *“Youths Who Have ‘Power Beyond What Is Normal’”* är en lång artikel som presenterar flera verkliga fall där **barn och tonåringar som är Jehovas Vittnen vägrar blodtransfusioner av religiösa skäl**, även när läkare menar att blod sannolikt skulle rädda eller förlänga deras liv.
### Huvudberättelserna:
* **Lenae Martinez (12 år)**
Diagnostiseras med leukemi. Läkarna säger att blodtransfusioner och cellgifter är nödvändiga för att rädda hennes liv eller åtminstone förlänga det med några månader.
Lenae vägrar blod och säger att hon hellre dör än bryter sitt löfte till Jehova. Hon uttrycker stark tro på uppståndelsen och ett framtida liv i paradiset.
Sjukhusets etikkommitté bedömer henne som en ”mogen minderårig” och tillåter henne att fatta beslut själv. Hon dör kort därefter. Artikeln beskriver hennes död som lugn och värdig och lyfter hur vårdpersonal och hundratals närvarande vid minnesstunden blev djupt imponerade av hennes tro.
* **Crystal Moore (17 år)**
Vägrar blod men vill ha annan medicinsk behandling. Sjukhuset söker domstolsbeslut för att tvinga fram transfusioner.
Domstolen åsidosätter hennes vilja trots att hon bedöms intelligent och beslutsförmögen.
I slutändan får hon aldrig blod, överlever sjukdomen och lever vidare som aktiv Jehovas Vittne. Fallet används som exempel på hur läkare och domstolar överdriver blodets nödvändighet.
* **Lisa Kosack (12 år)**
Får blod transfunderat mot sin vilja mitt i natten, trots protester. Hon beskriver det som ett övergrepp och jämför det med våldtäkt.
Efter rättegång får hon återvända till sina föräldrar och vägra blod. Hon dör senare hemma, omgiven av familj. Artikeln framställer henne som modig, mogen och trosfast.
* **Ernestine Gregory (17 år)**
Vägrar blod, bedöms av läkare, psykiatriker och jurister som mogen och fullt kapabel att fatta egna beslut.
Trots detta tvingas hon först till transfusion, men högre domstolar stoppar fortsatt tvång.
Hon får inga fler transfusioner och överlever sin leukemi.
### Avslutande del:
Artikeln innehåller även ett avsnitt som listar **risker med blodtransfusioner**, inklusive AIDS, hepatit, canceråterfall och medicinska komplikationer. Jehovas Vittnen framställs som pionjärer för ”blodlös medicin”, till gagn för hela samhället.
---
## 2. Vad Jehovas Vittnen vill ha sagt (underliggande budskap)
Det här är den viktiga delen.
### a) Barn som moraliska förebilder
Artikeln har ett tydligt syfte:
**att visa barn som vägrar blod – och ibland dör – som hjältar, förebilder och moraliskt överlägsna.**
Barnens ålder betonas gång på gång, inte som ett problem, utan som ett bevis på hur stark och ”ren” deras tro är.
👉 Budskapet är:
> *”Om till och med ett barn kan stå fast och dö för Jehova, hur skulle då en vuxen kunna göra annorlunda?”*
---
### b) Döden omtolkas som seger
När barnen dör beskrivs det inte som tragedier, utan som:
* värdiga
* lugna
* meningsfulla
* belönade i framtiden
Döden blir **ett vittnesbörd**, inte ett misslyckande.
Detta neutraliserar sorg och förhindrar kritik.
---
### c) Blod = lojalitetstest
Blodtransfusion framställs inte som en medicinsk fråga, utan som **ett ultimativt lojalitetsprov**.
Att ta blod likställs implicit med:
* att svika Gud
* att bryta ett heligt löfte
* att välja världen framför Jehova
Det är därför Lenaes svar på ”sex månader extra liv” blir artikelns emotionella klimax.
---
### d) Misstro mot läkare, domstolar och samhället
Texten bygger ett tydligt ”vi mot dem”-narrativ:
* läkare är arroganta, okänsliga eller felinformerade
* domstolar kränker religionsfrihet
* samhället förstår inte ”sann lydnad”
Jehovas Vittnen framställs som de enda som verkligen respekterar individens samvete – **så länge samvetet följer organisationens tolkning**.
