2026-01-29, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Men du fattar inte det jag säger Jag säger fiatvaluta och du tjatar om dollar, som det var den enda som fanns. Om man ersatte den, skulle du ändå bara kunna jämföra priset mot en fiatvaluta, så länge Bitcoin eller metaller inte används som betalningsmedel. För de är inte kopplad till de betalningsmedel man använder vardagligen. Du behöver även översätta den valutan till kronor, då du lever här, för att kunna bättre specifiera vad dina Bitcoin och metaller är värda, även om man ofta gör ungefärliga överslag av det i huvudet. Förstår du inte det?

Om dollarn försvann skulle troligen de flesta fiatvalutor försvinna i samma veva.

Om de inte gjorde det, så skulle mitt resonemang fortfarande gälla, att det skulle bli stökigt en tid innan marknaden har bestämt priset på alla varor som handlas internationellt. Det flesta världsmarknadspriser sätts i dag i dollar.

Man behöver absolut inte en fiatvaluta för att bestämma vad bitcoin eller metaller har för köpkraft. Det man behöver är handel och helst börser som publicerar de senaste växelkurserna i handeln mellan guld, bitcoin, olika råvaror etc.
Citera
2026-01-29, 15:39
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Om dollarn försvann skulle troligen de flesta fiatvalutor försvinna i samma veva.

Om de inte gjorde det, så skulle mitt resonemang fortfarande gälla, att det skulle bli stökigt en tid innan marknaden har bestämt priset på alla varor som handlas internationellt. Det flesta världsmarknadspriser sätts i dag i dollar.

Man behöver absolut inte en fiatvaluta för att bestämma vad bitcoin eller metaller har för köpkraft. Det man behöver är handel och helst börser som publicerar de senaste växelkurserna i handeln mellan guld, bitcoin, olika råvaror etc.
Nej varför skulle fiatvalutorna försvinna. Tror du att kronan bara sa "Poff!" och upplöstes av sig själv om dollarn försvann? Det måste du motivera?

Däremot kan man säga att dollarn fungerar som en koppling till verkligheten, då verkliga, fysiska råvaror prissätts i dollar.

Så om den försvann skulle det bli en enorm turbulens i ekonomin. Guld som exempel, skulle prissättas olika överallt, liksom spannmål och allting annat. Det skulle bli stora problem med växelkurserna också. Så man skulle behöva en ny världsvaluta. Då är frågan vilken? Bitcoin duger inte då den är deflatorisk. Den skulle bara rusa i värde varje dag och skapa kaos. Det behövs även någon form av riksbank som handhar valutan.
Citera
2026-01-29, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Nej varför skulle fiatvalutorna försvinna. Tror du att kronan bara sa "Poff!" och upplöstes av sig själv om dollarn försvann? Det måste du motivera?

Däremot kan man säga att dollarn fungerar som en koppling till verkligheten, då verkliga, fysiska råvaror prissätts i dollar.

Så om den försvann skulle det bli en enorm turbulens i ekonomin. Guld som exempel, skulle prissättas olika överallt, liksom spannmål och allting annat. Det skulle bli stora problem med växelkurserna också. Så man skulle behöva en ny världsvaluta. Då är frågan vilken? Bitcoin duger inte då den är deflatorisk. Den skulle bara rusa i värde varje dag och skapa kaos. Det behövs även någon form av riksbank som handhar valutan.

Byter till lämpligare tråd: (FB) Argument för och emot bitcoin och bitcoinisering
Citera
2026-01-29, 16:44
Medlem
zlikyrs avatar
Ner till 60 nu då, kom igen!
Citera
2026-01-29, 16:49
Medlem
jag varnade er häromdagen...
Citera
2026-01-29, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zlikyr
Ner till 60 nu då, kom igen!

Ja, nu kör vi!
Citera
2026-01-29, 18:45
Avstängd
Gött körvmos!
Citera
2026-01-29, 18:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
jag varnade er häromdagen...

Du skrev att Trump skulle sänka BTC vilket är motsatsen till vad som hänt. SEC-chair Powell har sänkt BTC rakt emot Trumps direktiv.

Fel som alltid från din OG-sida alltså.
Citera
2026-01-29, 19:35
Medlem
Orkar inte läsa ikapp, men är nu alla i tråden överens om att krypto är falskt, skit och skräp? Eller finns det fortfarande tomtar i tråden som menar på att krypto:

- Står emot inflation
- är digitalt guld
- inte följer sentiment
- kommer ta nya ath

?

Någon som träffat en ovanstående tomte live någon gång? Jag tror att dom är botar nämligen.
Citera
2026-01-29, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av calvincandie
Orkar inte läsa ikapp, men är nu alla i tråden överens om att krypto är falskt, skit och skräp? Eller finns det fortfarande tomtar i tråden som menar på att krypto:

- Står emot inflation
- är digitalt guld
- inte följer sentiment
- kommer ta nya ath

?

Någon som träffat en ovanstående tomte live någon gång? Jag tror att dom är botar nämligen.
Fortfarande värt 83k$ i skrivande stund, jag hade hållt med dig om vi var nere på 1-5k
Citera
2026-01-29, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChimChim
Fortfarande värt 83k$ i skrivande stund, jag hade hållt med dig om vi var nere på 1-5k

Pratar om krypto generellt. ETH, altcoins etc. PYRAMIDSPEL.
Citera
2026-01-29, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av calvincandie

- Står emot inflation
- är digitalt guld
- inte följer sentiment
- kommer ta nya ath

?

Jag är en sådan tomte, bortsett från punkten "inte följer sentiment", som jag aldrig har hört någon påstå.

Ditt dödförklarande inlägg är välkommet som en eventuell anekdotisk signal om att vi närmar oss en lokal botten.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2026-01-29 kl. 21:04.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in