2026-01-29, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Ställer frågan till dig också, Hur vet du vad ett gram guld är värt, utan att jämföra med en fiatvaluta? Förklara.

Ett gram guld är i dag värt ungefär en fyrahundrasextiofemtedels bitcoin eller fyrtiosex gram silver.

Visst skulle det bli kaotiskt om dollarn plötsligt försvann, men marknaden skulle snart bestämma priser på allt. Detta är vad man har offentliga börser till, för övrigt, att upptäcka vad utbud och efterfrågan sätter för priser på olika varor och eventuellt valutor.
Citera
2026-01-29, 14:24
Avslutad
Citat:
Jag har inte sagt att det inte går. Jag säger att du vet inte köpkraften hos ett gram guld om du inte jämför priset med en fiatvaluta. Skit samma vilken. Du svarade inte ens på det jag frågade.

Jag kan ha fel i att Bitcoin bara värderas i dollar. Men guld värderas bara mot dollar.

Man kan mäta guld mot silver, palladium och en massa annat.

Liksom man kan mäta BTC mot detta.

Dollar är inte = magi.
Citera
2026-01-29, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sumialic
Folk verkar helt delusional här.

Det mesta mäts i dollar idag för att dollarn är värdsvalutan.

Aktier, bitcoin, råvaror, teknikprylar, fan och hans moster.

Men det är bara en mätstock och ingenting annat. Vad dollarn har för värde har ingen påverkan på varken aktier, bitcoin, råvaror, teknikprylar, eller din moster.

Om dollarn blir mindre värd, går priset på allt (mätt i dollar) upp.

Ingen tvingar någon att mäta något i dollar. Du kan välja SEK, EUR eller vilken annan valuta som helst som är mer stabil.

Tror ni på allvar att aktier, bitcoin, råvaror, etc plötsligt blir gratis om dollarn skulle kollapsa helt?

Du vet inte vad du snackar om
Vad är det för IQ-befriade personer i tråden?

Vi pratar om hur Bitcoin mäts i dollar och hur det kan vara mindre gynnsamt för svensk.

Om dollar blir värd 0 mot kronan så ja, då blir Bitcoin värt noll mot kronan såvida de inte inte hinner ändra något i protokollet.
Citera
2026-01-29, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av machineman

Dollar är inte = magi.

Men den mäts fortfarande i dollar
Citera
2026-01-29, 14:47
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Ett gram guld är i dag värt ungefär en fyrahundrasextiofemtedels bitcoin eller fyrtiosex gram silver.

Visst skulle det bli kaotiskt om dollarn plötsligt försvann, men marknaden skulle snart bestämma priser på allt. Detta är vad man har offentliga börser till, för övrigt, att upptäcka vad utbud och efterfrågan sätter för priser på olika varor och eventuellt valutor.
Och vilken köpkraft har de vikterna av ädelmetaller och Bitcoin, om du inte jämför det mot en fiatvaluta?

Anledningen att det inte går är att alla är investeringsobjekt, som inte användes i dagliga handel, var de det skulle du faktiskt direkt kunna uppskatta köpkraften. Tänka ungefär, att för 0.000001(eller nåt) Bitcoin får jag en liter mjölk eller vad bilar utannonserades för i Bitcon. Men så är det inte. Därför måste vi alltid jämföra det med en fiatvaluta, för det är vad vi använder i vardagen.
Citera
2026-01-29, 14:48
Medlem
“Bitcoin värderas i dollar eftersom dollarn är den enhet som flest människor använder för att mäta sin ångest.”
Citera
2026-01-29, 14:50
Medlem
EnCartes avatar
Citat:

Dollar är inte = magi.
Man kan mäta guld mot vad som helst, men utan en fiatvaluta som referens, vet du inte vilken köpkraft någon av dem har. Det är själva min poäng.
Citera
2026-01-29, 14:58
Medlem
Citat:
Och vilken köpkraft har de vikterna av ädelmetaller och Bitcoin, om du inte jämför det mot en fiatvaluta?

Anledningen att det inte går är att alla är investeringsobjekt, som inte användes i dagliga handel, var de det skulle du faktiskt direkt kunna uppskatta köpkraften. Tänka ungefär, att för 0.000001(eller nåt) Bitcoin får jag en liter mjölk eller vad bilar utannonserades för i Bitcon. Men så är det inte. Därför måste vi alltid jämföra det med en fiatvaluta, för det är vad vi använder i vardagen.

Ett gram guld räcker i dag till cirka 35 skäppor vete.

En skäppa vete kostar 5600 satoshi.

Det skulle som sagt bli stökigt en tid om dollarn försvann, men marknaden skulle snart hitta priset på allt. Det är inte så att allt skulle bli gratis eller att all handel skulle upphöra, bara för att dollarn försvann.

Jag kan inte hjälpa dig mer än så. Du får tänka mer på detta, så kommer du så småningom att inse att livet och handeln skulle fortsätta existera även utan dollarn.
Citera
2026-01-29, 14:59
Medlem
Citat:
Man kan mäta guld mot vad som helst, men utan en fiatvaluta som referens, vet du inte vilken köpkraft någon av dem har. Det är själva min poäng.

Chockerande att personer här fortfarande inte vet om att Bitcoin är denominerad i dollar
Nu vet vi vilka personer som köper Bitcoin.
Citera
2026-01-29, 15:10
Medlem
Citat:
Inget av detta påvisar att BTC endast kan mätas i dollar, eller att BTC är peggad till dollarn.

Dina irrfärder kan du få behålla för dig själv.

Du kanske ska studera bitcoin lite om du inte vet.
Citera
2026-01-29, 15:15
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Ett gram guld räcker i dag till cirka 35 skäppor vete.

En skäppa vete kostar 5600 satoshi.

Det skulle som sagt bli stökigt en tid om dollarn försvann, men marknaden skulle snart hitta priset på allt. Det är inte så att allt skulle bli gratis eller att all handel skulle upphöra, bara för att dollarn försvann.

Jag kan inte hjälpa dig mer än så. Du får tänka mer på detta, så kommer du så småningom att inse att livet och handeln skulle fortsätta existera även utan dollarn.
Men du fattar inte det jag säger Jag säger fiatvaluta och du tjatar om dollar, som det var den enda som fanns. Om man ersatte den, skulle du ändå bara kunna jämföra priset mot en fiatvaluta, så länge Bitcoin eller metaller inte används som betalningsmedel. För de är inte kopplad till de betalningsmedel man använder vardagligen. Du behöver även översätta den valutan till kronor, då du lever här, för att kunna bättre specifiera vad dina Bitcoin och metaller är värda, även om man ofta gör ungefärliga överslag av det i huvudet. Förstår du inte det?
Citera
2026-01-29, 15:16
Avslutad
Citat:

Det har jag redan förklarat. Man mäter i andra råvaror.

Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Chockerande att personer här fortfarande inte vet om att Bitcoin är denominerad i dollar
Nu vet vi vilka personer som köper Bitcoin.

För någon dag sedan skrev du att du är en og.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in