---
### e) Indoktrinering genom känslor, inte argument
Texten är **extremt emotionellt skriven**:
* barn som gråter
* kramar
* sista ord
* läkare i tårar
* hundratals sörjande
Detta är inte neutral information.
Det är **känslomässig programmering**, särskilt riktad till:
* föräldrar
* unga Jehovas Vittnen
* barn som läser *Awake!*
---
## Sammanfattat i en enda mening:
> Jehovas Vittnen vill visa att även barn förväntas vara beredda att dö hellre än att bryta organisationens tolkning av Guds lag – och att en sådan död inte är tragisk, utan hedervärd, meningsfull och belönad av Gud.
Senast redigerad av GertBenny 2026-01-27 kl. 15:22.
Ja det kan jag tänka mig. Jag lär mig mer och mer om rörelsen irrläror när jag då och då tittar in i denna tråd. Dessa kovändningar som gjorts gällande en massa saker man får och sen inte får göra inom JV, borde väl tala till alla rationella människor att de som styr och ställer är lika mycket i kontakt med någon "gud" som dåren som springer runt i centrum och påstår att han är Jesus.
Minns också detta med alternativmedicin som något stort. Vet att Homeopati och liknade var på modet och att flera vittnen var just Homeopater. Vetenskapsskepcismen är fortfarande där, har fortfarande släkt som är aktiva och de skruvar på sig eller blir tysta om man på något sätt halkar in på något ämne som JV inte håller med vetenskapen om.
Gällandes det med blodkortet så kommer jag inte ihåg. Men antagligen så tidigt som möjligt. Kommer ihåg att någon ung flicka i något land personligen tackat nej till blodtransfusion och dött på kuppen och lyftes då fram som något slags mönsterexempel eller martyr av JV. Stod i någon av tidskrifterna eller böckerna som en artikel, så det går säkert och gräva fram.
Men jag hade fel i uppfattningen att flickan skulle överleva, hon skulle få 6 månader till i livet om hon tog emot blod, vilket hon inte gjorde. Men de finns fler exempel på unga människor som vägrade blod.
Jag lät även "min" AI göra en sammanfattning av artikeln och vad den trodde organisationen ville ha sagt med artikeln.
Ja. Jag delar upp svaret i två tydliga delar: **(1) en saklig sammanfattning på svenska** och **(2) vad Jehovas Vittnen vill att läsaren ska ta med sig**.
---
## 1. Sammanfattning av texten (på svenska)
Texten *“Youths Who Have ‘Power Beyond What Is Normal’”* är en lång artikel som presenterar flera verkliga fall där **barn och tonåringar som är Jehovas Vittnen vägrar blodtransfusioner av religiösa skäl**, även när läkare menar att blod sannolikt skulle rädda eller förlänga deras liv.
### Huvudberättelserna:
* **Lenae Martinez (12 år)**
Diagnostiseras med leukemi. Läkarna säger att blodtransfusioner och cellgifter är nödvändiga för att rädda hennes liv eller åtminstone förlänga det med några månader.
Lenae vägrar blod och säger att hon hellre dör än bryter sitt löfte till Jehova. Hon uttrycker stark tro på uppståndelsen och ett framtida liv i paradiset.
Sjukhusets etikkommitté bedömer henne som en ”mogen minderårig” och tillåter henne att fatta beslut själv. Hon dör kort därefter. Artikeln beskriver hennes död som lugn och värdig och lyfter hur vårdpersonal och hundratals närvarande vid minnesstunden blev djupt imponerade av hennes tro.
* **Crystal Moore (17 år)**
Vägrar blod men vill ha annan medicinsk behandling. Sjukhuset söker domstolsbeslut för att tvinga fram transfusioner.
Domstolen åsidosätter hennes vilja trots att hon bedöms intelligent och beslutsförmögen.
I slutändan får hon aldrig blod, överlever sjukdomen och lever vidare som aktiv Jehovas Vittne. Fallet används som exempel på hur läkare och domstolar överdriver blodets nödvändighet.
* **Lisa Kosack (12 år)**
Får blod transfunderat mot sin vilja mitt i natten, trots protester. Hon beskriver det som ett övergrepp och jämför det med våldtäkt.
Efter rättegång får hon återvända till sina föräldrar och vägra blod. Hon dör senare hemma, omgiven av familj. Artikeln framställer henne som modig, mogen och trosfast.
* **Ernestine Gregory (17 år)**
Vägrar blod, bedöms av läkare, psykiatriker och jurister som mogen och fullt kapabel att fatta egna beslut.
Trots detta tvingas hon först till transfusion, men högre domstolar stoppar fortsatt tvång.
Hon får inga fler transfusioner och överlever sin leukemi.
### Avslutande del:
Artikeln innehåller även ett avsnitt som listar **risker med blodtransfusioner**, inklusive AIDS, hepatit, canceråterfall och medicinska komplikationer. Jehovas Vittnen framställs som pionjärer för ”blodlös medicin”, till gagn för hela samhället.
---
## 2. Vad Jehovas Vittnen vill ha sagt (underliggande budskap)
Det här är den viktiga delen.
### a) Barn som moraliska förebilder
Artikeln har ett tydligt syfte:
**att visa barn som vägrar blod – och ibland dör – som hjältar, förebilder och moraliskt överlägsna.**
Barnens ålder betonas gång på gång, inte som ett problem, utan som ett bevis på hur stark och ”ren” deras tro är.
👉 Budskapet är:
> *”Om till och med ett barn kan stå fast och dö för Jehova, hur skulle då en vuxen kunna göra annorlunda?”*
---
### b) Döden omtolkas som seger
När barnen dör beskrivs det inte som tragedier, utan som:
* värdiga
* lugna
* meningsfulla
* belönade i framtiden
Döden blir **ett vittnesbörd**, inte ett misslyckande.
Detta neutraliserar sorg och förhindrar kritik.
---
### c) Blod = lojalitetstest
Blodtransfusion framställs inte som en medicinsk fråga, utan som **ett ultimativt lojalitetsprov**.
Att ta blod likställs implicit med:
* att svika Gud
* att bryta ett heligt löfte
* att välja världen framför Jehova
Det är därför Lenaes svar på ”sex månader extra liv” blir artikelns emotionella klimax.
---
### d) Misstro mot läkare, domstolar och samhället
Texten bygger ett tydligt ”vi mot dem”-narrativ:
* läkare är arroganta, okänsliga eller felinformerade
* domstolar kränker religionsfrihet
* samhället förstår inte ”sann lydnad”
Jehovas Vittnen framställs som de enda som verkligen respekterar individens samvete – **så länge samvetet följer organisationens tolkning**.
---
### e) Indoktrinering genom känslor, inte argument
Texten är **extremt emotionellt skriven**:
* barn som gråter
* kramar
* sista ord
* läkare i tårar
* hundratals sörjande
Detta är inte neutral information.
Det är **känslomässig programmering**, särskilt riktad till:
* föräldrar
* unga Jehovas Vittnen
* barn som läser *Awake!*
---
## Sammanfattat i en enda mening:
> Jehovas Vittnen vill visa att även barn förväntas vara beredda att dö hellre än att bryta organisationens tolkning av Guds lag – och att en sådan död inte är tragisk, utan hedervärd, meningsfull och belönad av Gud.
Tack för intresant information!
Det finns ingen specifik ålder när barn får blodkortet men brukar vanligtvis ges i tonåren om barnet visar sig moget. Detta är ju egentligen horibejt att barn ska fatta beslut som handlar om liv och död. Som tur är tillåter inte myndigheterna i de flesta länder detta så de tar över. Men visst, som du visade i spoilern förekommer det att barn inte får blod. Man kan nog inte förstå känslan föräldrarna får när barnen dött och dagen kommer när man inte längre tror att JV har "sanningen". Oerhört tragiskt!